بهترین رژیم غذایی برای سه ماهه سوم بارداری

  دوشنبه، 31 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
بهترین رژیم غذایی برای سه ماهه سوم بارداری
در طی ماه هفتم بارداری، تمرکز اصلی باید بر سلامت جنین باشد. به همین منظور توصیه می‌شود که در این ماه برای تأمین نیاز‌های جنین و مادر، میزان ۴۵۰ کیلوکالری انرژی بیشتری توسط مادر باردار از راه رژیم غذایی دریافت شود تا سلامتی جنین به خوبی تأمین گردد.

در دوران بارداری آنچه می خورید تاثیر شگفت انگیزی دارد. شاید این تنها دوره ای از زندگی شماست که عادات تغذیه ای شما بر شخصی دیگری نیز اثر مستقیم دارد. پس بهتر است برای تضمین سلامت حداکثری فرزند درون شکمتان، اطلاعات خود در مورد چگونه تغذیه در بارداری را افزایش دهید. بنابراین اگر می خواهید بدانید که در سه ماهه سوم بارداری چی نخوریم، و نکات تغذیه ای در این سه ماهه کدامند، تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

چه ویتامین هایی در سه ماهه سوم بارداری مهم است؟

در این دوران دریافت ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین K و تیامین بسیار مهم است. در سه ماهه سوم بارداری باید 200 کالری اضافی به رژیم غذایی تان بیفزایید. در این دوران شاید با خودتان در مورد خوردن بعضی خوراکی ها به شک بیفتید مثلا خوردن بادمجان یا ماهی یا لبو.... اما یک مادر نیاز به مواد مغذی حیاتی در آخرین دوران بارداری دارد که این مواد همانطور که گفته شد شامل ویتامین ها و کلسیم، منیزیوم، امگا 3 و کولین است.

سه ماهه سوم بارداری پرتقال بخورید

ویتامین C از رشد سریع سلول های جنین محافظت کرده و این اطمینان را ایجاد می کند که سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار کرده و کمک می کند بدن شما آهن لازم را از منابع گیاهی تامین کند. زنانی که خون آنها ویتامین C پایینی دارد بیشتر در معرض پره اکلامپسی، فشار خون بالا، پروتئین در ادرار و احتباس مایعات قرار می گیرند.

راه حل: میوه ها و سبزی های رنگی و غنی از ویتامین C را به صورت 5 وعده در روز مصرف کنید. از جمله این خوراکی ها می توان به فلفل قرمز، فلفل سبز، پرتقال، کیوی، بروکلی و گریپ فروت اشاره کرد.

مصرف لبنیات کم چرب، بله یا خیر!

کلسیم باعث تراکم معدنی استخوان شما شده و رشد طبیعی استخوانها، دندانها، عضلات و اعصاب نوزاد را تضمین می کند. همچنین برای پیشگیری از انقباض عضلانی، لخته شدن خون و تنظیم فشار خون مهم است. اگر مصرف شما کافی نیست بدن شما ممکن است کلسیم مورد نیاز را از خود شما گرفته و به جنین برساند. بیشتر مولتی ویتامین های بارداری مقدار کافی کلسیم ندارند و بنابراین مکمل اضافی باید مصرف شود.

راه حل: سعی کنید منابع مناسب کلسیم مانند محصولات لبنی کم چرب (ماست کم چرب، پنیر کم چرب) را در برنامه روزانه تان قرار دهید. همچنین می توانید از لوبیا، توفو، نخودفرنگی و ماهی قزل آلا را در رژیم غذاییتان داشته باشید.

منیزیوم با جنین چه می کند؟

منیزیوم یک ماده معدنی مهم برای سلامت استخوانهاست. علاوه بر این، به بدن شما کمک می کند پروتئین و انرژی لازم را داشته باشد و قند خون و فشار خون را تنظیم می کند و به عملکرد عضلانی و عصبی کمک می کند. این مکمل در دوران بارداری باعث کاهش بروز پره اکلامپسی و عقب ماندگی رشد داخل رحمی شده و می تواند برای زنان مبتلا به گرفتگی عضلانی نیز مفید باشد.

راه حل: از خوراکی های غنی از منیزیوم مانند آجیل، دانه ها، حبوبات، غلات سبوس دار با فیبر بالا و سبزیجات با برگهای سبز تیره در برنامه رژیم غذایی روزانه تان قرار دهید.

اسید چرب امگا3، دو بار در هفته

اسید چرب امگا 3 در روغن ماهی در سه ماهه سوم بارداری و همچنین شیردهی بسیار مهم است و این اعتقاد وجود دارد که می تواند به رشد مغز جنین، سیستم عصبی مرکزی و چشم ها کمک کند. مکمل امگا3 به ویژه در صورتی که لبنیات کمی مصرف می کنید، می تواند در طول بارداری مزایای زیادی داشته باشد.

راه حل: بهتر است دو وعده در هفته را روغن ماهی را به شکل سالمون و ساردین مصرف کنید.

کولین در مکمل ها نیست!

کولین در رشد دیواره سلولهای جنین و پالسهای عصب و مغز تاثیر بسزایی دارد. مولتی ویتامین های معمولی اغلب کولین ندارند و به همین دلیل باید غذاهای حاوی این ماده را در رژیم غذایی تان قرار دهید.

راه حل: غذاهای غنی از کولین شامل تخم مرغ، سالمون، لوبیا چینی، شیر کم چرب، مرغ، بوقلمون و گندم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سفر مخفیانه طارمی؛ مچ ستاره ایرانی را اینجا گرفتند! +عکس اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای! تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران صف اول پشت سر آیت الله خامنه ای در اقامه نماز شهدای خدمت این افراد بودند اقدام تحسین برانگیز این زوج در تغییر تاریخ عروسی به‌خاطر شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه+عکس استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای فرزندان شهیدان خدمت+ویدیو نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع) قاب دونفره و قدیمی از دو شهید در کنار هم؛ حاج قاسم و امیرعبداللهیان+عکس/ شهادتت مبارک دیپلمات انقلابی (عکس) تابوت همه شهدا در یک قاب/ سلام ای غم لحظه های جدایی/ خداحافظ ای همنشین همیشه آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی لحظه باشکوه اقامه نماز رهبری بر پیکر رئیس جمهور و همراهان شهید+ویدیو عمامه سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم بر روی تابوتشان هنگام اقامه نماز رهبری بر پیکر شهیدان خدمت+عکس اولین ویدئو دلخراش از لحظه یافتن لاشه بالگرد رئیس جمهور و صحنه هایی که دل هر انسانی را به درد می آورد حضور متفاوت رضا رویگری در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهان با ویلچر+ویدیو گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران تلخ ترین بوسه تاریخ روی تابوت آیت الله رئیسی+فیلم جمله ماندگار و خاص رهبر معظم انقلاب درباره شهید رئیسی با دستخط ایشان+عکس این حرکت حسین امیر عبداللهیان اعراب را به تحسین واداشت/ کاربران عرب این فیلم را جهانی کردند+فیلم گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403 حضور خاخام های یهودی در مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهان+فیلم پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد! 2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی! تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟ ماجرای از زیر سرُم آمدن ابراهیم رئیسی به یک جلسه و کنسل نکردنشان بخاطر جوانان+ویدیو شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر مردی که رگ خواب تبریزی‌ها را بلد بود مهمترین حوادث هوایی برای مقامات کشوری و لشگری+عکس آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
تیتر امروز   
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)
آماده‌سازی‌ محل خاکسپاری پیکر شهید حسین امیرعبداللهیان
پیام تسلیت خواهر شهید بهشتی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی
گزارش لحظه به لحظه از مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران در حواشی داغ امروز چهارشنبه 2خرداد 1403
پیام تسلیتی که رئیسی نوشت و بعد از شهادت خودش منتشر شد!
2 خاطره‌ای که مردم آذربایجان فراموش نمی‌کنند | شریک حال خوب و بد مردم، چه حیف که رفتی!
تسلیت رسمی ایالات متحده آمریکا به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد
محل تدفین شهید دیپلمات، حسین امیرعبداللهیان کجاست؟
شهید رئیسی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
محل تدفین شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع) مشخص شد
اقامه نماز بر پیکر شهدای خدمت تا ساعاتی دیگر