بهترین رژیم غذایی برای کودکان اوتیسمی

  چهارشنبه، 09 مهر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
بهترین رژیم غذایی برای کودکان اوتیسمی
کودکان مبتلا به اوتیسم کازئین و گلوتن را به طور کامل نمی‌توانند هضم کنند و این پروتئین‌های هضم نشده از طریق دیواره روده وارد جریان خون شده و کم کم خودشان را به مغز می‌رسانند و مشکلات رفتاری، گفتاری و مهارت‌های اجتماعی را منجر می‌شوند.

اوتیسم اختلالی است که در آن مهارتهای اجتماعی، رشد زبان و خزانه ی رفتاری به صورت مناسبی گسترش نمی یابد. از نشانه های اوتیسم می توان به مشکلات گفتاری، حالات یا حرکات غیر عادی،مشکلات درک احساسات دیگران، نداشتن ادراک دیداری و حسی، ترس و اضطراب، رفتار غیر عادی اجباری و آزار دهنده اشاره کرد. طبق برآورد سازمان بین المللی اوتیسم در اروپا 535000 نفر دارای این اختلال هستند که تعداد پسرها 4 برابر دخترها می باشد. اگر چه عوامل ژنتیکی و محیطی در اوتیسم به هم پیچیده اند ولی شواهد زیادی وجود دارد که تغذیه درمانی می تواند کمک بسیاری به این کودکان کند. شما همیشه به تنظیم قند خون، آهن، چربی خون و از این قبیل نیاز پیدا خواهید کرد تا بدنتان را برای مقابله با بیماری ها آماده کنید.

اوتیسم چیست؟

اختلالات فراگیر رشد، گروهی از اختلالات روانپزشکی هستند که در آن ها مهارت های اجتماعی، رشد زبان و مجموعه رفتارهای مورد انتظار، رشد مناسب پیدا نمی کنند یا در اوان کودکی از بین می روند، به طور کلی این اختلالات زمینه های متعدد رشد را تحت تأثیر قرار می دهند. در اوایل زندگی ظاهر می شوند و اختلال دائمی به وجود می آورند. از مشهورترین اختلالات این گروه بیماری های طیف اوتیسم یا ASD می باشند که بیشتر شامل سه ویژگی هستند: 1- نقص در اجتماعی شدن 2- نقص در ارتباط کلامی و غیر کلامی 3- الگوی رفتارهای تکراری و محدود شونده می شوند. ولی تنها به این سه ویژگی منحصر نمی شود. بیماری های طیف اوتیسم نادر نیستند و شیوع آن ها در کودکان، بیش از سرطان، دیابت، نقص لوله عصبی و سندرم داون می باشد.

تغذیه و اوتیسم

تلاش های صورت گرفته برای یافتن علت ASD منجر به مطالعات زیادی در خصوص اثرات احتمالی سموم محیطی، مواد غذایی سمی، رژیم غذایی ناکافی از نظر مواد مغذی، مشکلات سیستم ایمنی، استرس اکسیداتیو و استرس احساسی به عنوان عوامل مهم گردیده است. مطالعات دیگر افزایش سطوح نوروترانسمیترهایی همچون سروتونین و اختلال در GABA و فعالیت کولینرژیک را بررسی نموده اند. تحقیقات زیادی نیاز است تا رابطه محکمی بین وراثت و نوروپاتولوژی و اوتیسم یافت شود. یکی از تحقیقات ژنومیکس مشخص نموده است که کودک مبتلا به اوتیسم ممکن است نیاز به اسیدهای چرب ضروری بیشتر، مواد مغذی آنتی اکسیدان مثل ویتامین های E، C، A و نیز سلنیوم، مکملیاری روی و کلسیم و رژیم غذایی عاری از جیوه یا رژیم غذایی حذفی آلرژی داشته باشد.

محتویات تغذیه مناسب برای کنترل کودک اوتیمسی با درمان طبیعی

غذاهای سالم:

بیشتر غذاهای فناوری شده حاوی مواد شیمیایی هستند که برای کودکان اوتیسمی مشکل ساز است کودکانتان باید در رژیم غذایی شان پر از مواد غذایی سالم و بدون مواد نگهدارنده و شیمیایی و باشد. بسیاری از کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات گوارشی دارند که خوردن فیبر به سیستم گوارشی آنها کمک می کند غذاهای حاوی فیبر محلول مثل موز و لوبیا، پیاز، نخودفرنگی و مارچوبه برای آنها مفید است.

پروبیوتیک

غذاهای مخمری حاوی پروبیوتیک هستند که به سلامت روده کمک میکند غذاهایی مثل کفیر و کلم آب پز حاوی پروبیوتیک سالم هستند.

امگا 3

کودکان مبتلا به اتیسم اغلب کمبود روغن های گیاهی دارند بنابراین این کودکان باید از غذاهای حاوی امگا 3مثل اووکادو گردو دانه ی چیا بخورند.

غذاهای که باید کودکان اوتیسم از خوردن آن اجتناب کنند

گلوتن

غذاهایی که با گندم درست می شود مثل نان و پاستا حاوی گلوتن هستند این کودکان باید از خوردن آن اجتناب کنند.

لبنیات

شیر گاو حاوی پروتئین به نام کازئین است، این پروتئین در بدن می تواند عکس العمل ایجاد کند و آلرژی زا باشد بنابراین به جای کلسیم سبزیجات، پرتقال و بادام بخورند.

شکر

شکر باعث التهاب در بدن و نوسان قند خون در آنها باعث مشکلات رفتاری میشود آب میوه ها، نوشابه های مصنوعی و شکلات حاوی قند هستند.

کالری و رنگ غذاها

کودکان مبتلا به اوتیسم به خیلی از رنگ غذا های مصنوعی حساسیت دارند بنابراین باید از خوردن هرگونه غذای فن آوری شده شیمیایی اجتناب کنید.

سویا

سویا یکی دیگرازغذاهای رایج والرژی زاست مصرف این غذابرای این کودکان بسیارمضراست چون حاوی فیتیک است وباعث ناراحتی روده میشود


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان