دارویی که جایگزین پر کردن دندان‌ها می‌شود

  شنبه، 12 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دارویی که جایگزین پر کردن دندان‌ها می‌شود
امل خرابی دندان ها باکتری ها و غذا هستند. خرابی دندانی که در طول زمان ایجاد میشود منجربه پوسیدگی دندان خواهد شد.

پوسیدگی دندان چگونه ایجاد می شود؟

عامل خرابی دندان ها باکتری ها و غذا هستند. خرابی دندانی که در طول زمان ایجاد میشود منجربه پوسیدگی دندان خواهد شد.

ایجاد پلاک

دهان شما پر از انواع باکتری ها است، هم باکتری های مفید و هم باکتری های مضر برای سلامت دهان شما. پشت صحنه باکتری هایی که پلاک را تشکیل می دهند، شکری است که در غذاها و نوشیدنی ها یافت میشود. وقتی شکر با دندان شما تماس برقرار میکند، باکتری ها آن را مصرف میکنند و درنتیجه اسید تولید میکنند. حمله اسیدی میتواند تا ۲۰ دقیقه بعد از خوردن غذا ادامه پیدا کند. این اتفاق منجربه ایجاد پلاک باکتریایی میشود. اگر هنگامی که پلاک نرم است خارج نشود، سخت و سفت خواهد شد. خارج کردن آن سخت خواهد شد، به خصوص از دندان های عقبی و آن جا را به یک مکان عالی برای رشد باکتری ها تبدیل خواهد کرد.

حملات پلاکی

پلاک اسید تولید میکند و مواد معدنی موجود در مینای دندان را می خورد و از بین میبرد، مینا یک لایه سخت و محافظ دندان است. مرحله اول ایجاد حفرات دندانی هنگامی است که خراش ها حفرات کوچک و باز را در مینای دندان ایجاد میکنند. وقتی مینا خراب شود، اسید و باکتری ها شروع به پوشاندن سطح عاج دندان میکنند، عاج لایه بعدی دندان است. این لایه آسیب پذیرتر است، زیرا نرم تر است و به اسید مقاومت کمتری دارد.

ادامه با پوسیدگی

اگر مراحل بالا بدون درمان رها شوند، باکتری ها و اسید به تخریب عمیق در درون ساختار دندان ادامه می دهند. بعد از خوردن مینا و عاج، باکتری ها به سمت پالپ دندان و لایه های درونی تر دندان که حاوی عروق خونی و اعصاب شوند نفوذ میکنند. وقتی پوسیدگی به این مرحله پیشرفت کند، ممکن است باعث عفونت باکتریایی که قادر است آبسه دندانی (تجمع چرک) ایجاد کند ختم شود. شما ممکن است علائمی مانند درد شدید دندان، درد، حساسیت دندانی و احساس ناراحتی هنگام فشار روی دندان را تجربه کنید.

ایبوپروفن

ایبوپروفن با نام های تجاری(Advil, Genpril, Midol IB, Motrin IB, Proprinal, Smart Sense) یکی از موثرترین و در دسترس ترین داروهای مسکن برای دندان درد است. این دارو در بیشتر موارد در صورت مصرف صحیح می تواند دندان درد شما را تسکین دهد طوری که به داروی دیگری نیاز نداشته باشید.

ایبوپروفن در دو دوز 200 و 400 میلی گرم در بازار دارویی ایران موجود است. این دارو بدون نسخه در ایران و بیشتر کشورها قابل تهیه می باشد و اگر منع مصرفی برای این دارو نداشته باشید (مثلاً خونریزی گوارشی، مشکلات قلبی مانند انجام جراحی بای پس قبلی اخیر و وجود حساسیت دارویی شناخته شده به این دارو…) می توانید آن را برای دندان درد خود استفاده کنید.

ژلوفن

قرص ژلوفن فرم ژلاتینی ایبوپروفن است که جذب گوارشی راحت تری نسبت به قرص ایبوپروفن دارد. ولی خب در صورت مصرف زیاد برای کبد و بدن مضر است. البته اگر آن را برای مدتی برای دندان دردی که امان مان را بریده استفاده کنیم، عوارضش دیده نمی شود. اما نباید برای کوچکترین دردی سراغ ژلوفن بروید.

استامینوفن

استامینوفن از داروهای مؤثر بر درد است. استامینوفن با نام Paracetamol هم در دنیابه عنوان مسکن معروف است هرچند که خاصیت ضد دردی دارد ولی خاصیت ضد التهابی شناخته شده ای ندارد. استامینوفن بیشتر در ترکیب با سایر داروهای ضد درد تجویز می شود. در خانم های باردار هم استامینوفن ضد درد خوبی در تمام مراحل بارداری تلقی می شود. زیاده روی در مصرف استامینوفن و تجاوز از دوز مجاز دارو می تواند مشکلات کبدی شدید ایجاد کند.

داروهای ترکیبی ضد درد

داروهای ترکیبی ضد درد اغلب حاوی ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین هستند که در درمان دندان درد مؤثر شناخته می شوند. این داروها اغلب به فرم کپسول و با نام های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و … عرضه می شوند ولی اغلب ترکیبات یکسانی دارند. ترکیب استامینوفن و کدئین هم در بازار ایران وجود دارد که بدون نسخه در حال حاضر از داروخانه ها قابل تهیه می باشد. هر چند داروهای ترکیبی در تسکین دندان درد اثرات خوبی نشان داده اند ولی در مصرف آن ها باید احتیاط بیشتری نشان داد. چون احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته با افزایش تعداد ترکیب های دارو ممکن است افزایش یاشد.

شیاف دیکلوفنات

شیاف دیکلوفنات کلا مسکن خوبی است. اما باید در موارد جدی استفاده شود. اگر واقعا دندان دردتان غیر قابل تحمل شد میتوانید یک شیاف استفاده کنید. تا جایی که میتوانید نباید فرم تزریقی دیکلوفنات را استفاده کنید.

آسپرین

در موارد غیر از کشیدن دندان یا جراحی در ناحیه دهان، آسپرین ساده داروی خوبی برای تسکین دندان درد است. آسپرین ضد درد و ضدالتهاب خوبی است و اثرات جانبی کمی دارد. در کودکان نباید برای دندان درد آسپرین تجویز شود. آسپرین تشکیل لخته را در خون به تأخیر می اندازد و در بیمارانی که مشکلاتی مانند خونریزی یا زخم های گوارشی دارند نباید استفاده شود.

آنتی بیوتیک ها در صورت عفونت

آنتی بیوتیک ها به طور مستقیم اثری بر روی دندان درد ندارند. بعضی از کسانی که به دندان درد مبتلا هستند به خیال اینکه عفونت دندان وجود دارد و عامل درد است سرخود آنتی بیوتیک مصرف می کنند. درحالی که مصرف آنتی بیوتیک به تنهایی کمکی به کاهش درد نمی کند. در مواقع تورم و تب، آنتی بیوتیک ها ممکن است در کنترل علایم با کاهش فشار بافتی کمک کننده باشند، ولی آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین اثر ضد دردی ندارند.

دگزامتازون

دگزامتازون در صورت مصرف زیاد عوارض خیلی بدی برای سلامتی دارد. اما اگر واقعا دندان دردتان شدید شدید بود، میتوانید یکی دو تا از آنها را استفاده کنید تا درد تان تسکین یابد. اثر این داروها بیشتر ضدالتهابی است. قبل از تزریق اگر بیماری خاصی دارید به شخص تزریق کننده بگویید.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

آموکسی کلاو برای عفونت دندان یک گزینه مطلوب است ولی علاوه بر آن آنتی بیوتیک های دیگری نیز برای درمان عفونت های دندانی وجود دارد. در اکثر عفونت های دندانی، دندانپزشکان این آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. حال اگر به بهبودی لازم نرسیدید ممکن است در مراحل بعدی راه های درمانی ویژه ای برای شما در پیش گرفته شود.

مراقبت از دندان باید به صورت منظم و دوره ای انجام شود در این صورت به طور جدی می توانید از پوسیدگی ها و یا عفونت دندان در حالت حاد در امان بمانید و از این طریق در هزینه های رسیدگی به بهداشت دهان و دندان صرفه جوی کنید.

انواع آموکسی کلاو برای عفونت دندان

انواع مختلفی از آموکسی کلاو برای عفونت دندان وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به کپسول آموکسی سیلین اشاره کرد دارویی بسیار مشهور برای عفونت های دندان است. البته این دارو به طور گسترده بر درمان بسیاری از عفونت های دندان مفید می باشد ولی در استفاده از آن باید حد اعتدال و با توصیه پزشک باشد. برای درمان جوش های عفونی نیز در بیشتر مواقع پزشکان این دارو را تجویز می کنند. برای عفونت دندان در حالت معمولی توصیه می شود هر 8 ساعت یک بار از آن استفاده شود معمولا این آموکسی کلاو برای عفونت های دندان همواره نتایج مطلوبی داشته است.

این دارو به حالت قرص و یا شربت تجویز می شود برخی از عوارض مصرف این نوع آموکسی شامل: تهوع، استفراغ، اسهال و همچنین زردی پوست و خشکی دهان می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (473 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (377 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (105 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (40 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (12 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز