ماست پروبیوتیک بخورید!

  شنبه، 09 مرداد 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
ماست پروبیوتیک بخورید!
ماست یک ماده مغذی با است که همه افراد و به ویژه خانم ها باید بیشتر مصرف کنند. ماست های غنی شده با پروبیوتیک به مراتب ارزش غذایی بالاتری دارند که در این مقاله به مزایای مصرف ماست پروبیوتیک اشاره می کنیم.

پروبیوتیک ها، باکتری های مفید در ماست و موادغذایی تخمیر شده هستند که در تسکین مشکلات گوارشی موثر عمل می کنند. در داروخانه ها و سوپرمارکت ها می توانید ده ها محصول و مکمل پروبیوتیک را پیدا کنید که اغلب حاوی دو نوع باکتری لاکتوباسیلوس یا بیفیدوباکتر هستند. شاید بزرگ ترین نقش پروبیوتیک ها در درمان اسهال ناشی از یک عفونت ویروسی یا خوردن آنتی بیوتیک باشد.

عفونت و آنتی بیوتیک هر دو عاملی هستند که می توانند تعادل طبیعی باکتریایی در سیستم گوارشی شما را به هم بزنند، چیزی که پروبیوتیک ها کمک به ترمیم و اصلاح آن می کنند اما در این میان، عارضه ای کاملا خلاف اسهال وجود دارد و آن یبوست است. تقریبا بیش از ۳۰ درصد از مردم ایران دچار مشکلات گوارشی از جمله یبوست هستند که بیش از نیمی از این جمعیت را خانم ها تشکیل می دهند.بسیاری از داروهایی که نیاز به تجویز نسخه پزشک ندارند مانند داروهای ملین و نرم کننده مدفوع، آن طور که باید موثر نیستند و تقریبا نیمی از مصرف کنندگان نتیجه دلخواه را از مصرف آن ها نمی گیرند. اما آیا پروبیوتیک ها ضد یبوست عمل می کنند؟ پاسخ مثبت است. تحقیقات نشان می دهد پروبیوتیک های حاوی باکتری بیفیدوباکتری زمان انتقال غذا در روده را طولانی تر می کنند، میزان حرکات روده را بیشتر کرده و منجر به نرم شدن مدفوع و دفع بهتر آن می شوند.

چند عامل را می توان برای مشکلات جزیی گوارش نام برد؟

  • استرس
  • مصرف دارو
  • بیماری
  • افزایش سن
  • رژیم های غذایی

پروبیوتیک ها چگونه عمل می کنند؟

برای درک بهتر عملکرد پروبیوتیک ها خوب است بدانید بدن شما در صدد ایجاد یک تعادل طبیعی بین باکتری خوب و بد است. پروبیوتیک ها علاوه بر این که به حفظ تعادل باکتری های روده کمک می کنند، به طور مستقیم روی سلول های سیستم هاضمه هم تاثیر مثبت دارند.

با این حال عواملی مثل استرس، مصرف دارو و رژیم غذایی می تواند تعادل طبیعی باکتری های روده را بر هم بزند. غذاهای چرب و سنگین از این دسته هستند و بهتر است به جای آن ها میوه های تازه و سبزیجات مصرف شود.

پروبیوتیک های خاصی وجود دارند که با اضافه کردن باکتری خوب به روده موجب حفظ این تعادل می شوند. در واقع براساس شواهد، اضافه کردن پروبیوتیک به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در کنار داشتن عادت های سالم در زندگی، موجب تقویت سیستم ایمنی و هاضمه شما خواهد شد.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که متخصصان تغذیه تاکید دارند مصرف پروبیوتیک زمانی بیشترین فایده و تاثیر را خواهد داشت که هر روز به طور منظم مصرف شود. یکی از بهترین راه ها برای ایجاد یک عادت خوب این است که قبل از شروع روز، یا حتی زمانی که هنوز از تخت خواب بیرون نیامده اید پروبیوتیک ها را سر بکشید. برای صبحانه چند میوه خرد شده را داخل ماست لاکتیویا بریزید و خوردن این ترکیب غذایی را تبدیل به یک عادت روزانه کنید.

چرا باید ماست پروبیوتیک بخوریم؟

انواع ماست ها منبع مناسبی برای دریافت کلسیم هستند، به خصوص ماست های غنی شده با کلسیم. اما در میان خانوادهٔ ماست ها، ماست پروبیوتیک، ماستی غنی شده است که فوایدی بیشتر از یک ماست معمولی دارد و یکی از سالم ترین گزینه های ماست در دنیاست که ارگانیسم های زنده و فعالی به نام باکتری های خوب یا همان پروبیوتیک دارد.

کمک به هضم غذا

باکتری های خوب یا پروبیوتیک های موجود در این ماست به هضم غذاها کمک می کند. برای گرفتن نتیجهٔ بهتر از یک ماست پروبیوتیک لازم است هر روز به شکل منظم دو کاسه از این نوع ماست بخورید تا اثربخشی آن را روی سیستم گوارشی تان ببینید.

کمک به کاهش وزن

خوردن ماست به عنوان یک میان وعدهٔ مناسب می تواند در تناسب وزنتان به شما کمک کند. باکتری های خوب موجود در ماست پروبیوتیک به بهبود سوخت وساز بدن شما کمک می کند و باعث می شود به مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید. به علاوه، میزان بالای کلسیم موجود در ماست به سلول های چربی بدن پیغام می دهد که کورتیزول کمتری آزاد کنند تا روند کاهش وزن شما آسان تر شود. اسیدهای آمینه ٔ موجود در ماست نیز به سوزاندن چربی ها کمک می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سلول های ایمنی بدن کسانی که به مدت سه ماه و هر روز دو فنجان ماست پروبیوتیک می خورند، در مقایسه با کسانی که ماست نمی خورند بسیار بیشتر است. باکتری های مفید این ماست ها، به بدن کمک می کند که مواد مغذی را به درستی جذب کند و دستگاه گوارش را قوی می کند و تمام این عوامل سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند.

درمان عفونت قارچی واژن

ماست های پروبیوتیک سرشار از باکتری های مفید است که به کشتن مخمر و قارچ های واژینال کمک می کند. ماست های پروبیوتیک کمک می کند تا pH محیط واژن متعادل شود و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت ها کاهش یابد. پس روزی دو کاسه تا رسیدن به حس پایدار یک ویژگی سالم در رژیم غذایی مان! فراموش نکنیم.

کمک به سالم بودن روده ها

وجود پروبیوتیک ها در روده ٔ بدن ما بسیار ضروری اند. آنها باکتری های خوبی هستند که با باکتری های بد بدن شما مبارزه می کنند و سلامت دستگاه گوارش شما را تضمین می کنند، چون روده ٔ سالم به این معنی است که رودهٔ شما خالی از هر گونه باکتری مضر و غنی از پروبیوتیک هاست. پروبیوتیک ها همچنین قادرند اختلالات میکروبیوتای روده، پس از درمان آنتی بیوتیکی را به حداقل برسانند. همچنین باکتری مفید موجود در ماست پروبیوتیک به خوبی به مخاط روده می‏ چسبد و مقاومت زیادی در برابر صفرا و اسید معده دارد و باکتری های بیماری زای دستگاه گوارش را نیز کنترل می‏ کند.

کاهش کلسترول

ماست پروبیوتیک می تواند در کاهش سطح کلسترول بسیار اثرگذار باشد. ارگانیسم های فعال و زنده، سنتز کلسترول در کبد را کاهش می دهد. به علاوه، پروبیوتیک ها همچنین اسیدهای صفراوی را کاهش می دهند که منجر به کاهش کلسترول خواهند شد.

کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

خوردن ماست می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. بر اساس مطالعات موجود، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که هر روز حدود ۳۰۰ گرم ماست پروبیوتیک می خورند، در مقایسه با کسانی که انواع دیگر ماست ها را مصرف می کنند، کاهش بیشتری را در کل سطح کلسترول و لیپوپروتئین کم چگالی تجربه کردند.

تسکین سندرم رودهٔ تحریک پذیر

اگر شما هم مشکلی به نام سندرم روده ٔ تحریک پذیر یا IBS دارید، لازم است سیستم گوارش سالمی داشته باشید. ماست پروبیوتیک برای بهبود فرایند هضم شما بسیار مفید است و به مرور می تواند IBS را به طور طبیعی درمان کند.

درمان یبوست و اسهال

یبوست در اثر حرکت کند روده ها به وجود می آید و ماست پروبیوتیک می تواند حرکات روده را بهبود دهد. بنابراین می تواند مشکل یبوست را رفع کند. ماست پروبیوتیک همچنین می تواند با اسهال مبارزه کند. دلیل چنین تأثیری این است که اسهال توسط عفونت باکتریایی ایجاد می شود و کار اصلی پروبیوتیک ها کشتن انواع باکتری هایی است که می توانند باعث بروز مشکل در فرایند هضم شوند.

دریافت ویتامین های لازم بدن

ماست پروبیوتیک غنی از کلسیم، ویتامین K، پپتیدهای بیولوژیک و اسیدهای آمینه ای به نام تریپتوفان است که باعث جذب و ذخیرهٔ کلسیم و منیزیم می شود و در نهایت سیستم عصبی را تقویت می کند.

کاهش اضطراب و افسردگی

ترکیب باکتری های گوارشی نه تنها روی سلامت جسمانی اثر می گذارد، بلکه در عملکرد مغز و سلامت روانی نیز تأثیر دارد. بر اساس پژوهش های موجود، برخی از انواع پروبیوتیک ها اضطراب را کاهش می دهند و نوعی از بیفیدوباکتریوم، یکی از انواع پروبیوتیک ها، رفتارهای اضطراب گونه را در مبتلایان به ورم روده کاهش داده است. پژوهش دیگری نیز اثر نوعی از باکتری لاکتوباسیلوس را بر میزان گابا نشان داد. گابا یکی از مهم ترین میانجی های عصبی و مهارکنندهٔ انتقال دهنده های عصبی است که در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیک و روان شناختی نقش عمده ای دارد. این باکتری همچنین سطح هورمون استرس زای کروتیکوسترون را کاهش می دهد و در نتیجه باعث کاهش رفتارهای ناشی از اضطراب و افسردگی می شود. به احتمال زیاد دیگر گونه های لاکتوباسیلوس هم چنین اثراتی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان