درمان آبله مرغان با کدام روش ها و یا چه دارویی میسر است؟

  پنجشنبه، 18 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
درمان آبله مرغان با کدام روش ها و یا چه دارویی میسر است؟
آبله مرغان در کودکان شایع‌تر است. انسان تنها مخزن ویروس آبله مرغان است. فصل ابتلا به آبله مرغان بیشتر در اواخر زمستان و اوایل بهار است.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان (به انگلیسی: Chickenpox)، از بیماری های خفیف و بسیار واگیردار است. بیماری آبله مرغان در کودکان شایع تر است، توسط ویروس هرپس زوستر که از خانواده هرپس ویروس است، ایجاد می شود.این ویروس بعد از ایجاد آبله مرغان، در همه افراد به صورت نهفته، در مسیر رشته های عصبی که از نخاع خارج می شوند، جایگزین می شود و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا یا هرپس زوستر Herpes zoster می گردد. ویروس آبله مرغان از راه قطره های ریز در هوا یا تماس با ضایعات پوستی ، از فرد بیمار انتقال می یابد. انسان تنها مخزن ویروس آبله مرغان است. یک بیماری شدیدا مسری است بطوری که میزان ابتلای آن در افراد حساس حداقل 90 درصد می باشد. عمدتا در اواخر زمستان و اوایل بهار در نواحی معتدل بروز می کند.

در اکثر موارد، درمان آبله مرغان پیچیدگی خاصی ندارد. استراحت کردن، نوشیدن مایعات زیاد و استفاده از داروهایی که تب را پایین می آورند، به درمان آبله مرغان کمک می کند. در مواردی که آبله مرغان شدید باشد دکتر داروهای ضدویروسی تجویز می کند. برای کنترل تب هم معمولاً از استامینوفن استفاده می شود.

در کل بیماری آبله مرغان دیگر جای نگرانی ندارد و در اکثر موارد با واکسیناسیون پیشگیری می شود. در بدن کسانی که به آبله مرغان مبتلا می شوند، بعد از پایان بیماری ویروس باقی می ماند و طی سال ها یا حتی دهه ها بعد ممکن است خود را به صورت بیماری زونا نشان بدهد

علت آبله مرغان:

  • سرايت در اثر تماس مستقيم: بيماری آبله مرغان از شخص بيمار بوسيله تماس مستقيم و يا از طريق ترشحات مجراي تنفسي بيماران صورت مي گيرد بيماری آبله مرغان مي تواند از مادر به نوزاد منتقل شود.
  • تماس غير مستقيم: بوسيله و لوازمی كه به تازگي به ترشحات و آبدانه های فردی که دچار بيماری آبله مرغان آلوده شده اند. افراد مبتلا به آبله مرغان از 2- 1 روز قبل از ظهور بثورات جلدی تا حدود 7 روز پس از بروز بثورات می توانند منتقل کننده بیماری آبله مرغان باشند.

درمان آبله مرغان چیست؟

دوره ی بیماری آبله مرغان بین ۵ تا ۱۰ روز است، اما به دلیل وجود ضایعات خارش دار طولانی تر به نظر می رسد، خوشبختانه جهت بهبود این علائم می توان اقداماتی را در خانه انجام داد تا زمانی که دوره ی بیماری طی شود و بدن بهبود یابد.

استفاده از استامینوفن برای بهبود درد: در صورت تب بالا و یا هرگونه درد به علت آبله مرغان در فرد و بچه ها می توان از استامینوفن استفاده کرد و همچنین موجب بهبود دردهای به وجود آمده در اثر ضایعات بر روی پوست و دهان می شود. مصرف استامینوفن برای همه ی افراد بی خطر است از جمله زنان باردار و کودکان بیش از ۲ ماه.

ایبوپروفن: از مصرف مسکن های ضدالتهاب مانند بروفن اجتناب کنید، زیرا که باعث بدتر شدن بیماری می شود و همچنین مصرف آسپرین در کودکان زیر ۱۶ سال ممنوع است و منجر به عارضه ی سندرم ری می شود.

ضایعات را نخارانید: خاراندن ضایعات شما را در معرض خطر عفونت باکتریایی قرار می دهد و همچنین می تواند باعث برجای ماندن محل ضایعات شود.

اقدامات زیر به کاهش خارش کمک میکند:

به آرامی ضایعات را ماساژ دهید: ناخن های خود را کوتاه نگه دارید و از خاراندن بپرهیزید.

لباس گشاد و نخی بپوشید: به تنفس بهتر پوست کمک می کند.

کالامین: می توانید از لوسیون کالامین بر روی ضایعات استفاده کنید.

آنتی هیستامین: استفاده از آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین به کاهش علائم کمک می کند.

خود را خنک نگه دارید: گرما و تعریق باعث افزایش خارش می شود، بنابراین از یک پارچه ی خیس بر روی محل های خارش می توانید استفاده کنید.

از کم آبی اجتناب کنید: نوشیدن مقدار زیاد مایعات به بدن جهت خلاص شدن از ویروس کمک میکند و آب بدن شما را تامین میکند.

از مصرف نوشیدنی های گازدار و شیرین اجتناب کنید: مخصوصا اگر در این بیماری دهان نیز درگیر است، از غذاهای سفت و سخت، تند و یا شور بپرهیزید، چون باعث زخم شدن دهان می شوند.

داروهای تجویزی: در صورتی که با فردی که مبتلا به آبله مرغان است، اما علائمی ندارد، در تماس هستید، پزشک برای شما ایمونوگلوبولین تجویز خواهد کرد، که این دارو از آبله مرغان شدید پیشگیری خواهد کرد و این درمان در افراد زیر کاربرد دارد:

  • زنان باردار
  • افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به ایدز
  • افرادی که شیمی درمانی می کنند و یا داروهای استروئیدی را در دوز بالا مصرف می کنند.
  • نوزادان زیر ۴ هفته در معرض خطر عوارض ناشی از آبله مرغان هستند.

اگر در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان شدید هستید و در حال حاضر علائم آن را دارید، پزشک داروی ضد ویروس آسیکلوویر را تجویز می کند، که می تواند باعث کاهش علائم شود و اولین دوز آن باید در ۲۴ ساعت اول بروز اولین ضایعات و به مدت ۷ روز و روزی ۵ نوبت مصرف شود.

آبله مرغان و شینگلز:

اگر آبله مرغان گرفته اید، برخی از ویروس های آبله مرغان ممکن است در سلول های عصبی شما باقی بمانند که باعث بالا رفتن ریسک شما برای دیگر بیماری ها می شود.سال ها بعد، این ویروس می تواند با یک گروه پر از تاول کوچک دوباره فعال و ظاهر شود. این ویروس بیشتر در افراد مسن و افرادی با سیستم های ایمنی ضعیف ظاهر می شود.این شینگلز می تواند پیچیده شود - وضعیتی که در آن درد تا مدت ها بعد از ناپدید شدن تاول باقی می ماند. واکسن شینگلز (زوستاواکس) در دسترس است و برای بزرگسالان مسن توصیه می شود.

راهکارهای طلایی برای مراقبت از پوست پس از آبله مرغان

اولین کار در این زمینه این است که از طرف بیمار یا اطرافیان این جوش ها به هیچ وجه دستکاری نشوند؛ همچنین بدون استفاده از کیسه یا لیف روزانه یکبار دوش گرفته شود.

اقدام بعدی برای مراقبت از پوست در دوران ابتلا به بیماری آبله مرغان این است که از کرم های ترمیم کننده مناسب که روند ترمیم پوست را تسریع می کنند، استفاده شود؛ اگر جوش ها خیلی وسیع و روی پوست زیاد باشد بهتر است با یک متخصص پوست و مو مشورت شود، در غیر این صورت ممکن است جای جوش بر روی صورت و بدن باقی بماند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (27 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان