بیماری گال یا جرب و نکات مهم در مورد آن

  دوشنبه، 16 فروردین 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
بیماری گال یا جرب و نکات مهم در مورد آن
بیماری گال (جرب؛ scabies) نوعی عفونت انگلی شایع پوست است که در اثر واکنش آلرژیک به نوعی هیره (mite) انگلی هشت‌پا موسوم به سارکوپتس اسکابیه‌ای (sarcoptes scabieie) ایجاد می‌شود. این انگل کمتر از ۵/۰ میلی‌متر طول دارد و به داخل پوست نقب می‌زند و تخم‌ریزی می‌کند.

بیماری گال یا جرب (Scabies Disease) یک بیماری پوستی مسری همراه با خارش شدید است، که این خارش، جوش های ریز قرمزرنگی را در پوست ایجاد می کند. این بیماری از هجوم یک انگل به نام انگل گال به بدن ایجاد می شود.انگل مولد بیماری گال، بعد از ورود به بدن فرد، در پوست زندگی می کند و زیر پوست برای خود سوراخ ها و کانال های زیرزمینی را ایجاد می کند.این انگل، حشره بسیار کوچکی ست که Sarcoptes scabiei نام دارد.انگل گال بسیار کوچک، کرم رنگ و دارای چهار جفت پا است. گال ماده از گال نر بزرگ تر است. گال ماده پس از نفوذ کردن به لایه های پایین تر پوست و ایجاد کانال، تخم می گذارد .این کرم در طول زندگی خود حدود 40 تا 50 تخم می گذارد .تخم ها بعد از 3 تا 4 روز لارو شده و بعد طی 10 تا 15 روز گال بالغ را ایجاد می کنند. از بین این 40 تا 50 تخم، کمتر از 10 تخم به گال بالغ تبدیل خواهند شد.بیشتر علایم بیماری گال به دلیل پاسخ ایمنی بدن ما به این کرم، بزاق کرم، تخم و مدفوع کرم گال است. متوسط تعداد انگل گال در یک فرد مبتلا به این بیماری 12 تا است. در حالی که در مناطق محروم کودکان مبتلا بالغ بر صد کرم دارند.

شیوه سرایت گال

گال به روش های زیر سرایت می یابد:

  • تماس طولانی مدت پوستی نظیر نگه داشتن دست
  • تماس نزدیک مانند مقاربت جنسی
  • استفاده اشتراکی از لباس، تخت خواب یا حوله

از آنجایی که گال اکثراً از راه تماس بدنی مستقیم سرایت می یابد، خانواده، دوستان و همسر فرد مبتلا نیز ممکن است به راحتی آلوده شود. این آلودگی در شرایط و موقعیت های زیر سریعتر منتشر می شود:

  • مدرسه
  • مهد کودک
  • تیم های ورزشی
  • زندان

درمان های خانگی و اصلاح الگوی زندگی

بعد از مصرف دارو برای از بین بردن گال، خارش پوستی همچنان ادامه خواهد داشت. شما می تواند برای کاهش خارش پوستی، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پوست خود را سرد کنید و آن را در آب سرد فرو ببرید: می توانید روی پوست خود آب سرد بریزید یا روی آن یک پارچه ی خیس و سرد بگذارید تا از میزان خارش پوست کم شود.
  • لوسیون ضدالتهاب و خارش مصرف کنید: کرم کالامین که بدون نسخه ی پزشک نیز قابل تهیه است، می تواند به نحو موثری، خارش و التهاب های خفیف پوستی را برطرف کند.
  • داروی آنتی هیستامین مصرف کنید. در صورتی که پزشکتان توصیه کند، می توانید از داروهای آنتی هیستامین که بدون نسخه نیز فابل تهیه هستند استفاده کنید تا علائم ناشی از واکنش آلرژیک به گال را بهبود دهید.

پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلای مجدد با گال و برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • شستن تمامی لباس ها و ملحفه ها: تمامی لباس ها، ملحفه ها و حوله هایی که ظرف مدت زمان سه روز قبل از شروع درمان، استفاده کرده اید را با آب داغ و صابون بشویید و با گرمای زیاد خشک کنید. تمامی چیز هایی که نمی توانید بشویید را به خوبی تمیز کنید.
  • کشتن تمامی انگل ها: تمامی چیزهایی که با آن در تماس بوده اید اما نمی توانید آن ها را بشویید، در پلاستیک دربسته قرار دهید و آن را در مکانی خارج از دسترس، مثلا در گاراژ قرار دهید و بگذارید چند هفته آن جا بماند. تمامی انگل ها بعد از چند روز که به آن ها غذایی نرسد، می میرند.

سگ و گربه می توانند ناقل گال باشند؟

حیوانات هم می توانند به گال دچار بشوند، اما ازآنجاکه انگل حیوانی با انسانی متفاوت است، سگ و گربه و… نمی توانند این بیماری را به انسان منتقل کنند. گال یا جَرَب در سگ ها هم دیده می شود. وقتی انگل از سگ و گربه ها به پوست انسان منتقل می شود، فقط اندکی خارش به وجود می آید و گال به انسان سرایت نمی کند. گال در حیوانات مانند انسان ها نیست و آن قدر ادامه پیدا نمی کند تا نیاز به درمان به وجود بیاید.

توجه

  • حتی یک بار دست دادن با فرد مبتلا به گال می تواند موجب سرایت شود.
  • شایع ترین علامت بیماری، خارش شدید است که اغلب در هنگام شب بدتر می شود. ممکن است دانه ها یا نقطه های قرمز کوچکی به ویژه در ناحیه چین های گرم و مرطوب پوست ایجاد شود.
  • مایت ها بیش از همه در فضاهای بین انگشتان و سطوح خم کننده مچ دست، زیر بغل، اطراف ناحیه تناسلی و ناحیه بین سرین ها وجود دارند و در بچه های کوچک، در کف دست و پا، تونل های زیرپوستی گال ممکن است دیده شود که شبیه خط های نازک خاکستری نخ مانند هستند.
  • چنان چه پوست ناحیه مبتلا به طور شدید خارانده شود منجر به زخمی شدن و سپس ایجاد التهاب و دلمه خواهد شد.
  • عدم رعایت بهداشت و داشتن شریک های متعدد جنسی موجب تسهیل انتقال مایت ها به افراد دیگر می شود. تعداد زیادی از افراد خانواده ممکن است به طور همزمان مبتلا به گال شوند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان