علت تشنگی زیاد در طول روز چیست؟

  شنبه، 08 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت تشنگی زیاد در طول روز چیست؟
احساس تشنگی امری طبیعی است که ممکن است به دلیل کم آبی بدن، غذاهای شور و کار زیاد باشد، اگر چه گاهی اوقات تشنگی شدید ممکن است نشان دهنده بیماری باشد، باید با در نظر گرفتن اینکه بدن شما رطوبت کافی را دارد ولی باز هم شما احساس تشنگی می کنید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تشنگی یعنی احساس نیاز به نوشیدن چیزی. در هر زمانی که بدن به هر دلیلی دچار کمبود آب شود، اتفاق می افتد. در ادامه علت تشنگی زیاد و اینکه زیاد آب خوردن نشانه چیست را بررسی می کنیم.هنگامی که فرد بعد از خوردن غذای شور، انجام ورزش های سنگین یا گذراندن زمان در معرض آفتاب احساس تشنگی می کند، معمولاً می تواند با نوشیدن مایعات بیشتر تشنگی خود را رفع کند.میزان آب مورد نیاز فرد به عوامل مختلفی از جمله میزان فعالیت آنها و آب و هوایی که در آن زندگی می کند بستگی دارد. حتی علت تشنگی زیاد در شب هم می تواند شامل این موارد شود.هر شرایطی که منجر به کاهش آب بدن شود می تواند منجر به تشنگی یا تشنگی بیش از حد شود. به همین دلیل، تشنگی یکی از علائم مشخص بیماری های خاص پزشکی است، به ویژه دیابت شیرین. تشنگی ممکن است با علائم کم آبی دیگر مانند کاهش میزان ادرار، کاهش تعریق و تولید اشک، گرفتگی عضلات، ضعف، فشار خون پایین، سبکی سر و حالت تهوع همراه باشد. کمبود آب و تشنگی بسته به مقدار آب از دست رفته بدن ممکن است جزئی یا شدید باشد. Polydipsia (استسقاء) اصطلاح پزشکی است که به تشنگی زیاد یا بیش از حد اشاره دارد.

علت تشنگی زیاد در طول روز

تشنگی روش بدن برای اعلام کم آبی است. بدن برای حفظ سلامتی و عملکرد مناسب به آب نیاز دارد. احساس تشنگی در هنگام گرما و بعد از انجام فعالیت های جسمی پُرتنش طبیعی است. اما اگر آب خوردن فراوان تأثیری بر کاهش تشنگی تان ندارد، ممکن است دچار بیماری هایی باشید. با ادامهٔ این مطلب همراه شوید تا علت تشنگی زیاد در طول روز را بدانید.

کم آبی بدن (دهیدراسیون)

کم آبی بدن به این معناست که بدن آب کافی برای انجام فعالیت هایش ندارد. مهم ترین نشانه کم آبی بدن تشنگی است. کم آبی بدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله آنها می توان به ورزش کردن، اسهال، استفراغ و عرق کردن بیش ازحد اشاره کرد.علاوه بر تشنگی، دیگر علائم کم آبی بدن عبارت اند از:

  • تیرگی ادرار؛
  • کمترشدن نیاز به دفع ادرار؛
  • خشکی دهان؛
  • خشکی پوست؛
  • احساس خستگی و سرگیجه؛
  • سردرد.

کودکانی که دچار کم آبی بدن می شوند نیز ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • نیامدن اشک یا اشک کم در هنگام گریه کردن؛
  • خشکی و چسبندگی دهان؛
  • کاهش دفعات رفتن به دست شویی یا کمتر خیس شدن پوشک ها؛
  • حساسیت و تنبلی.

دیابت

«پُرنوشی» (polydipsia) تشنگی شدیدی است که هرگز فروکش نمی کند. این مشکل می تواند یکی از نشانه های دیابت باشد. درصورت ابتلا به دیابت، بدن مقدار کافی هورمون انسولین نمی سازد یا نمی تواند از آن به خوبی استفاده کند. این امر موجب می شود مقدار بسیار زیادی قند (گلوکز) در بدن جمع شود. افزایش گلوکز موجود در ادرار، آب بیشتری را طلب می کند؛ در نتیجه، باعث می شود فرد بیش از قبل به دست شویی برود. در این حالت، بدن نیاز دارد که مایعات از دست رفته را جبران کند.
علاوه بر تشنگی و نیاز بیشتر به دست شویی رفتن، دیگر علائم دیابت عبارت اند از:

  • تاری دید؛
  • احساس خستگی مفرط؛
  • گرسنگی؛
  • کاهش سرعت بهبود زخم و کبودی ها.

دیابت بی مزه

دیابت بی مزه برخلاف نامش ربطی به دیابت ندارد. دیابت بی مزه زمانی اتفاق می افتد که بدن نتواند مقدار کافی هورمونی را تولید کند که به کلیه ها کمک می کند مقدار آب بدن را کنترل کند. تشنگی بیش ازحد یکی از مهم ترین علائم دیابت بی مزه است. همچنین کم آبی بدن و نیاز فوری به دست شویی رفتن از سایر علائم دیابت بی مزه هستند.

خشکی دهان

احساس خشکی شدید در دهان می تواند موجب تشنگی شود. معمولا این اتفاق زمانی روی می دهد که غده های دهان بزاق کمتری تولید کنند. این پدیده ممکن است براثر مصرف برخی داروها، درمان های برخی بیماری ها مانند سرطان، نشانگان شوگرن، آسیب عصبی به سر و گردن یا مصرف تنباکو اتفاق بیفتد.
درصورت تولیدنشدن بزاق کافی از غدد دهان، ممکن است علائم زیر نیز بروز کند:

  • بوی بد دهان؛
  • تغییر مزاج؛
  • ناراحتی لثه؛
  • چسبیدن رژ لب به دندان؛
  • بزاق غلیظ و چسبناک؛
  • سختی در جویدن.

کم خونی (آنمی)

کم خونی به آن معناست که بدن مقدار کافی گلبول های قرمز سالم ندارد. برخی با این مشکل متولد می شوند و عده ای پس از مدتی دچار آن می شوند. عوامل زیادی می توانند موجب بروز کم خونی بشوند. ازجملۀ آنها می توان به برخی بیماری ها، رژیم غذایی بد و خون ریزی شدید اشاره کرد.
کم خونی ملایم احتمالا باعث تشنگی شدید نمی شود؛ اما با افزایش شدت آن احتمالا فرد به آب بیشتری نیاز خواهد داشت.
دیگر علائم کم خونی عبارت اند از:

  • گیجی؛
  • احساس ضعف و خستگی؛
  • رنگ پریدگی و زردی پوست؛
  • افزایش ضربان قلب؛
  • تعریق.

حداکثر مصرف آب در روز چقدر است؟

  • هر روز از طریق نفس، تعریق، ادرار و حرکات روده آب خود را از دست می دهید. برای اینکه بدن شما به درستی کار کند، باید با مصرف نوشیدنی ها و غذاهای حاوی آب، منبع آب آن را دوباره پر کنید.
  • بنابراین، یک فرد بالغ سالم و متوسط که در آب وهوای معتدل زندگی می کند به چه مقدار مایعات نیاز دارد؟ آکادمی های ملی علوم، مهندسی و پزشکی ایالات متحده تعیین کردند که به شرح زیر مقدار کافی مایعات روزانه مصرف می شود:
  • حدود 15.5 فنجان (3.7 لیتر) مایعات در روز برای آقایان
  • حدود 11.5 فنجان (2.7 لیتر) مایعات در روز برای زنان

این توصیه ها برای خوردن آب، سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی را نیز شامل می شود. حدود 20٪ مایعات روزانه معمولاً از طریق غذا و بقیه از طریق نوشیدنی تأمین می شود.

توصیه 8 لیوان آب خوردن در طول روز درست است؟

احتمالاً توصیه های خوردن هشت لیوان آب در روز را شنیده اید. اما آیا این یک توصیه برای همه است؟ اکثر افراد سالم هر زمان که احساس تشنگی می کنند می توانند با خوردن اب و مایعات دیگر هیدراته شوند. برای برخی از افراد، کمتر از هشت لیوان در روز ممکن است کافی باشد. اما ممکن است بعضی به مقدار بیشتری آب برای انجام فعالیت های روزانه خود احتیاج داشته باشند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (71 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (18 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (18 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (14 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!