ساعدنیوز
ساعدنیوز

بیماری ضعف چشم و درمان آن

  یکشنبه، 29 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
بیماری ضعف چشم و درمان آن
چه اتفاقي مي‌افتد كه يك‌مرتبه احساس مي‌كنيد چشم‌هايتان ضعيف شده‌اند؟ افرادي كه عينكي هستند، مي‌دانند كه تاري ‌ديد يكي از دلايل مهم ضعف چشم به شمار مي‌رود، البته اين حرف وقتي براي شما بيشتر محسوس خواهد بود كه شماره چشم‌هايتان ده‌دهم يا صفر نباشد.

ضعیف شدن چشم چه دلایلی دارد چشم نقطه ی حساسی از بدن است که باید درمحافظت از آن دقت لازم را داشت عوامل زیادی در کم شدن دید چشم و ضعیف شدن چشم، اثر می گذارد. اگر می خواهید مدت بیشتری دید چشم هایتان تغییر نکند و چشمانی سالم و زیبا داشته باشید، علت های ضعیف شدن چشم را بشناسید و با دانستن این علت ها از چشم هایتان در برابر خطرات محافظت کنید.

معرفی عملکرد چشم

چشم انسان شبیه یک کره است. پنجره شفافی به نام قرنیه در قسمت جلوی این کره قرار دارد. نور از محیط خارج وارد قرنیه شده و سپس از مردمک چشم عبور کرده و به عدسی می­ رسد. عدسی چشم نور را دریافت کرده و بر روی شبکیه پخش می­ کند تا تصویر واضح و دقیقی بر روی شبکیه تشکیل شود.به دلیل آنکه اشیاء به صورت کاملا دقیق و واضح دیده شوند باید مسیری که نور در چشم طی می­ کند شفاف باشد تا عدسی و قرنیه نور را به صورت دقیق بر روی شبکیه متمرکز کنند.

چشم رنگی

تعریف ضعف بینایی از دیدگاه علمی

ضعیفی چشم یعنی از بین رفتن بینایی فرد است. در این صورت با تجویز عینک، لنزهای طبی یا جراحی قابل اصلاح نیست. هنوز بینایی در فرد وجود دارد به معنای کوری کامل نیست. ضعیفی چشم درجات مختلفی دارد مثل کاهش بینایی، از نقاط کور، کم بینایی در شب تا از بین رفتن تقریبا کامل بینایی فرد است.شامل از دست دادن بینایی مرکزی، از دست دادن دید محیطی، شب کوری، تاری دید و بینایی مبهم است. ضعیفی چشم در بزرگسالان بالای ۴۵ سال و حتی بالای ۷۵ سال بسیار شایع است.

علل ضعیفی چشم

مهم­ ترین علل در تضعیف قوه بینایی شامل موارد زیر است:

  • خواب ناکافی
  • تغذیه نادرست
  • ضربه به قسمت جلویی سر
  • ضربه به ساختمان چشم
  • به کار بردن طولانی مدت لنز
  • نگاه کردن به اشیاء براق
  • خیره شدن مداوم به صفحه نمایش تلویزیون، لب­تاب و…
  • ابتلا به آستیگمات و آب مروارید
  • استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته
  • دیابت بالا
  • مصرف داروهای ضد فشارخون و افسردگی
  • سیگار کشیدن
  • مراجعه نکردن به چشم پزشک جهت کنترل چشم

مواردی که برای بهبودی ضعیفی چشم ها یا درمان باید انجام داد

بهبودی ضعیفی چشم ها یکی از دغدغه هایی می باشد که بسیاری از افراد دچار آن هستند. همانطور که می دانید چشم ها از حیاتی ترین عضو بدن می باشند ، چشم ها به شدت آسیب پذیر هستند و وارد شدن کوچک ترین فشار یا ضربه به چشم ها می تواند باعث به وجود آمدن آسیب و صدمه ی جدی به آن ها شود ، پس حتماً باید به طور ویژه و خاصی از چشم ها مواظبت کرد .

چشم

استراحت دادن به چشم ها

در اکثر مواقع با کار کشیدن بیش از حد و به کارگیری غیرطبیعی و غیرمعمول از چشم ها ، این عضو مهم و حیاتی بدن رطوبت خود را از دست می دهد و ممکن است و از دست رفتن رطوبت باعث به وجود آورن مشکلات بینایی شود ، پس باید با استراحت دادن به چشم ها علاوه بر جلوگیری کردن از خشک شدن چشم ها باعث بهبود ضعیفی چشم ها هم شد ، چون دادن استراحت کافی به چشم ها باعث می شود که چشم ها رطوبت مورد نیاز خود را حفظ کنند .

انجام دادن حرکت های ورزشی

با انجام دادن حرکت های ورزشی جریان خون و اکسیژن در بدن و همچنین در چشم ها زیاد شده و همین امر سبب می شود که چشم ها خشک نشود و رطوبت مورد نیاز چشم ها تنظیم و کنترل می شود .برخی از ورشچشم ها عبارت اند از:

  • ورزش چشم با کف دست:ابتدا درست و راحت بنشینید کف دست ها را به هم بمالید تا حرارت ایجاد شود.سپس دست چپ را روی چشم چپ و دست راست را روی چشم راست قرار دهید. بگذارید حرارت ایجاد شده چشم ها را گرم کند.
  • ورزش چشم با پلک زدن: پلک نزدن منظم یکی از عوامل مهم در ایجاد خستگی چشم است و باعث خشکی و خارش چشم می شود. باید خود را عادت دهید تا هنگام کار با رایانه هر ۴ ثانیه پلک بزنید.
  • ورزش چشم با چرخاندن حدقه چشم: این حرکت برای افرادی که ساعت ها جلوی صفحه رایانه می نشینند موثر است. برای انجام دادن این ورزش، چشم ها را ببندید و به صورت چرخشی حرکت دهید.
  • ورزش قرنیه و مردمک چشم: ورزش قرنیه، ورزش دیگری است که هنگام خستگی چشم انجام می شود. در این ورزش، خودکاری را به قدری به چشم خود نزدیک کنید که فقط شبه آن را ببینید و به طور آهسته، خودکار را به عقب بر گردانید، به قدری که دید شما نسبت به خودکار ضعیف شود.

دور نگه داشتن چشم ها از تابش مستقیم نور خورشید

خورشید مانند محرک غیر منتظره ای است که هنگام تابش نور آن عضلات عنبیه در تلاش اند به سرعت کوچک شوند و در این حین به آن آسیب می رسانند.نباید به طور مستقیم به تابش نور خورشید خیره شد و همچنین بهتر است در فصل های گرم و آفتابی سال در جهت بهبودی ضعیفی چشم ها از عینک های مخصوص و طبی استفاده کرد تا نور خورشید به چشم ها آسیب وارد نکند .

محدود کردن وسایل دیجیتالی

بهتر است زمان استفاده از کامپیوتر ، تلویزیون و نیز تلفن همراه و هرگونه وسایلی که دارای نور هستند را به حداقل رساند و نیز پس از مقداری استفاده از این وسایل می توان برای مدتی به چشم های خود استراحت داد و این گونه می توان باعث بهبودی چشم ها شد ، حتی الامکان بهتر است زمان کار کردن با این وسایل را کم کرده و هر نیم ساعت یک بار باید حدود یک دقیقه به چشم ها استراحت داده شود .

دوری از استعمال دخانیات و مواد مخدر

یکی از ضرر هایی که مصرف کردن سیگار دارد این است که می تواند بر روی بینایی اثر منفی داشته باشد ، پس باید از هر گونه استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر دوری کرد تا به این وسیله باعث تقویت حس بینایی و نیز بهبودی ضعیفی چشم ها در افراد شد .

شست و شوی مداوم دست ها

به علت این که در طول شبانه روز از دست ها بسیار زیاد استفاده می شود و تقریبا می توان گفت که همه ی کار ها با دست انجام داده می شود ، پس اکثر مواقع دست ها آلوده به انواع ویروس و میکروب ها می باشد و دست زدن به چشم ها اجتناب ناپذیر است پس باید حتی الامکان دست را ضدعفونی کرده تا از وارد شدن این عوامل بیماری زا به چشم ها و ایجاد مشکل در بینایی و ضعیف شدن چشم ها جلوگیری کرد .

تهیه کردن مقداری آب و نمک

در برخی مواقع مثل قرار گرفتن در محیط های آلوده به احتمال زیاد میکروب ها ، ویروس ها و عوامل عفونت زا به وسیله ی هوا و یا دست ها وارد چشم ها می شوند و همین امر سبب ایجاد مشکل برای چشم ها شده و باعث ضعیف شدن بینایی چشم ها می شود.برای خارج کردن این میکروب ها ، ویروس ها و عوامل عفونت زا می توان از آب و نمک استفاده کرد ، به این علت که نمک خاصیت میکروب زدایی و ضد عفونی کنندگی دارد بهتر است برای درمان ضعیفی چشم ها و خارج کردن عوامل عفونی و میکروبی که باعث ضعیف شدن چشم ها شده است ، حداقل روزی یک بار چشم ها را با آب و نمک شستشو داد ، به این صورت می توان باعث بهبودی ضعیفی چشم ها شد .

درمان ضعیفی چشم با مواد خوراکی

  • سیر:این ماده غذایی بسیار مفید برای طعم دادن به مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. سیر علاوه بر بهبود جریان خون، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و برای بینایی مفید است.سیر، گوگرد فراوانی دارد که به تولید آنتی اکسیدان ها و در نتیجه حفاظت از عدسی چشم ها کمک می کند.
  • تخم مرغ:تخم مرغ، بخصوص زرده آن، مواد مغذی فراوانی دارد که برایچشم ها و سایر اندام های بدن مفید است. هر چه رنگ زرده تخم مرغ پررنگ تر باشد، مواد مغذی آن بیشتر است.
  • سبزیجات برگ سبز:سبزی هایی از جمله بروکلی و اسفناج که در گروه سبزیجات برگ سبز قرار می گیرند، با دارا بودن مقادیر فراوانی ویتامین های A ، B 12 ، C و کلسیم بسیار مفیدند. اسفناج مملو از آنتی اکسیدان هایی از قبیل لوتئین است که به تقویت بینایی کمک می کند.
  • ماهی سالمون: این ماهی حاوی ویتامین های A و D و مهم تر از همه مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است. این مواد مغذی از طریق تقویت قدرت مغزی باعث بهبود دید افراد می شود.
  • شکلات تلخ:افزودن شکلات تلخ به رژیم غذایی، مصرف مقدار فلاونوئیدها را در بدن افزایش می دهد که از عروق خونی چشم ها محافظت می کند و با بالا رفتن سن و ضعیف شدن چشم ها، سلامت عدسی وقرنیه همچنان حفظ می شود.
  • هویج:مشهورترین میوه ای است که با تقویت بینایی ارتباط دارد. علاوه بر هویج، بسیاری از سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی رنگ حاوی بتاکاروتن هستند که برای سلامت شبکیه مفیدندواز آسیب های چشمی ناشی از نور خورشید جلوگیری می کنند. این میوه مقادیر بسیاری ویتامین C ، A و E دارد که خطر ابتلا بهآب سیاه را کاهش می دهد. همچنین هویج و سبزیجات برگ سبزی از جمله اسفناج و کلم برگ مقادیر بسیاری آنتی اکسیدان لوتئین دارد که در تقویت دید بسیار مفید است.
  • آووکادو:این میوه مانند اسفناج غنی از آنتی اکسیدان است و بیش از هر میوه دیگری لوتئین دارد. لوتئین علاوه بر این که نقش مهمی در بهبود بینایی ایفا می کند، خطرآب مروارید را کاهش می دهد.
  • بادام: دارای ویتامین E، از چشم ­ در مقابل مولکول­ های ناپایدار که سلامت عضلات چشم را به خطر می ­اندازد، محافظت می­ کند. مغز پسته، گردو و فندوق نیز سرشار از ویتامین­ ها و املاح معدنی بوده که در تقویت قوه بینایی بسیار تاثیرگذار است

  • ماست : ماست سرشار از ویتامین A و روی، از قرنیه چشم محافظت می ­کند. همچنین می­ تواند دید انسان در شب را تقویت کرده و از ابتلای افراد به آب مروارید پیشگیری می­ کند. لبنیات به دلیل سرشار بودن از کلسیم و فسفر، ویتامین A و روی به محافظت از قرنیه کمک کرده و باعث بهبود سلامت و تقویت چشم می­ شود. روی باعث انتقال ویتامین A از کبد به چشم شده و به بهبود دید در شب کمک می­ کند و مانع از ابتلا به آب مروارید می­ شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (79 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (33 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (27 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (13 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...