فرق بین جگر گاو و گوسفند و مرغ در چیست؟

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
فرق بین جگر گاو و گوسفند و مرغ در چیست؟
جگر به طور کلی یک غذای سالم است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد، اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A و یا رتینول است. ویتامین A پیش ساخته در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر یافت می شود.

جگر یکی از غذاهای مفید است که بسیار مناسب برای تمام گروه های سنی در جهان است. جگر گوسفند با جگر گاو و جگر مرغ تفاوت هایی را دارد و بهتر است از هر 3 نوع آن مصرف شود. برای تأمین انرژی بدن خود می توانید هفته ای ۹۰ گرم جگر مصرف کنید. جگر گاو، گوسفند و مرغ یکی از منابع غنی از آهن به شمار رفته و برای رفع کم خونی مصرف آن مناسب است. وی افزود: افرادی که کم خونی داشته در صورتی که مشکل چربی خون و کلسترول نداشته باشند می توانند هفته ای یک یا دو بار جگر مصرف کنند. بیمارانی که مبتلا به کلسترول خون هستند برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود باید از مواد غذایی جایگزین جگر همچون مغز پسته و بادام و نان های سبوس دار استفاده کنند.

جگر دارای میزان زیادی پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است. یک تکه ۶۸ گرمی جگر حاوی ۶٪ ارزش روزانه چربی های اشباع، ۲٪ سدیم و ۱٪ کربوهیدرات است. یک قسمت جگر ، حدود ۱۳۰ کالری دارد. یک تکه جگر ، ۴۰٪ پروتئین مورد نیاز بدن برای ساخت و ترمیم سلول، تبدیل غذا به انرژی، ساخت برخی آنزیم ها، هورمون ها و پادتن ها و همچنین تولید شیر مادر را در خود دارد. زمانی که بدن با کمبود پروتئین مواجه باشد، به اسیدهای آمینه آسیب وارد می کند. ۲۱ اسید آمینه مورد نیاز بدن وجود دارد که جگر ۴ نوع از آن ها را تامین می کند. به علاوه، جگر ۲٪ ویتامین دارد که در تولید مواد ژنتیکی و سلول های قرمز خون و همچنین در سلامت عصبی، نقش مهمی ایفا می کند. یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده آن، ویتامین A است که نقش مهمی در اندام های حیاتی، سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل دارد و همچنین در ارتباط، رشد و تفکیک سلولی نیز فعالیت دارد. ماده دیگر، ریبوفلاوین است که به متابولیسم غذا کمک کرده و سلامت پوست را نیز حفظ می کند.

ماده دیگر موجود در گوشت قرمز ، زینک است و زینک در فرآیند متابولیسم سلولی، سیستم ایمنی، تولید DNA، درمان زخم ها و تقسیم سلولی کاربرد دارد. آهن به انتقال اکسیژن از ریه ها به بدن و همچنین به رشد و تقسیم سلولی کمک می کند. ماده دیگر موجود در جگر ، سلنیوم است که در مبارزه با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد به بدن کمک می کند. عملکرد سلنیوم و پروتئین می تواند آنتی اکسیدان های قوی به نام سلنوپروتئین بسازد. سلنوپروتئین ها می توانند به جلوگیری از سرطان و بیماری قلبی کمک کنند. سلنیوم همچنین در عملکرد سیستم ایمنی و غده تیروئید نیز نقش مهمی ایفا می کند.

تصویر

ارزش غذایی جگر مرغ

مواد و محتویات در 100 گرم جگر مرغ: کالری 156 کیلوکالری، پروتئین 22٫9 گرم، ویتامین B12 45 میکروگرم، نیاسین 0.16 میلی گرم، پتاسیم 300 میلیگرم، منیزیوم 23 میلیگرم، آهن 11٫3 میلیگرم، مس 3٫8 میلیگرم، چربی 7٫1 گرم، کلسترول 390 میلیگرم، ویتامینB6 0/549 میلیگرم

ارزش غذایی جگر سیاه

کبد یا جگر سیاه، پایگاه اصلی متابولیسم (سوخت وساز) مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و سموم بدن دام و محل ذخیره انواع ریزمغذی هاست. این عضو سرشار از ویتامین های گروه B بخصوص A،B12،B6، B2،B1 و منبع اسیدفولیک، آهن و روی است. پروتئین جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمزاست ولی آهن آن 2 تا 3 برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. مقدار کلسترول آن تقریبا 2 برابر گوشت قرمز کم چرب است و اگر در یک روز 100 گرم آن مصرف شود، تقریبا 5 / 1 برابر بیشتر از حد مجاز، کلسترول وارد بدن شده است. یک سیخ جگر حدود 80 کالری انرژی داشته و در هر 100 گرم آن 185 کالری و در همین میزان جگر سرخ شده 330 کالری انرژی به همراه مقدار بیشتر کلسترول نهفته است.

ارزش غذایی جگر سفید

ریه یا جگر سفید دام مسوول تنفس و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن است. پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه و گوشت قرمز است، ولی کلسترول آن تقریبا برابر جگر سیاه و بیشتر از گوشت گاو کم چرب است. این فرآورده در مقایسه با جگر سیاه از نظر ویتامین A فقیر است و آهن کمتری دارد. خوب است بدانید در 100 گرم جگر سفید 160 کالری انرژی نهفته است و معمولا از آن به دلیل پروتئین مطلوب در فرآورده های گوشتی صنعتی استفاده می شود.

مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی شود

از زمانی که جگر تازه تهیه می شود، تنها دو روز فرصت است که آن را استفاده کنیم چرا که بیش از این مدت این ماده غذایی خراب شده و دیگر مناسب مصرف نیست. جگر پس از خرید برای مصرف نباید در فریزر نگه داری شود چرا که خواص خود را از دست می دهد. گوشت قرمز نیز در صورتیکه یک سال در فریزر نگه داری شود. همچون تفاله بوده و هیچ خاصیتی ندارد.

جگر مرغ با جگر گاو و گوسفند تفاوتی ندار

جگر علاوه بر اینکه غنی از آهن بوده حاوی املاح دیگری همچون منیزیم، کلسیم و فسفر است. بدن روزانه به 180 گرم پروتئین نیاز دارد, بنابر این روزی که از جگر در وعده های غذایی استفاده می شود تقریبا نیمی از پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف بیشتر نیست. جگر را باید از مراکزی تهیه کرد که مورد تأیید دامپزشکی بوده و همچنین از بوی جگر می توان به فاسد بودن یا نبودن آن پی برد.

چگونه می توان جگر مرغ را مصرف کرد؟

مصرف جگر مرغ مهم ترین چیزی است که باید در نظر گرفت. مصرف آن برای سلامتی بسیار ایمن است اما شما همچنین باید در مورد نحوه پخت آن محتاط باشید. بهترین دستور این است که جگر مرغ باید پخته شود تا از سموم، باکتری ها یا میکروب هایی که موجب بیماری می شوند جلوگیری شود. 100 گرم از جگر پخته شده مرغ حدود 45 کالری با تنها حدود 1 گرم چربی و 15 میلی گرم سدیم و 0 کربوهیدرات دارد. جگر مرغ حدود 7 گرم پروتئین دارد. اگر شما جگر مرغ را در روغن بپزید،باید کالری و چربی اضافی روغن را در هنگام تعیین میزان تغذیه کل در خدمت خود در مرغ و جگر انتخاب کنید.

تصویر

عوارض جانبی جگر

مصرف جگر به روش درست برای سلامتی بسیار مفید است، اما باید اثرات جانبی جگر مرغ را در نظر بگیرید چون این جگر کلسترول بالایی دارد. از آنجا که ما نمی توانیم کلسترول را به اندازه کافی بخوریم، باید در مورد مصرف چربی مرغ فکر کنیم. وقتی غذایی با کلسترول بالا مصرف کنیم، بدن ما ممکن است مشکلات سلامتی پیدا کند. اگر ما مقدار زیادی از غذاهای کلسترول بالا مانند کبد مرغ را مصرف کنیم، بدن ما سنتز کلسترول خود را افزایش خواهد داد. اگر بیشتر مصرف کنیم ، این کار منجر به بیماری های قلبی میشود و جگر مرغ باعث افزایش سطح کلسترول خون خواهد شد. در حالی که مصرف ویتامین A به ویژه از جگر مرغ می تواند برای نوزادان مضر باشد. بیش از 2800 میکروگرم (9.333 IU) در هر روز استفاده نکنید. اگر از داروهای آکنه خوراکی استفاده می کنید که حاوی ایزوترتینوئین است، نیازی نیست که مکمل ویتامین A مصرف کنید. اگرچه جگر مرغ یک غذای بهداشتی است که ارزش غذایی زیادی را فراهم می کند، اما برخی نگرانی های قانونی درمورد آن وجود دارد.

چندین توصیه ها

  • جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و... است. به همین دلیل احتمال دارد پسماند برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر دام اندوخته و برای سلامت مصرف کننده مضر باشد. قلوه نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین بهتر است از احشای دام های جوان تر که احتمال تجمع سموم در آن کمتر است، استفاده شود.
  • به دلیل آن که ویتامین A جگر بیش از حد نیازبدن است، مصرف مکرر آن می تواند با انباشت ویتامین A در کبد مصرف کننده موجب آسیب دیدگی وکاهش عملکرد این عضو شود. خوب است بدانید تجمع ویتامین A جگر در بدن زنان بارداری که مرتبا برای رشد جنین خود از این محصول استفاده می کنند، می تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد و مصرف کننده را دچار نوعی مسمومیت سازد.
  • افزایش آهن جگر در مردان می تواند زمینه افزایش هموسیستئین را در بدن فراهم کرده و منجر به بروز بیماری های قلبی ـ عروقی شود. از سوی دیگر، آهن می تواند با تجمع در بافت کبد و کلیه موجب ناکارایی این 2 عضو شود.
  • احشای دام سرشار از اسیداوریک و باز آلی پورین هستند که می توانند زمینه ابتلا به نقرس و اسید اوریک بالا را فراهم کنند.
  • دل، جگر و قلوه به دلیل چربی های اشباع و کلسترول بسیار بالا می توانند منجر به پرفشاری خون، افزایش کلسترول و نارسایی کلیوی شوند و با ایجاد پاسخ های التهابی در بدن عوارض بیماری های مفصلی و آرتریت روماتویید را ناگوارتر سازند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مقایسه تشییع جنازه رضاپالان در قم و تهران با تشییع آیت‌الله بروجردی در همان زمان پهلوی +عکس فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید! روایت مرحوم نادر طالب زاده: راز رئیسی شدن شهید رئیسی +ویدئو دختر خلبان بالگرد رئیس‌جمهور؛ سرتیپ طاهر مصطفوی :دخترا بابایی میشن دیگه💔+ویدئو روایت دردناک همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی برای زنده نگهداشتن یاد عزیزشان؛ پیغام دادن از طرف همسر+ویدیو صبحانه چندگانه و فوق مفصل خانواده استخری در مسافرتشان به ترکیه+عکس/ شما هم با دیدنش گشنه شدین؟ آموزش یک تزیین خاص و بسیار ساده طالبی برای مهمانی و مجالس+ویدئو زَهرِ تَرَک شدن رویا میرعلمی در برنامه شب آهنگی+فیلم/میرعلمی: فکر کردم سرمو میکوبی به میز!! روایت عجیب علیرضا بیرانوند از نان بربری و پنیر خامه ای خریدنش با پول صدقه های مردم+ ویدیو/ فکر کردن بی خانمانه بهش پول دادن شور و شوق نوجوانی نفس بازغی و دوستانش تو حوزه امتحان نهایی +ویدئو / ویدیو رو باباش استوری کرده ابتکار هوش پَرون و خنده دار راننده پراید برای تشویق دیگر رانندگان به استفاده از راهنما/ با این هوش انیشتین تو گور لرزید! عاشقانه های ریما رامین فر، همای پایتخت با همسرش امیر جعفری، در اروپا+عکس تصویری از جوانی سیدحسن نصرالله در کنار مادرش که امروز فوت شد+عکس لحظه شکار شدن یک دختر بچه اصفهانی توسط عقاب/ پدرش از چنگ عقاب نجاتش داد+فیلم قابی از همه اعضای خانواده ستاره سادات قطبی در کنار هم/ دورهمی خانواده پر جمعیت در روز تولد مادر بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس ویدیویی از شهربانو منصوریان درحال کارگری در خانه درحال ساخت/ میگه من که کارگرم؛ بقیه هم اوستا و بنا... رفتار شنیع یک معلم با پخش بدون سانسور فیلمی از شغل پدر دانش آموزانش/ طفلیا اشکشون دراومد مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام روایت جالب حامد شاکرنژاد از تماشای برنامه محفل توسط سیدابراهیم رئیسی و شوخی با بگومگوهای بین شاکر نژاد و حسنین+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستا بنا با عبور دادن تیر برق شهرداری از تراس خانه اش حماسه آفرید+عکس/اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان نیمرو پَزون به روش حمید هیراد/ آشپزی آقای خواننده به سبک تازه +فیلم مردی به نام گربه‌ماهی؛ اولین فرعون مصر چه کسی بود؟ +عکس استوری احساسی مهدی طارمی برای خداحافظی اشکان دژاگه/ بازی کردن با شما باعث افتخار بود برادر... دکوراسیون اروپایی گوشه ای از خونه نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران با پیانو خوشگل+فیلم رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند پسر 9 ساله شهید مالک رحمتی: پدرم یک قهرمان بود+ ویدئو/مالک دل ها شدی... قربون صدقه رفتن و تبریک روز برادر به سبک فریبا نادری برای داداش یکی یدونه اش+عکس/ ماشالله چه داداش خوش تیپی داره گریه های تلخ پسر جوان شهید آیت الله آل هاشم سر خاک پدرش+ویدئو/پدر که نباشد تکیه گاهی نیست... دو پدر داغدار در یک قاب؛ یکی برای امام جمعه تبریز و دیگری فرزندان نظامش+عکس پدر دختری محسن کیایی و دخترش/ بچه ها می بینند بچه ها تکرار می کنند به روایت تصویر!😂 از کاهنان معبد آمون تا فرعونِ یکتاپرست؛ مصریان باستان چه دینی داشتند؟ آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد احترام ویژه و ستودنی رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر امام جمعه شهید تبریز +ویدیو سرود حزب الله لبنان برای رئیس جمهور شهید +ویدئو مادرانه های جورجینا و شیطنت های تمام نشدنی بچه هایش+ فیلم/چه صبر و حوصله ای داره!! صدای منتشر نشده از التماس های یک مادر برای نجات رئیس جمهور در روز سانحه
تیتر امروز   
فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید!
بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس
مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس
قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان
رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند
آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد
سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد
ابراز ندامت و انتشار استوری عذرخواهی توسط بلاگر هتاک به شهدای خدمت با 6 هزار نفر فالوئر بعد از دستگیری!
سد قیز قلعه‌سی در دولت روحانی افتتاح شده بود؟/ توضیحات مهم وزارت نیرو درباره یک خبر کذب
قالیباف، اژه‌ای و مخبر می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند؟
محمود احمدی نژاد آماده کاندیداتوری در انتخابات 1403 /قطعا کوتاهی نمی کنم /دعا کنید
جلسه علی لاریجانی با رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات صحت دارد؟
سیدحسن نصرالله عزادار شد/ حواشی داغ امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
جمیله علم الهدی در توصیف همسرش ابراهیم رئیسی چه گفت؟
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم