بهترین روش های ضد عفونی کردن مسواک چیست؟

  پنجشنبه، 05 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین روش های ضد عفونی کردن مسواک چیست؟
همه ما می دانیم که مسواک به عنوان یکی وسیله بهداشتی شخصی در صورت نگهداری نا مناسب می تواند منبع بسیار قوی از انواع میکروب ها و باکتری ها باشد. در صورت نگداری مسواک در فضای دستشویی یا فضاهایی که امکان آلودگی آن ها زیاد است خودتان را در معرض بسیاری از بیماری های عفونی و بیماری های دهان و دندان قرار می دهید.

همه ما می دانیم که مسواک به عنوان یکی وسیله بهداشتی شخصی در صورت نگهداری نا مناسب می تواند منبع بسیار قوی از انواع میکروب ها و باکتری ها باشد. در صورت نگداری مسواک در فضای دستشویی یا فضاهایی که امکان آلودگی آن ها زیاد است خودتان را در معرض بسیاری از بیماری های عفونی و بیماری های دهان و دندان قرار می دهید. به دلیل اهمیت بهداشت دهان و دندان، بسیار ضروری است که مسواکتان را ضد عفونی کنید. در این مطلب بهترین روش های ضد عفونی مسواک را به شما معرفی می کنیم.

متخصصان بهداشت و دهان دندان می گویند: آیا تاکنون از خودتان پرسیده اید که چرا با وجودی که بهداشت دهان و دندانهایتان را به خوبی رعایت می کنید ولی باز هم با مشکلاتی چون خونریزی لثه، دردناک و حساس بودن دندانها و یا بوی بد دهان مواجه هستید؟ پاسخ این سوال و مشکلاتی از این دست به احتمال زیاد در قفسه ای است که مسواک خود را در آنجا نگهداری می کنید.میکروب ها و باکتری ها می توانند به راحتی از مسواک به دهان راه پیدا کنند. عدم نگهداری صحیح مسواک می تواند این وسیله ضروری را به سوپرمارکتی از بیماری ها تبدیل کند. برای مصون ماندن در برابر بیماری ها باید مسواک خود را در شرایط تمیز و شسته قرار دهید.

  • استفاده نادرست از نخ و خلال دندان موجب تخریب دندان ها می شود
  • مسواک هوشمندی که وضعیت دندان ها را «اس ام اس» می کند!

البته نیازی نیست که دستگاه گران قیمت استریل کننده برای این کار تهیه کنید بلکه کافیست چند دستورالعمل ساده را که در زیر به آنها اشاره شده برای تمیز نگهداشتن مسواک خود بکار ببندید:

۱- پس از مسواک زدن هرگز مسواک خود را در وضعیت افقی قرار ندهید بلکه آن را به حالت ایستاده بگذارید تا آب به راحتی از روی آن عبور کند. بعلاوه در حالت ایستاده رطوبت برس های مسواک نیز به راحتی تبخیر می شوند. همچنین مسواکتان را در جا مسواکی هایی که برای همین کار طراحی شده اند، بگذارید و مطمئن شوید که با مسواک افراد دیگر تماس پیدا نکند.

۲- پس از هر بار مسواک زدن حداقل یک یا دو دقیقه مسواکتان را زیر شیر آب نگه داشته و آبکشی کنید. سپس آن را با محلول دهان شویه قوی بشویید. اما مطمئن شوید که پس از خارج کردن مسواک از محلول دهان شویه آن را به خوبی آبکشی کرده باشید تا چیزی از محلول روی آن نماند.

۳- مسواک خود را هفته ای یک نوبت در آب جوش قرار دهید. هر چند این کار به تدریج موجب نرم شدن برس مسواک می شود اما روشی بسیار موثر برای کشتن میکروب ها است. برای جلوگیری از آسیب دیدن مسواک فقط هفته ای یکبار از این روش استفاده کنید.
۴- مسواک خود را برای چند دقیقه در کاسه ای پر از سرکه قرار دهید و سپس با آب داغ آبکشی کنید. مراقب باشید دست های خود را نسوزانید.

دهانشویه :

مسواک را در کاسه ای از دهان شویه قرار دهید. رایج ترین رویکردی که افراد برای ضد عفونی کردن مسواک به آن متکی هستند استفاده از دهان شویه ای مانند لسترین است بدان صورت که رشته های موئی مسواک را به مدت 3-5 دقیقه درون محلول دهان شویه قرار دهید. از طرفی باید مراقب باشید زیرا قرارگیری بیش از حد مسواک درون دهان شویه سبب آسیب رساندن به رشته ها خواهد شد.براساس توصیه یک متخصص بهداشت، مسواک را درمحلول دهان شویه ضد باکتریایی بیش تر از 15 دقیقه قرار ندهید. هرگز مایعی که برای ضد عفونی مسواک استفاده کرده اید را غرغره نکنید زیرا امکان انتقال هر نوع ویروس سمی و باکتری که بر مسواک بوده است به محلول وجود دارد.

نحوه نگهداری مسواک نیز مهم است :

اختراعاتی چون درپوش های پلاستیکی که برای پوشش سر مسواک استفاده می شوند تنها در صورت خشک بودن برس مسواک ایمن هستند زیرا مسواک خیس در فضایی پوشیده محیط مرطوب و تاریکی را ایجاد می کند که برای رشد باکتری ها ایده آل است. همچنین نگهداری مسواک در کشو، کابینت و یا هر مکانی که تهویه مطلوبی ندارد می تواند خطر رشد باکتری های مضر را افزایش دهد.

ضدعفونی کردن مسواک با قرص تمیزکننده پروتز:

راه حل سریع دیگری برای ضدعفونی کردن مسواک استفاده از یک قرص تمیزکننده پروتز است. این قرص را در آب گرم حل کنید و مسواک را داخل آن بگذارید. حالت جوشان، سبب جدا شدن بقایای مواد از برس مسواک شده و آنزیم های موجود در تمیزکننده، به شکستن پروتئین های غذایی کمک می کند و مسواک تمیز می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (106 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (12 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز