درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

  سه شنبه، 20 خرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک
به‌طور کلی، دندان ‌قروچه ‌یا قفل شدن فک در کودکان عارضه‌ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان‌های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می‌رود).اگر فکر می‌کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می‌توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان‌پزشک ببرید.

عادت ساییدن دندان ها به هم «دندان قروچه» نامیده میشود که بانام علمی «براکسیزم» شناخت میشود. دندان قروچه بیشتر در خواب رخ میدهد اما ساییدن یا به کوبیدن دندانها درطول روز نیز در برخی افراد وجود دارد. در کودکان نیز این پدیده در خواب شبانه و بیداری دیده می شود.
حدود ۱۰درصد از کودکان دندان قروچه دارند. کودکان در سنین بین چهار تا شش سالگی بیشترین احتمال ابتلا به این مشکل را دارند. در دو زمان (رویش دندانهای شیری ورویش دندانهای دائمی) کودکان بیشتر دندان قروچه می کنند. البته در بیشتر موارد، پس از رویش کامل دندانها (شیری یا دائمی) این عادت در کودکان ازبین میرود.طبق تحقیقات به عمل آمده، این عارضه در پسربچه ها بیشتر از دختربچه ها گزارش شده است. ردیف شدن نامناسب دندانها با تماس غیرطبیعی بین دندانهای پایینی و بالایی، کمبودهای تغذیه ای، مشکلات اضطراب و استرس کودکان، انگل های دستگاه گوارش، آلرژی و... از علتهای این اختلال برشمرده شده است.
خطرات دندان قروچه در کودکان کمتر از بزگسالان است و به ندرت موجب مشکلات و اختلالات جدی میشود، اما ضروری است در صورتیکه دندان کودک به نظر ساییده یا از بین رفته می آید، حساس شده و درد میکند یا کودک دچار درد فک و مفاصل فک شده است، به دندانپزشک مرجعه شود. ممکن است در نوجوانان نیاز به روکش موقت یا «نایت گارد» (محافظ شبانه) باشد. برای جلوگیری از این عارضه و کاهش استرس کودک کوشش کنید، رژیم غذایی کودک حاوی مقدار آب کافی و فراوان باشد و او را به ورزشهای کششی یا ماساژ ترغیب کند.

درمان دندان قروچه و قفل شدن فک در کودک

به طور کلی، دندان قروچه یا قفل شدن فک در کودکان عارضه ی مهمی به شمار نرفته و نیازی به درمان نخواهد داشت (چرا که تا قبل از درآوردن دندان های دائمی، این عادت در بیشتر کودکان از بین می رود).اگر فکر می کنید که کودک شما به بروکسیزم مبتلاست، می توانید یک وقت معاینه تعیین کرده و او را برای تشخیص و درمان به نزد دندان پزشک ببرید. اگر بروکسیزم با مشکلات مربوط به دندان مرتبط باشد، دندان پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا ممکن است این عارضه، به مشکلات جدی تری مانند ساییده شدن مینا یا شکستگی دندان منجر شود.

تراز فک

دندان پزشکان ما احتمالاً موقعیت فک را با کمک ارتودنسی اصلاح خواهند کرد. در مواردی که موقعیت فک کودک شما نامناسب است، ممکن است دندان پزشک از عمل جراحی فک استفاده کند.

روکش و پل دندانی

در موارد حاد، ممکن است لازم باشد تا دندان پزشک از پل یا روکش دندان استفاده کرده و سطوح دندان شما را به کلی اصلاح کند.

درمان دندان های حساس

بروکسیزم می تواند باعث ساییده شدن دندان های شما شده و حساسیت دندان ها را بالا ببرد.

وسایل محافظتی دهان

وسایل محافظتی که به آن ها گاردهای شبانه نیز گفته می شود، وسایلی محافظتی و مانند براکت های ارتودنسی اند که دندان های فک بالا یا پایین را می پوشانند. این گارد می تواند دندان های کودک شما را در برابر فشار ناشی از دندان قروچه یا قفل شدن فک محافظت کرده و از ساییده شدن دندان های آسیا بر روی یکدیگر جلوگیری کند. دو نوع گارد وجود دارند:

  • ممکن است دندان پزشک یک گارد محافظتی مخصوص را برای کودک شما بسازد که شب هنگام درون دهان قرار گرفته و از دندان قروچه و درد پس از آن جلوگیری می کند. این کار می تواند از آسیب بیشتر به دندان ها جلوگیری کند. در برخی از موارد، این کار می تواند به اصلاح موقعیت دندان ها و ماهیچه های شما نیز کمک کند.
  • می توانید یک گارد بزرگ تر و آماده را از داروخانه تهیه کنید.

چه از گاردهای سفارشی استفاده کنید و چه گارد خود را به صورت آماده خریداری کنید، مهم است که این وسایل از دندان های شما به خوبی مراقبت کرده و اجازه دهند شما به هنگام شب به خوبی بخوابید.

درمان استرس

می توان با مراقبت های مناسب و مخصوص، از بروکسیزم کودکان در اثر استرس جلوگیری کرد. خبر خوب اینکه اکثر کودکان در نهایت این عادت را کنار می گذارند، ولی تعیین وقت ملاقات با دندان پزشک و تشخیص عارضه ضرری نداشته و به شما این اجازه را می دهد تا این عارضه را به بهترین شکل درمان کنید.

درمان گیاهی دندان قروچه

از جمله، کودک باید از مواد بسیار مغذی و خوراکی هایی استفاده کند که به سیستم ایمنی کمک می کنند:

  • پروبیوتیک
  • سرکه سیب
  • سیر
  • میخک صدپر
  • روغن نارگیل
  • تخمه کدو
  • زردچوبه
  • فلفل قرمز
  • دارچین

موارد بالا همه از جمله موادی هستند که به تقویت سیستم ایمنی و دفع انگل روده کمک می کنند.

درمان دندان قروچه با ورزش

یکی دیگر از راه های مقابله با این بیماری ورزش کردن است. ورزش باعث می شود عرق کنیم و سیستم لیمفاتیکمان تصفیه شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (109 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (69 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (20 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (14 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (13 نظر) رونمایی از خواهر باکلاس فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش/ مگه داریم انقد شباهت+عکس (9 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (9 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (9 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (8 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (9 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (8 نظر) نگاهی به کیک تولد شیک و 3 طبقه نعیمه نظام دوست با طرح بال فرشته/ جذاب و لاکچری+عکس (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (7 نظر)
تیتر امروز   
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403
خداداد افشاریان همه را لو داد/ دستگیری شهاب زندی مدیر عامل باشگاه شمس آذر قزوین!
چک کردن موبایل همسر کار درستی است؟