ساعدنیوز
ساعدنیوز

فواید و اثرات بازی شطرنج بر کودکان

  چهارشنبه، 12 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید و اثرات بازی شطرنج بر کودکان
کودکانی که مشغول بازی شطرنج هستند و آن را آموزش دیده اند می دانند که هیچ قانون ثابت و غیر قابل تغییری وجود ندارد و در هر لحظه می توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند. این بازی به کودکان یاد می دهد برای رسیدن به هدف، نیازی نیست که همیشه از یک راه مشخص استفاده کنند. درنتیجه می توانند منعطف باشند و راه های دیگر را امتحان کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شطرنج فعالیت ذهنی پیچیده ای است که نیاز به تعقل، تمرکز و قدرت تصمیم گیری بالا دارد. در این ورزش سلول های خاکستری مغز به کار گرفته می شود تا حرکات حریف برای حمله پیش بینی شود.

هرچقدر که مطالعات بیشتری درباره مغز انجام می شود مشخص می شود که ورزش شطرنج ابزاری برای پرورش ذهن و تقویت توانایی های ذهنی است. بازیکن برای استقرار مهره های خود چگونگی هدایت کردن مهره ها را یاد می گیرد. می آموزد که چگونه تصمیم گیری کند. اگر او اجازه دهد تا مهره هایش اسیر شود، ممکن است بازی را از دست بدهد.

شطرنج در طول زندگی مسئولیت پذیری و تصمیم گیری را به کودکان آموزش می دهد. وقتی کودکان بازی شطرنج را یاد بگیرند، شروع به توسعه مهارت های ریاضی از جمله، تفکر حل مسئله، تفکر منطقی، تصمیم گیری و حل مشکل می نمایند. این مهارت ها به آنها اجازه خواهد داد که در مسیر زندگی با اتفاقات غیرمنتظره برخورد نمایند و خود را در تمام موقعیت ها کنترل کنند و ارائه راه حل نمایند.

شطرنج از جمله بهترین و مؤثرترین ابزار در آماده کردن کودکان برای مواجهه با دنیای کنونی است که روز به روز با دنیایی از اطلاعات مواجه می شود و همراه با آن موقعیت های دشوارتری در تصمیم گیری به ارمغان می آورد. شطرنج نحوه تفکر منطقی و کارآمد را آموزش می دهد و انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود را نشان می دهد و اهمیت برنامه انعطاف پذیر، تمرکز و نتیجه انتخاب و تصمیم گیری را به نمایش می گذارد.

فواید بازی شطرنج

افزایش مسئولیت پذیری

اگر قصد دارید فرزندتان مسئولیت پذیر بار بیاید و قدرت پذیرش اشتباهاتش را داشته باشد، پیشنهاد می کنیم او را با شطرنج آشنا کنید. در این بازی افراد به خاطر اشتباهاتی که انجام می دهند، فورا تنبیه می شوند و باید به فکر راهی برای جبران اشتباهشان باشند. این بازی ایده آل می تواند به فرزند شما کمک کند تا قبل از هر عمل، به شکل منطقی فکر کند و همیشه احتمالات را در نظر بگیرد و در صورت حرکت اشتباه، به فکر جبران باشد.

یادگیری مهارت فکر کردن

کودکان در این بازی یاد می گیرند که یک الگوی فکری درست برای خودشان انتخاب کنند و براساس آن عمل کنند. همچنین یاد میگیرند که نیازی به تجربه همه نظریه ها نیست و می توان با استفاده از الگوهای فکری، سریع تر به نتیجه رسید و یا مسیر فکری خود را تغیر داد. از تاثیرات شطرنج بر کودکان می توان به این اشاره کرد که یاد میگرند برای هر مشکلی باید راه حلی پیدا کنند و قدرت تفکر آن ها را بالا می برد.

انعطاف پذیری از تأثیرات شطرنج بر کودکان

کودکانی که مشغول بازی شطرنج هستند و آن را آموزش دیده اند می دانند که هیچ قانون ثابت و غیر قابل تغییری وجود ندارد و در هر لحظه می توانند خودشان را با شرایط وفق بدهند. این بازی به کودکان یاد می دهد برای رسیدن به هدف، نیازی نیست که همیشه از یک راه مشخص استفاده کنند. درنتیجه می توانند منعطف باشند و راه های دیگر را امتحان کنند.

یاد می گیرند بهترین باشند

کودکان در این بازی یاد می گیرند که هر چقدر هم که خوب بازی کنند باز هم همیشه بهتر از آن ها هم وجود دارد و انسان ها فارغ از جنسیت، سن و طبقه اجتماعی می توانند پیروز میدان باشند. این بازی به کودکان یاد می دهد که هر انسان مسئول انتخاب ها و تصمیم های زندگی خودش است. پس برای بهترین شدن باید بهترین راه را انتخاب کنند. زمانی کودک برای بهترین شدن تلاش می کند همزمان اعتماد به نفسش نیز بالا می رود.

افزایش بهره هوشی از تأثیرات شطرنج بر کودکان

همیشه تصور می شود که کسانی که هوش بالایی دارند وارد این رشته می شوند اما بررسی های اخیر نشان داده اند که بعد از 4 ماه تحت آموزش بودن، ضریب بهره هوشی افراد تحت آموزش شطرنج، افزایش پیدا کرده است.

جلوگیری از آلزایمر از تأثیرات شطرنج بر کودکان

مغز مثل یک ماهیچه، برای حفظ سلامت خود نیاز به ورزش دارد. بازی شطرنج این نرمش را به مغز می دهد و احتمال بروز اختلالات شناختی و حواس را در سنین بالاتر، کاهش می دهد. همچنین از احتمال ابتلا به آلزایمر در سالمندی می کاهد.

بهبود خلاقیت از تأثیرات شطرنج بر کودکان

بازی کردن شطرنج، با نرمش دادن نیم کره راست، که جایگاه خلاقیت است، خلاقیت را بالا می برد و ابتکار عمل می دهد. کودکانی که شطرنج بازی می کنند، ذهن خلاق تری نسبت به بقیه هم سن و سالان خود دارند.

افزایش تمرکز در کودکان

یکی از ملزومات شطرنج، تمرکز است. به همین دلیل است که این بازی، باعث تمرکز عمیق بازیکنان می شود و این مهارت را در آن ها افزایش می دهد. کودکان یاد می گیرند که در مواقع حساس، اگر چند ثانیه حواسشان پرت شود ممکن است روی عملگردشان تاثیر منفی بگذارد.

افزایش قدرت پیش بینی و برنامه ریزی

یکی از فواید شطرنج این است که پوسته جلویی مغز را گشترش می دهد. از آنجایی که این قسمت در کنترل، برنامه ریزی و پیش بینی برای آینده نقش دارد، این بازی به کودکان کمک می کند تا در این زمینه تقویت شوند و مهارت بیشتری داشته باشند.

اثرات دیگر شطرنج بر کودکان

_ذهن را تمرین می دهد و آن را تقویت می کند و در حقیقت چیزی بیشتر از یک بازی است.

_باعث تحکیم شخصیت و بالارفتن اعتماد به نفس در آن ها می شود.

_ابزاری است که به آن ها یاد میدهد شهروند خوبی باشند و در قالب قوانین و چارچوب کلی حرکت کنند.

_از این نظر که کودک باید از همه فرصت ها برای رسیدن به هدفش استفاده کند، بهره وری را آموزش می دهد.

_بهترین وسیله برای آموزش در دنیای امروز است تا بتواند در کمترین زمان، بهترین تصمیم را برای بهتر شدن بگیرد.

تأثیرات شطرنج بر کودکان

1-از 4 سالگی آموزش را شروع کنید

4 سالگی یک سن ایده آل برای شروع آموزش شطرنج است. اگر علاقه ای نداشت و با افزایش سن هم علاقه ای پیدا نکرد، نگران نباشید. حداقل تاثیری که داشته این بوده که توانایی های ریاضی اش نسبت به سایر هم سن وسالانش بیشتر شده.

2-دنبال یک آموزش سرگرم کننده باشید

اجازه ندهید بازی شطرنج برای کودکتان خسته کننده و کسل به نظر برسد. اگر نتوانید بازی را برایش سرگرم کننده کنید، احتمالا هرگز به این بازی علاقه مند نخواهد شد. توجه داشته باشید که او را مجبور نکنید که شطرنج را یاد بگیرد.

3-بگذارید با بهتر از خودش، رقابت کند

اجازه بدهید تا با بازیکنان قوی تر از خودش بازی کند. هیچ وقت او را به خاطر باخت سرزنش نکنید و به او یاد بدهید یکی از عوامل پیشرفت، باخت است. او را به رقابت با بزرگتر ها تشویق کنید.

4-رژیم غذایی مناسب برای کودک در نظر بگیرید

یک رژیم غذایی خوب برای یک شطرنج باز، به ویژه در سنین کودکی لازم است. رژیم کودکان، باید سرشار از لبنیات، کلسیم، اسفناج ،آجیل و شکلات خالص باشد.

ارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (417 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (37 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (34 نظر) خلاقیت خنده دار راننده پراید در به چالش کشیدن دیگر راننده ها حماسه آفرید/ هیتلر هم مغز اینو نداشت+ عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تبدیل تَشت به قایق حماسه آفرید +ویدئو/رفتی جزایر هاوایی سوغاتی ما فراموش نشه🤣 (25 نظر) انتشار غزل زیبایی از رهبر معظم انقلاب با دستخط ایشان/ طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق+عکس (22 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (13 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (13 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (11 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: با خنده سه تا قله رو فتح کردم از صدا و سیما تلویزیونو گرفتم از آیت الله گلپایگانی قم رو گرفتم و از رهبر پول رو گرفتم +ویدئو😂👌 (7 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (6 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (6 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (6 نظر) (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... (5 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها واقعا این آقا با این سگ عجیب در کالیفرنیا همان هرمهب سریال یوسف پیامبر است! +عکس چیدمان شیک و رنگارنگ تنقلات خوشمزه توسط ستاره سادات قطبی روی ترمه زیبایش/ چه ایوان باصفا و دلبازی+عکس (عکس) دکوراسیون آرامش‌بخش کتابفروشی مجتبی جباری در زعفرانیه تهران / طراح این اثر هنری همسرش بوده ... ادعای عجیب نوه پهلوی درباره اتفاقی که برایش در سوئیس رخ داده+عکس شرط عجیب پیرزن 107 ساله مجرد برای شوهر کردن +عکس بازیگر و کمدین معروف سریال پژمان ازدواج کرد+عکس عروسی روتین پوستی مخصوص بلاگر اینستاگرامی در زندان سوژه شد/ ماجرای زندگی لاکچری«دیلان پولات» و «انگین پولات» با پولشویی اسلحه+عکس (عکس) تغییر بهت آور «کبری سریال خواب و بیدار» بعد 22 سال در 45 سالگی حرف دل جانسوز هانده ارچل بازیگر فیلم مست عشق بر سر خانه ابدی مادرش/ اشک آدمو درمیاره 😭 نگاهی به کیک عروسی لاکچری و 2 متری ملکه انگلیس و همسرش+عکس (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا قطعه زمینی که محمود احمدی نژاد 30 سال پیش به علی دایی هدیه داد+عکس خاطره جالب و متفاوت رهبر انقلاب از اولین روز رفتن به مدرسه+ویدیو سیس مدلینگی مریم مومن با لباس خیره کننده پوست ماری +عکس (فیلم)خوانندگی زیبای آناهیتا دختر زیبای مریم میرزاخانی برای مادرش/ به یاد مغزی که از جنس طلا بود استرس کارگردان معروف هنگام اکران فیلمش برای رهبر انقلاب و اعضای خانواده‌شان / اولین کسی که این فیلم را دید آقا بود ... حضور جالب و متفاوت احمدی نژاد در یک مدرسه دخترانه و تدریس با گچ+عکس سورپرایز شدن سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری به مناسبت روز جهانی مادر توسط دخترانش+ویدئو/ چه میزی براش چیدن😍 مدل مانتو خاص و مزونی شهرزاد کمال زاده بازیگر سریال گاندو با سنگ دوزی های خوشگل+عکس رونمایی از همسر سابقِ خوشتیپ و اماراتی کمند امیرسلیمانی در قابی سه نفره با پسر دورگه شان+عکس/ زندگی مشترکشون دوام چندانی نداشت محیا دهقانی دوباره در لباس ماه منیر سریال مستوران! +عکس تالار عروسی لاکچری حسین سلیمانی بازیگر سریال عشق کوفی با حضور هنرمندان مشهور ایرانی+عکس واکنش "سلنا گومز" به پدر شدن عشق دوران جوانی‌اش! دغدغه شاه و فرح برای تامین سوخت مدارس زابل! (ویدئو) غوغای خوانندگی شرکت کننده صداتو با آهنگ جان مریم/ این صدا از بهشت اومده! خلاقیت زیبا و منحصربفرد مادر ایرانی برای درست کردن کاپ کیک های متنوع با الهام از گل و گیاه فاتحه خوانی سیدجواد هاشمی بر مزار خواهرش در بهشت زهرا به مناسبت سالگردش+عکس/ روحش شاد سوتی خنده دار و برگ ریزون اُوستا جوشکار بعد از جوشکاری نرده های پنجره/ همراه با نگاه های عاقل اندر سفیه به شاگردش!! +عکس ایده عجیب سهراب پاکزاد برای ورود به صحنه در کنسرت/ سوار ابر شده!😳+ویدئو سکانس خنده دار شب آهنگی: وقتی حامد آهنگی از مهمون برنامه میپرسه کجاها میزنی زیر آواز و اونم میگه تو دسشویی حتی یکی از ملودیامو اونجا ساختم+ویدئو/وای خدا مردیم از خنده... ناگفته های کمند امیرسلیمانی درباره بیماری برادر تازه دامادش، سپند+ویدئو ست لباس قاجاری بازیگران زن از فریبا نادری تا فاطمه گودرزی +ویدئو تنها دختر ناصرالدین شاه قاجار که تا دهه شصت زنده بود و انقلاب اسلامی را دید! + تصاویر / ثبت جالب نام پدر در سامانه بهشت زهرا! شیطنت برخی افراد در انتشار ویدیویی از نوشته نصب شده در پایین ماکت برج ایفل و نسبت دادن آن به برج ایفل اصلی در فرانسه+ویدئو/ از این خودزنی ها چی گیرتون میاد؟ (عکس) بریده‌ای از روزنامه قدیمی مربوط به سال 74 که دوباره پربازدید شد: پلیس آنتن‌های ماهواره‌ای را جمع می‌کند دورهمی و دیدار دوستانه امیرمحمد متقیان با 2 ستاره فوتبال/ چهره های خندان طارمی و رحمتی در کنار امیرمحمد+ عکس دردسر غذای خوشمزه بلژیکی، چیزی بین دلمه و سوشی، برای سپیده بزمی پور+عکس /در به در دنبال اسم این خوراکیه (عکس) شوخی عجیب علیرضا خمسه با زنان / پنجعلی پایتخت یا به قول ارسطو پیر مرد پرحاشیه، وارد حاشیه شد!
تیتر امروز   
بازیکنی که 4 سال بعد از مرگ مادرش متولد شد!
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها
ادعای عجیب نوه پهلوی درباره اتفاقی که برایش در سوئیس رخ داده+عکس
شرط عجیب پیرزن 107 ساله مجرد برای شوهر کردن +عکس
روتین پوستی مخصوص بلاگر اینستاگرامی در زندان سوژه شد/ ماجرای زندگی لاکچری«دیلان پولات» و «انگین پولات» با پولشویی اسلحه+عکس
قتل پیرزن تنها به خاطر سرقت طلا
استرس کارگردان معروف هنگام اکران فیلمش برای رهبر انقلاب و اعضای خانواده‌شان / اولین کسی که این فیلم را دید آقا بود ...
واکنش "سلنا گومز" به پدر شدن عشق دوران جوانی‌اش!
دغدغه شاه و فرح برای تامین سوخت مدارس زابل!
تنها دختر ناصرالدین شاه قاجار که تا دهه شصت زنده بود و انقلاب اسلامی را دید! + تصاویر / ثبت جالب نام پدر در سامانه بهشت زهرا!
ماجرای فحش 18+ شاه به روزنامه‌ها به خاطر رضا پهلوی چه بود؟
مادرانی از جنس حسرت؛ چرا برخی سزارین را ترجیح می‌دهند
اولین صحبت‌های عامل گروگانگیری مجتمع تجاری پالادیوم تهران / انتقام انگیزه اصلی من بود!
بیوگرافی سپند امیرسلیمانی، علت طلاق و ازدواج با مونا کرمی + فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی
دلایل خودکشی پزشکان از زبان سخنگوی سازمان نظام پزشکی