فواید شنبلیله برای لاغری در طب سنتی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید  شنبلیله برای لاغری در طب سنتی
از شنبلیله قرن ها برای درمان بیماری های مختلف در طب جایگزین استفاده شده است. اگرچه مطالعات انسانی در این زمینه محدود است اما برخی مطالعات نشان می دهد که شنبلیله با سرکوب اشتها، افزایش سیری و کاهش کالری دریافتی در رژیم غذایی به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. گفته می شود که برای درک کامل نقش شنبلیله در مدیریت وزن، تحقیقات بیشتری لازم است.

تخم شنبلیله یک چاشنی طبیعی است و علاوه بر این، حاوی ترکیبات فعالی است که آن را به یک مکمل غذایی مؤثر تبدیل کرده است. شنبلیله علاوه بر کاربرد در آشپزی، فواید بسیاری برای سلامتی دارد و متخصّصان طب گیاهی قرن هاست که از خواص درمانی آن استفاده می کنند. تخم شنبلیله ماده ی بسیار مقوی برای دستگاه گوارشی است. مهم تر از این، ماده مفیدی برای بیماران دیابتی محسوب می شود زیرا میزان جذب قند خون را کاهش می دهد و به این ترتیب، به تنظیم قند بدن کمک می کند.

خواص تخم شنبلیله و مزایای شگفت انگیزه آن برای پوست، مو و سلامتی

برخی از مزایای آن شامل بهبود کیفیت و میزان شیر مادران، افزایش تستوسترون، کمک به پیشگیری از دیابت کمک به حفظ عملکرد مغز، جلوگیری از افزایش وزن، بهبود سلامت پوست، پیشگیری از ابتلا به سرطان، بهبود سلامت کلیه، بهبود درد قاعدگی و گرفتگی عضلات می باشد. شنبلیله یا شنبلید، گیاهی است از تیره باقلائیان و به همین دلیل توانایی هم زیستی با باکتری های تثبیت کننده ازت را داشته و می تواند بخش زیادی از از نیتروزن مورد استفاده خود را تولید کند. شنبلیله گیاهی است علفی به ارتفاع 10 تا 50 سانتیمتر با گلهایی منفرد و به رنگ روشن که رنگ میوه های آن زرد تا قهوه ای است. این گیاه بومی ایران بوده و در بیشتر نواحی ایران از جمله آذربایجان، اصفهان، فارس، خراسان، سمنان و دامغان می روید و به عنوان سبزی خوراکی کاشته شده و مصرف می شود.

مزایای سلامتی تخم شنبلیله:

1.کمک به کنترل دیابت:

در اکثر بیماران دیابتی توصیه می شود که تخم شنبلیله را در رژیم غذایی خود بگنجانند، زیرا بر سلامت آنها تأثیر مثبتی دارد.

2. جلوگیری از حمله قلبی تخم شنبلیله:

تاثیر قابل توجهی بر سلامت قلب و عروق دارد که از آسیب جدی قلب جلوگیری می کنند.

3. تخم کمک به جلوگیری از سرطان :

مطالعات نشان داده اند که روغن استخراج شده از تخم شنبلیله می تواند با سرطان مبارزه کند.

4. کمک به کاهش وزن با تخم شنبلیله:

اگر در حال تلاش برای کم کردن وزن هستید، اضافه کردن تخم شنبلیله به رژیم غذایی شما بسیار موثر خواهد بود. تخم شنبلیله از انباشت چربی جلوگیری می کند و سوخت و ساز و گلوکز ها را بهبود می بخشد.

5. تخم شنبلیله برای بهبود عملکرد کلیه:

گنجاندن تخم شنبلیله به رژیم غذایی به عملکرد بهتر کلیه کمک میکند.

6. تخم شنبلیله برای محافظت از کبد:

کبد مسئولیت دفع سموم از بدن را برعهده دارد. آسیب به کبد، می تواند بر سلامتی شما تاثیر بگذارد. یکی از علل اصلی کاهش عملکرد کبد مصرف بیش از حد الکل است. مطالعات نشان داده اند که تخم شنبلیله می تواند از کبد در برابر آسیب محافظت کند.

7. دانه های شنبلیله برای کمک به درمان آرتروز:

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی تخم شنبلیله نتایج مثبتی را بر روی کمک به درمان آرتروز داشته است.

8. دارای اثرات ضد پیری:

تخم شنبلیله می تواند از مزایای شگفت انگیزی برای پوست داشته باشد. از جمله از بین بردن علائم پیری، مانند:چین و چروک و خطوط ظریف.

9. دانه های شنبلیله برای کمک به درمان آکنه:

کسانی که مدام از آکنه رنج می برند، می توانند از تخم شنبلیله برای از بین بردن آن استفاده کنند، که بسیار موثر است.

10. دانه های شنبلیله مرطوب کننده پوست:

دانه های شنبلیله می توانند به مرطوب کردن و تغذیه کردن همه نوع پوست، به خصوص پوست های خشک کمک کنند.

11.جلوگیری از ریزش مو:

تخم شنبلیله در تقویت ریشه های مو و درمان مشکلات فولیکولی بسیار موثر است.

12. تخم شنبلیله برای کمک به براق شدن مو:

برای داشتن موهایی براق، سعی کنید که از یک ماسک موی شنبلیله استفاده نمایید.

13. تخم شنبلیله برای مبارزه با شوره سر:

شوره سر، یکی از بیماری های رایج و مضر است که معمولا در طول زمستان اتفاق می افتد. درمان های مختلفی برای شوره سر وجود دارد، که یکی از بنیادی ترین و موثرترین دارو ها استفاده از تخم شنبلیله است. آنها همچنین یک درمان بسیار موثر برای درماتیت پوست سر می باشند.

14. تخم شنبلیله برای جلوگیری از سفید شدن زودرس مو :

از دانه های شنبلیله ، از زمان های بسیار دور برای جلوگیری از سفید شدن مو استفاده می شده است.

آیا شنبلیله به لاغری و کاهش وزن کمک می کند؟

شنبلیله یکی از سبزیجات متعلق به خانواده ی باقلاییان است که منشا آن آسیای میانه بوده و قرن هاست که از آن در طب جایگزین برای درمان بیماری های مختلف مانند دیابت، کلسترول خون بالا و چاقی استفاده می شود. شنبلیله دارای یک طعم قوی است و از آن به فراوانی در تهیه غذاهای هندی استفاده می شود. اخیرا، شنبلیله به عنوان یکی از سبزیجات موثر برای لاغری و کاهش وزن تبلیغ می شود اما اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد.

فواید و مزایای شنبلیله برای لاغری

اگرچه تحقیقات در مورد اثرات کاهش وزن دانه شنبلیله محدود است اما چندین مطالعه از طریق چند مکانیزم مختلف، شنبلیله را به کاهش وزن پیوند داده است؛ اول به نظر می رسد که شنبلیله ممکن است به شما در کاهش چربی و کالری دریافتی در رژیم غذایی کمک کند. یک مطالعه 14 روزه بر روی 12 مرد سالم نشان داده که مصرف 1.2 گرم عصاره دانه شنبلیله میزان کالری دریافتی آن ها را تقریبا 12 درصد کاهش می دهد. مطالعه روی 18 فرد سالم مبتلا به چاقی نشان داد که مصرف 8 گرم فیبر شنبلیله همراه با صبحانه میزان سیری را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به علاوه شرکت کنندگان در وعده بعدی خود کمتر غذا خوردند. سوم یک مطالعه بر روی 9 زن سالم با اضافه وزن اثر دمنوش شنبلیله را بر کنترل اشتها بررسی کرد. نوشیدن دمنوش شنبلیله باعث کاهش اشتها می شود. گفته می شود این مطالعه هیچ تفاوتی در مصرف غذا پس از نوشیدن دمنوش مشاهده نکرده است. در حالی که تحقیقات فعلی امیدوار کننده هستند، برای تایید مزایای بالقوه کاهش وزن شنبلیله مطالعات قوی تری در مورد انسان لازم است.

عوارض و مضرات شنبلیله

هنگامی که شنبلیله به مقدار معمول در غذاها مصرف می شود، توسط سازمان غذا و دارو به طور کلی بی خطر شناخته می شود. با این حال، در دوزهای بالاتر شنبلیله ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع، اسهال و سایر علائم گوارشی ایجاد کند.

کاهش قند خون

در دوزهای زیاد شنبلیله ممکن است سطح قند خون را کاهش دهد. بنابراین اگر از داروی دیابت یا سایر مکمل هایی که سطح قند خون شما را پایین می آورند استفاده می کنید، باید با احتیاط از شنبلیله استفاده کنید.

دوران بارداری

دوزهای زیاد شنبلیله ممکن است با اثرات سویی بر باروری و بارداری همراه باشند. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده که دوزهای بالای شنبلیله باعث کاهش باروری و افزایش خطر نقایص مادرزادی می شوند. با توجه به این تحقیقات و به دلیل کمبود مطالعات انسانی در مورد این موضوع، توصیه می شود که زنان باردار از مصرف مکمل شنبلیله اجتناب کنند.

نحوه استفاده از شنبلیله برای کاهش وزن

شنبلیله اشکال مختلفی دارد، اگرچه ساده ترین راه استفاده از آن به عنوان ادویه برای پخت و پز است. از دانه های شنبلیله می توان به صورت کامل یا آسیاب شده در ترکیبات ادویه ها استفاده کرد، در حالی که برگ های شنبلیله می تواند به ادویه کاری، خورشت و سوپ طعم و مزه بدهد. بیشتر مطالعات انسانی نشان می دهد که فواید کاهش وزن شنبلیله فقط با مصرف دوزهای بالاتر همراه است مانند مواردی که در فیبرهای جدا شده در عصاره شنبلیله یافت می شود. مکمل شنبلیله را می توان به صورت قرص یا کپسول مصرف کرد. همچنین مکمل آن را می توان به صورت پودرهایی که شامل دانه های آسیاب شده ی شنبلیله هستند نیز استفاده کرد. علاوه بر این، شنبلیله معمولا به عنوان آب دم کرده گیاه در طب آیورودا مصرف می شود. آب شنبلیله که به آن آب متی نیز گفته می شود، با خیساندن 1-2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله در آب به مدت یک شب تهیه می شود. برخی ترجیح می دهند قبل از نوشیدن آب شنبلیله آن را گرم کرده و مانند چای میل کنند. این چای صبح ها با معده خالی و ناشتا مصرف می شود.

چگونه از دانه های شنبلیله برای لاغری استفاده کنیم؟

2 قاشق چای خوری شنبلیله را هر روز با 1 فنجان آب مصرف کنید.

دستور غذایی استفاده از دانه های شنبلیله برای لاغری

مواد لازم:

  • 2 قاشق چای خوری دانه شنبلیله
  • 1 فنجان آب

نحوه آماده سازی:

  • دو قاشق چایخوری دانه های شنبلیله را در یک فنجان آب بریزید و بگذارید یک شب خیس بخورد.
  • آن را از صافی رد کنید و صبح روز بعد بنوشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (609 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (60 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان