چگونه لکه های پوست پا را درمان کنیم؟

  شنبه، 03 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه لکه های پوست پا را درمان کنیم؟
می‌دانم این لکه‌ها زشت هستند و کاملا درک می‌کنم که شما را ترغیب می‌کنند از چندین لایه کرم‌پودر استفاده کنید. با این حال، لکه های تیره هیچ خطری برای سلامتی ندارد. بنابراین، انجام هرگونه درمان پزشکی برای رهایی از دست آن‌ها کاملا به شما بستگی دارد.

اگر لکه های تیره ای روی پای خود دارید، بدانید که تنها نیستید و این اتفاق زمانی می افتد که در این قسمت از پوست ملانین زیاد است. ملانین ماده ای است که باعث رنگ دهی به پوست می شود و هرچقدر میزان آن بیشتر باشد، پوست شما تیره تر است.

لکه روی پا

نقاط تیره و کک و مک می تواند برای تمام تناژهای پوستی اتفاق بیافتد و همچنین ممکن است که این لکه ها فقط روی پا باشد و در هر نقظه از بدن ظاهر شود و راه های زیادی برای روشن کردن این نواحی وجود دارد و در بعضی از موارد می توان از شدت آن ها نیز جلوگیری کرد.در این قسمت از سلامت نگاه دقیق تری به این نوع لکه ها می اندازیم زیراممکن است اسپات های تیره رنگ روی پوست پا علائم هشداردهنده ای به شما بدهد.

علل لکه های تیره روی پا چیست؟

موارد زیادی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد لکه های تیره روی پوست پای فرد شود و این لکه ها را باید به سرعت بررسی کرد زیرا ممکن است علت های جدی داشته باشد.

خطر نور آفتاب

پوست شما از طریق تولید ملانین به نور آفتاب واکنش نشان می دهد و البته که بعضی از قسمت های پوست، ملانین بیشتر و بعضی دیگر ملانین کمتری تولید می کند و در معرض نور خورشید قرار گرفتن به مقدار زیاد می تواند علت ایجاد لکه های تیره شود.

افزایش رنگ دانه ها بعد از التهاب

اگر مشکلاتی مثل آکنه، اگزما یا آسیب به پوست را داشته اید، احتمالا التهاب پوست را تجربه کرده باشید و می تواند باعث افزایش ملانین شود و این نوع لکه ها بین افراد با پوست تیره بیشتر است.

دیابت

بعضی از افراد مبتلا به دیابت در برابر انسولین مقاوم هستند و این اتفاق باعث می شود که پانکراس آن ها به اندازه مناسب انسولین تولید نکند و در نتیجه، مقدار اضافی انسولین وارد جریان خون می شود و این موضوع می تواند نقاط تیره را مخصوصا در اطراف گردن ایجاد کند و معمولا لک های در اثر دیابت در پاها ایجاد نمی شوند.

علت تغییر رنگ پوست چیست؟

دلایل متعددی برای تغییر رنگ پوست وجود دارند که مشکلات خفیف تا بیماری های خطرناک را شامل می شوند. در ادامه برخی از مهمترین این عوامل را مورد بررسی قرار می دهیم.

۱) سوختگی

آفتاب سوختگی ها و دیگر انواع سوختگی می توانند باعث آسیب به پوست و ایجاد لکه های پوستی شوند. این سوختگی ها ممکن است پس از بهبودی تبدیل به اسکارهایی شوند که رنگ آن ها با رنگ طبیعی پوست متفاوت است.

عدم استفاده صحیح از مواد ضد آفتاب نیز می تواند باعث پیدایش لکه های برنزه بر روی پوست شود. مصرف داروهای خاص نیز از دیگر دلایلی است که می تواند منجر به حساسیت بیشتر پوست نسبت به نور خورشید و نهایتا قرمزی آن شود

۲) عفونت

عفونت های مختلف می توانند باعث تغییر رنگ موضعی پوست شوند . بریدگی ها و خراش های پوستی ممکن است در اثر ورود باکتری به زخم دچار عفونت شوند .

این موضوع باعث تغییر بافت پوست و تغییر رنگ آن به رنگ قرمز یا سفید می شود. عفونت های قارچی و انگلی نظیر کرم های حلقوی، تینه آ ورسیکالر و کاندیدا نیز می توانند باعث ایجاد لکه های پوستی در بخش های مختلف بدن شوند.

۳) حساسیت و بیماری های خودایمنی

سیستم ایمنی در حالت عادی به مبارزه با عوامل میکروبی مهاجم و بیماری زا می پردازد تا سلامت بدن را تامین کرده و از ایجاد بیماری و عفونت جلوگیری نماید. این در حالی است که در افراد مبتلا به حساسیت و بیمار های خودایمنی، دستگاه ایمنی سلول های سالم را با سلول ها و عوامل بیگانه اشتباه می گیرد . همین موضوع نیز باعث ایجاد التهاب در بدن می شود که با علاپم مختلفی نظیر تورم و قرمزی پوست همراه است.

برخی از بیماری های خودایمنی نظیر لوپوس اریتماتو و گریوز ممکن است باعث درگیری پوستی شوند که باعث تغییر رنگ آن خواهد شد. این درگیری ها باعث پیدایش طیفی از تظاهرات نظیر انواع لکه های تیره یا روشن در پوست خواهند شد.

حساسیت به مواد غذایی، گیاهان و یا دیگر مواد محرک همچنین می تواند باعث پیدایش لکه های پوستی ناخوشایند در بخش های مختلف بدن شود. این تغییرات ممکن است به صورت لکه و یا برجستگی هایی دیده شوند که دچار خارش یا سوزش هستند.

چگونه لکه های پوست (لکه های تیره)را درمان کنیم

می دانم این لکه ها زشت هستند و کاملا درک می کنم که شما را ترغیب می کنند از چندین لایه کرم پودر استفاده کنید. با این حال، لکه های تیره هیچ خطری برای سلامتی ندارد. بنابراین، انجام هرگونه درمان پزشکی برای رهایی از دست آن ها کاملا به شما بستگی دارد. اگر می خواهید یک درمان زیبایی را انجام دهید، می توانید برخی از فرآیندهای زیر را در نظر بگیرید:

  • لیزردرمانی: لیزردرمانی یک فرآیند درمانی غیرتهاجمی است که کاملا بدون درد است و نتایج سریعی به دنبال دارد. با توجه به رنگ و اندازه ی لکه های پوست (لکه های تیره) و عمق آن ها، لیزر مناسب برای درمان شما انتخاب می شود. تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان نیز به همین عوامل بستگی دارد. بسیار مهم است که توجه داشته باشید پوست تان پس از لیزردرمانی به شدت حساس خواهد شد. بنابراین، حتما به اندازه ی کافی از ضدآفتاب استفاده کنید و تا حد امکان چند روز در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.
  • لایه بردارهای شیمیایی: یک لایه بردار شیمیایی شامل استفاده از ماده ای شیمیایی روی پوست است که سبب می شود تاول زدن و پوسته شدن آن می شود، و به این ترتیب تولید مثل سلول ها را فعال می کند. لایه ی جدیدی از پوست شکل می گیرد. می دانم، ترسناک به نظر می رسد. اما در واقع این لایه بردارهای شیمیایی بدون درد هستند، اگرچه ممکن است کمی احساس خارش کنید. با توجه به تیرگی و عمق لکه های پوستی، ماده ی شیمیایی مورد استفاده برای لایه برداری متفاوت خواهد بود. یک لایه بردار مصنوعی از آلفاهیدروکسی اسیدهایی مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک استفاده می کند، در حالی که یک لایه بردار سطح متوسط از اسید تری کلرواستیک استفاده می کنند. قوی ترین لایه بردارها از فنول استفاده می کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان