دلیل تغییر رنگ پوست و تیره شدن آن چیست؟

  دوشنبه، 02 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلیل تغییر رنگ پوست و تیره شدن آن چیست؟
 ملانین‌ها همان رنگدانه‌های تعیین‌کننده رنگ پوست ما هستند که هر قدر میزان این رنگدانه در پوست بیشتر باشد پوست تیره‌تر خواهد بود. حالا چه به‌طور ژنتیکی و چه به‌صورت اکتسابی که بر اثر تداخل عوامل مختلف پوست روشن به مرور تیره می‌شود.

ملانین ها همان رنگدانه های تعیین کننده رنگ پوست ما هستند که هر قدر میزان این رنگدانه در پوست بیشتر باشد پوست تیره تر خواهد بود. حالا چه به طور ژنتیکی و چه به صورت اکتسابی که بر اثر تداخل عوامل مختلف پوست روشن به مرور تیره می شود. اما مسئله مهم اینجاست که کیفیت و سلامت رنگدانه های پوست رابطه مستقیمی با میزان مراقبت و سبک زندگی سالم یا ناسالم ما دارد. اگر برای این اتفاق دنبال علت می گردید، می توانید با خود مرور کنید که پوست صورت تان در طول روز بدون حفاظت تا چه میزان درمعرض نور خورشید قرار دارد؟ از سلامت جسمی خود به ویژه معده و کبد اطمینان دارید؟ دور بودن از ترس، استرس، ناامیدی و حسادت چقدر برای تان اهمیت دارد؟ ورزش، خواب کافی و پیروی کردن از یک رژیم غذایی سالم را جدی گرفته اید؟ همه این فاکتورها به تنهایی تبدیل به اختلال برای تغییر در هورمون ها و تاثیر روی رنگدانه ها شده و درنهایت باعث تغییر رنگ پوست و بروز لک های تیره صورت می شوند. اما برای اینکه راه پرپیچ و خم مقابله با این تیرگی را بیاموزید، باید روش مراقبت از پوست خود را تغییر داده و دستی هم به سر و روی عادات غذایی و سبک زندگی خود بکشید.

برای روشن کردن پوست صورت ابتدا باید به فکر سلامت و زیبایی درون خود باشید. پس اگر قرار است با روش های طبیعی، بدون زحمت و هزینه رنگ و بافت پوست خود را به سمت بهتر و زیباتر شدن هدایت کنید باید به دنبال منشا مشکل پوستی خود بگردید. از آنجا که تیرگی پوست بیشتر به علت نامناسب بودن تغذیه، پیروی از سبک زندگی ناسالم و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا ابتلا به برخی بیماری ها به وجود می آید، باید با کمی تغییر، استفاده کافی از میوه و سبزیجات، نوشیدن آب کافی و دوری از استرس، تنش را در شروع کار از قلم نیندازید.

تا می توانید توت فرنگی، لیمو، آناناس، اسفناج، کرم بروکلی و گوجه فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا در کنار خاصیت آنها در روشن کردن پوست، ویتامین های لازم برای استحکام و شفافیت پوست صورت تامین شود. نوشیدن شیرتازه، آبمیوه های طبیعی و آب کافی را هم فراموش نکنید. ورزش منظم از قدم های دیگری است که باید از همین حالا در برنامه روزانه تان جایی برای آن درنظر بگیرید تا به وسیله آن سلول های پوست نفسی تازه کنند.

دلایل تیرگی پوست:

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است سبب تیرگی پوست شود و شامل موارد زیر است:برخی از آن به دلایل ارثی است و از زمان تولد همراه نوزاد است و با بزرگ شدن فرد تیرگی نیز بیشتر می شود.

دلیل تغییر رنگ پوست،در حال استفاده از هورمون های ترکیبی برای پیشگیری هستید

یک اختراع بزرگ که زندگی ما را تغییر داده است، قرص های هورمونی مزایای زیادی دارند از جمله تنظیم دوره های قاعدگی، جلوگیری از بروز آکنه و محافظت از بروز برخی سرطان ها. با این حال هورمون های پیشگیری از بارداری می توانند مشکلی به نام ملاسما melasma ایجاد کنند، یک مشکل پوستی مزمن که سبب ایجاد رنگدانه های قهوه ای در صورت می شود. به نظر می رسد این هورمون ها به افزایش تولید ملانین کمک می کنند. ( رنگدانه ای که پوست را تیره می کند. ) متاسفانه هر دو هورمون پیشگیری از بارداری – استروژن oestrogen و پروژسترون progesterone – در این تغییر دخیل هستند و این مشکل تا زمانی که دارو را ادامه دهید ادامه داشته و تا چند سال بعد هم ممکن است به طول بیانجامد.

دلیل تغییر رنگ پوست، شما باردار هستید

هورمون های بدن در بارداری تغییر می کنند و اکثر زنان تغییرات چهره و پوستشان را در این دوران تجربه می کنند. ملاسما که قبلا به نام ماسک دوران بارداری شناخته می شد هم شیوع زیادی دارد که اغلب تا یک سال بعد از بارداری بهبود پیدا می کند. اسکین تگ Skin tags ( رشد پوست اضافی نرم و بی خطر ) هم ممکن است اطراف گردن، کشاله ران و زیر بغل ایجاد شود. به دلیل افزایش گردش خون در طول بارداری ممکن است عروق خونی بسیار کوچک و لک های قرمزی روی پوست ایجاد شود. آکنه و التهاب بعد از آن هم ممکن است منجر به بدتر شدن لک های تیره روی پوستتان شود. با وجودی که استفاده از دارو در دوران بارداری توصیه نمی شود ول برخی درمان های موضعی بی خطر مانند اسید های میوه و آزولیک اسید azelaic acid برای پیشگیری از افزایش آکنه ها مورد استفاده قرار می گیرند. تغییرات پوستی در طول بارداری اغلب بعد از زایمان حل می شوند.

دلیل تغییر رنگ پوست، مصرف بیش از حد الکل

الکل اثرات زیادی روی پوست دارد، از اثرات فوری آن مانند ایجاد رگ های خونی روی پوست که به دلیل تغییرات و آسیب های شدید به اندام های داخلی است گرفته تا تاثیرات مخرب آن روی کبد. مصرف بیش از حد الکل منجر به ایجاد رگ های عنکبوتی spider naevi روی پوست می شود که معمولا در قسمت بالاتنه مشاهده می شود. قرمزی کف دست و همچنین تیره شدن پوست دور چشم، دهان و پاها می شود. همچنین منجر به کمبود ویتامین ها و مواد مغذی و در نتیجه تیره شدن پوست و برجسته تر شدن فولیکول های مو و در نتیجه خشن تر به نظر رسیدن پوست شود. برای حفظ سلامت ظاهری پوست وجود ویتامین های A، B ، C و روی ضروری ست و در صورتی که هضم و کبد ما به درستی کار نکنند ممکن است بدن نتواند به درستی آن ها را جذب نماید.

از حمام خورشیدی یا سالن های برنزه کننده استفاده می کنید

زمانی که هوا ابری است خیلی از افراد کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنند ولی در این حالت پوست ما به خصوص صورت در معرض خطر پیری زودرس قرار می گیرد. این پیری پوست در اثر نور به دلیل وجود سه اشعه ماورا بنفش UVA/UVB و مادون قرمز A است که نه تنها باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک می شوند بلکه باعث افزایش فعالیت سلول های مسئول ایجاد رنگ تیره ( ملانوسیت ها melanocytes ) و افزایش رنگدانه های پوست و ایجاد کک و مک، لک های پیری، زگیل های قهوه ای رنگ می شود. اگر فولیکول های مو آسیب ببینند منجر به بسته شدن آن ها با سلول های مرده پوست و پروتئین های آسیب دیده در نتیجه ضایعات سر سیاه و سر سفیدی به نام کمودون comedones می شود. نگرانی اصلی ما برای پیری پوست در اثر آفتاب ایجاد سرطان پوست است که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. اگر پوستتان مدت زیادی در معرض آفتاب قرار می گیرد بعد از 40 سالگی باید به طور منظم لک های ایجاد شده روی آن را بررسی کنید. اگر توده های رو به رشد یا زخم های ناخوشایند روی پوستتان مشاهده نمودید حتما با پزشکتان مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (475 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (134 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (103 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (25 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عکس/ ترجمۀ سورۀ فاتحه به زبان ژاپنی و خط باستانی یک استاد اسلام‌شناس ژاپنی
بازگشت به تحصیل زن 105 ساله در دانشگاه استنفورد، پس از 83 سال وقفۀ تحصیلی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «بچه خوک و بادبادک» با زیرنویس فارسی/ یادگیری آسان اصطلاحات خاص
(ویدئو) دیگر با وجود این کیف به پاوربانک احتیاجی ندارید / چینی‌ها کیفی ساخته‌اند که تمام وسایل شما را شارژ می‌کند!
استایل لاکچری هلیا امامی بازیگر خوش چهره جوان سینمای ایران در کنار شهریار فوتبال ایران علی دایی +عکس
ویدیو/ اعتراض دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب ایران به عدم رعایت رقابت عادلانه در کنکور
(تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (46)
ترانسفر علیرضا جهانبخش به مقصدی جذاب و غیرمنتظره کلید خورده است؟!
(فیلم) مرگ باورنکردنی استاد بزرگ شطرنج جهان جلوی دیدگان میلیون ها نفر
اگر ادعا می‌کنید هوش بالایی دارید... قاشق قرمز را در 6 ثانیه پیدا کنید، تا جزو 5 درصد از افراد با ضریب هوشی بالا قرار بگیرید
(عکس) کیک تولد خاص و متفاوت بانو سوسانو در کنار همسر فوتبالیستش / باورتون نمیشه تولد 43 سالگی !!!!
ویدیو/ مراحل ساخت مینی خانۀ سیمانی مناسب برای سکونت آدم کوچولوهای مینیاتوری/ حداقل سایز XXL میساختی!
صبحانه لوکس و سه نفره ی خانواده ی قوچان نژاد در آمستردام / عاشق آرامش این خانواده میشین
تست هوش/ با دقت ببینید و بگویید: چند نفر از افراد این تصویر شناختید؟/ شما جزو کدام گروه هستید؟
تیپ شیک همسر وریا غفوری با کت خامه دوزی ترند 1403 / قیمت و تمامی جزئیات