درباره سندرم آنتی فسفولیپید چه می دانید؟

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
درباره سندرم آنتی فسفولیپید چه می دانید؟
سندرم آنتی فسفولیپید “Antiphospholipid syndrome” نوعی اختلال ایمنی است که در آن آنتی بادی‌های غیرعادی با لخته شدن غیرطبیعی خون در سیاهرگ‌ها و عروق مرتبط هستند. این سندروم بیشتر روی پاها تأثیر می‌گذارد اما ممکن است لخته در کلیه‌ها، ریه‌ها و سایر اندام‌ها نیز ایجاد گردد.

سندرم آنتی فسفولیپید یا سندرم آنتی بادی علیه فسفولیپید به اصطلاح: APS یا APLS، یک بیماری خودایمنی است که به علت آنتی بادی‌های ضد فسفولیپید ایجاد می‌شود. APS هم در شریان‌ها و هم در وریدها لخته شدن خون (ترومبوز) را برمی‌انگیزد؛ علاوه بر این، عوارض مرتبط با بارداری مثل سقط جنین، مرده زایی، زایمان زودرس و پره اکلامپسی شدید ایجاد می‌کند. برای تأیید تشخیص به یک تابلوی بالینی (یعنی ترومبوز یا عوارض حاملگی)، و دو نتیجه مثبت سرولوژی (شناسایی آنتی بادی‌هایی مثل آنتی-β2-گلیکوپروتئین-I در خون) با حداقل سه ماه فاصله، نیاز است.

سندرم آنتی فسفولیپید ممکن است اولیه یا ثانویه باشد. سندرم آنتی فسفولیپید اولیه در غیاب سایر بیماری‌های مشابه اتفاق می‌افتد، در حالیکه سندرم آنتی فسفولیپید ثانویه همراه با بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) رخ می‌دهد. در موارد نادر، APS به علت ترومبوز جنرالیزه منجر به نارسایی ناگهانی بعضی ارگان‌های بدن مثل کلیه می‌شود؛ که «سندرم فاجعه آمیز آنتی فسفولیپید» (به انگلیسی: catastrophic antiphospholipid syndrome) نامیده می‌شود که با خطر بالای مرگ همراه است.

سندرم آنتی فسفولیپید اغلب نیاز به درمان با داروهای ضد انعقاد مانند هپارین برای کاهش خطر ترومبوز و بهبود پیش آگهی حاملگی دارد. وارفارین در دوران بارداری استفاده نمی‌شود، زیرا بر خلاف هپارین می‌تواند از جفت عبور کند و تراتوژنیک باشد.

علائم و نشانه‌های سندرم آنتی فسفولیپید

  • DVT: ایجاد لخته در رگ‌های عمقی پا سبب درد، تورم و قرمزی می‌شود. این لخته‌ها می‌توانند به سمت ریه بروند.

  • سکته: سکته می‌تواند در فرد جوان بدون بیماری زمینه ای قلبی رخ دهد.

  • حمله ایسکمیک گذرا (TIA): این حمله معمولا چند دقیقه طول می‌کشد و آسیب دائمی بر جای نمی گذارد.

برخی علائم ناشایع نیز عبارتند از:

  • علائم عصبی: سردرد‌های مزمن شامل میگرن، دمانس و تشنج. این علائم هنگامی رخ می‌دهند که یک لخته خون رسانی به بخشی از مغز را مسدود نماید.

  • بیماری‌های قلبی عروقی: سندرم آنتی فسفولیپید سبب آسیب به دریچه‌های قلبی می‌شود.

  • خون ریزی: با کاهش تعداد پلاکت در خون، ریسک خون ریزی در فرد بالا می‌رود. بیمار ممکن است دچار خونریزی‌های مکرر از بینی شود. همچنین خون ریزی درون پوست، سبب ایجاد لکه‌های قرمز رنگ کوچک به نام پتشی و پورپورا می‌شود.

 سندرم آنتی فسفولیپید

علل بروز یا ابتلا به سندرم آنتی فسفولیپید چیست؟

  • APS یک بیماری خود ایمنی است. یک اختلال خود ایمنی باعث می‌شود آنتی بادی‌ها به اشتباه به سلول‌های خوب حمله کنند.

  • در APS، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی‌هایی به نام آنتی بادی‌های ضد فسفولیپید تولید می‌کند.

  • این آنتی بادی‌های غیرطبیعی به پروتئین‌ها و چربی‌های خون و به طور خاص فسفولیپیدها حمله می‌کنند.

  • فسفولیپیدها مواد غشای سلولی هستند که در روند لخته شدن خون نقش دارند.

  • اگر آنتی بادی‌ها به فسفولیپیدها حمله کنند، این موضوع می‌تواند خطر ایجاد لخته‌های خون را افزایش دهد.

  • لخته شدن خون همان چیزی است که مانع خون‌ریزی بیش از حد افراد پس از آسیب دیدگی می‌شود.

  • تصور می‌شود چربی‌ها و پروتئین‌هایی که مورد حمله قرار می‌گیرند در حفظ قوام خون مهم و موثر هستند.

  • خون چسبناک می‌شود و به طور قابل توجهی خطر ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهد.

  • افرادی که به سندرم آنتی فسفولیپید مبتلا هستند، آنتی بادی تولید می‌کنند که به فسفولیپیدها یا پروتئین‌های خون متصل به فسفولیپیدها حمله می‌کنند.

دو نوع اصلی APS وجود دارد:

  • سندرم آنتی فسفولیپید اولیه: این سندرم با بیماری یا بیماری دیگری ارتباط ندارد اما به صورت جداگانه ایجاد می‌شود

  • سندرم آنتی فسفولیپید ثانویه: این نوع از سندروم همراه با اختلال خودایمنی دیگری مانند لوپوس ایجاد می‌شود

این که چرا اختلالات خود ایمنی اتفاق می‌افتند، به طور دقیق مشخص نیست؛ همچنین مشخص نیست که چرا بعضی از افراد با آنتی بادی‌های غیرطبیعی هرگز علائمی پیدا نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در این امر دخیل است.

عوامل خطر در ایجاد سندرم آنتی فسفولیپید

  • جنسیت: این بیماری در زنان بسیار شایع تر از مردان می‌باشد.

  • بیماری‌های سیستم ایمنی: وجود بیماری‌های خود ایمنی دیگر، نظیر لوپوس و شوگرن، ریسک بروز سندرم آنتی فسفولیپید را افزایش می‌دهد.

  • عفونت ها: احتمال بروز این بیماری در برخی عفونت‌ها همچون سیفلیس، ایدز، هپاتیت C و لایم بیش از دیگر افراد جامعه می‌باشد.

  • عوامل دارویی: برخی داروهای خاص احتمال بروز سندرم آنتی فسفولیپید را افزایش می‌دهند. این داروها شامل هیدرالازین (ضد فشار خون)، کویینیدین (داروی قلبی)، فنی تویین (ضد صرع) و آموکسی سیلین (آنتی بیوتیک) می‌باشد.

ممکن است فرد علی رغم وجود اتوآنتی بادی ضد فسفولسپید، علائم بیماری را بروز ندهد. این افراد در شرایط خاصی مستعد تشکیل لخته می‌شوند:

  • بارداری

  • جراحی

  • بی تحرکی طولانی مدت

  • استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی و استروژن تراپی

  • سطح بالای کلسترول و تری گلیسرید در خون

 سندرم آنتی فسفولیپید

عوارض سندرم آنتی فسفولیپید

عوارض این بیماری بسته به ارگان درگیر متفاوت می‌باشند:

  • نارسایی کلیوی: این اتفاق به دنبال کاهش جریان خون کلیوی رخ می‌دهد.

  • سکته مغزی: به دنبال انسداد رگ‌های مغزی و کاهش جریان خون به سمت مغز، سکته مغزی رخ می‌دهد که می‌تواند عوارض عصبی جبران ناپذیری همچون فلج و از دست دادن قدرت تکلم را به دنبال داشته باشد.

  • بیماری‌های قلبی عروقی: آسیب به دریچه‌های ورید‌های اندام تحتانی، سبب کاهش بازگشت خون به قلب می‌شود. این اختلال منجر به ایجاد تورم و تغییر رنگ در اندام‌های تحتانی می‌گردد. همچنین این لخته‌ها می‌توانند به صورت مستقیم به قلب آسیب بزنند.

  • مشکلات ریوی: ایجاد فشار خون ریوی بالا و آمبولی در ریه

  • مشکلات بارداری

تشخیص سندرم آنتی فسفولیپید

تشخیص با آزمایش خون بیماران مبتلا به لخته‌های خون و سقط‌های مکرر صورت می‌گیرد. خون این افراد از نظر وجود اتوآنتی بادی ضد فسفولیپید بررسی می‌شود. به دلیل تفاوت APL در افراد مختلف، غربالگری توسط سه تست مختلف صورت می‌گیرد. به علت آنکه هر تست به تنهایی نمی تواند تمام انواع آنتی بادی را تشخیص دهد، استفاده ترکیبی از هر سه تست توصیه می‌شود. حداقل یکی از این تست‌ها باید مثبت شود و در فاصله کمتر از 12 هفته تایید گردد. هر چه سطح آنتی بادی‌ها بیشتر باشند و تست‌های بیش تری مثبت شوند، احتمال بروز علائم در فرد افزایش می‌یابد. آزمایش خون مثبت در غیاب حضور لخته در خون، به هیچ وجه به معنای تایید سندرم آنتی فسفولیپید نیست.

درمان سندرم آنتی فسفولیپید

در صورت لخته شدن خون، درمان اولیه استاندارد این سندرم شامل ترکیبی از داروهای رقیق کننده خون خواهد بود. رایج ترین این درمان ها شامل هپارین و وارافین می شود که البته هپارین به بدن تزریق شده و سرعت عملکرد بالاتری نسبت به وارافین خواهد داشت. وارافین نیز به صورت قرص مصرف شده و اثر گذاری آن ممکن است چندین روز به طول بیانجامد. علاوه بر موارد گفته شده آسپرین نیز جزء داروهای رقیق کننده خون مؤثر در درمان بیماری آنتی فسفولیپید است. نکته بسیار مهم پس از درمان با رقیق کننده های خون این است که خطر خونریزی خطرناک در فرد افزایش خواهد یافت. پزشک با آزمایش خون میزان دوز مورد نیاز برای مصرف و جلوگیری از لخته شدن خون شما را تجویز خواهد کرد.

سبک زندگی و درمان های خانگی سندرم آنتی فسفولیپید

با توجه به برنامه درمانی برای سندرم آنتی فسفولیپید، اقداماتی وجود دارد که می توانید از آن برای محافظت از سلامتی خود استفاده کنید. اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید باید مراقب باشید تا صدمه ندیده و دچار خونریزی نشوید.

  • از انجام ورزش های تماسی یا فعالیت های دیگری که ممکن است منجر به کبودی یا آسیب دیدگی و خونریزی در شما شود جلوگیری کنید.

  • از مسواک های نرم و نخ دندان با کیفیت استفاده کنید.

  • صورت خود را با دستگاه ریش تراش انجام دهید.

  • در هنگام استفاده از چاقو، قیچی و سایر وسایل تیز مراقب باشید

خلاصه

سندرم آنتی فسفولیپید (Antiphospholipid Antibody Syndrome یا APS)، نوعی بیماری خود ایمنی می‌باشد که بیشتر زنان جوان را درگیر می‌کند. مبتلایان به این بیماری پروتئین‌های غیر طبیعی به نام اتو آنتی بادی ضدفسفولیپید (APL) تولید می‌کنند. این پروتئین‌ها با ایجاد لخته‌های متعدد درون وریدها و شریان‌ها سبب اختلال در جریان خون، اختلال در تکامل جنین و سقط جنین می‌شوند. افراد مبتلا به سندرم آنتی فسفولیپید ممکن است علامت دیگری نداشته باشند، یا مبتلا به بیماری‌های زمینه ای مثل لوپوس باشند. همجنین عوامل دارویی و عفونت‌ها نیز در بروز سندرم آنتی فسفولیپید نقش دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (556 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان