برای تقویت مینای دندان چه کار کنیم؟

  پنجشنبه، 09 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
برای تقویت مینای دندان چه کار کنیم؟
گر چه نمیتوان نقش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن جهت داشتن دندانهایی سالم را از یاد برد. اما در صورت داشتن بهداشت دهانی ایده آل، داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز در داشتن دندانها و لثه هایی محکم و سالم تاثیر بسزایی دارد.

داشتن دندان های سالم خواست هر فردی است لذا باید در سلامت و رعایت بهداشت دندان ها کوشید و از آنجا که پروسه درمان دندانپزشکی نسبتا گران و هزینه بر است بهترین راه، مراقبت و تقویت مینای دندان است تا به دندان درد دچار نشوید و مجبور به پرداخت هزینه های زیاد ترمیم و پر کردن دندان و… نشوید.

مطالعات نشان می دهد که مینای دندان پس از سایش می تواند خود را ترمیم کند. با این حال، برخی از غذاها، عادات بهداشت دهان و دندان و شرایط پزشکی می توانند مینای دندان شما را به سرعت فرسوده کنند تا دیگر فرصتی برای ترمیم آن باقی نماند. خوشبختانه می توانید با چند تغییر ساده مینای دندان خود را ترمیم کنید. تحقیقات نشان می دهد که شما ممکن است بتوانید مینای دندان خود را با استفاده از روش های درمانی حاوی فلوراید، مراقبت از دندان ها و پرهیز از غذاهای مضر ترمیم کنید.

در انتخاب نوع خمیر دندان نهایت حساسیت را داشته باشید

شاید فکر کنید که همه خمیردندان ها از یک فرمول ساخته می شوند و دقیقا مشابه هم هستند. اما لطفا شما چنین تصور اشتباهی نداشته باشید. اگر به قیمت خمیردندان ها توجه کنید می بینید که محدوده قیمت آن ها خیلی با هم تفاوت دارد. ما میتوانیم یک خمیردندان 2 هزار تومنی بخریم و یا حتی می توانیم خمیردانی به ارزش 50 هزار تومن داشته باشیم.باور کنید همه خمیردندان ها خوب نیستند. بنابراین شما باید در انتخاب خمیر دندان دقت کنید و حساسیت به خرج دهید.همیشه سعی کنید خمیردندانی را انتخاب کنید که حاوی فلوراید باشد. زیرا فلوراید یک تقویت کننده ذاتی برای تقویت مینای دندان است.خمیردندان هایی که حاوی موارد زیر باشند میتوانند تا حداقل حدود 3 تا 12 درصد از تحلیل رفتن مینای دندان پیشگیری کنند:

  • سدیم کلراید
  • عنصر کلسیم محلول
  • فسفات
  • یون فلوراید

همه مواد بالا مواد معدنی محسب میشوند. مینا هم دقیقا از چنین مواد معدنی تشکیل شده است. زمانی که مینا تحلیل می رود یعنی با کمبود مواد معدنی مواجه میشود. استفاده از خمیر دندان های حاوی مواد معدنی بالا به تقویت مینا دندان کمک میکند.

آدامس بجوید، اما… بدون شکر

جویدن آدامس مادامی که بدون شکر باشد نه تنها ضرری برای دندان ها ندارد، بلکه فایده هم دارد. در کل فرآیند جویدن مفید است. زیرا باعث افزایش ترشح بزاق میشود.

اگر دقیقا پس از مصرف خوراکی های مفید یا مواد غذایی، آدامس بدون قند بجوید، بزاق دندان ترشح می شود. در بزاق، آنزیم هایی وجود دارند که به جذب کلسیم و فسفات کمک زیادی می کنند.

ترشح بزاق قادر است اسید تولید شده ناشی از تجزیه برخی از مواد غذایی در دهان را خنثی کند. و ph دهان را در محدوده تعادل نگاه می دارد. مطالعات متعدد نشان می دهد که جویدن آدامس بدون قند در مدت 20 دقیقه به پیشگیری از پوسیدگی دندان های شما کمک زیادی میکند.

دور قند، شکر و نشاسته را خط بکشید

برخی غذاها واقعا برای سلامتی دندان ها و مینای دندان مضر هستند. برخی از این غذا حاوی مواد مغذی زیاد هستند و برای سلامتی کلی بدن ما مفید هستند. اما ماهیت آن ها به گونه ای است که به دندان ها آسیب میرسانند. به طور کلی موارد زیر برای سلامتی دندان ها مضر هستند و برای تقویت مینا دندان بهتر است کمتر مصرف شوند:

غذا ها و خوراکی های:

  • سفت و سخت
  • شیرین و سرشار از قند و شکر یا نشاسته
  • چسپناک
  • همراه با رنگ ها و شیرین کننده های مصنوعی
  • فرآوری شده
  • میوه ها، غذاها و خوراکی هایی که بزاق دهان را کاهش میدهند

غذاهایی که برای تقویت مینا مناسب هستند را بیشتر مصرف کنید

برای تقویت مینای دندان خود اگر هیچکاری هم نمیکنید، دست کم مواد غذایی حاوی مواد معدنی بخورید. بدن تمام تلاش خود را می کند تا مواد معدنی را جذب کند. وقتی ذخائر مواد معدنی بالا برود، بدن به صورت خودکار مینای تحلیل رفته را بازسازی میکند.

همه انواع لبنیات داراری مقادیر بالایی از مواد معدنی مثل کلسیم و فسفر هستند که در تولید و ترمیم مینای دندان نقش موثری دارند.

تکرار مکررات…. مسواک بزنید

مسواک زدن پس از مصرف مواد غذایی و خوراکی ها و حتی نوشیدنی هایی که باعث لکه دار شدن دندان ها میشود همیشه باید مورد توجه قرار بگیرد. دست کم روزی 2 بار باید با خمیر دندان های با کیفیت مسواک زد.

پیشتر از این می گفتند هر 6 ماه یکبار مسواک خود را باید تعویض کنید. اما اکنون توصیه میشود که هر 3 تا 4 ماه حتما اقدام به تعویض مسواک کنید.هر بار که مسواک به دست می گیرید باید با اصول صحیح به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. و در همه جهات دندان ها را تمییز کنید. علاوه بر دندان ها، از تمیز کردن و مسواک زدن زبان هم نباید غافل شد. زیرا زبان محل تجمع شمار زیادی از باکتری ها است. و با هر بار برخورد به مینای دندان باعث انتقال باکتری به سطح آن می شود.برای تقویت مینای دندان لازم است که مواد غذایی روی سطح یا لابلای دندان ها را با نخ دندان از بین ببرید زیرا اگر اینکار را نکنید، مینا فرسوده می شود.

مسواک زدن

خوراکیهایی که باعث استحکام و تقویت دندان میشوند

۱. پنیر ، شیر ، ماست بدون قند:

به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کلسیم ، در رمینرالیزاسیون مینای دندان تاثیر بسزایی دارد . ضمنا پنیر با چسبیدن به پلاکهای تشکیل شده روی سطح دندان باعث بهم ریختن ساختار پلاک دندانی و جلوگیری از فعالیت باکتریهای پوساننده دندان میشود.

۲. گوشتها :

به دلیل بالا بودن میزان فسفر شان در استحکام بخشیدن به ساختار دندان مفیدند.

۳. کنجد :

به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کلسیم ، استحکام بخش ساختار دندان است.

۴. خوراکیهای حاوی ویتامین ث( vitaminC ) مثل مرکبات:

به دلیل شرکت در ساختار کلاژن ( ماده اصلی تشکیل دهنده بافت نرم ) لثه، باعث تقویت لثه های فرد میشود .

از دندانپزشک خود بخواهید درمان حاوی فلوراید را معرفی کند.

موثرترین کاربرد فلوراید توسط دندانپزشک انجام می شود، چه به صورت لاکی که روی دندان های شما نقاشی شده، چه بصورت یک سینی (تِری) فلوراید. با مراجعه به کلیلنیک و مشاوره دندانپزشکی، دندانپزشک ممکن است یک ژل فلوراید برای شما تجویز کند که می توانید در خانه استفاده کنید. این ژل می تواند به محافظت از دندان های شما در برابر فرسایش بیشتر مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره کمک کند و همچنین می تواند باعث سلامت عمومی دهان شود.درمان با فلوراید می تواند به استحکام مینای دندان شما کمک کند و باعث افزایش عمر فیلینگ ها و ترمیم ها شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس