علت عرق زیاد در تابستان چیست؟

  سه شنبه، 03 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علت عرق زیاد در تابستان چیست؟
پوست صورت نیز ، مثل پا و دیگر قسمتهای بدن ، مستعد تعریق بیش از اندازه است که معمولا برای هیچ کس خوشایند نیست. این موضوع با بیماری هایی نظیر پارکینسون ، بیماری های قلبی ، مشکلات تیروئید و .. تشدید می گردد. تعریق صورت همچنین می تواند در اثر استرس بیشتر شود.

پوست صورت نیز ، مثل پا و دیگر قسمتهای بدن ، مستعد تعریق بیش از اندازه است که معمولا برای هیچ کس خوشایند نیست. این موضوع با بیماری هایی نظیر پارکینسون ، بیماری های قلبی ، مشکلات تیروئید و .. تشدید می گردد. تعریق صورت همچنین می تواند در اثر استرس بیشتر شود. اما تعریق صورت بیش از اندازه در اثر گرما یا فعالیت زیاد ، لزوما دلیل پزشکی ندارد.به صورت منظم دو قاشق چای خوری سرکه سیب اورگانیک مخلوط شده با میزان مساوی از عسل ، برای کنترل عرق کردن ، مصرف کنید. این ترکیب را سه بار در روز و ترجیحا نیم ساعت قبل از وعده ی غذایی بخورید . علاوه بر کنترل تعریق ، این کار به کاهش وزن نیز کمک می کند .یک تکه پنبه را در عصاره و یا روغن نارون کوهی قرار داده و از آن برای ایجاد لایه ای نازک از این محلول روی پوست صورت استفاده کنید. این کار موجب تعادل در تعریق می شود. به دلیل خاصیت منقبض کننده ، نارون کوهی مثل یک ضد عرق طبیعی عمل می کند. از استفاده ی بیش از حد از این ماده بپرهیزید ، زیرا موجب خشک شدن پوست صورت می گردد.عصاره ی آلوئه ورا خواص تسکین بخش و خنک کننده ای روی پوست داشته و علاوه بر آن از تعریق بیش از اندازه در اثر گرما جلوگیری می نماید. در حقیقت مدت زمانی که این ماده برای ایجاد تعادل در سیستم تعریق صورت نیاز دارد ، تنها چند ساعت است .آب گوجه فرنگی تازه را به مدت یک هفته ، هر روز ، بنوشید . بعد از گذشت یک هفته این مقدار را به یک روز در میان کاهش دهید. این راهکار طبیعی خواص متعادل کننده ی تعریق بی نظیری دارد. آب گندم و ابدوغ نیز در این زمینه موثر هستند.چای مریم گلی نیز به عنوان یک درمان طبیعی برای تعریق بیش از حد محسوب می شود. زیرا این گیاه حاوی مقدار مناسبی از اسید جوهر مازو است و خواص منقبض کننده دارد. می توانید به مدت حداقل دو هفته روزانه دو فنجان چای مریم گلی بنوشید.طب سوزنی نیز می تواند در تعدیل تعریق صورت و سر ، چه به دلیل استرس و چه بیماری خودایمنی ، موثر باشد. طب سوزنی این درمان را به وسیله ی تحریک برخی از عصب ها انجام می دهد. یک متخصص طب سوزنی مجرب معمولا این شیوه ی درمانی را با گیاهان دارویی ترکیب می نماید.

علت عرق زیاد چیست؟

حالا که با علت اصلی عرق کردن آشنا شدید، شاید بپرسید چرا گاهی بیش از حد عرق می کنیم؟ همانطور که گفتیم علت عرق زیاد می تواند چیزهای زیادی باشد؛ در ادامه به مهم ترین های آن ها اشاره می کنیم.

۱. بیماری هایپرهیدروزیس (Hyperhidrosis)

علت عرق زیاد ممکن است بیماری هایپرهیدروزیس باشد؛ نوعی بیماری که در آن فرد بیش از حد مورد نیاز بدن عرق می کند. به طوری که از زندگی عادی باز می ماند. این بیماری می تواند در هر زمان و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز کند. هایپرهیدروز بر تمامی بدن یا بر ناحیه ای خاص (دست، پا، صورت و…) تاثیر می گذارد.در برخی موارد بیماری تعریق شدید می تواند به علت اثرات جنبی برخی بیماری ها باشد. با این حال هنوز مشخص نیست که علت اصلی این بیماری چیست. چند درمان برای این بیماری پیشنهاد می شود که کمی پایین تر در این باره توضیح خواهیم داد.

۲. غدد تعریق بیشتر

هر که بامش بیش، برفش بیشتر! اگر احساس می کنید که بیش از یک انسان معمولی عرق می کند احتمالا به این دلیل است شما در زیر پوست خود غدد عرق بیشتری قایم کرده اید.

۳. رژیم های غذایی

تغذیه شما بر کارکرد بدن شما تاثیر می گذارد. مثلا وقتی غذاهای تند می خورید بدن شما فکر می کند که گرم شده و نیاز است که غدد عرق را فعال کند. به همین دلیل بیش از حد معمول عرق می کنید.

۴. دما و رطوبت بالا

روزهای گرم و مرطوب می تواند موجب تعریق بیش از حد شوند. همچنین در مناطق گرم و مرطوب مانند شهرهای ساحلی عرق کردنِ بیش از حد یک امر شایع است. البته نپوشیدن لباس های خنک نیز ریزش عرق را بیشتر می کند.

۵. استرس زیاد

ما هر روز تحت فشارهای عصبی و انواع استرس هستیم. جلسات مصاحبه شغلی، خواستگاری، روزهای ارائه سمینار از جمله عوامل استرس زا هستند. استرس تپش قلب، جریان خون و دمای بدن را زیاد می کند. بدن برای خنک کردن خود، غدد عرق ریز را فعال می کند. بنابراین عرق کردن در این مواقع عادی بوده و برای سلامتی ما مفید است.

عرق کردن زیاد در این موقعیت ها را می توان با یک ضد عرق قوی کنترل کرد. البته این حالت می تواند نشانه هایپرهیدروز باشد و بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

۶. ورزش و فعالیت های بدنی

ورزش و تحرک باعث می شود بیش از حد معمول عرق کنیم. همه این را می دانند. اما چه می شود که برخی در این مواقع بیشتر از دیگران عرق می کنند. میزان عرق در این مواقع به احتمال زیاد با اضافه وزن و تناسب اندام در ارتباط است. به این ترتیب که افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از عرق می کنند.

۷. بارداری

بارداری با تغییر شدید در حالات روحی همراه است. همچنین در زمان بارداری ترشح هورمونی و سوخت وساز بدن افزایش پیدا می کند. به همین دلیل ریزش عرق در این مواقع بیشتر است. بدن برخی زنان حتی بعد از بارداری نیز به عرق کردن زیاد ادامه می دهد. در این زنان بدن تلاش می کند سطح هورمونی بدن را به حالت تعادل رسانده و آب اضافی را از دست بدهد.

۸. یائسگی

افزایش دمای ناگهانی و تعریق شبانه از جمله شایع ترین مشکلات دوران یائسگی است. پزشکان بر این باورند که این تغییرات در اثر تغییرات در سطح هورمونی بدن اتفاق می افتد.

با این چند توصیه می توانید از میزان تعریق بدنتان بکاهید و کمتر آزار ببینید.

1- استرس تان را کم کنید.
تنش های بیش از حد روزانه و استرس باعث تعریق بیشتر می شوند. برای کاهش تعریق، کمی آرام تر باشید و استرس خود را کنترل کنید.
2- لباس نخی روشن و کفش چرمی بپوشید.
الیاف طبیعی مثل کتان یا پنبه عرق را به خوبی به خود می گیرند، در حالی که الیاف مصنوعی آن را جذب نمی کنند و باعث رطوبت بیشتر آن ناحیه و بوی بد عرق می شوند، بنابراین بهتر است در فصول گرم، لباس های نخی نازک و روشن بپوشید که نور خورشید را کمتر جذب می کنند و خنک تر هستند.
بهتر است کفش را هم از نوع جلوباز و از جنس چرم انتخاب کنید، زیرا کفش های بسته آن هم از جنس مصنوعی، باعث تعریق بیشتر پا و بوی نامطبوع آن می شوند.
3- عصاره مریم گلی استفاده کنید.
برخی گیاهان دارویی مانند «مریم گلی» باعث کاهش تعریق می شوند. می توانید روزانه 25 قطره از عصاره این گیاه را در لیوان آب بریزید و بنوشید، یا به طور موضعی در زیر بغل تان بمالید.
4- شام سبکی بخورید.
اگر شب ها در خواب زیاد عرق می کنید، قبل از خواب، شام مفصل نخورید، زیرا اگر چند ساعت قبل از خواب، شام سبکی میل کنید، غذایتان سریع تر هضم می شود و در نتیجه دستگاه گوارش مجبور نیست طی خواب فعال باشد و سموم را به شکل عرق از بدن دفع کند.

5- از دئودورانت ها یا برچسب های ضدتعریق استفاده کنید.
برچسب هایی در بازار وجود دارند که با قرار زدن آنها در زیر بغل، عرق را جذب می کنند و اجازه نمی دهند روی لباس لکه ای بیفتد.دئودورانت هایی نیز وجود دارند که نه تنها بوی نامطبوع عرق را از بین می برند، بلکه میزان تعریق را هم تنظیم می کنند. در این روزها می توانید از آنها استفاده کنید.

6- مصرف نوشیدنی های کافئین دار را کم کنید.
نوشیدن برخی مایعات از جمله چای، قهوه و نوشابه های کولا می تواند باعث افزایش تعریق در فصل های گرم شود. پس مصرف آنها را به حداقل برسانید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان