فواید و عوارض خوردن پسته در دوران بارداری

  سه شنبه، 27 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فواید و عوارض خوردن پسته در دوران بارداری
خوردن مغزیجات در دوران بارداری بسیار برای مادر و جنین مفید است همچنین پسته که موجب کاهش ورم در دوران بارداری می شود و ارزش غذایی آن بسیار بالاست. در این مطلب خواص و فواید خوردن پسته در بارداری را بررسی می کنیم.

در دوران بارداری بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد. عادات غذایی هم استثناء نیست و چیزهای زیادی وجود دارد که باید در دوران بارداری از آن ها پرهیز کنید. اما پسته در این دسته جای نمی گیرد و فواید بسیاری درمورد خوردن پسته در دوران بارداری ذکر شده است. این مغزها را که در حالت خام بسیار ترد و خوشمزه هستند و می توان از آن در آشپزی هم استفاده کرد. پسته روی درخت ها و درختچه های کوچکی می روید و یکی از قدیمی ترین مغزهایی هستند که انسان با آن آشنا شده و این طور تصور می شود که از حدود ۶۰۰۰ سال پیش از میلاد وجود داشته است.در این قسمت از نکات مهم تغذیه در دوران بارداری در مورد پسته در دوران بارداری با شما صحبت کرده ایم و می گوییم که این ماده چه فوایدی برای شما و فرزندتان خواهد داشت.

آیا خوردن پسته در دوران بارداری بی خطر است؟

خوردن پسته خام در بارداری با توجه به اینکه سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و سایر مواد مغذی دیگر است، اغلب توسط متخصصان توصیه می شود؛ اما همان طور که مصرف بیش ازاندازه هر چیزی می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای بدن شود؛ زیاده روی در مصرف پسته هم می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.بنابراین موقع استفاده از این خوراکی خوشمزه حتما اعتدال را رعایت کنید، تا بتوانید مواد مغذی موجود در پسته را به بدنتان برسانید و مشکل خاصی برایتان رخ ندهد.

در دوران بارداری روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

بارداری زمانی است که شما باید مراقب سلامتی خود باشید تا سلامت جنین حفظ شود. شما باید نسبت به هر چیزی که در طول روز می خورید، حساس باشید حتی غذاهایی که به نظر می رسد بسیار مفید هستند، مانند پسته. مصرف بیش از 15 پسته در روز در این دوره حساس توصیه نمی شود.پسته به دلیل داشتن چربی زیاد می تواند باعث تجمع بیش از حد روغن در بدن شود که منجر به حالت تهوع و سردردهای مضر برای مغز می شود. در زنان باردار، مصرف بیش از حد پسته می تواند باعث ضعف عضلانی شود که منجر به زایمان زودرس می گردد.

پسته

فواید پسته در دوران بارداری چیست؟

مواد مغذی که در پسته وجود دارد می تواند در این دوران برای فرد بسیار مفید باشند و باعث رشد سالم کودک شوند و باید این مواد مغذی را وارد مصرف روزانه کرد.

  1. کمک به رشد جنین:پسته حاوی مقدار زیادی پروتئین است که برای رشد بافت های بدن جنین بسیار مناسب می باشد و همچنین عضلات او را می سازد و باعث می شود که وزن نوزاد کمتر از حد طبیعی نباشد.
  2. تعادل سطوح لیپید ها:اسیدهای چرب اشباع نشده به مقدار زیاد در پسته وجود دارند که می توانند کلسترول بد را کاهش دهند و باعث افزایش سطح کلسترول های مفید شوند و در نهایت میزان لیپید ها را متعادل می سازند.
  3. افزایش بهبود سیستم ایمنی بدن:پسته ها حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که شامل کاروتن، مواد پلی فنولیک ویتامین A و ویتامین c می باشد و به سیستم ایمنی بدن فرد کمک می کند.
  4. پیشگیری از کم خونی:پسته خواص بسیار زیادی دارد که می تواند به تشکیل سلول های خونی جنین کمک کند و همچنین این آجیل از کم خونی در مادر پیشگیری می کند و در دوران بارداری برایش نیز بسیار مفید می باشد.
  5. درمان یبوست:پسته هضم بسیار آسانی دارد و می تواند حرکات روده را بهبود ببخشد و همچنین می توان با مصرف آن از تغییرات هورمونی در اوایل بارداری جلوگیری کرد.
  6. ضد التهاب و ورم:پسته ها به طور طبیعی ضد ورم هستند و می توانند به بهبود درد های مفصلی کمک کنند و از ورم آن ها در دوران بارداری پیشگیری کنند.
  7. بهبود رشد مغز جنین: پسته حاوی اسیده ای چرب امگا 3 مثل اولئیک اسید است که برای رشد مغزی نوزاد مفید می باشد.
  8. جلوگیری از عفونت در طول بارداری:ویتامین آ و ای موجود در پسته خواص آنتی اکسیدان ایجاد می کند و از عفونت در طول بارداری جلوگیری می کند.

اثرات جانبی ممکن برای خوردن پسته در دوران بارداری چیست؟

باید چند نکته را در مورد پسته به یاد داشته باشید که شامل موارد زیر می باشد.

  • پسته حاوی فروکتان ها است که باعث ایجاد مشکلات گوارشی مثل اسهال، یبوست، نفخ و درد در شکم می شود.
  • آجیل های بو داده که روکش نمک دارند، محتوای سدیم بسیار بالایی دارند که می توانند فشار خون را افزایش دهند، پس بهتر است که از نوع خام آن استفاده کنید.
  • در آجیل ها ترکیب شیمیایی به نام آناکاردیک اسید وجوددارد که موجب ایجاد حساسیت می شود و مصرف آن در صورت حساسیت به علائمی مانند خارش پوست، تنگی نفس، درد شکم، حالت تهوع و اسهال همراه است. احتمال ابتلا به آسم در فرزندانی که مادرشان نسبت به آجیل حساسیت دارند ، بیشتر است پس اگر به آجیل حساسیت دارید ، آن را مصرف نکنید.

خواص پوست پسته در طب سنتی

خواص خوردن پسته خام در بارداری تنها به مغز آن ختم نمی شود بلکه در مورد خواص پوسته پسته در طبی سنتی نیز مطالب بسیاری آمده است. در این کتب گفته شده است که پوسته پسته طبع سرد و خشک دارد که خواص زیادی دارد. پوسته پسته باعث رفع بوی بد دهان می شود و در صورتی که در داخل دهانتان زخمی داشته باشید، جویدن پوست پسته می تواند این زخم ها را درمان نماید. و اگر آن را روی لثه بمالید، باعث استحکام آن می شود. بسیاری از زنان در دوران بارداری به ویژه در اوایل آن دچار حالت تهوع می شوند و دم کرده ی پوست پسته می تواند به درمان حالت تهوع کمک نماید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر) (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم (1 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در خانه سید ابراهیم رئیسی برای قوت قلب همسر و فرزندانش+عکس/ خانه ایی سراسر فرش ماشینی و بدون تجملات! (1 نظر) آخرین قاب دو نفره پدر و پسری شهید مالک رحمتی که در تاریخ ماندگار شد+عکس (1 نظر) صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
واکنش جالب و دیدنی شهید ابراهیم رئیسی به یک نقاشی خاص+ویدیو بالگرد شهید رئیسی چگونه دچار آتش سوزی شده است؟ / آثار اصابت گلوله در اجزای بالگرد رئیس جمهوری مشاهده نشد شیطنت جدید ایران اینترنشنال درباره خاکسپاری سیدابراهیم رئیسی+عکس دختران سیدابراهیم رئیسی چه زمانی ازدواج کردند؟/ جهیزیه شان در چه حدی بود؟+ویدیو گلباران کردن خانه ابدی سیدابراهیم رئیسی پس از مراسم تدفین و قرآن خواندن خادمان بر مزار رئیس جمهور شهید+عکس گریه و بی تابی جگرسوز پدر و مادر و برادر و خواهر شهید مالک رحمتی بر سر پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی+ویدیو شغل دختر بزرگ دختر ابراهیم رئیسی؛ تحصیلات دختران رئیس جمهور شهید چیست؟+ویدیو دلجویی و پیام رهبر معظم انقلاب برای مادر سیدابراهیم رئیسی+ویدیو کوچکترین نوه سید ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر معظم انقلاب در غیاب پدربزرگ شهیدش+عکس نگاهی به لباس جالب شاطرها در دربار ناصرالدین شاه+عکس ایست قلبی یک شهروند تبریزی به دلیل شهادت آیت الله آل هاشم، امام جمعه محبوب استقبال باشکوه از پیکر استاندار جوان آذربایجان شرقی، شهید مالک رحمتی در مراغه+ویدیو پایان شایعات با انتشار تصویر محافظ شخصی رئیس جمهور در مشهد مقدس حضور شجاع خلیل زاده، ستاره تیم ملی در مراسم یادبود شهدای خدمت+عکس سفر به تهران قدیم؛ تصاویر جالب یک شهربازی در 40 سال پیش که جمع شد پادشاه بحرین خواستار از سرگیری روابط با ایران شد خطبه عقد شهید رئیسی را چه کسی خواند و مهریه همسرشان چقدر بود؟+ویدیو سازمان ملل برای رئیس جمهور مجلس یادبود می گیرد نخستین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح از حادثه بالگرد رئیس جمهور حواشی داغ امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره‌ شیرین همراه همیشگیِ رئیس جمهور شهید+ویدیو ماجرای دستور رئیس جمهور به سخنگوی دولت برای معذرت خواهی از مردم درباره کمبود این اقلام+ویدیو آخرین نامه به رئیس جمهور شهید فال روزانه امروز جمعه 4 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 4 خرداد 1403 خاطره جالب محافظت از امام جمعه محبوب و شهید تبریز با اسلحه پلاستیکی!+عکس ناگفته های کارگردان اخراجی ها از رئیس جمهور، شهید سید ابراهیم رئیسی ساخت خانه با بطری های پلاستیکی نوشابه/ ابتکار جالب این جوان رو ببینید!+ویدیو نجابت و اصالت ستودنی پدر آیت الله آل هاشم وقتی از صندلی خودشان بلند شدند تا مهمانان بنشینند+ویدئو این خبر دروغ درباره بالگرد رئیس جمهور 40 میلیون بازدید گرفت/ فردی که دروغ‌پراکنی کرده بود احضار شد گل آرایی محل دفن و مزار شهید رئیسی در حرم امام رضا (ع)+عکس پیام تسلیت علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی برای رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس حضور پسر رهبر معظم انقلاب در مراسم تدفین شهید رئیسی+عکس گزارش تصویری از مراسم تشییع و تدفین امام جمعه معتبر، شهید آل هاشم در تبریز اولین تصاویر از مزار شهید آیت الله رئیسی/ آسمان بار امانت نتوانست کشید، کوه اینبار تو را سخت در آغوش گرفت دست نوشته متفاوت بانوی عزادار برای شهید جمهور: آری شش کلاس! و قسم به آسمانی که در سوگ رئیس جمهور گریست+فیلم علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن فال ابجد روزانه جمعه 4 خرداد 1403 آیا می‌توان سیب‌زمینی جوانه‌زده را مصرف کرد
تیتر امروز