برنامه غذایی نادرست و تاثیر آن بر دهان و دندان

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
برنامه غذایی نادرست و تاثیر آن بر دهان و دندان
اجتناب از خوردن شیرینی‌ها به مقدار زیاد، مسواک زدن و استفاده‌ی منظم از نخ‌دندان از مهم‌ترین کارهایی است که برای جلوگیری از پوسیدگی دندان باید انجام دهیم. اما سایر عادات زندگی و برخی غذاها و نوشیدنی‌ها نیز نقش مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارند و تأثیر بعضی از این مواد در مقابله با پوسیدگی دندان بسیار شگفت‌آور است.

شکر

شکر دشمن شماره یک دندان شماست و هرچه مدت بیشتری در دهان شما بماند، بدتر می شود. قند توسط باکتری های تولیدکننده اسید در دهان شما مصرف می شود. اسیدها در مینای دندان از بین می روند. از خوردن چیزهایی مانند آب نبات های ژله ای که بیشتر از سایر غذاها در دندان شما وارد می شوند خودداری کنید. میوه های خشک مانند کشمش را امتحان کنید و یا به جای آن میوه تازه بخورید.

نوشیدنی

نوشیدنی گازدار بدون قند هم وجود دارد اما به قول دکتر رابرت سورین، مربی کلینیک بخش دندانپزشکی و جراحی دهان و دندان در بیمارستان نیویورک، شما با خوردن سودا (آب گازدار بدون قند) در محیط اسیدی حمام می کنید.

الکل هم یک نوشیدنی اسیدی است که می تواند دندان ها را از بین ببرد. الکل دهان شما را خشک می کند و تولید بزاق را کاهش می دهد. بزاق دندان را شست وشو می دهد و به از بین بردن پلاک ها و تجمع باکتری ها از سطح دندان کمک می کند.

خوردن ناخن ها

خوردن ناخن، فقط باعث ترک خوردن، قطع شدن یا ساییدگی دندان شما نمی شود، بلکه همچنین باعث اختلال در عملکرد فک می شود. هنگام گاز گرفتن ناخن ها، فک های شما با فشار دادن فک تحتانی خود در زاویه غیرطبیعی قرار می گیرند. با گذشت زمان، این کار منجر به اختلال گیجگاهی فکی (TMD) می شود که با درد همراه است. علاوه بر این، گاز گرفتن ناخن ها می تواند باکتری های مضر را به دهان وارد کند.

مسواک زدن خیلی سفت و سخت

برخی از افراد دندان های خود را خیلی سخت مسواک می کنند، با این باور که باکتری ها را از سطح دندان های خود پاک می کنند. اما مسواک زدن تهاجمی می تواند با گذشت زمان باعث فرسایش مینا و سوزش لثه شود. سعی کنید با استفاده از یک مسواک نرم دندان ها را به مدت دو دقیقه با شدت کمتری مسواک بزنید.

قهوه

مانند سیگار و استعمال دخانیات، قهوه نیز می تواند دندان شما را لکه دار کند. اضافه کردن شکر بیشتر و نوشیدن چند فنجان قهوه در روز می تواند دندان های شما را زرد کند. عادت کنید حتماً طی ۳۰ دقیقه تا یک ساعت از خوردن غذا و نوشیدنی ها مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

استفاده نادرست از خلال دندان

خلال های دندان برای از بین بردن خوراکی هایی که بین دندان ها گیر کرده اند ساخته شده اند، اما استفاده نادرست از خلال دندان ها می تواند باعث آسیب به مینا و خراش روی سطح دندان ها شود. همچنین کشیدن خلال دندان در اعماق شکاف دندان شما باعث می شود دندان ها تغییر کند و شکاف ایجاد شود.

استفاده از دندان به عنوان ابزار

اگر از دندان های خود برای باز کردن بطری، برچسب های لباس یا باز کردن کیسه های پلاستیکی استفاده می کنید، فوراً این کار را متوقف کنید. با دندان خود یخ ها را نشکنید، این کار به سلامت دندان شما آسب زیادی می زند.

مسکن ها

از پزشک خود بپرسید که آیا داروهای شما ممکن است باعث خشکی دهان شود یا خیر. طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، بیش از ۵۰۰ دارو - از مسکن های درد تا آنتی هیستامین ها- می توانند چنین اثری داشته باشند. خشکی دهان مانع از تولید بزاق می شود و خطر ابتلا به حفره های دندانی را افزایش می دهد.

رطوبت ناکافی

آب رسانی مناسب یک راز برای دندان های سالم است. هنگامی که مسواک زدن ممکن نیست، نوشیدن یک لیوان آب به پاک کردن ذرات غذایی، باکتری ها و اسید دهان کمک می کند. نوشیدن آب بعد از مصرف غذاهای حاوی لکه (مانند قهوه) باعث می شود که تانن ها و سایر مواد شیمیایی ایجادکننده لکه نیز از بین بروند و دندان های شما سفیدتر و روشن تر بماند.

علائم پوسیدگی دندان

درد ناشی از پوسیدگی به محل آسیب دیدگی دندان و میزان عمق پوسیدگی دارد. پوسیدگی در مینای دندان دردناک نمی باشد. درد هنگامی آغاز می شود که درد به عاج دندان برسد. در ابتدا ممکن است درد هنگامی حس شود که غذای سرد، گرم یا شیرین در تماس با دندان آسیب دیده قرار گیرد. این درد نشان می دهد که پالپ همچنان سالم می باشد. اگر پوسیدگی در این مرحله درمان شود، دندانپزشک می تواند دندان را ترمیم کرده و احتمالاً درد بیشتر یا مشکل در جویدن وجود نخواهد داشت.

اگر پوسیدگی به پالپ نزدیک شود یا به آن برسد، آسیب غیر قابل جبران وارد می کند. درد حتی در صورت فقدان عامل ایجاد درد (مانند آب سرد) ادامه پیدا می کند و ممکن است دندان بدون تحریک شدن درد داشته باشد (دندان درد خودبه خودی).

در صورتیکه آسیب غیر قابل جبران به پالپ وارد شود و پالپ از بین برود، امکان دارد درد به طور موقتی متوقف شود. ممکن است زمانی که فرد غذا می جود یا زمانیکه زبان یا انگشت روی دندان فشار وارد کند، دندان دچار حساسیت شود زیرا که قسمت انتهایی ریشه دندان ملتهب شده است و یا ریشه دندان عفونی شده است. عفونت می تواند باعث تجمع چرک (آبسه پری آپیکال) شود، و درنتیجه درد مداومی ایجاد می شود که هنگام جویدن تشدید می شود.

عوارض دندان پوسیده

بیماری های قلبی-عروقی:
داشتن صحت دهان و دندان ضعیف، خطر بیماری قلبی را در فرد افزایش می دهد اگر لثه ها به علت باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند ،ملتهب شود این باکتری ها می توانند در جریان خون وارد شوند و موجب ایجاد پلاک و سخت شدن می شوند.
این سخت شدن شریان ها، آترواسکلروز نامیده می شود که بسیار جدی است باعث مشکلات جریان خون و انسداد قلبی می شود و احتمال حمله قلبی را نیز افزایش می دهد.
همچنین، تاثیر مخربی بر عروق و رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا هم شود و سکته مغزی را زیاد می کند.همچنین می تواند باعث افزایش آندوکاردیت شود، که یک بیماری خطرناک و جدی است و زمانی رخ می دهد که پوشش قلب آلوده باشد.

زوال عقلی

صحت دهان و دندان ضعیف ،بر مغز نیز تاثیر گذار است، مواد هایی که از لثه های ملتهب شده، توسط عفونت آزاد می شوند، می توانند سلول های مغزی را از بین ببرند و منجر به از دست دادن حافظه شوند ، بیماری زوال عقل و احتمالاً بیماری آلزایمر، می تواند به علت ژنژیویت ایجاد شود، که باکتری در دهان به کانال به کانال عصبی گسترش می یابد و وارد جریان خون نیز می شود.

عفونت های تنفسی :

سیستم تنفسی می تواند از صحت ضعیف دهان و دندان آسیب ببیند ، باکتری در دهان از دندان های آلوده و لثه های متورم می تواند به ریه نفوذ کند، و یا از طریق جریان خون به آنجا وارد شود. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت تنفسی ،برونشیت حاد و حتی COPD شوند.

دیابت

نه تنها افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند، بلکه بیماری های پریودنتال و عفونت های لثه ای ،به نوبه خود باعث افزایش دیابت می شوند و کنترل آن را سخت می کنند. از آنجایی که بیماری لثه ها و پوسیدگی دندان ها ،سطح قند خون را بالا می برند، پس افرادی با بهداشت دهان و دندان ضعیف در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرند.

عوارض دندان پوسیده در دوران بارداری:

برای مادران باردار، رعایت صحت دهان و دندان ضروری است، تغییرات هورمونی باعث می شود که عفونت به راحتی در دهان گسترش یابد، هر گونه عفونت در بدن زن باردار ، عوارض حاملگی را افزایش می دهد، این مشکلات، سبب زایمان زودرس نیز می شوند، پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه، مادر و کودک را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (105 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (12 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز