درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک
به‌طور کلی، دندان ‌قروچه ‌یا قفل شدن فک در کودکان عارضه‌ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان‌های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می‌رود).اگر فکر می‌کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می‌توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان‌پزشک ببرید.

عادت ساییدن دندان ها به هم «دندان قروچه» نامیده میشود که بانام علمی «براکسیزم» شناخت میشود. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ میدهد اما ساییدن یا به کوبیدن دندانها درطول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. در کودکان نیز این پدیده در خواب شبانه و بیداری دیده می شود.
حدود ۱۰درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندانهای شیری ورویش دندانهای دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندانها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان ازبین میرود.طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندانها با تماس غیرطبیعی بین دندانهای پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و... از علتهای این اختلال برشمرده شده است.
خطرات دندان قروچه در کودکان کمتر از بزگسالان است و به ندرت موجب مشکلات و اختلالات جدی میشود، اما ضروری است در صورتیکه دندان کودک به نظر ساییده یا از بین رفته می آید، حساس شده و درد میکند یا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مرجعه شود. ممکن است در نوجوانان نیاز به روکش موقت یا «نایت گارد» (محافظ شبانه) باشد. برای جلوگیری از این عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنید، رژیم غذایی کودک حاوی مقدار آب کافی و فراوان باشد و او را به ورزشهای کششی یا ماساژ ترغیب کند.

درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

به طور کلی، دندان قروچه یا قفل شدن فک در کودکان عارضه ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می رود).اگر فکر می کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان پزشک ببرید. اگر بروکسیزم با مشکلات مربوط به دندان مرتبط باشد، دندان پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا ممکن است این عارضه، به مشکلات جدی تری مانند ساییده شدن مینا یا شکستگی دندان منجر شود.

تراز فک

دندان پزشکان ما احتمالاً موقعیت فک را با کمک ارتودنسی اصلاح خواهند کرد. در مواردی که موقعیت فک کودک شما نامناسب است، ممکن است دندان پزشک از عمل جراحی فک استفاده کند.

روکش و پل دندانی

در موارد حاد، ممکن است لازم باشد تا دندان پزشک از پل یا روکش دندان استفاده کرده و سطوح دندان شما را به کلی اصلاح کند.

درمان دندان های حساس

بروکسیزم می تواند باعث ساییده شدن دندان های شما شده و حساسیت دندان ها را بالا ببرد.

وسایل محافظتی دهان

وسایل محافظتی که به آن ها گاردهای شبانه نیز گفته می شود، وسایلی محافظتی و مانند براکت های ارتودنسی اند که دندان های فک بالا یا پایین را می پوشانند. این گارد می تواند دندان های کودک شما را در برابر فشار ناشی از دندان قروچه یا قفل شدن فک محافظت کرده و از ساییده شدن دندان های آسیا بر روی یکدیگر جلوگیری کند. دو نوع گارد وجود دارند:

  • ممکن است دندان پزشک یک گارد محافظتی مخصوص را برای کودک شما بسازد که شب هنگام درون دهان قرار گرفته و از دندان قروچه و درد پس از آن جلوگیری می کند. این کار می تواند از آسیب بیشتر به دندان ها جلوگیری کند. در برخی از موارد، این کار می تواند به اصلاح موقعیت دندان ها و ماهیچه های شما نیز کمک کند.
  • می توانید یک گارد بزرگ تر و آماده را از داروخانه تهیه کنید.

چه از گاردهای سفارشی استفاده کنید و چه گارد خود را به صورت آماده خریداری کنید، مهم است که این وسایل از دندان های شما به خوبی مراقبت کرده و اجازه دهند شما به هنگام شب به خوبی بخوابید.

درمان استرس

می توان با مراقبت های مناسب و مخصوص، از بروکسیزم کودکان در اثر استرس جلوگیری کرد. خبر خوب اینکه اکثر کودکان در نهایت این عادت را کنار می گذارند، ولی تعیین وقت ملاقات با دندان پزشک و تشخیص عارضه ضرری نداشته و به شما این اجازه را می دهد تا این عارضه را به بهترین شکل درمان کنید.

درمان گیاهی دندان قروچه

از جمله، کودک باید از مواد بسیار مغذی و خوراکی هایی استفاده کند که به سیستم ایمنی کمک می کنند:

  • پروبیوتیک
  • سرکه سیب
  • سیر
  • میخک صدپر
  • روغن نارگیل
  • تخمه کدو
  • زردچوبه
  • فلفل قرمز
  • دارچین

موارد بالا همه از جمله موادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و دفع انگل روده کمک می کنند.

درمان دندان قروچه با ورزش

یکی دیگر از راه های مقابله با این بیماری ورزش کردن است. ورزش باعث می شود عرق کنیم و سیستم لیمفاتیکمان تصفیه شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (325 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (128 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (90 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (53 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (11 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (8 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر)
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 19 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 19 تیر 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 19 تیر 1403 + فیلم
نوحه محرم 1403 شب دوم + دانلود متن مداحی دل بی تاب اومده چشم پر از آب اومده مجید بنی فاطمه
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندان ایشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟