ساعدنیوز
ساعدنیوز

درد عضلات بعد از ورزش

  سه شنبه، 30 شهریور 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
درد عضلات بعد از ورزش
درد عضلانی یا همان بدن درد بعد از ورزش که با اصطلاح (DOMS) نیز در بین ورزشکاران شناخته می شود، در دو صورت برایتان اتفاق خواهد افتاد: 1) به تازگی ورزش را شروع کرده باشید. 2) سبک یا برنامه تمرینی تان را تغییر داده باشید، مثلاً شدت یا مدت ورزش خود را افزایش دهید.

چه چیزی باعث بدن درد و درد ماهیچه ای بعد از ورزش می شود؟

چیزی که بسیاری از ما هنوز درکش نکرده ایم، اهمیت کارهایی است که باید بعد از ورزش انجام داد. در طول ورزش ممکن است حرکات بسیاری را انجام داده باشید اما نوع رفتارتان با بدن، بعد از ورزش نیز تاثیر مستقیمی روی درد عضلانی، قدرت عضلانی و رشد دارد. در اینجا به شما خواهیم گفت چرا بعد از ورزش دچار درد عضلات می شویم. درد عضلانی یا همان بدن درد بعد از ورزش که با اصطلاح (DOMS) نیز در بین ورزشکاران شناخته می شود، در دو صورت برایتان اتفاق خواهد افتاد:

  • به تازگی ورزش را شروع کرده باشید.
  • سبک یا برنامه تمرینی تان را تغییر داده باشید، مثلاً شدت یا مدت ورزش خود را افزایش دهید.

خبر خوب این که بعد از گذشت مدتی از آغاز برنامه ورزشی شما، بدن درد شما کمتر خواهد شد و کم کم بدنتان به انجام تمرینات عادت خواهد نمود. مگر اینکه مجدداً سبک یا برنامه ورزشی تان را تغییر دهید.
بسیاری از افراد تصور می کنند که این بدن دردها ناشی از ترشح لاکتیک اسید داخل عضلات است. خیر، بسیاری از لاکتیک اسیدها خیلی زود از عضلات خارج می شوند. علت اصلی درد عضله، التهاب و تورم عضلات بعد از ورزش است. اجازه دهید برای درک بهتر مثالی بزنیم، همین التهابی که برای عضلات بعد از ورزش اتفاق می افتد، اگر انگشت خود را با چاقو ببرید، بازهم این التهاب به سراغتان خواهد آمد. زیرا التهاب یکی از مکانیزم های دفاعی بدن در مواجهه با آسیب دیدگی است. درست متوجه شدید، زمانی که ورزش می کنید و وزنه می زنید در حال آسیب رساندن به بافت عضلانی خود هستید و در نتیجه عضلاتتان متورم و ملتهب خواهند شد. بدن درد نیز در نتیجه این آسیب دیدگی ها و التهابات به سراغتان خواهد آمد. این دردها روندی برای درمان و ریکاوری شماست. اگر بخواهیم کمی علمی تر توضیح دهیم، بعد از وزنه زدن، ریزبافت های عضلانی تان دچار آسیب شده و بدن در مواجهه با آسیب دیدگی فوراً شروع به افزایش تولید سلولهای ایمنی در محل آسیب می کند. این سلولهای ایمنی بیکار نبوده و پس از رسیدن به عضله، موادی از خودشان ترشح می کنند که انتهای گیرنده های عصبی تان را حساس تر می کند. در نتیجه به محض اینکه دستی که با آن دمبل زده اید را تکان می دهید، عصب شروع به ارسال پیام درد به مغز خواهد نمود.

درد عضلات بعد از ورزش

توصیه هایی برای جلوگیری از درد ماهیچه ای

اگر بیش از حد ورزش کنید، احتمال آسیب زدن به ماهیچه هایتان را بیشتر می کند. جراحات احتمالی ممکن است شامل کشیدگی یا حتی پارگی ماهیچه ها شوند، به همین دلیل، شدت تمرینات شما باید مناسب و هماهنگ و منظم باشد.علاوه بر این، دقت کنید که ورزش شما ایمن و محافظ سلامت جسمی تان باشد. چند توصیه برای رهایی از درد ماهیچه ای:

  • درد را نادیده نگیرید

شدت جلسات آموزشی را کم کنید، این تنها راه برای سالم نگه داشتن ماهیچه های شما است و مطمئن شوید که خطر آسیب زدن به خودتان را ندارید. اگر با شدت بالایی ورزش کنید، رباط ها و مفاصل شما قادر نخواهند بود به اندازه کافی استراحت کنند. در نتیجه، ریسک خود را برای کشیدگی و پارگی ماهیچه ای افزایش خواهید داد.

  • اگر بیش از حد ورزش می کنید، درد را کاهش دهید و استراحت کنید

حمام آب گرم بگیرید و یا از سونا در سالن ورزش لذت ببرید، این به کم کردن درد شما کمک می کند و ماهیچه های شما را شل می کند،علاوه بر این، گرما به دفع سموم و آزاد کردن اندورفین کمک خواهد کرد. فراموش نکنید که استراحت کنید، اگر می خواهید ماهیچه های آسیب دیده تان قادر به بهبود باشند این کار ضروری است.

  • اگر بیش از حد ورزش می کنید، از کمپرس سرد و داغ استفاده کنید

قبل از شروع فعالیت بدنی ، کمپرس سرد را در منطقه ای قرار دهید که در آن درد ماهیچه را احساس می کنید، بعداً وقتی ورزش خود را تمام کردید، کمپرس داغ را در همان مکان قرار دهید تا به آرام شدن ماهیچه ها کمک کنید. علاوه بر این، شما می توانید از ژل یا کرم با مواد آرام بخش استفاده کنید، که برای هر گونه ناراحتی بسیار مفید خواهد بود.

  • یک روتین گرم کردن را به برنامه خود اضافه کنید

برای اینکه از درد ماهیچه ای جلوگیری و آنرا کم کنید، دقت کنید که قبل از شروع ورزش، خود را گرم کنید. علاوه بر این، وقتی ورزش خود را به پایان می رسانید، نرمش کنید و ماهیچه های خود را آرام و اصطلاحا سرد کنید. زمانی که تمرین خاصی را انجام می دهید, شدت آن را کم کم بالا ببرید، انجام این تمرین نیز ضروری است. بسیار مهم است که به بدن خود زمان کافی برای انطباق با خواسته های بزرگ تر را بدهید.

  • مراقب خودتان باشید

اگر می خواهید شکل بهتری بگیرید و سلامت روحی و روانی خود را بهبود دهید, همیشه باید به یاد داشته باشید که در ابتدا ضروری است خودتان را دوست داشته باشید, مراقب باشید و به بدن خود احترام بگذارید،این کار را در سالم ترین و امن ترین راه ممکن انجام دهید. بیش از آنچه می توانید از بدن خود نخواهید. هر چیز اضافی مضر است, بنابراین زیاد ورزش نکنید، یک برنامه تمرینی متنوع و کامل را ایجاد کنید. تمرینات شما باید حداقل 30 دقیقه در روز طول بکشد و با شرایط بدنی تان سازگار شود. به این ترتیب, شما می توانید شدت ورزش خود را به تدریج افزایش دهید، در نتیجه, می توانید به اهداف تناسب اندام برسید. علاوه بر این, با موفقیت، قدرت, نرم کردن, انعطاف پذیری, و حجم ماهیچه های خود و همچنین استقامت عضلات و رباط ها را افزایش خواهید داد. ورزش کردن نه تنها ظاهر شما را بهبود می بخشد، بلکه برای وضعیت بدنی شمانیز بسیار مفید است و شما انرژی بیشتری برای انجام هر یک از فعالیت های روزانه خود خواهید داشت.

آیا بدن درد بعد از ورزش باعث تقویت عضلات می شود؟

کافی است تنها یک جلسه بدنسازی رفته باشید تا معنی بدن درد بعد از ورزش را با گوشت و پوست خود لمس کرده باشید. این بدن درد فقط مختص شما نیست! حتی آرنولد هم بعد از ورزش بدن درد داشت و عاشق این احساس بود. ظاهراً بدن درد بعد از ورزش اتفاقی طبیعی و مطلوب است! همه بدنسازان حرفه ای نیز بر این باورند که اگر جلسه تمرینی ای درد نداشته باشد که تمرین نیست!

آیا بدن درد بعد از ورزش نشانه قوی تر شدن است؟

همیشه اینطور نیست. شواهد کمی برای اثبات ارتباط مستقیم بدن درد با رشد عضلانی وجود دارد. در آخرین مطالعه و پژوهشی که توسط محققان برزیلی صورت گرفت، نشان می داد که:
- میزان افزایش قدرت و سایز عضلانی در بدنسازان با برنامه های ورزشی متفاوت (بدن درد کم و بدن درد زیاد) منجر به نتایج کاملاً مشابهی شده بود.
در این مورد مطالعاتی، برای دو گروه ورزشکار با آمادگی بدن یکسان، برنامه ورزشی ۵ هفته ای تجویز شد. اعضای گروه اول، در هر یک از روزهای هفته فقط روی یک عضله خاص تمرین می کردند و اعضای گروه دوم، هر روز تمامی عضلات بدنشان را درگیر می نمودند. سبک تمرینی گروه اول شدتی تر بوده و در نتیجه بدن درد بیشتری را بعد از ورزش تجربه خواهند کرد.
نتیجه واقعاً جالب بود، با وجود اینکه گروه اول درد بیشتری را بعد از تمرینات احساس می کرد، میزان رشد و سایز عضلات شان تقریباً باهم برابر بود.

آیا با وجود بدن درد به ورزش ادامه دهیم؟

بله، مشکلی ندارد که بخواهید با بدن درد بعد از ورزش به تمرینات خود ادامه دهید. شاید ابتدا کمی احساس ناراحتی داشته باشید اما بلافاصله بعد از گرم کردن بدن، احساس درد کمتر و حتی ناپدید خواهد شد. از طرف دیگر اگر با درد میانه چندان خوبی ندارید، می توانید از عضلاتی آزرده هستند در حین تمرین کمتر استفاده کنید.
نکته مهم این است که بعد از اینکه تمریناتتان تمام شد و بدنتان را سرد کردید، دردها سرجای خود بازخواهند گشت و نیاز به ریکاوری و استراحت بیشتری خواهید داشت.

درد عضلات

چند روز بدن درد بعد از ورزش طبیعی است؟

بدن درد بعد از ورزش معمولاً بین ۳ تا ۵ روز به طول خواهد انجامید. البته تعداد روزهای مورد نیاز برای ریکاوری با شدت تمریناتتان ارتباط مستقیم دارد. اگر میزان بدن دردتان بعد از ورزش چندان زیاد نباشد، ۱ یا ۲ روزه خوب خواهند شد.

چه نوع فعالیت هایی منجر به درد عضلانی می شود؟

هر حرکتی که به آن عادت ندارید, ورزش جدیدی که انجام می دهید, ورزش سخت تر از ورزش قبلی, و یا کار کردن عضلات تان به شیوه ای متفاوت, می تواند منجر به درد عضلانی شود.

چگونه بدن درد بعد از ورزش را کمتر کنم؟

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش بدن درد این است که برنامه ورزشی تان را به آرامی شروع کرده و رفته رفته شدت تمرینات خود را افزایش دهید. با این راهکار ساده عضلات شما مدت زمان بیشتری برای وفق دادن خود با شرایط تازه خواهند داشت و این یعنی درد کمتر بعد از ورزش تحقیقات نشان داده است که گرم کردن قبل از ورزش نیز می تواند اثرات مثبتی در کاهش بدن درد بعد از ورزش داشته باشد. در نتیجه اگر از درد فراری اید، بهتر است گرم کردن، حرکات کششی و سرد کردن بعد از ورزش را از قلم نیاندازید. حتماً در مورد تأثیر دوش آب سرد بعد از تمرین چیزهایی شنیده اید، این روش هم درد بعد از ورزش را کاهش می دهد. درست است که درد بعد از ورزش نشانه خوبی است، اما مطالعات نشان داده که نمی توان از آن به عنوان نشانه مستقیم رشد عضلانی و قوی تر شدن یاد کرد. به بیان دیگر اگر بعد از ورزش و تمرین سنگین احساس بدن درد نداشتید، نشانه عدم رشد عضلانی شما نخواهد بود و جای هیچ نگرانی ای نیست. کافی است برنامه ورزشی اصولی داشته و تحت نظارت مربی بدنسازی تمرین کنید.

این چیزها می توانند به راحتی به رفع برخی از علائم کمک کنند:

  • استراحت
  • کمپرس یا پک یخ
  • مسکن ها
  • ماساژ

اما اگر درد غیرقابل تحمل، تورم سنگین و ادرار شما تیره بود، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

توصیه های ورزشی برای درد عضلات

انواع تمرینات و تعداد دوره هایی که شما انجام می دهید، همیشه به شرایط و توانایی های شخصی شما بستگی دارد، سن، سبک زندگی و یا هر بیماری دیگری که ممکن است داشته باشید.

به همین دلیل، سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که بزرگسالان حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی را در هفته انجام دهند، در غیر این صورت، شما می توانید 75 دقیقه ورزش با شدت بالا در هفته را برای تقویت گروه های اصلی ماهیچه انجام دهید.

  • سرد کردن بدن بعد از ورزش

بعد از آخرین ورزشی که انجام دادید، تمرینتان هنوز به پایان نرسیده است. اولین کاری که باید انجام دهید سرد کردن است. حتی اگر آخرین تمرینی که کرده اید دویدن بوده، باز هم باید کمی تمرین سبک هوازی انجام دهید. با این کار، ضربان قلب خود را با سرعتی آهسته و با تمرکز پایین می آورید، در نتیجه بعد از ورزش احساس مریضی نمی کنید. راه رفتن روی تردمیل، به مدت ۵ دقیقه روشی ساده و خوب برای سرد کردن بدن است.

  • تاثیر حرکات کششی بر روی گرفتگی عضلات

بعد از ورزش باز هم باید حرکات کششی داشته باشید. این یکی از مهم ترین کارهایی است که می توانید انجام دهید. بعد از یک ورزش، عضلات به صورت طبیعی منقبض می شوند. کشیدن عضلات از کوچک شدن آنها جلوگیری می کند و کمک می کند خود را بازسازی کنند. بزرگترو قوی تر شوند و در نتیجه بالاترین مزیت را از فعالیتی که کردید دریافت کنید. کشش بدن بعد از ورزش همچنین باعث آرامش گرفتن عضلات می شود، کمک می کند جریان خون به مفاصل و بافت ها سرعت بگیرد و در نتیجه درد و گرفتگی عضلات کاهش می یابد. تقویت حضور ذهن را نیز به این لیست اضافه کنید تا تمام دلایل برای اضافه کردن حرکات کششی به بعد از ورزش را داشته باشید.

  • آب بنوشید تا دچار گرفتی عضلات نشوید

حتی وقتی در حال ورزش کردن هستید، باز هم باید سطح مایعات بدنتان را تامین کنید. توصیه می شود طی دو ساعت بعد از اتمام ورزش ۲ الی ۳ فنجان آب بنوشید. ممکن است دیگر احساس تشنگی نکنید اما برای پیشگیری از کم آب شدن بدن باید به فکر تامین آن باشید. دفعه بعد که دمبل ها را پایین گذاشتید و فکر کردید کارتان تمام شده است، به یاد این کارهای مهم پس از ورزش بیفتید و برای اینکه زحماتتان بیش ترین نتیجه را بدهد حتما از آنها استفاده کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (81 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (63 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (32 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (30 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (19 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (15 نظر) درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در تقسیم باد کولر گازی بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ مغز نیست که یه تیکه جواهره فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت احساسی روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...