علل خشکی پوست آلت تناسلی و روش های درمان

  شنبه، 21 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
علل خشکی پوست آلت تناسلی و روش های درمان
خشک شدن پوست آلت تناسلی به شما هشدار می دهد اما در اکثر موارد نشانه ای از وضعیت بیماری جدی نیست. خشکی پوست روی آلت تناسلی یک نشانه رایج از تبخال تناسلی، زگیل های تناسلی یا هر بیماری دیگر است.

امروزه خشکی پوست در نواحی تناسلی یکی از مشکلات عمده زنان و مردان می باشد .ممکن است اگر متوجه خشکی پوست در آلت تناسلی خود شوید به شما هشدار داده شود ، اما در بیشتر موارد ، این نشانه بیماری جدی نیست. خشکی پوست روی آلت تناسلی علامت شایع تبخال دستگاه تناسلی ، زگیل تناسلی یا هر بیماری جنسی دیگری نیست .

اگر پوست آلت تناسلی خشک دارید ، ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کنید:

پوست محکم و خشک بخصوص بعد از استحمام یا شنا
خارش ، پوسته پوسته شدن
قرمزی پوست
بثورات روی پوست
خطوط ریز یا ترک های پوستی
ترک های عمیق روی پوست که ممکن است خونریزی کند

تصویر
خشک شدن پوست آلت تناسلی

دلایل خشک شدن پوست آلت تناسلی

رابطه جنسی بدون لیز کننده

سکس در طولانی مدت و بدون استفاده از لیز کننده می تواند باعث سایش شود.
سایش بیش از حد می تواند به خشکی پوست منجر گردد. استفاده از لیز کننده در هنگام سکس یا جلق زدن می تواند میزان راحتی کار را افزایش دهد.
مردم باید از لوبریکانت های دارای گلیسرین یا پارابن اجتناب کنند زیرا این مواد خشکی پوست را افزایش می دهند.
استفاده از لیز کننده بر پایه آب / Water شانس آزردگی پوستی بیشتر را کاهش می دهد.

عفونت قارچی

عفونت های قارچی تناسلی تنها به زنان محدود نمی شوند. مردان مخصوصا افراد ختنه نشده یا دارای بهداشت نامناسب به طور ویژه ای در معرض ابتلا به عفونت قارچی آلت تناسلی هستند. دیگر علائم این بیماری شامل بروز لکه های سفید، پوسته ریزی پوست، خروج ترشحات غلیظ و غیر یکنواخت از زیر پوست آلت، تورم و التهاب اطراف سر آلت و احساس درد در هنگام ادرار و رابطه جنسی می شوند.

عرق سوز بر اثر لباس

اگر لباس یا لباس زیر بیش از حد تنگ باشد این ممکن است باعث آزردگی و خشکی پوست آلت تناسلی شود. استفاده از لباس های زیر و لباس نخی و راحت در عین حال باعث کمک به اجتناب از عرق سوز بیشتر می شود.
برای تسکین دچار عرق سوز مردم می توانند از یک مرطوب کننده طبیعی مثل روغن نارگیل استفاده کنند.

آلرژی لاتکس

اگر کسی به لاتکس آلرژی داشته باشد استفاده از کاندوم / Condom ابزار مؤثری برای پیشگیری از بارداری و انتقال عفونت های واگیردار جنسی محسوب می شود. برندهای معتبر کاندوم بسیار ایمن هستند اما میزان محافظت ایجاد شده توسط بعضی از آنها کمتر از انواع دیگر است. کاندوم ها یک روش پیشگیری از بارداری محبوب به شمار می روند. کاندوم های ساخته شده از لاتکس، پلی ایزوپرین، یا پلی اورتان به شکل مؤثری از بارداری و انتقال برخی عفونت های واگیردار جنسی (STIs) پیشگیری می کنند. اغلب برندهای تجاری کاندوم بسیار ایمن بوده و دارای تأییدیه FDA هستند. به هر حال، مردم ممکن است دنبال کاندوم های نوظهور و کاندوم‏های طبیعی باشند، که ممکن است به اندازه کاندوم های مورد اشاره محافظت ایجاد نکنند.

مواد شوینده

برخی مواد شوینده دارای مواد شیمیایی قوی می توانند سبب خشکی پوست شوند. این وضعیت می تواند بر هر نقطه از سطح بدن شامل آلت تناسلی مردانه تأثیر منفی بگذارد. استفاده از مواد شوینده طبیعی غیر بیولوژیک می تواند آزردگی و خشکی پوست را کاهش دهد.
برای تسکین آزردگی پوستی استفاده از یک مرطوب کننده طبیعی مثل روغن نارگیل می تواند کمک کننده باشد.

صابون شخصی

استفاده از صابون های حاوی مواد شیمیایی قوی ممکن است باعث خشکی پوست آلت تناسلی شود. بهترین راه برای شستشوی آلت تناسلی استفاده از آب گرم و مقدار کمی صابون ملایم است.
اگر کسی مایل به استفاده مداوم از صابون برای نظافت این ناحیه از بدن خود باشد باید صابونی با روایج ملایم و طبیعی بدون پارابن را در دستور کار قرار دهد.

اگزما

اگر خشکی پوست آلت تناسلی در کنار خارش یا برآمدگی زیر پوست بروز کند این می تواند نشانه ای از اگزما باشد. یک ماده تحریک کننده مثل موارد نام برده در بالا می تواند سبب اگزما شود. پزشکان این نوع محرک اگزما را درماتیت تماسی / Contact dermatitis نوعی اگزما است که بر اثر تماس پوست با یک مادۀ آلرژی زا یا تحریک کننده ایجاد می شود. بسیاری از موارد جوش های واژینال درماتیت تماسی ناحیۀ تناسلی هستند.

پسوریازیس (سوریازیس)

پسوریازیس یک دلیل ممکن دیگر برای خشکی پوست آلت تناسلی مردان است. پسوریازیس یک اختلال التهابی پوست است و مکرراً دچار ناحیه تناسلی می شود.
لکه های پسوریازیس روی پوست آلت تناسلی هم اندازه دیگر قسمت های بدن حالت ورقه ورقه ندارد. لکه ها در این ناحیه ممکن است دارای شکل منظم با پلاک های سفید باریک بدون پوسته دادن باشند یا ممکن است یک حلقه قرمز رنگ دور آنها ایجاد شود.

تصویر
درمان خشکی پوست آلت تناسلی

درمان خشکی پوست آلت تناسلی

قبل از درمان پوست خشک روی آلت تناسلی، از تمام فعالیت جنسی حداقل 24 ساعت جلوگیری کنید تا زمان برای بهبودی فراهم شود. همچنین آب زیادی بنوشید. هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، از محصولات بهداشتی طراحی شده برای پوست حساس استفاده کنید. تا چند روز برای شستن آلت تناسلی از پاک کننده های صابونی استفاده نکنید و فقط با آب گرم تمیز کنید.پس از دوش گرفتن، از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. از لوسیون های کودکان و یا روغن های طبیعی نظیر روغن خراطین و زیتون برای کاهش خشکی پوست آلت استفاده کنید. محصولات حاوی ویتامین E برای جلوگیری از خشکی پوست بسیار مفید می باشد.

اگر پوست خشک روی آلت تناسلی شما به علت عفونت مخمر ایجاد شود، باید از فعالیت جنسی خودداری کنید تا عفونت پاک شود. این به این دلیل است که عفونت های مخمر مسری هستند، بنابراین شما می توانید عفونت را به شریک جنسی خود گسترش دهید. اگر پوست شما بعد از چند روز درمان خانه بهبود نیافته باشد یا بدتر شود، به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ناحیه تناسلی شما را بررسی خواهد کرد و بسته به نوع خشکی پوست روش های درمان ارائه می دهد اگر عفونت مخمر تشخیص داده نشود پزشک شما را به یک متخصص پوست ارجاع می دهد زیرا ممکن است عامل خشکی اگزما یا پسوریازیس باشد.


جلوگیری از خشکی پوست در آلت تناسلی

  • با استفاده از پاک کننده ملایم، یا فقط آب، به جای صابون برای شستن آلت تناسلی
  • بعد از شستشوی، آلت تناسلی خود را کاملا خشک کنید
  • با استفاده از محصولات طراحی شده برای پوست حساس در ناحیه تناسلی
  • پوشیدن لباس های نرم و شل پنبه ای و لباس های شسته شده
  • نوشیدن مقدار زیادی از آب برای حفظ هیدراته بدن
  • استفاده از مرطوب کننده مخصوص آلت تناسلی پس از حمام
  • در زمان استفاده از وکیوم مردانه نیز میتوان از روغن خراطین استفاده نمود


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان