فواید دویدن روزانه+ مدت زمان دویدن روزانه

  دوشنبه، 17 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید دویدن روزانه+ مدت زمان دویدن روزانه
دویدن، یکی از ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و بهترین ورزش‌ها برای رسیدن به سلامتی و تناسب اندام است؛ البته باید گفت که دویدن، فواید بسیار زیادی فراتر از خوش‌استایل شدن و تناسب اندام دارد.

دویدن از جمله رشته های پرطرفدار ورزشی در دنیا است که فواید بی نظیری دارد. فواید دویدن بی شمار هستند، و شامل فواید ذهنی-روانی و جسمی می شوند. بیشتر مردم فکر می کنند که دویدن فقط و فقط برای کاهش وزن مفید است. علاوه بر اینکه کاهش وزن و کاهش چربی بدن یکی از فواید دویدن هستند، دویدن مزایا و فواید بی نظیر و فوق العاده بسیار بیشتری دارد. به همین دلیل، و دلایلی که در ادامه خواهید خواند متوجه خواهید شد که چرا دویدن یکی از فوق العاده ترین رشته های ورزشی است.

تصویر

دانشمندان درباره مدت دویدن روزانه چه می گویند؟

به عقیده دانشمندان روزانه 5 دقیقه دویدن کافیست. نتایج پژوهشی که در Journal of the American College of Cardiology به چاپ رسیده حاکی از آن است که روزانه فقط 5 دقیقه دویدن فواید طولانی مدتی در بدن ایجاد می کند و سلامتی را به طور چشمگیری بهبود می دهد. به عقیده دانشمندان دویدن روزانه 5 دقیقه معادل یکبار دویدن به مدت 150 دقیقه در هفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که دوی کوتاه، اما تند روزانه خطر بیماری های قلبی عروقی را به مدت 45 درصد کاهش می دهد و به این ترتیب نیز خطر مرگ و میر زودهنگام به میزان 30 درصد کاهش پیدا می کند. به گفته متخصصان دویدن روزانه به همراه بهبود رژیم غذایی و تغییر در عادت های غلط روزانه به افزایش طول عمر کمک زیادی می کند.

فواید دویدن روزانه

1. بهبود کارکردهای اجرایی مغز

کارکردهای اجرایی مغز مجموعه ای از کارها مانند سازماندهی، برنامه ریزی، تصمیم گیری و غیره را در بر می گیرد که در قسمت جلویی مغز انجام می گیرند. پژوهش ها ثابت کرده اند که ورزش هایی که باعث گردش خون بهتر می شوند، بخصوص ورزش های هوازی مانند دویدن باعث بهبود فوری کارکرد اجرایی مغز می شود. بنابراین توصیه می شود در مواردی که نیاز به تصمیم گیری مشکل و برنامه ریزی های سخت دارید قبل از هر کاری بدوید.

2. دویدن وزن بدن را کنترل می کند

از اولین فواید دویدن که به آن اشاره خواهیم داشت، مسئله کنترل وزن بدن است. امروزه بسیاری از افراد به کاهش وزن و تناسب اندام اهمیت می دهند و به همین منظور تصمیم می گیرند تا با انجام ورزش از فواید دویدن بهره مند شود و بتوانند وزن نرمالی داشته باشند و خوش تیپ و خوش استایل به نظر برسند. هنگامی که می دوید کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزانید و به این ترتیب چربی های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می شود و شما به وزن ایده آل مورد نظر خود خواهید رسید. یکی از مهم ترین فواید دویدن در میزان کالری سوزانده شده در این ورزش است؛ یک دونده در هر ساعت حدود ۵۰ کالری می سوزاند.

3. ایجاد آرامش روحی

با افزایش سرعت زندگی و استرس های روزمره ، از این پس مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی و ضداسترس روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد. این داروها با افزایش میزان سروتونین و نورآدرنالین در مغز عمل می کنند. محققان به این نتیجه رسیده اند که دویدن دقیقا تاثیر همین این داروها را دارد و باعث افزایش تولید ناقل های عصبی مانند سروتونین می شود. دویدن روزانه و منظم باعث کاهش استرس و افزایش آرامش روحی می شود و در این شرایط نیز سلامت روح و جسم به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

4. فواید دویدن بر کندی روند پیری

همان طور که پیش از این نیز اشاره شد، دویدن به استحکام استخوان های بدن و تقویت ماهیچه ها و عضلات کمک شایانی می کند. به همین دلیل بدن مقاوم تر خواهد بود و علائم و نشانه های پیری در افراد ورزشکار، دیر تر از سایرین نمایان خواهد شد.

5. افزایش اعتماد به نفس

دونده ها اقرار می کنند که سطح استقامت بدنی شان در شرایط مختلف به طور قابل توجهی بهبود یافته است. دویدن، بدن دونده ها را سالم تر کرده و آرامش آنها را بیشتر می کند. این افراد به خوبی می توانند روابط اجتماعی بهتری برقرار کنند و در محیط کاری احساس راحتی بیشتری دارند، چون دویدن باعث کاهش استرس و اضطراب شده و شرایطی را فراهم می آورد تا بهتر بتوانند به وظایف خود عمل کنند و در جمع راحت تر وارد مراوده شوند.

6. فوایدن دویدن در داشتن خواب بهتر

خواب کافی می تواند ضامن سلامتی افراد باشد. بعد از انجام یک ورزش شدید مانند دویدن بدن شما نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد. بعد از دویدن بدن خسته می شود و می توان خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولا سریع تر به خواب می روند و خواب عمیق تری نسبت به افراد عادی دارند، بنابراین اگر در خواب تان دچار اختلالاتی شده اید و یا قصد دارید یک خواب عمیق و لذت بخش را تجربه کنید حتما ورزش دو را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

7. فوایدن دویدن در افزایش ایمنی بدن است

بی شک یکی از بهترین فواید دویدن افزایش و بالا رفتن ایمنی بدن فرد است. افزایش ایمنی بدن یعنی مقاوت در برابر بیماری ها که این مسئله خود می تواند سلامت بدن را تضمین کند. دویدن میزان گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و علاوه بر آن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه، دیابت و پوکی استخوان می شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (645 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (237 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (174 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (126 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (92 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (81 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (67 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
10 دروغی که والدین به فرزندانشان می‌گویند و به آن توجه نمی‌کنند
افزایش 45 درصدی حقوق کارگران در راه است؟
نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رئیس جمهوری / پای پزشکیان روی پوست خربزه نلغزید
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافر راه های دور آی ماهی آبهای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو