درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک
به‌طور کلی، دندان ‌قروچه ‌یا قفل شدن فک در کودکان عارضه‌ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان‌های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می‌رود).اگر فکر می‌کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می‌توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان‌پزشک ببرید.

عادت ساییدن دندان ها به هم «دندان قروچه» نامیده میشود که بانام علمی «براکسیزم» شناخت میشود. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ میدهد اما ساییدن یا به کوبیدن دندانها درطول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. در کودکان نیز این پدیده در خواب شبانه و بیداری دیده می شود.
حدود ۱۰درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندانهای شیری ورویش دندانهای دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندانها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان ازبین میرود.طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندانها با تماس غیرطبیعی بین دندانهای پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و... از علتهای این اختلال برشمرده شده است.
خطرات دندان قروچه در کودکان کمتر از بزگسالان است و به ندرت موجب مشکلات و اختلالات جدی میشود، اما ضروری است در صورتیکه دندان کودک به نظر ساییده یا از بین رفته می آید، حساس شده و درد میکند یا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مرجعه شود. ممکن است در نوجوانان نیاز به روکش موقت یا «نایت گارد» (محافظ شبانه) باشد. برای جلوگیری از این عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنید، رژیم غذایی کودک حاوی مقدار آب کافی و فراوان باشد و او را به ورزشهای کششی یا ماساژ ترغیب کند.

درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

به طور کلی، دندان قروچه یا قفل شدن فک در کودکان عارضه ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می رود).اگر فکر می کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان پزشک ببرید. اگر بروکسیزم با مشکلات مربوط به دندان مرتبط باشد، دندان پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا ممکن است این عارضه، به مشکلات جدی تری مانند ساییده شدن مینا یا شکستگی دندان منجر شود.

تراز فک

دندان پزشکان ما احتمالاً موقعیت فک را با کمک ارتودنسی اصلاح خواهند کرد. در مواردی که موقعیت فک کودک شما نامناسب است، ممکن است دندان پزشک از عمل جراحی فک استفاده کند.

روکش و پل دندانی

در موارد حاد، ممکن است لازم باشد تا دندان پزشک از پل یا روکش دندان استفاده کرده و سطوح دندان شما را به کلی اصلاح کند.

درمان دندان های حساس

بروکسیزم می تواند باعث ساییده شدن دندان های شما شده و حساسیت دندان ها را بالا ببرد.

وسایل محافظتی دهان

وسایل محافظتی که به آن ها گاردهای شبانه نیز گفته می شود، وسایلی محافظتی و مانند براکت های ارتودنسی اند که دندان های فک بالا یا پایین را می پوشانند. این گارد می تواند دندان های کودک شما را در برابر فشار ناشی از دندان قروچه یا قفل شدن فک محافظت کرده و از ساییده شدن دندان های آسیا بر روی یکدیگر جلوگیری کند. دو نوع گارد وجود دارند:

  • ممکن است دندان پزشک یک گارد محافظتی مخصوص را برای کودک شما بسازد که شب هنگام درون دهان قرار گرفته و از دندان قروچه و درد پس از آن جلوگیری می کند. این کار می تواند از آسیب بیشتر به دندان ها جلوگیری کند. در برخی از موارد، این کار می تواند به اصلاح موقعیت دندان ها و ماهیچه های شما نیز کمک کند.
  • می توانید یک گارد بزرگ تر و آماده را از داروخانه تهیه کنید.

چه از گاردهای سفارشی استفاده کنید و چه گارد خود را به صورت آماده خریداری کنید، مهم است که این وسایل از دندان های شما به خوبی مراقبت کرده و اجازه دهند شما به هنگام شب به خوبی بخوابید.

درمان استرس

می توان با مراقبت های مناسب و مخصوص، از بروکسیزم کودکان در اثر استرس جلوگیری کرد. خبر خوب اینکه اکثر کودکان در نهایت این عادت را کنار می گذارند، ولی تعیین وقت ملاقات با دندان پزشک و تشخیص عارضه ضرری نداشته و به شما این اجازه را می دهد تا این عارضه را به بهترین شکل درمان کنید.

درمان گیاهی دندان قروچه

از جمله، کودک باید از مواد بسیار مغذی و خوراکی هایی استفاده کند که به سیستم ایمنی کمک می کنند:

  • پروبیوتیک
  • سرکه سیب
  • سیر
  • میخک صدپر
  • روغن نارگیل
  • تخمه کدو
  • زردچوبه
  • فلفل قرمز
  • دارچین

موارد بالا همه از جمله موادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و دفع انگل روده کمک می کنند.

درمان دندان قروچه با ورزش

یکی دیگر از راه های مقابله با این بیماری ورزش کردن است. ورزش باعث می شود عرق کنیم و سیستم لیمفاتیکمان تصفیه شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (327 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (55 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (37 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (34 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (29 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (18 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (12 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز