در مورد رژیم غذایی شهودی چه می دانید؟

  چهارشنبه، 18 اسفند 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
در مورد رژیم غذایی شهودی چه می دانید؟
تغذیه شهودی یک رویکرد سالم مصرف غذا است که اختلالات غذایی ناشی از رژیم غذایی سخت را بهبود می بخشد. تغذیه شهودی تغذیه نرمال و سالم است.در این بخش درباره رژیم شهودی توضیح داده می شود.

اصول تغذیه شهودی

تغذیه شهودی یک رویکرد غیر رژیمی خوردن است که به شما کمک می کند تا قوانین خارجی مانند قوانین رژیم غذایی و آنچه که باید بخورید و چقدر باید بخورید را یاد بگیرید. تغذیه شهودی بر روی نشانه های داخلی مانند گرسنگی، سیری و احساس شما پس از خوردن غذا تاکید می کند.برای تغذیه شهودی افراد باید نحوه اعتماد به بدن خود را بیاموزند و بین گرسنگی فیزیکی و احساسی تمایز قائل شوند. گرسنگی فیزیکی، میل غریزی بیولوژیکی است که بر اساس آن به افراد می گوید که با نشانه های مختلف مانند خستگی، تحریک پذیری خود را نشان می دهد. گرسنگی احساسی، ناشی از نیازهای احساسی مانند غم و اندوه، تنهایی و خستگی است که باعث اشتیاق به مواد غذایی و غذاهای خاطره انگیز می شود؛ غذا خوردن احساسی اغلب با احساس گناه و نفرت همراه است.

تغذیه شهودی چند اصل دارد. باید تمامی اصول زیر را درک کرده و با نحوه کار آنها آشنا شده تا رویکرد غذایی شما شهودی باشد:

رژیم غذایی

تفکر رژیم را از ذهنتان خارج کنید

تفکر رژیم به این صورت است که برای تغذیه ی مفید و سالم حتماً باید یک برنامه ی غذایی داشته باشید و بر مبنای آن غذا بخورید. این تفکر جز آسیب زدن به جسم و چاقی و لاغری های دوره ای و رفت و برگشتی، دستاورد دیگری برای بدن ندارد.

چالش قانون مواد غذایی

افکار خوب یا بدی که در مورد خود دارید و ناشی از مصرف مواد غذایی بر اساس میزان کالری است را کنار بگذارید. رژیم های غذایی شما را به دلیل خوردن مصرف بیش از حد کالری یا خوردن شیرینی بد می دانند. این قوانین و محدودیت های غذایی غیر قابل قبول هستند. عدم پذیرش افکار منفی، گناه، و سایر قوانین رژیم غذایی، دلیل مهمی برای به کار گیری تغذیه شهودی است.

با غذا آشتی کنید

جنگ با غذا کافی است. آتش بس اعلام کنید. از باید و نبایدها در غذا خوردن دست بردارید.

از سرزنش خودتان دست بردارید

غذاها خوب و بد ندارند، خوب و بد بودن افراد هم با غذایی که می خورند تعریف نمی شود. از این خط کشی ها دست بردارید.

ورزش (تفاوت را احساس کنید)

نیاز نیست ورزش سخت انجام داده تا تاثیر آن را احساس کنید. بر احساس خوب فعال بودن تمرکز کرده و نه سوخت کالری در جلسات تمرین ورزشی. هنگامی که انرژی شما افزایش یافته، خواب شما بهتر شده و کیفیت زندگی شما بهبود می یابد، احساس بهتر و انگیزهبیشتری برای ورزش خواهید داشت.

رژیم و ورزش

به سلامتی خود توجه کنید

لازم نیست تمامی غذاهایی که می خورید عالی باشند- چیزی که در رژیم های غذایی توصیه شده است. یک میان وعده خاص برای یک روز سبب اضافه وزن یا مشکلات سلامتی نمی شود. اگر هر روز چنین میان وعده ای مصرف کنید مشکل ساز است. غذاهایی انتخاب کرده که مزه خوبی داشته و مغذی هستند.

احساسات خودتان را با غذا خوردن پاسخ ندهید

پرخوری عصبی روشی برای سرکوب احساسات است. سعی کنید روش های دیگری برای برطرف کردن نیازهای عاطفی تان پیدا کنید. برای مثال پیاده روی، مدیتیشن، خاطره نویسی یا صحبت کردن با دوستان. نسبت به زمان هایی که عواطف خود را با گرسنگی کاذب سرکوب می کنید، آگاهی پیدا کنید.

به احساس سیری خود احترام بگذارید

همین که بدنتان اعلام سیری می کند، از غذا خوردن دست بکشید. به علائم بدنتان توجه داشته باشید. موقع غذا خوردن، به طعم غذاها توجه کنید و از آن ها لذت ببرید. اما به محض این که احساس کردید دیگر نیازی به ادامه ی غذا خوردن ندارید، از خوردن دست بکشید.

فاکتورهای رضایت خود از وعده های غذایی را کشف کنید

غذا خوردن را برای خود به تجربه ای لذت بخش تبدیل کنید. غذاهایی را انتخاب کنید که مطابق میل و ذائقه تان باشند. با آرامش بنشینید و از خوردن آن ها لذت ببرید. وقتی غذا خوردن را برای خود به یک تجربه ی لذت بخش تبدیل می کنید، ممکن است متوجه شوید که برای رضایت از وعده ی غذایی به غذای کمتری نیاز دارید.

به بدنتان احترام بگذارید

به جای انتقاد از ظاهر جسم خود و مشکلاتی که دارد، خودتان را همان گونه که هستید بپذیرید.

درک گرسنگی

گرسنگی فرایند طبیعی و بیولوژیکی است. بدن شما نیاز به مقدار کافی انرژی و کربوهیدرات دارد تا به خوبی کار کند. نادیده گرفتن این نشانه بدن و احساس گرسنگی منجر به هوس، پرخوری می شود. درک نشانه های گرسنگی باعث افزایش اعتماد به خود و غذا می شود.

کاهش وزن

مزایای سلامتی تغذیه شهودی

بر اساس گفته هارتلی، تغذیه شهودی مزایای زیادی برای سلامت جسمی و عاطفی دارد.

  • بهبود سطح کلسترول بد
  • کاهش اختلالات عاطفی و غذایی
  • تصویر بهتر از بدن
  • افزایش عزت نفس
  • کاهش استرس
  • بهبود متابولیسم
  • رضایت و خرسندی بیشتر
  • کاهش اختلالات تغذیه
  • تصویر مثبت از بدن
  • افزایش عملکرد عاطفی

کلام آخر

این نوع تغذیه یک رویکرد غیر رژیمی است که بر درک نشانه های داخلی بدن تاکید می کند. دیگر نیازی به رژیم غذایی نبوده و احساس بدی در مورد خودتان نخواهید داشت. این نوع تغذیه، شما را از رژیم های غذایی رها کرده و با بهبود روابط خود با غذا و ورزش زندگی سالمی خواهید داشت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (94 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان