فروغ فرخزاد؛ صدایی همچنان به پژواک/ برش هایی از یک گفت و گو

  شنبه، 10 دی 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
فروغ فرخزاد؛ صدایی همچنان به پژواک/ برش هایی از یک گفت و گو
در زمانه ای که جامعه ایرانی درگیر چالش های بزرگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود، فروغ فرخزاد آزادی اش را در عرصه شعر و ادب مسئولانه پی گرفت و آثار بزرگی خلق کرد که هنوز مورد بحث و گفتگوی شاعران و منتقدان ادبی است. راز ماندگاری او، "آزادی بشری" است. آزادانه انسانیت را زیستن و ژرفنای وجود آدمی را کاویدن شاید رمز و راز پرفروغ ماندن نام فروغ است.

فروغ فرخزاد یکی از برجسته ترین زنان شاعره این مرز و بوم است که علیرغم گذشت نزدیک به 56 سال از غروب غم انگیزش در اوج جوانی و خلاقیت، شعرهایش و آثارش خوانده می شود و خود منشأ تفکر و التذاذ و گفتگو است. راز جاودانگی این بزرگ شاعر معاصر ایران چیست؟ هاشم حسینی شاعر، منتقد ادبی و مترجم نام آشنای معاصر ایرانی در یادداشتی اختصاصی برای ساعدنیوز که خود به اثری هنری بدل گشته، به این سؤال پاسخ داده است:

اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بياور و يك دريچه كه از آن به ازدحام كوچه ی خوشبخت بنگرم…ف. ف.


در واکنش به گفت و گوی دلنشین و از نظر من اندیشه برانگیز امروز بامدادمان(پنج شنبه هشتم دیماه ۱۴۰۱)، زادروز فرخنده ی فروغ فرخزاد(هشتم دیماه ۱۳۱۳-۲۴ بهمن ۱۳۴۵) ، پریشادخت شعر پارسی/ به تعبیر زنده یاد م. امید، قلندر میدان شعر؛ برش وار به چند پرسش پیش آمده، کوتاه و گزیده پاسخ هایی نوشتاری می دهم و پیشاپیش ذهن و زبانِ زیبایت را می ستایم.
بنا به دیدگاه من، سنجه ها و معیارهای برآورد شعریت یک اثر را بر مبنای سه گانه ی تلذد، ادبیت و انسانیت تدوین و توزین می کنیم. شعر خوب (آن چنان که م. سرشک و یا کارل سندبرگ مشخص کرده) دلچسب است، گذشت زمان حریف تازگی و خود ویژگی آن به "باطل شد" نمی شود؛ با اقبال خاص و عام رو به روست. علاقه مندان آن را مکرر می خوانند و حظ وافر می برند. موسیقی آن را در آغوش می کشد . پر فروش(best seller) است. از نظر تقارن و هم پوشانیِ فرم و محتوا اصالت زیبایی دارد. در همان حال که در ظرف زبان ملی زاده شده، در جهان گسترش یافته و دغدغه های انسانی دارد.
بنا به اندرز الف بامداد، شعر "دشواری وظیفه" را بر شانه حمل می کند. دکان معرکه و تلکه گیری نیست و خود مُشکیست که می بوید. پس شاعر واقعی نیازی به لابی گری مطبوعاتی و خودفروشی حقارت آمیز ندارد. در این راستاست که در می یابیم برای نمونه: حافظ و فروغ جاودانه اند.

تصویر

فروغ فرخزاد که ۶ کتاب شگفت بیرون داده(آن هم در بازه ی عمری کوتاه و با وجود تنگناها و خصومت های آشکار و پنهان از سوی وعاظ السلاطین و روشنفکرنماها)، هم چنان اشعارش چاپ می شوند، در محافل حقیقت و مجاز خواننده دارند و چالش بر انگیزند.
برای آن که به سهم هر چند ناچیز خود ادای دین کرده و اهمیت جایگاه ادبی/ فرهنگی این قره العین زبان و فرهنگ پارسی را نمایانده باشم، از سه منظر به شخصیت او نگاهی هر چند گذرا می اندازم:
۱- مقایسه ی پهلوان پنبه های شعر دهه ی چهل شمسی با او؛
۲- دیدگاه شادروان غلامحسین یوسفی(۱۳۶۹-۱۳۰۶) استاد ادبیات کلاسیک ایران در باره ی او؛
و
۳- تاکید بر این که اگر او می بود، نه تنها در شعر "آزاد"، بلکه حتا در غزل، رقیب شهریار، ابتهاج و منزوی می ماند.

در دهه ی چهل که روزگار رونق ادبیات است، عده ای که تا کنون شمارشان به تناوب و زیر نام های مختلف، از انگشتان دستان کمتر است، به خلق سبک هایی توخالی و بدون ریشه و پیوند با میراث ادبیِ از رودکی تا نیما دست زدند. در همان سال ها نبوغ و استعداد فروغ همه ی نگاه ها را متوجه خود می کند:
ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد...
با آن که او در سال ۱۳۴۵ خودرویش واژگون می شود و می میرد، اما از همان زمان تا کنون، توانسته این متشاعران خود شیفته ی آبرو باخته به مفستوفلسِ شهرت را پس زده و از اقبال متکاثر برخوردار باشد. آن هم اینان که حتا کتاب های خود چاپِ هم دیگر را نمی خوانند:
حسد چه می بری ای سست نظم بر حافظ!؟

تصویر

استاد غلام حسین یوسفی در کتاب "چشمه ی روشن" با تامل دقیق، شعر و شخصیت فروغ را می کاود و نتیجه می گیرد:
"...وی دارای روح و قریحه ای است شاعرانه...در ادب معاصر فارسی جایگاهی شایسته و ممتاز احراز کرده است..."(صص. ۴۹۳ تا ۵۰۸)

حافظ زمانه، هوشنگ ابتهاج غزلی دارد که با این بیت شروع می شود:
امشب به قصه ی دل من گوش می کنی
فردا مرا چو قصه فراموش می کنی
فروغ چنین زیبا و توانا جوابش را داده:
چون سنگ ها صدای مرا گوش می کنی
سنگی و ناشنیده فراموش می کنی
تا پایان که خلاقانه تخلص خود را به نام ابتهاج گره می زند:
در سایه ها فروغ تو بنشست و رنگ باخت
او را به سایه از چه سیه پوش می کنی؟(کتاب "به آفتاب سلامی دوباره"/تهران: انتشارات سخن، ۱۳۷۷>ص. ۲۵۸)
با توجه به کاربردهای هوشمندانه او از وزن، تصاویر زیبا/ نو و پیام های منحصر به فرد، می توانم ادعا کنم که این استعدادِ جوانمرگ، اگر دیری می پایید، بر ستیغ غزلِ عاشقانه اجتماعی/ سیاسیِ متناسب با این روزگار پایدار می درخشید و می ماند.

برای ارزشیابی کار شاعر پیشنهاد می کنم در پرهیز از رویکرد تک بعدی و مصادره به مطلوب، کارنامه اش را خوب ببینیم و دستاوردهایش را بسنجیم. فروغ آزاد اندیش بسیار مطالعه می کرد. شاعر سفارشی، مدیحه گو و محفل باز نبود. زبان خارجی می دانست و اشعار ملت ها را بیشتر به زبان اصلی می خواند. سیر و سلوک او روندی پویا داشت.
در نگرشی تطبیقی- هر چند این جا به شتاب و کوتاه، شعر زنانه ی او را اگر با سروده های بانو سعاد الصباح،(۱۹۴۲) شاعر عرب(کویتی)/نویسنده واستاد دانشگاه: بسنجیم، به شباهت ها و تفاوت هایی چشمگیر می رسیم. شعرِ "از الف تا ی دوستت دارم" سعاد را اگر بخوانیم انگار فروغست به زبان عربی می سراید.
و یا شعر "دلدارم! با سادگی و بچگی من کنار بیا>که تو بزرگی و در اوج..." یادآور آشنایی فروغ با مرشدش ابراهیم گلستان است که خود کتاب "تولدی دیگر" را به او تقدیم کرده...

تصویر

برای آشنایی با جوانب پنهان مانده ای از زندگی فروغ فرخزاد و پرتوهای حضورش در جامعه به سه نمونه یادمان اشاره می کنم.

۱
شاعر گمنام مانده، اما خوش قریحه ی خوزستانی: بانو فرزانه آذرمهر(۱۳۱۴) در گفت و گویی که سال ها پیش با او داشتم(>> وبلاگم: پرسه های اندیشه) به دوستیش با فروغ در دهه ی ۳۰ شمسی اشاره کرد که تازه ازدواج کرده و با شوهرش پرویز شاپور به اهواز آمده بودند:
- ...او که خیاط زنانه ی ماهر و هنرمندی بود، یک چرخ خیاطی داشت و سفارش دوخت می گرفت...یک روز که برگه های آگهی دست نوشت در مورد خیاط خانه اش را آورده و دم در به همسایه ها می داد، با دیدن من که خود را کاملن پوشانده، چادر چاقچور کرده و در را به رویش باز کرده بودم، پرخاش کنان گفت:
- ...این چه بلاییه به سر خودت آوردی؟! ...
پس از آن که ملاقات های متعددی با هم داشتیم و خیلی با من صحبت می کرد، تحولی در نگاهم به زنانگی خود و پوششم پیش آمد و در واقع دچار "تولدی دیگر" شدم.

۲
من که خود مترجم و کمی شاعرم! روزی که در اهواز سکونت داشتم، دخترکی دبیرستانی، دفتر شعرش را برایم فرستاد بخوانم و نظر بدهم. من هم ارزشیابی مکتوب خود را در نامه ای نوشتم و از جمله این که تا می توانی اشعار شاعران را بخوان و بخوان و به ویژه با صناعت های شعری پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی آشنا شو...
او مدتی بعد در یک نشست شعرخوانی، در پایان جلسه نزد من آمد و در خلوت، به شوخی، حقیقت تلخی را در میان گذاشت:
- شما راه سختی را پیش پایم گذاشته اید. خواندن دیوان ها و دود چراغ خوردن...یادداشت برداشتن و حفظ کردن اشعار...اما فلانی[که من او را از اصحاب متادون نامیده ام و نوچه های ریز و درشتی دارد] به من گفته برای رسیدن به خلاقیت خلق الساعه باید سیگار بکشم، با مردها لوندی کنم و... تا به مرتبه ی فروغ برسم...[!؟]
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

۳
در دهه های ۵۰ و ۶۰ شمسی عده ای از افراد چپ اندیش می گفتند:
- فروغ شاعر خُرده بورژوای منحط و منحرفیست[!؟]
با یکی از آن ها که "توده ای" پرمدعایی است، مکالمه امان به مشاجره کشیده شد. آخر سر، در آن جمع اعوان و انصارش گفتم:
- بی شک اگر قدرت به دست شما می افتاد، محدودیت هاو بلاهای تا حد مرگی را که "بریا"یی ها به سر آنا آخموتوا آورده بودند، بر سر فروغ بی گناه نازل می کردید و دق مرگش می کردید...

برای پایان خوش، اشاره به گفت و گوی مترجم زبردست، دکتر عبدالحسین فرزاد با غاده السمان(۱۹۴۲، سوریه) از کتاب "غمنانه ای برای یاسمن ها"(نشر چشمه، ۱۳۷۷، صص. ۲۳ و ۲۴) اشاره می کنم:
فرزاد:
- ...در ایران شاعر فقید و بزرگ ما فروغ در آغاز شاعریش در آن جامعه ی برده وار، احساس اسارت کرد(دفتر شعر: اسیر). سپس بعد از آن دیوارهای منع و بردگی را که سنت های کلاسیک و جهالت موروثی برافراشته بود، شناخت(دفتر: دیوار).
من میان ادبیات شما و ادبیات فروغ، شباهت های فراوان می بینم. به ویژه بعد از کتاب شما به نام(کوچ بندرهای قدیمی).
نظر شما در باره ی این مطابقت چیست؟

غاده السمان:
- من نمونه هایی ترجمه شده از اشعارِ این شاعر شگفت انگیز شما را خوانده ام و بسیار خوشم آمده است و نقطه های اشتراک زیادی میان جهان من و جهان او وجود دارد.
اما یک فرق اساسی میان من و او است؛ و آن این است که او بسیار شفاف است و قدرت زیادی برای آشتی دارد. در حالی که من بیشتر تمرّد دارم و مایل به مقاومت هستم.
☆○☆
هاشم حسینی، هشتم دیماه ۱۴۰۱
December 28, 2022

*** این گفتگو توسط مهندس علیرضا شمس تنظیم شده است.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
حسین
2 سال پیش

اگر او زنده بود؟؟؟ روحش شاد فریدون فرخ زاد
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (202 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (151 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان