چنگال اندروز چیست و چگونه رسم می شود؟

  دوشنبه، 02 تیر 1399
چنگال اندروز چیست و چگونه رسم می شود؟
ساعد نیوز: چنگال اندروز یک ابزار فرضی است که از سه پیوت آخر یک نمودار قیمتی عبور میکند. آلن اندروز توسعه‌ دهنده این سیستم است. او معتقد بود که خطوط روند کلاسیک (همان خط روند معمولی) کارایی بالایی در تحلیل بازارهای مالی ندارند و خطوط روندی که از نقاط و پیوت‌های بیشتری می‌گذرد، بسیار کاربردی‌تر هستند.

چنگال اندرو یا اندروز چیست؟

این ابزار یک چنگال فرضی است که از سه پیوت آخر یک نمودار قیمتی عبور میکند. آلن اندروز توسعه دهنده این سیستم است. او معتقد بود که خطوط روند کلاسیک (همان خط روند معمولی) کارایی بالایی در تحلیل بازارهای مالی ندارند و خطوط روندی که از نقاط و پیوت های بیشتری می گذرد، بسیار کاربردی تر هستند.

مراحل رسم چنگال:

  • گام اول: پیوت 2 و 3 را به یکدیگر وصل کنید.
  • گام دوم: از پیوت 1 خطی رسم کنید که از میان خطی که پیوت 2 و 3 را به یکدیگر متصل کرده است، عبور کند. این خط میانی چنگال اندرو است.
  • گام سوم: از پیوت 2 و 3 خطی به موازات خط رسم شده در گام دوم رسم کنید. این خطوط بال های چنگال اندروز است.

نکته بسیار بسیار مهم: همانطور که در تصویر زیر می بینید پیوت 3 حتما باید در بازه قیمتی پیوت 1 و 2 باشد. اگر به نکته بالا توجه نکنید چنگال شما کاملا اشتباه است.

چنگال اندروز صعودی

تصویر

چنگال اندروز نزولی

تصویر

در هنگام رسم چنگال اندروز توجه کنید که جایگاه پیوت 3 در هر دو چنگال صعودی و نزولی یکسان است و تغییری نمیکند. باز هم تاکید میکنیم که پیوت 3 در هر دو چنگال صعودی ونزولی باید بین پیوت 1 و 2 باشد (در بین بازه قیمتی پیوت 1 و 2).

کاربرد چنگال اندروز در تحلیل تکنیکال

حالا که چنگال اندروز تکمیل شده میتوانید بر اساس آن، نقاط حمایت و مقاومت را در یک نمودار پیچیده که خط روند مشخصی ندارد تشخیص بدهید. در واقع هر کدام از این سه خط نقش حمایتی و مقاومتی را بازی میکنند. قیمت تمایل دارد در داخل چنگال حرکت کند، اگر هر کدام از بالهای چنگال شکسته شود یعنی روند حرکتی تغییر کرده است.
مثلا در شکل زیر با شکست بال پایینی در یک چنگال صعودی، میشه سیگنال فروش را دریافت کرد (محدوده دایره قرمز)

تصویر

خط میانی هم اهمیت بالایی داره و واکنش قیمت به این خط میتواند تکلیف ما را تا حد زیادی روشن کند. خط میانی به عنوان یک خط قدرتمند که میتواند نقش مقاومتی یا حمایتی قوی داشته باشد عمل میکند. احتمالا می دانید خطوط حمایتی و مقاومتی چگونه عمل میکنند. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید مقاله مفهوم خطوط حمایت و مقاومت سهم در بورس را مطالعه کنید.
بنابراین کاربرد چنگال اندورز در تحلیل تکنیکال، تشخیص روند حرکتی قیمت و تشخیص محدوده های حمایت و مقاومت دینامیکی است. همچنین اگر استراتژی شما براساس خطوط حمایت و مقاومت و شکست آنها باشد، این ابزار بسیار برای شما جذاب خواهد بود و میتوانید سیگنال های خوبی از آن دریافت کنید.

آموزش استفاده از چنگال اندروز در معاملات

خوب در این قسمت میخواهیم به طور مفصل به آموزش استفاده از چنگال اندروز در معاملات بپردازیم. به تصویر زیر توجه کنید. در اینجا توضیحات را برای یک چنگال صعودی ارائه می دهیم اما اصول کلی برای چنگال نزولی مشابه است.

تصویر

نکته اول: پس از رسم چنگال، قیمت در کانال پایینی چنگال شروع به حرکت میکند. در این زمان بال پایینی چنگال نقش خط حمایتی را بازی میکند. در تصویر می بینید که چگونه قیمت به این خط واکنش نشان داده است. بنابراین شما میتوانید زمانی که قیمت نزدیک این حمایت می شود و تشخیص می دهید که نمیتواند بال را بشکند، با پوزیشن خرید وارد معامله شوید. در این حالت خط میانی نقش خط مقاومت دینامیکی را بازی میکند.

نکته دوم: اگر قیمت به خط میانی رسید و نتوانست آن را به بالا بشکند، با احتمال زیاد قیمت تا بال پایینی ریزش میکند و میتوانید سهم را بفروشید یا با پوزیشن فروش وارد معامله شوید (در بازارهای دو طرفه).
نکته سوم: اگر قیمت بتواند خط میانی چنگال را به بالا بشکند، همین طور که در تصویر می بینید، قیمت می تواند تا بال بالایی چنگال صعود کند. بنابراین با شکست خط میانی به سمت بالا، می توانید با پوزیشن خرید وارد معامله شود.
نکته چهار: بعد از وارد شدن قیمت به کانال بالایی چنگال، خط میانی نقش حمایت و بال بالایی چنگال نقش مقاومت را بازی میکند. بنابراین اگر قیمت نتواند بال بالایی را بشکند، میتوانید سهم را بفروشید و یا با پوزیشن فروش وارد معامله شوید.
نکته پنجم: زمانی که قیمت در کانال بالای چنگال است، اگر خط میانی که خط حمایت دینامیکی است را به پایین بشکند (به تصویر نگاه کنید) یک سیگنال فروش است و میتوانید سهم را بفروشید یا با پوزشن فروش وارد معامله شوید.
نکته ششم: شکست بال پایینی چنگال اندروز، یک سیگنال فروش قطعی است و در واقع قیمت از چنگال صعودی خارج شده است و میتوانید با پوزیشن فروش وارد معامله شوید. در تصویر میبینید که با شکست بال پایینی چنگال قیمت کاملا ریزشی شده است.

نکته مهم درباره استفاده از چنگال اندروز

توجه کنید که تمامی سیگنال های بالا تنها یک احتمال قوی است که در بیشتر موارد تحقق میابد اما این به معنی آن نیست که صد در صد موارد طبق انتظار ما قیمت رفتار می کند. بازار گاهی بر خلاف تمامی احتمالات عمل میکند. برای مثال ممکن است با شکست خط میانی به سمت بالا، بعد از یک کندل، قیمت سیر نزولی به خود بگیرد و بر خلاف انتظار ما کاهش شدیدی را تجربه کند. بنابراین شما باید برای استفاده از سناریوهای بالا، حد ضرر خود را در جایی قرار دهید که سیگنال دریافتی اعتبارش را از دست داده است و در آن صورت با ضرر از بازار خارج شوید. قرار نیست همه معاملات شما با سود بسته شود. فقط کافی است از هر 10 معامله 7 معامله را با سود خارج شوید، در این صورت در بلند مدت به سودی مستمر دست پیدا میکنید. بنابراین در استفاده از چنگال اندروز این نکته را در نظر داشته باشید و بدانید اگر همیشه بر اساس این چنگال عمل کنید، همیشه سود نمی کنید اما چون کفه ترازوی احتمالات به نفع شما است، برایند معاملات شما سود ده خواهد بود.

برخی از قوانین نانوشته ی چنگال پیچفورک

چنگال پیچفورک یا همان چنگال اندروز (به آن چنگال اندور هم می گویند)، دارای یک سری قوانین نانوشته است که بد نیست از آنها اطلاع داشته باشید.

  • قیمت در یک چنگال، با احتمال بالای 80 درصد برای یک بار هم که شده خط میانی را لمس میکند.
  • در صورت شکست خط میانی به بالا یا پایین، قیمت با احتمال زیاد به خط میانی یک پولبک میزند.
  • اگر قیمت نتواند خط میانی را در یک چنگال بشکند، احتمالا از چنگال خارج خواهد شد.

خط ماشه در چنگال اندروز

خط ماشه یا خط معامله (Trigger Line) در یک چنگال اندروز، خطی است که پیوت 1 را به پیوت 3 و همچنین خطی که پیوت 1 را به پیوت 2 متصل میکند. به تصویر زیر نگاه کنید.
خط ماشه در واقع هدف بعدی را پس از خروج قیمت از چنگال مشخص میکند. بعد از اینکه قیمت از بال پایینی یا بالایی چنگال عبور کند، هدف بعدی آن خط ماشه خواهد بود که به صورت بالا ترسیم شده است (با اتصال پیوت 1 به 3) و انتظار داریم در آن نقطه قیمت برگشت کند. حال اگر قیمت یک سهم در آن نقطه واکنش ندهد، نزول سهم بیشتر خواهد بود. اما به هر حال انتظار داریم قیمت خط ماشه را لمس کند. همچنین در صورتی که خط ماشه که نقش حمایتی (در چنگال صعودی) بازی میکند شکسته شود، باز یک سیگنال فروش شکل گرفته است و انتظار داریم قیمت بازهم افت بیشتری را تجربه کند.

تصویر

بررسی یک مثال واقعی

در تصویر زیر نمودار نماد فولاد را مشاهده میکنید. میبینم که قیمت پس از آنکه نتوانسته است خط میانی چنگال صعودی را به بالا بشکند (سیگنال فروش اول) تا بال پایینی چنگال ریزش کرده است. در ادامه، قیمت بال پایینی را که خط حمایت دینامیکی سهم بوده است را به پایین شکسته است (سیگنال فرش دوم) و تا خط ماشه چنگال اندروز پایین آمده است. در این ناحیه قیمت موفق شده است خط ماشه را نیز به پایین بشکند (سیگنال فروش سوم) و پس از آن ریزش شدیدی را تجربه کرده است.

تصویر

استراتژی معامله با چنگال اندروز (اختصاصیِ سهم شناس)

در این بخش می خواهیم به آموزش یک استراتژی معاملاتی بر اساس چنگال اندروز بپردازیم که میتواند بازدهی بسیار بالایی برای شما داشته باشد.
با بررسی نکات ذکر شده در این مقاله، به خوبی متوجه این موضوع میشوید که شکست هر یک از خطوط مرتبط با چنگال اندروز اعم از خط میانی، بالها و خط ماشه ی چنگال، میتواند یک سیگنال خرید یا فروش قوی محسوب شود. اما این مسئله به خودی خود نمی تواند یک استراتژی معاملاتی کامل و بی عیب و نقص باشد. طبق دیدگاه آموزشی در تحلیل تکنیکال، یک استراتژی معاملاتی باید قادر باشد به 3 سؤال زیر پاسخ دهد:

  • چه زمانی اقدام به خرید کنیم؟ (تعیین زمان خرید)
  • چه زمانی با سود از معامله خارج شویم؟ (تعیین حد سود)
  • چه زمانی با ضرر از بازار خارج شویم؟ (تعیین حد ضرر)

اگر به هر دلیلی استراتژی انتخابی ما نتواند به یکی از سه سؤال فوق جواب دهد، یعنی استراتژی ما ناقص است. از طرفی بازدهی یک استراتژی باید بالا باشد و در واقع ارزش یک استراتژی معاملاتی به بازدهی آن است. بازدهی یک استراتژی در واقع نسبت تعداد معاملات سود ده به معاملات زیان ده است. بنابراین در ادامه به معرفی یک استراتژی معاملاتی کامل بر اساس چنگال اندروز خواهیم پرداخت که بتواند اولا به سه سوال بالا پاسخ دهد و دوما دارای بازدهی بالایی باشد.

شرح استراتژی معاملاتی بر اساس چنگال اندروز

در این استراتژی از چنگال اندروز و اندیکاتور استوکاستیک Stochastic استفاده میشود. همان طور که در خلال مقاله ذکر کردیم، هر یک از خطوط چنگال اندرو و مخصوصا خط میانی میتواند نقش خطوط حمایتی و مقاومتی را ایفا کند و محدوده هایی باشد که ما میتوانیم اقدام به خرید یا فروش سهم کنیم. در این استراتژی سیگنال خرید در حالت هایی صادر میشود که قیمت روی حمایت باشد یا مقاومتی را شکسته باشد در عین حال اندیکاتور استوکاستیک در منطقه اشباع فروش باشد. تنظیمات اندیکاتور را برای دوره 10 و K%=5 و D%=5 قرار دهید.
برای مثال به تصویر زیر نگاه کند. دایره های سبز مناطقی هستند که سیگنال خرید صادر شده است.

تصویر
سیگنال خرید 1: قیمت در بال پایینی چنگال است (روی حمایت) و اندیکاتور استوکاستیک از منطقه اشباع فروش خارج شده و گارد صعودی گرفته است.
سیگنال خرید 2: قیمت خط میانی چنگال را به بالا شکسته است و اندیکاتور استوکاستیک از منطقه اشباع فروش خارج شده و گارد صعودی گرفته است.
توجه کنید در محدوده دایره قرمز قیمت خط میانی چنگال اندروز را شکسته است اما این یک شکست فیک بوده است زیرا اندیکاتور استوکاستیک در وضعیت اشباع خرید قرار داشته است و این شکست نمی توانسته است یک سیگنال خرید باشد.

تعیین حد ضرر و حد سود

حد ضرر و حد سود در این استراتژی هر دو بر اساس خود چنگال تعیین می شوند. حد ضرر در جایی است که دلیل شما برای خرید نقض شود. یعنی اگر به دلیل شکست یک مقاومت (برای مثال خط میانی) سهم را خریده اید، اگر قیمت به زیر این مقاومت برگردد حد ضرر شما فعال شده است. یا اگر بر روی یکی از بالها که نقش حمایتی داشته است سهم را خریده اید، زمانی که این حمایت شکسته شود حد ضرر شما فعال شده است. همچنین حد سود را باید در مقاومت بعدی قرار بدهید. یعنی اگر روی بال پایین چنگال خرید کرده اید باید روی خط میانی سهم را بفروشید. اگر روی خط میانی خرید کرده اید باید روی بال بالایی چنگال سهم را بفروشید.
دقت کنید نباید زود تر از این موعد و با سود کم از معامله خارج شوید. این کار در بلند مدت به شما صدمه خواهد زد. توجه کنید توصیه میشود سیو سود را به صورت پله ای انجام دهید. به این صورت که نیمی از سهم را در مقاومت فروخته و اجازه دهید که قیمت به روند خود ادامه دهد. اگر نتوانست مقاومت را بشکند باقی مانده سهم را نیز با سود کمتر بفروش برسانید. اگر هم که مقاومت را شکست (برای مثال بال بالایی چنگال) برای فروش باقی سهم تا مقاومت بالایی (خط ماشه) صبر کنید.
استراتژی معاملاتی معرفی شده در این مقاله تنها یکی از استراتژی های معاملاتی است که بر اساس تلفیقی از چنگال اندروز به عنوان یک متد پرایس اکشنی و یک اندیکاتور شکل گرفته است. چنگال اندروز چیزی جز خطوط حمایت و مقاومت دینامیکی نیست. این محدوده های دینامیکی که کمی با خطوط حمایت و مقاومت کلاسیکی متفاوت است به شما ابتکار عمل بیشتری در بررسی روندهای قیمتی پیچیده خواهد داد.


2 دیدگاه
  دیدگاه ها
حسین
3 سال پیش

ممنون از شما بسیار عالی بود
مجید
4 سال پیش

با سلام خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان