فواید بینظیر لبو برای سلامت و زیبایی

  شنبه، 08 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید بینظیر لبو برای سلامت و زیبایی
چغندر سرشار از آهن و انواع ویتامین‌ها از جمله فسفر و پروتئین است و خواص مختلفی برای سلامت پوست و مو دارد. از چغندر در زیبایی پوست و مو به دلیل خواص منحصر به فرد آن بسیار استفاده می‌گردد.

یکی از مفیدترین و سالم ترین سبزیجاتی که با توجه به خاصیت های فراوانی که دارد مورد استفاده بسیاری از افراد است و طرفداران زیادی را دارد می توان به چغندر یا لبو اشاره کرد که علاوه بر این که یک خوراکی دلپذیری است، به عنوان یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در تعریف این گیاه بسیار قدیمی باید بگوییم که گیاهی با برگ های پهن و درشت و پر از خاصیت که از آن به همراه دیگر سبزیجات در آش یا خورش نیز استفاده می کنند. چغندر دارای ۲ نوع می باشد که نوع اول همان چغندر معمولی و نوع دوم که در تمام دنیا برای تهیه شکر کشت می شود و به رنگ زرد روشن است چغندر قند می باشد. از آن جایی که میزان سدیم و چربی در چغندر کم است و منبع خوبی از املاح معدنی و ویتامین هایی مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی بسیار مناسب است ما در این بخش به بررسی فوائد بی شمار چغندر و حتی برگ های آن که سرشار از فیبر و پروتئین است می پردازیم.

تصویر

آیا لبو برای شما خوب است؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام دیگر لبو، شلغم خونین است. میزان سدیم و چربی لبو کم است که نشان می دهد چرا لبو خوراکی خوبی است. هم چنین لبو منبع خوبی برای فولات است و از این رو برای بهبود سلامت روانی و هیجانی مناسب است. لبو سرشار از مواد مغذی دیگر مانند آهن، منگنز، مس، پتاسیم، و منیزیم است – که همه آن ها خواص خود را دارند. حتی چغندر خام نیز خواص بی نظیری دارد که یکی از آن ها پیشگیری از سرطان است. نه فقط ریشه ی چغندر، بلکه برگ آن نیز چیز هایی برای ارائه دارد. برگ چغندر سرشار از فیبر و پروتئین است و نیز حاوی ویتامین K. (خاصیت انعقاد خون) و کلسیم (برای تقویت استخوان و دندان) است. آب چغندر نیز می تواند سالم و مفید باشد. فقط ۲۰۰ میلی لیتر آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره مند می کند. اما در این باره در ذهن بسیاری از آدم ها تردیدی وجود دارد – آیا آب چغندر را بگیریم یا نه؟

هرچند آب چغندر منبع غنی تری برای بتالین است، اما چغندر پخته یا همان لبو فیبر بیش تری دارد؛ بنابراین ممکن است از خودتان بپرسید فایده ی آب چغندر چیست. نکته این جا است: آب چغندر حاوی تمام مواد مغذی است که شاید در فرآیند پخت لبو از بین برود. هم چنین گوارش آب چغندر آسان تر است.

خواص چغندر لبو

پیشگیری از سرطان: بتالائین موجود در چغندر که یک آنتی اکسیدان محلول در آب است، رادیکال های آزاد بدن را از بین برده و از سلول سالم در برابر عوارض داروهای درمان سرطان محافظت می کند.

سلامت قلب: مقادیر بالای نیترات در آب چغندر در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و کاهش فشار خون بالا موثر است.

سلامت کبد: بتایئن موجود در چغندر از تجمع چربی در کبد پیشگیری کرده و به دفع سموم در کبد کمک می کند.

سلامت چشم: بتاکاروتن موجود در چغندر از آب مروارید و ماکولار که در افراد سالمند بسیار دیده می شود جلوگیری می کند.

سلامت پوست: ویتامین ها و مواد معدنی موجود در چغندر باعث از بین رفتن عفونت های پوستی شده و آن را در برابر ذرات آلوده ی خارجی حفظ کرده و پوست را نرم و روشن می سازد.

استحکام استخوان ها: مقادیر بالای کلسیم چغندر به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها کمک زیادی کرده و از پوکی استخوان و پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

کنترل وزن: فیبر موجود در چغندر و کالری بسیار پایین آن، به کاهش وزن و کنترل آن کمک می کند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش: چغندر حاوی مقادیری زیادی از فیبر است که این امر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، جلوگیری از یبوست و دفع راحت مدفوع می گردد.

بهبود عملکرد مغز: با افزایش سن، خون رسانی به برخی از نواحی مغز کاهش یافته و موجب زوال عقل می گردد. مصرف آب چغندر به علت دارا بودن نیترات، جریان خون در مغز و اکسیژناسیون در آن را بهبود بخشیده و باعث عملکرد بهتر مغز می شود.

تقویت انرژی بدن: مصرف یک فنجان از آب چغندر قبل از فعالیت فیزیکی، انرژی لازم برای بدن شما را فراهم می کند؛ زیرا عروق خونی تحریک می شوند.

کاهش التهابات: کولین یکی از خواص چغندر است که به یادگیری، تقویت حافظه و حرکات عضلات کمک زیادی می کند. کولین علاوه بر حفظ ساختار غشای سلولی، باعث کاهش جذب چربی می شود که سبب التهاب مزمن است.

مهم ترین نکات در مصرف چغندر

با توجه به خواص بیشمار چغندر که در بخش فوق به آن ها اشاره کردیم ممکن است مصرف این سبزی برای بسیاری از افراد نیز مناسب نباشد و باعث بروز مشکلاتی در آن ها شود ما در این بخش به مهم ترین نکات در مصرف چغندر می پردازیم .

  • معمولا افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند بهتر است تا برای دچار نشدن به اختلالات کلیوی و بروز سنگ مثانه از مصرف زیاد لبو پرهیز کنند و برای دریافت مواد مغذی آن نیمی از یک لبوی متوسط را بخوریند
  • در افرادی که روزانه از آب چغندر استفاده می کنند ممکن است که ادرار شان به رنگ قرمز یا صورتی دربیاید. که کاملا طبیعی است و هیچ ضرری برای شما ندارد.
  • بهتر است تا افراد مبتلا به سوء هاضمه از افراط در خوردن چغندر پرهیز کنند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (169 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
آمار وحشتناک نزاع و دعوای خیابانی / از سقط جنین تا قتل جوان!
(ویدئو) ارتشی از ربات‌های سوسکی در ماموریت‌های سری شرکت می‌کنند!
ویدیو/ نقاشی منحصربه‌فرد خلاقانه با کمک ذره‌بین غول‌پیکر در دل طبیعت/ ترکیب علم فیزیک و هنر مساوی با شاهکاری از جنس آتش
ویدیو/ سبک تخصصی و تضمینی آموزش مکالمۀ زبان انگلیسی فقط در یک جلسه/ فینیشرِ بی‌رحمانۀ "سیامک انصاری" به "رامین ناصرنصیر" در سریال "عطسه"
ویدیو/ سفر افسانه‌ای "هرکول" خدای اسطوره‌ای رومیان به بیستون کرمانشاه
ویدیو/ حقایقی باورنکردنی از ساخت "خزانۀ سوالبارد" برای روز قیامت در نروژ/ دنیایی زیرزمینی برای جلوگیری از انقراض انسان‌ها در پایان جهان
آزمون خطای دید/ آیا می‌توانید گوزن پنهان در این تصویر را پیدا کنید؟ تنها 2٪ از افراد موفق به حل این تست شده‌اند!
(ویدئو) وقتی تو خراب‌کاری اوستایی/ شاهکار هنرمندی که زیبایی را از ویرانی خلق می‌کند!
ویدیو/ آموزش نحوۀ کاشت بذر گیاه گوشتی و زینتی آدنیوم در منزل/ چگونه یک بونسای زیبای آدنیوم پرورش دهیم؟
سرنوشت عجیب و پیچیده 3 زن در زندگی حاکم دوبی! / شیخه مهره و لطیفه و هیا بنت حسین
عاشق لهجه پرتغالی دختر رونالدو میشید وقتی به پدرش ابراز احساسات میکنه / ایده آل ترین رابطه ی پدر دختری جهان رو پیدا کردم 👌
(ویدئو) روایتی از زندگی و دستاوردهای پروفسور محمدحسن گنجی، پدر هواشناسی و جغرافیای نوین ایران/ ویژه سالروز وفات این دانشمند بزرگ
منتخب روز   
(فیلم) سکانس عاشقانه از شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت