تاثیر زعفران برای درمان بیش فعالی

  دوشنبه، 06 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
تاثیر زعفران برای درمان بیش فعالی
بیش فعالی یکی از رایج ترین انواع بیماری در کودکان میباشد که والدین را حسابی نگران میکند در این بخش از ساعد نیوز فواید زعفران برای درمان بیش فعالی را ذکر خواهیم کرد با ما همراه باشید.

از نظر علمی بیش فعالی به سه دسته عمده تقسیم بندی می شود.در نوع اول کودکان اغلب در تمرکز مشکل دارند، به راحتی حواسشان پرت می شود. در نوع دوم که نوع تکانشی است در این نوع کودکان به شدت پرجنب و جوش و غیرقابل کنترل هستند، زیاد صحبت می کنند، نمیتواند در صف برای نوبت خود منتظر بمانند و در بازی همیشه باعث اختلال می شوند. نوع ترکیبی که هر دو نوع علائم را با هم دارند و شایع تر از دو نوع اول است.

بیش فعالی و باور های غلطی که باید در مورد کودکان بیش فعال بدانیم!

بیش فعالی ناشی از جهش ژنتیکی و همچنین اختلال عملکرد ناقل های شیمیایی در مغز رخ می دهد. در مورد کودکان بیش فعال و نشانه هایی که در این زمینه بروز می دهند مراقبین و پرستار کودک باید باید آگاهانه رفتار کنند. نادیده گرفتن نشانه ها و سهل نگاری در این رابطه می تواند یادگیری کودک را با اختلال مواجه کند و زندگی و موفقیت او را تحت تاثیر قرار دهد.

باورهای غلط

  • کودکان بیش فعال نیاز به انضباط بیشتری دارند
  • کودکان بیش فعال نیاز به تقویت اراده دارند
  • همه کودکان بیش فعال بسیار پر جنب و جوش هستند

دختران بیش تر پسران به بیش فعالی مبتلا می شود.

طبق تحقیقات انجام شده در پسران بیش از دوبرابر دخران بیش فعالی به ویژه در سنین 4 تا 17 سال تشخیص داده شده است. در دختران بیش فعالی از نوع بی توجهی شایعتر بوده و به همین دلیل با رویا پردازی که در این سنین شایع است اشتباه گرفته می شود و در نتیجه با تاخیر تشخیص داده می شود.

همه کودکان بی قرار بیش فعال هستند

گاهی رفتارهای معمول کودکان مانند علائم و نشانه های بیش فعالی به نظر می رسد. بی قراری، بی نظمی، عدم توانایی در گوش دادن و یا پیروی از دستورات همیشه علائم بیش فعالی نیستند. از جمله نشانه هایی که پزشکان برای تشخیص کودکان بیش فعال به آن توجه می کنند عبارتند از: در کودکان زیر 17 سال 6 نشانه از نشانه های بیش فعالی باید در کودک مشاهده شود اما در مورد کودکان بالای 17 سال 5 نشانه کفایت می کند. علائم باید بیش از 6 ماه درک کودک مشاهده شود. نشانه های مشاهده شده زندگی کودک را در مدرسه و خانه تحت تاثیر قرار دهند.

بیش فعالی در سن 6 سالگی تشخیص داده می شود

طبق یافته های جدید محققین این امکان فراهم آمده است که بیش فعالی در سن 4 سالگی قابل تشخیص است. تا قبل از سال 2011 سن تشخیص باین اختلال 6 سالگی بود. تشخیص زودرس به کودکان کمک می کند تا با درمان سریعتر در دوران یادگیری و مدرسه با مشکلات کمتری مواجه شوند.

کودکان بیش فعال در یادگیری مشکلی ندارند!

علائم شایعی که در کودکان بیش فعال وجود دارد عبارتند از ناتوانی در یادگیری، عصبانیت، افسردگی، اختلالات رفتاری، تاخیر در آموزش مهارت های گفتاری. این نشانه ها گاها تشخیص بیش فعالی را با مشکل مواجه می کند.

بیش فعالی اغلب با دانش والدین درمان می شود

درمان بیش فعالی به عوامل مختلفی بستگی دارد. 70 تا 80 درصد درمان بیش فعالی به درمان دارویی بستگی دارد. روان درمانی می تواند به کودک علاوه بر کمک به یادگیری مهارت های جدید کمک کند تا با دیگران تعامل بهتری برقرار کند. روش های یکسان روی کودکان مختلف ممکن است پاسخ یکسانی نداشته باشدو از این رو باید روش های درمانی مختلفی برای شناخت تاثیر گذارترین گزینه امتحان شود. پدر و مادر و پرستار کودک نیز باید در این مورد مطالب جدید و علمی را مطالعه کنند. باید یاد بگیرند که سیستم پاداش چگونه می تواند به کودک در این زمینه کمک کند. همچنین نحوه مدیریت استرس می تواند به کودک و خانواده کمک کند. خانواده درمانی روشی موثر در درمان بیش فعالی است.

رژیم غذایی بدون شکر برای کودکان بیش فعال مناسب است

رژیم غذای مدیترانه برای کودکان بیش فعال توصیه می شود. زیرا کودکان را تشویق به مصرف غذای سالم می کند. اما شواهدی مبنی بر اینکه بیش فعالی ناشی ازیک رژیم غذایی خاص باشد وجود ندارد. کارشناسان توصیه می کنند که کودکان باید رژیم غذایی سالم تری را بخورند. از خوردن شکر و چربی های اشباع بپرهیزند و غذاهای حاوی غلات، سبوس برنج، سبزیجات و میوه، پروتئین های بدون چربی و مواد غذایی حاوی امگا 3 را مصرف کنند.

مربیان و معلمین می توانند بیش فعالی را تشخیص دهند

معلمین و مربیان صلاحیت تشخیص بیش فعالی را ندارند اما می توانند به نشانه های مشبابهی را که در کودکان بیش فعال دیده اند اشاره کنند. کودکان بیش فعال می توانند ساعت های متمادی بازی های رایانه ای انجام دهند زیرا وقتی که بخواهند می توانند روی موضوع دلخواه خود تمرکز کنند: اگر چه بی توجهی یکی از علائم بارز بیش فعالی است اما کودکان بیش فعال می توانند بر روی فعالیت های محرک تمرکز کنند. فعالیت هایی که پر از تحریک و صدا و فعالیت بدنی است می تواند توجه آنها را به خود جلب کند. این موضوع به این دلیل نیست که کودکان بیش فعال به طور ارادی می توانند توجه خود را به موضوعی معطوف کنند بلکه برخی از موضوعات می تواند تمرکز کودکان را به خود جلب کند.

باورهای درست

کودکان بیش فعال نیاز به چک آپ های پزشکی مداوم دارند. بیش فعالی یک اختلال پزشکی است و ناشی از بی نظمی و نبود اراده در کودک نیست. پدرو مادر و پرستار کودک باید با توجه به نشانه هایی که در کودک می بینند باید با پزشک مشورت کنند . باید مراقبین کودک انتظارات خود را از کودک به صورت واضح مشخص کنند و محدودیت های ثابت برای کودک در نظر بگیرند. داشتن برنامه روزانه می تواند به کودک در زمینه کنترل علائم این اختلال کمک کند.

بهترین داروی بیش فعالی چیست؟

در حالیکه نحوه پاسخ بیمار به دارو و بروز عوارض جانبی تعیین می کند که بهترین داروی بیش فعالی کدام دارو است. اما می توان گفت نام داروی متیل فنیدات (ریتالین) به عنوان متداول ترین و بهترین داروی بیش فعالی در میان پزشکان و افرادی که دارای این اختلال هستند مطرح است. مواد عامل موجود در ریتالین، متعلق به گروهی از داروها هستند که بر روی نواحی از مغز که مسئول کنترل توجه و رفتارها هستند کار میکنند و در واقع آن را فعال تر می کند. یکی از دلایلی که موجب شده است تا این دارو را به عنوان بهترین داروی بیش فعالی بشناسند، رنج سنی گسترده استفاده کنندگان آن است. نوجوانان، بزرگسالان و کودکان بالای 5 سال به راحتی می توانند از این دارو استفاده کنند. نحوه مصرف این دارو به صورت استفاده از قرص های با دوز پایین در دفعات 2-3 بار در روز است. استفاده از قرص هایی که در طول مدت روز و به مرور زمان بخشی از دارو را در بدن فرد رها سازی می کنند نیز برای کاهش دفعات مصرف توصیه می شود. همان طور که همه می دانیم تمامی داروها ممکن است دارای عوارض جانبی ویژه خود باشند. عوارض مصرف ریتالین به عنوان یکی از بهترین داروی بیش فعالی موارد زیر است:

  • افرایش بسیار کم ضربان قلب و فشار خون
  • کاهش اشتها که می تواند منجر به کاهش وزن شود
  • مشکلات خواب
  • ایجاد سردرد و دل درد

در صورت استفاده از ریتالین و عدم بهبودی علائم بیماری تا حدود 6 هفته، ممکن است پزشک معالج اقدام به تعویض دارو نماید.

مدت زمان درمان بیش فعالی چه قدر است؟

نمی توان مدت زمان درمان بیش فعالی را به طور قطع پیش بینی نمود، درمان دارویی بیش فعالی در مدت زمان کوتاهی به بهبود علائم آن کمک می کند. حقیقت این است که میزان شدت بیماری، نحوه پاسخ بیمار به درمان دارویی، استفاده منظم در سایر روش های غیر دارویی مانند داشتن مشاوره، داشتن رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش و ... همگی می تواند در مدت زمان درمان بیش فعالی تاثیر داشته باشد. در برخی از انواع درمان بیش فعالی در کودکان، ممکن است با افزایش سن کودک این روند بهبود یابد. ولی حقیقت است آن است که شخص و یا والدین کودک باید با داشتن این اختلال کنار بیایند و همواره بتوانند علائم و نشانه های آن را مدیریت کنند. کنترل منظم علائم و مراجعه به پزشک متخصص برای کنترل دوز مصرف و نوع دارو، می تواند در کاهش مدت زمان درمان بیش فعالی تاثیر گذار باشد.

زعفران و درمان بیش فعالی!

زعفران هزار و یک فایده دارد، یکی از آنها تاثیری است که می تواند در درمان بیش فعالی داشته باشد. اختلال بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات عصب شناختی در دوره کودکی و نوجوانی است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در مطالعه ای به این نتیجه رسیده اند که زعفران دارای خواص ضدافسردگی و تقویت کننده حافظه است و می تواند همانند داروهای متداول برای درمان اختلال بیش فعالی نظیر ریتالین، برای کنترل علائم مؤثر باشد. محققان در آزمایشهای اولیه که بر کودکان بین ۶ و ۱۷ سال مبتلا به این بیماری، انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که زعفران می تواند مانند ریتالین که از سوی پزشکان تجویز می شود، در کنترل علائم و عوارض این بیماری موفق عمل کند. زعفران می تواند به عنوان یک داروی گیاهی، جایگزین داروهای پزشکی تجویز شده برای این بیماران باشد، به ویژه برای کسانی که از عوارض این داروها نظیر حالت تهوع، معده درد، کاهش اشتها، بیخوابی و سردرد رنج می برند. گفتنی است ۳۰ درصد این بیماران با این مشکل روبرو هستند.

زعفران برای درمان اختلال بیش فعالی هم مفید است

در حالیکه خواص دارویی بسیاری برای زعفران از جمله در درمان افسردگی و … کشف شده است، محققان در مطالعات جدید خود دریافتند زعفران می تواند برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی سودمند باشد. اختلال بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات عصب شناختی در دوره کودکی و نوجوانی است. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در مطالعه ای دریافتند زعفران دارای خواص ضدافسردگی و تقویت کننده حافظه است و می تواند همانند داروهای متداول برای درمان اختلال بیش فعالی نظیر ریتالین، برای کنترل علائم موثر باشد.

درمان اختلال بیش فعالی با زعفران

زعفران دارو گیاهی امیدبخش برای درمان اختلال بیش فعالی است. محققان در مطالعات خود دریافتند زعفران می تواند برای درمان کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی سودمند باشد. اختلال بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات عصب شناختی در دوره کودکی و نوجوانی است. زعفران دارای خواص ضدافسردگی و تقویت کننده حافظه است و می تواند همانند داروهای متداول برای درمان اختلال بیش فعالی نظیر ریتالین، برای کنترل علائم مؤثر باشد. محققان در آزمایشات اولیه که بر کودکان بین ۶ و ۱۷ سال مبتلا به این بیماری، انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که زعفران توانست مانند ریتالین که از سوی پزشکان تجویز می شود، در کنترل علائم و عوارض این بیماری موفق عمل کند. زعفران می تواند به عنوان یک داروی گیاهی، جایگزین داروهای پزشکی تجویز شده برای این بیماران باشد، به ویژه برای کسانی که از عوارض این داروها نظیر حالت تهوع، معده درد، کاهش اشتها، بیخوابی و سردرد رنج می برند. گفتنی است ۳۰ درصد این بیماران با این مشکل روبرو هستند. محققان به مدت ۶ هفته تأثیر دارو و زعفران را روی ۵۴ تن از شرکت کنندگان در این تحقیق بررسی کردند. محققان بر ضرورت اجرای تحقیقات بیشتر بر نقش زعفران در درمان این اختلالات تأکید کردند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه با پیکر شهیدان راه خدمت در تبریز+ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس حضور مردم انقلابی تبریز در مراسم وداع با شهیدان راه خدمت+فیلم تصاویر تلخ از پدر سرهنگ محسن دریانوش لحظه دیدن بنر نصب شده از پسرش روی دیوار+عکس ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز آخرین ویدئو از رئیسی و همراهانش در همان هلیکوپتر و همان روز حادثه +ویدئو واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور ادای احترام مردم جمهوری آذربایجان به شهدای حادثه هلیکوپتر رییس‌جمهوری ایران +ویدئو آخرین بوسه پدر شهید آل هاشم بر رخسار پسرش+ویدئو/سلام ای غروب غریبانه ی دل... حال و هوای منزل فوق العاده ساده شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور +ویدیو/ خانه ای بدون لوستر و سراسر فرش ماشینی! صندلی سیاه پوش مزین شده به قاب عکس رئیس جمهور و آیت الله آل هاشم در مجلس خبرگان+تصاویر نخستین تصویر از تابوت وزیر امورخارجه ایران شهید حسین امیرعبداللهیان+عکس اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا(ع) : خوشحالم که برای اولین‌بار به یک شهید رأی دادم +ویدئو اجتماع مردمی و عرض تسلیت مردم مشهد مقابل منزل مادر شهید رییسی+ویدیو اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت» اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ حال و هوای خانواده شهید دریانوش؛ خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور+ویدئو/عجب رسمیه رسم زمونه... واکنش داریوش ارجمند بازیگر نقش فردوس در سریال ستایش به شهادت سید ابراهیم رئیسی +عکس پدر شهید سیدمهدی موسوی: «وقتی خم شد و پایم را بوسید فهمیدم دیگر قرار نیست همدیگر را ببینیم...» +ویدئو واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی منتشر شد
تیتر امروز   
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم