فواید دویدن برای سلامتی

  جمعه، 05 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید دویدن برای سلامتی
دویدن ورزش ساده است که نیاز به امکانات زیادی ندارد، انجام آن تنها نیاز به اراده و پشتکار دارد. انجام مداوم این ورزش فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. می‌دانیم که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. از میان تمام ورزش‌ها، دویدن یکی از متداول‌ترین آن‌هاست که برای تناسب اندام و قوی‌شدن بدن توصیه شده است.

1- وزن بدن را کنترل می کند.


خیلی از افراد برای کنترل وزن بدن شان می دوند. هنگامی که می دوید کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزانید بدین ترتیب چربی های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می شود.

دویدن یکی از ورزش های موثر در سوزاندن کالری است. یک دونده در هر ساعت حدود 50 کالری می سوزاند.


2- ساختن ماهیچه و استخوان


رابطه مستقیم بین فعالیت و ساختن استخوان و ماهیچه وجود دارد. با زندگی ساکن از میزان ماهیچه ها و استخوان های بدن کاسته می شود.

یکی از راه حل های این مشکل، دویدن است که تاثیر زیادی بر استخوان و ماهیچه ها دارد. دویدن باعث تراکم استخوان می شود و ماهیچه ها را قوی می کند.


3- تاثیرات قلبی عروقی و خونی


با دویدن ضربان قلب منظم تر می شود و فشار خون کاهش می یابد. همچنین دویدن میزان کلسترول خون را کاهش می دهد و احتمال لخته شدن خون در رگ ها و حملات قلبی را کم می کند.


4- کاهش استرس


دویدن استرس را کاهش می دهد و احساس عصبانیت و نارضایتی را کم می کنند.

دویدن به مدت طلواین باعث می شود نگرانی های خود را فراموش کنید و آرام تر شوید. دویدن باعث مثبت گرایی و خوش اخلاقی می شود.


5- بالابردن اعتماد به نفس


افرادی که می دوند، اعتماد به نفس بالاتری دارند. با کم کردن وزن، افزایش حجم ماهیچه ها و سالم تر شدن، اعتماد به نقس نیز افزایش می یابد.

دویدن به طور مداوم احساس بهتری نسبت به خودتان را ایجاد می کند.

تصویر

6- کند شدن روند پیری


همان طور که اشاره شد، دویدن باعث محکم تر شدن ساختمان عضلانی و استخوانی بدن می شود. بدین شکل بدن در برابر بیماری ها مقاوم تر می شود و دیرتر نشانه های پیری مشاهده می شوند.


7- افزایش اراده


دویدن به طور مداوم آسان نیست. به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند. با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می یابد.


8- بالا رفتن ایمنی بدن


دویدن میزان گلبول های سفید خون را افزایش می دهد. این گلبول ها برای ایمنی بدن ضروری هستند. همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه دیابت و پوکی استخوان می شود.


9- بالا رفتن هماهنگی بدن


با وجود اینکه دویدن ورزش ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می کند. به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام شود.


10- خواب بهتر


اینکه چه قدرت و چطور می خوابیم به سلامتی مربوط است. بعد از یک ورزش شدید مانند مانند دویدن بدن شما نیاز به استراحت و تجدید قوا دارد.

بعد از دویدن بدن خسته می شود و می توان خوابی عمیق داشت. دوندگان معمولا سریع تر به خواب می روند و خواب عمیق تری نسبت به افراد عادی دارند.

تصویر

دیگر فواید دویدن

سلامت روح و روان

دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد و صبوری در مقابل سیر زندگی هستند.

موقع دویدن هورمونی به نام اندورفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی می شود.

یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است و یکی از علتهای اصلی آن این است که فرد دونده باید کاملا حواسش به مهارت انجام دو باشد و خود به خود از افکار روزانه مانند خانواده، کار و ... خارج می شود و به این صورت است که شادابی و سرزندگی جایگزین افسردگی می شود.

افزایش شوق و حس فعالیت کاری

آیا تا به حال شنیده اید که با سرعت زیادی کاری را شروع کنید؟

این درست است، هم به معنای واقعی و هم از لحاظ علمی تحقیقات نشان داده اند که ورزش می تواند فورا حالت روحی را تقویت و به شما کمک کند روز خود را با قدرت کامل شروع کنید. دویدن احتمالا بهترین راه برای غلبه بر افسردگی و ناراحتی است. اگر احساس افسردگی می کنید، دقیقه دویدن می تواند مانند داروی ضد افسردگی کار کند و حالت روحی را بهبود می دهد.

مطالعه دیگری است نشان می دهد ورزش می تواند به اندازه داروی ضد افسردگی خوب باشد.

با دویدن به صورت ذهنی استراحت می کنید:

دویدن افراد را برای مقابله با استرس و چالش های روزانه بدون ترس و وحشت آماده می کند. فکر کردن زیاد را متوقف خواهد کرد و احساس راحتی بیشتری ایجاد می کند

این امر به این دلیل است که دویدن سریع می تواند فعالیت را در قشر مغز کاهش دهد. این کار ساده ترین و سالم ترین راه برای جدا شدن از آسیاب روزانه است.

دویدن همچنین به اختلال اضطراب و حملات کمک می کند

دانشمندان از تست چالش کربن دی اکسید برای تعیین ارتباط بین حساسیت اضطراب و فعالیت فیزیکی استفاده کرده اند.

آن ها دریافتند افراد فعال فیزیکی در شرایط پر استرس کم تر دچار وحشت می شوند حتی اگر حساسیت اضطراب داشته باشند.

شاد بودن بدون هیچ دارو فقط با دویدن:

دویدن می تواند روحیه شما را مثل داروهای سرگرمی بالا ببرد چون شادی را تحریک می کند.

این دلیل این است که بسیاری از درمان های اعتیاد شامل موارد زیادی از ورزش هستند. دویدن محرک تولید اندوکانبینید است که باعث می شود شادتر و متمرکز به نظر برسید محققین دریافتند که ورزش حالت روحی و خلاقیت را به طور مستقل از هم بهبود می بخشد.

با دویدن تمام سیستم های بدن خوب تنظیم می شوند:

این فقط حالت روحی یا ذهنی نیست. دویدن، تقریبا همه بخش ها و سیستم های بدن را تنظیم می کند.فشار خون را تنظیم خواهد کرد. آنالیز متا مطالعات مختلف نتیجه گیری می کند که ورزش هوازی می تواند درمان دارویی غیر دارویی برای افراد با فشار خون بالا باشد.

دویدن حساسیت انسولین را بهبود می بخشد. قند خون به سرعت پایین می آید زیرا ماهیچه ها از گلوکز یا انرژی در طول دویدن استفاده می کنند.

30 دقیقه دویدن همراه با گرم کردن و کشش (45 دقیقه در کل)سوخت و ساز را برای 14 ساعت آینده افزایش خواهد داد.

البته چنانچه در بخش ورزش و تناسب اندام نمناک گفته ایم این آغاز کار است با گذر زمان مزایای واقعی شروع به نمایش خواهند کرد.

داشتن اعتماد به نفس بیشتر با دویدن:

دویدن باعث می شود که به شدت در مورد خود فکر کنید. تحلیل متا آنالیز 57 دانش آموز نشان داد که ورزش اعتماد بنفس مردم را افزایش داده و تصویر بدن آن ها را بهبود می بخشد.

همچنین می تواند به عنوان ابزار موثر برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان کار کند. مطالعه نشان می دهد که دویدن یا ورزش می تواند عزت نفس را در کودکان و یا جوانان افزایش دهد.

با دویدن باهوش تر هستید

اطلاعات را سریع تر در اداره، در کلاس، یا هر محیط دیگری یاد می گیرید و پردازش خواهید کرد.

مطالعات به فعالیت های تفریحی مختلف و تاثیر آن ها بعد از دوره آموزشی می پردازد گروهی که ورزش می کردند عملکرد بهتری داشتند .

سطح کورتیزول برای حفظ بهتر اطلاعات مورد نیاز است مطالعه دیگری نشان داده است که ورزش هوازی حافظه را تقویت می کند.

زندگی بهتری دارید:

ورزشی مثل دویدن، ناحیه مغز را فعال می کند که مسئول کارکردهای اجرایی مثل کنترل توجه، حافظه کار، یا انعطاف پذیری شناختی است این کار کمک می کند برای رسیدن به اهداف خود بدون از دست دادن تمرکز تلاش کنید.

دو گروه در معرض وضعیت استرس زا قرار داشتند. گروهی که آمادگی جسمانی داشتند، توانستند با احساسات منفی مقابله کنند و دیدگاه مثبتی داشته باشند.

با دویدن کالری می سوزانید:

دویدن کمک می کند تا انبوهی از کالری را بسوزانید همه این را می دانند چیزی که ممکن است ندانید این است که بدن متوقف نمی شود حتی وقتی نمی دوید و

190 کالری دیگر را در عرض 14 ساعت آینده خواهید سوزاند

مثل یک آرام و راحت بچه می خوابید :

با این ذخایر تازه و خلاقیت مطمئنا به چیزهای بیشتری دست خواهید یافت. دویدن کمک می کند راحت تر و سریع بخوابید اینطور زمان و کیفیت خواب را بهبود خواهد بخشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟