چه خوراکی هایی باعث یبوست می شوند

  پنجشنبه، 20 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چه خوراکی هایی باعث یبوست می شوند
اگر رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و خوراکی‌های سالم بخورید در روند دفع غذا مشکلی پیدا نمی‌کنید ولی اگر غذاهای نادرست بخورید، قطعا باعث تشدید یبوستتان می‌شود.

یبوست یکی از مشکلات آزاردهنده است که می تواند فرد را اذیت کند. ازآنجایی که این مشکل بسیار رایج است ممکن است هر فردی را به خود دچار نموده و ورم و گاز معده را موجب شود. در حقیقت این مشکل به میزان فیبر مصرفی بستگی دارد. درحالی که زنان باید روزانه ۲۵ گرم فیبر مصرف کنند، نیاز مردان روزانه ۳۸ گرم است. درصورتی که میزان فیبر مصرفی شما از این مقدار کمتر باشد به یبوست دچار خواهید شد. ازآنجایی که در رژیم غذایی اغلب ما مواد غذایی مختلف دیده می شود باید بدانیم که برخی از آن ها باعث ایجاد یبوست خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل از مصرف این خوراکی ها خودداری کنید.

برخی از غذاها می توانند ریسک یبوست را کاهش دهند در حالی که برخی دیگر می توانند آن را بدتر کنند. در این مقاله مواد غذاهایی را بررسی می کنیم که می تواند باعث یبوست شود.

غذاهای یخ زده

خوراکی های آماده یا یخ زده، غذا خوردن را برای ما تا حد زیادی آسان می کنند اما ارزش غذایی ندارند و در عین حال دفع غذا را هم برایمان سخت می کنند و بدن برای اینکه بتواند راحت غذا را دفع کند به فیبراحتیاج دارد و این ماده در غذاهای یخ زده پیدا نمی شود. توجه داشته باشید که هر فرد بزرگسال در روز به ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر احتیاج دارد. علاوه بر این، غذاهای یخ زده معمولا از شیرین کننده های مصنوعی، چربی بد و مواد نگهدارنده ساخته شده اند و این مسئله روند هضمشان را سخت تر می کند. همانطور که لینزی زیگبام، متخصص تغذیه نیویورکی می گوید: «وقتی غذا خیلی چرب باشد، هضم آن هم سخت تر می شود».

گوشت قرمز

اگر می خواهید مرتب به دستشویی بروید و راحت غذایتان را دفع کنید، باید فیبر زیاد و چرب کمی مصرف کنید. گوشت ها هیچ کدام فیبر ندارند (نه مرغ و نه حتی بوقلمون) اما گوشت قرمز از همه چرب تر است. به همین خاطر هضم آن از انواع دیگر گوشت سخت تر است. همانطور که دکتر زیگبام می گوید «گوشت قرمز چربی زیادی دارد و به همین خاطر بیشتر باعث تشدید یبوست می شود. با اینکه گوشت ماهی، مرغ و بوقلمون هم مانند گوشت قرمز فاقد فیبر هستند، نسبت به گوشت قرمز چربی کمتری دارند و همین مسئله باعث می شود زودتر هضم شوند.»

الکل

یکی دیگر از عواملی که روند هضم و دفع غذا را کند می کند، کم آبی بدن است. با توجه به این که مصرف الکل آب بدن را کم می کند، باعث تشدیدیبوست هم می شود. در درجه اول بهتر از خوردن مشروبات الکلی خودداری کنید ولی اگر مواد الکلی مصرف کردید، باید برای جلوگیری از کم آب شدن باید حواستان به میزان آبی که می خورید باشد. بیشتر متخصصین تغذیه توصیه می کنند در روز ۸ لیوان آب بخوریم ولی این میزان بسته به وزن، قد و سطح فعالیت هر فرد متفاوت است.

لبنیات

محصولات لبنی پرچرب مانند خامه، پنیر و شیر کامل (شیری که هیچ ماده افزودنی نداشته و به صورت طبیعی باشد)، هیچ فیبری ندارند و باعث بدتر شدن یبوست می شوند. بنابراین اگر مصرف روزانه لبنیات را کاهش دهید و بیشتر غلات، سبزیجات و میوه جات بخورید، از یبوست خلاص می شوید. به گفته دکتر زیگبام گاهی گاز یا نفخ معده هم با یبوست همراه می شود که می تواند یکی از علائم حساسیت به لاکتوز باشد.

چیپس، بیسکوییت و خوراکی های فراوری شده دیگر

غذاهای فرآوری شده مانند چیپس سیب زمینی، پفک نمکی و بعضی از برشتوک های صبحانه محصولات کارخانه ای دستکاری شده ای هستند که همه موادغذایی شان از بین رفته است و به همین خاطر باعث ایجاد یبوست می شوند. زیگبام توصیه می کند برای جلوگیری از یبوست به جای آرد یا گندم تصفیه شده (فراوری شده) از آرد یا گندم کامل استفاده کنید و به جای خرید نان سفید، نان هایی بخریم که از غلات کامل تهیه شده باشند و به ازای هر یک پیمانه حداقل سه گرم فیبر داشته باشند. مثلا می توانید برای پخت همبرگریا مرغ سوخاری، به جای آرد سوخاری از جو دو سر استفاده کنید. جو دو سر سرشار از فیبر است و از یبوست جلوگیری می کند.

شکلات، کیک و کلوچه

دسرها و مواد غذای شیرین پر از کربوهیدرات و چربی هستند و فیبر خیلی کمی دارند. به همین خاطر روند هضم غذا را دچار مشکل می کنند. افرادی که مشکل گوارشی دارند می گویند هر وقت شکلات می خورند دچار ناراحتی روده می شوند اما هنوز شاهدی علمی مبنی بر اینکه شکلات باعث یبوست می شود وجود ندارد. با این حال، ریگبام توصیه می کند وقتی دلتان خوراکی شیرین می خواهد، به جای شکلات و شیرینی، میوه هایی مانند تمشک و توت بخورید. توت ها در هر پیمانه حدود هشت گرم فیبر دارند و با خوردن آن ها مقدار زیادی از فیبر مورد نیاز روزانه تان تامین می شود.

غذاهای چرب و سرخ کردنی

غذاهای سرخ شده معمولا خیلی وسوسه برانگیز هستند و از آنجایی که در گوشه به گوشه شهر یک رستوران فست فود وجود دارد، همه ما هر چند مدت یکبار هوس فست فود می کنیم. به گفته دکتر زیگبام: « هضم خوراکی های چرب مثل مرغ سوخاری و سیب زمینی سرخ شده برای بدن سخت تر است و زمان بیشتری می برد.» هرچه روغن غذا زیادتر باشد یعنی چربی بیشتری دارد و درنتیجه بیشتر باعث یبوست می شود. اگر بیشتر از دو روز است که دستشویی نرفته اید، بهتر است رژیم غذایی تان را تغییر دهید و یک عالمه پروتئین خالص، میوه و سبزیجات بخورید.

نان سفید

نان سفید (که از آرد سفید فرآوری شده درست می شود) نه تنها میزان قند خون را بالا می برد بلکه باعث یبوست هم می شود. آرد سفید فیبر خیلی کمی دارد و از به همین خاطر باعث یبوست می شود؛ چراکه اگر فیبر کافی به بدن نرسد مدفوع سفت می شود. بنابراین باید به جای نان سفید از نان هایی استفاده کنیم که از غلات کامل تهیه شده اند.

موز نرسیده

موز در هر یک پیمانه حدود سه گرم فیبر دارد و درواقع یکی از میوه هایی است که به دفع غذا کمک می کند اما درعین حال می تواند باعث یبوست هم بشود؛ اگر موز را قبل از رسیده شدن بخورید، دقیقا اثر عکس دارد. موز نرسیده شامل نشاسته مقاوم است و به همین خاطر باعث تشدید یبوست می شود. بنابراین قبل از خرید موز مطمئن شوید که حتما زرد و رسیده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (208 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت