فرق بین جگر گاو و گوسفند و مرغ در چیست؟

  شنبه، 07 تیر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
فرق بین جگر گاو و گوسفند و مرغ در چیست؟
جگر به طور کلی یک غذای سالم است که غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین می باشد، اما حاوی مقادیر زیادی از ویتامین A و یا رتینول است. ویتامین A پیش ساخته در محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، شیر و جگر یافت می شود.

جگر یکی از غذاهای مفید است که بسیار مناسب برای تمام گروه های سنی در جهان است. جگر گوسفند با جگر گاو و جگر مرغ تفاوت هایی را دارد و بهتر است از هر 3 نوع آن مصرف شود. برای تأمین انرژی بدن خود می توانید هفته ای ۹۰ گرم جگر مصرف کنید. جگر گاو، گوسفند و مرغ یکی از منابع غنی از آهن به شمار رفته و برای رفع کم خونی مصرف آن مناسب است. وی افزود: افرادی که کم خونی داشته در صورتی که مشکل چربی خون و کلسترول نداشته باشند می توانند هفته ای یک یا دو بار جگر مصرف کنند. بیمارانی که مبتلا به کلسترول خون هستند برای تأمین آهن مورد نیاز بدن خود باید از مواد غذایی جایگزین جگر همچون مغز پسته و بادام و نان های سبوس دار استفاده کنند.

جگر دارای میزان زیادی پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین ها و مواد معدنی است. یک تکه ۶۸ گرمی جگر حاوی ۶٪ ارزش روزانه چربی های اشباع، ۲٪ سدیم و ۱٪ کربوهیدرات است. یک قسمت جگر ، حدود ۱۳۰ کالری دارد. یک تکه جگر ، ۴۰٪ پروتئین مورد نیاز بدن برای ساخت و ترمیم سلول، تبدیل غذا به انرژی، ساخت برخی آنزیم ها، هورمون ها و پادتن ها و همچنین تولید شیر مادر را در خود دارد. زمانی که بدن با کمبود پروتئین مواجه باشد، به اسیدهای آمینه آسیب وارد می کند. ۲۱ اسید آمینه مورد نیاز بدن وجود دارد که جگر ۴ نوع از آن ها را تامین می کند. به علاوه، جگر ۲٪ ویتامین دارد که در تولید مواد ژنتیکی و سلول های قرمز خون و همچنین در سلامت عصبی، نقش مهمی ایفا می کند. یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده آن، ویتامین A است که نقش مهمی در اندام های حیاتی، سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل دارد و همچنین در ارتباط، رشد و تفکیک سلولی نیز فعالیت دارد. ماده دیگر، ریبوفلاوین است که به متابولیسم غذا کمک کرده و سلامت پوست را نیز حفظ می کند.

ماده دیگر موجود در گوشت قرمز ، زینک است و زینک در فرآیند متابولیسم سلولی، سیستم ایمنی، تولید DNA، درمان زخم ها و تقسیم سلولی کاربرد دارد. آهن به انتقال اکسیژن از ریه ها به بدن و همچنین به رشد و تقسیم سلولی کمک می کند. ماده دیگر موجود در جگر ، سلنیوم است که در مبارزه با آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد به بدن کمک می کند. عملکرد سلنیوم و پروتئین می تواند آنتی اکسیدان های قوی به نام سلنوپروتئین بسازد. سلنوپروتئین ها می توانند به جلوگیری از سرطان و بیماری قلبی کمک کنند. سلنیوم همچنین در عملکرد سیستم ایمنی و غده تیروئید نیز نقش مهمی ایفا می کند.

تصویر

ارزش غذایی جگر مرغ

مواد و محتویات در 100 گرم جگر مرغ: کالری 156 کیلوکالری، پروتئین 22٫9 گرم، ویتامین B12 45 میکروگرم، نیاسین 0.16 میلی گرم، پتاسیم 300 میلیگرم، منیزیوم 23 میلیگرم، آهن 11٫3 میلیگرم، مس 3٫8 میلیگرم، چربی 7٫1 گرم، کلسترول 390 میلیگرم، ویتامینB6 0/549 میلیگرم

ارزش غذایی جگر سیاه

کبد یا جگر سیاه، پایگاه اصلی متابولیسم (سوخت وساز) مواد غذایی، شیمیایی، دارویی و سموم بدن دام و محل ذخیره انواع ریزمغذی هاست. این عضو سرشار از ویتامین های گروه B بخصوص A،B12،B6، B2،B1 و منبع اسیدفولیک، آهن و روی است. پروتئین جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمزاست ولی آهن آن 2 تا 3 برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. مقدار کلسترول آن تقریبا 2 برابر گوشت قرمز کم چرب است و اگر در یک روز 100 گرم آن مصرف شود، تقریبا 5 / 1 برابر بیشتر از حد مجاز، کلسترول وارد بدن شده است. یک سیخ جگر حدود 80 کالری انرژی داشته و در هر 100 گرم آن 185 کالری و در همین میزان جگر سرخ شده 330 کالری انرژی به همراه مقدار بیشتر کلسترول نهفته است.

ارزش غذایی جگر سفید

ریه یا جگر سفید دام مسوول تنفس و تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن است. پروتئین و چربی آن کمتر از جگر سیاه و گوشت قرمز است، ولی کلسترول آن تقریبا برابر جگر سیاه و بیشتر از گوشت گاو کم چرب است. این فرآورده در مقایسه با جگر سیاه از نظر ویتامین A فقیر است و آهن کمتری دارد. خوب است بدانید در 100 گرم جگر سفید 160 کالری انرژی نهفته است و معمولا از آن به دلیل پروتئین مطلوب در فرآورده های گوشتی صنعتی استفاده می شود.

مصرف جگر برای کودکان زیر یک سال به هیچ عنوان توصیه نمی شود

از زمانی که جگر تازه تهیه می شود، تنها دو روز فرصت است که آن را استفاده کنیم چرا که بیش از این مدت این ماده غذایی خراب شده و دیگر مناسب مصرف نیست. جگر پس از خرید برای مصرف نباید در فریزر نگه داری شود چرا که خواص خود را از دست می دهد. گوشت قرمز نیز در صورتیکه یک سال در فریزر نگه داری شود. همچون تفاله بوده و هیچ خاصیتی ندارد.

جگر مرغ با جگر گاو و گوسفند تفاوتی ندار

جگر علاوه بر اینکه غنی از آهن بوده حاوی املاح دیگری همچون منیزیم، کلسیم و فسفر است. بدن روزانه به 180 گرم پروتئین نیاز دارد, بنابر این روزی که از جگر در وعده های غذایی استفاده می شود تقریبا نیمی از پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف بیشتر نیست. جگر را باید از مراکزی تهیه کرد که مورد تأیید دامپزشکی بوده و همچنین از بوی جگر می توان به فاسد بودن یا نبودن آن پی برد.

چگونه می توان جگر مرغ را مصرف کرد؟

مصرف جگر مرغ مهم ترین چیزی است که باید در نظر گرفت. مصرف آن برای سلامتی بسیار ایمن است اما شما همچنین باید در مورد نحوه پخت آن محتاط باشید. بهترین دستور این است که جگر مرغ باید پخته شود تا از سموم، باکتری ها یا میکروب هایی که موجب بیماری می شوند جلوگیری شود. 100 گرم از جگر پخته شده مرغ حدود 45 کالری با تنها حدود 1 گرم چربی و 15 میلی گرم سدیم و 0 کربوهیدرات دارد. جگر مرغ حدود 7 گرم پروتئین دارد. اگر شما جگر مرغ را در روغن بپزید،باید کالری و چربی اضافی روغن را در هنگام تعیین میزان تغذیه کل در خدمت خود در مرغ و جگر انتخاب کنید.

تصویر

عوارض جانبی جگر

مصرف جگر به روش درست برای سلامتی بسیار مفید است، اما باید اثرات جانبی جگر مرغ را در نظر بگیرید چون این جگر کلسترول بالایی دارد. از آنجا که ما نمی توانیم کلسترول را به اندازه کافی بخوریم، باید در مورد مصرف چربی مرغ فکر کنیم. وقتی غذایی با کلسترول بالا مصرف کنیم، بدن ما ممکن است مشکلات سلامتی پیدا کند. اگر ما مقدار زیادی از غذاهای کلسترول بالا مانند کبد مرغ را مصرف کنیم، بدن ما سنتز کلسترول خود را افزایش خواهد داد. اگر بیشتر مصرف کنیم ، این کار منجر به بیماری های قلبی میشود و جگر مرغ باعث افزایش سطح کلسترول خون خواهد شد. در حالی که مصرف ویتامین A به ویژه از جگر مرغ می تواند برای نوزادان مضر باشد. بیش از 2800 میکروگرم (9.333 IU) در هر روز استفاده نکنید. اگر از داروهای آکنه خوراکی استفاده می کنید که حاوی ایزوترتینوئین است، نیازی نیست که مکمل ویتامین A مصرف کنید. اگرچه جگر مرغ یک غذای بهداشتی است که ارزش غذایی زیادی را فراهم می کند، اما برخی نگرانی های قانونی درمورد آن وجود دارد.

چندین توصیه ها

  • جگر سیاه محل تجمع و دفع مواد زاید، سموم شیمیایی، داروهای هورمونی و... است. به همین دلیل احتمال دارد پسماند برخی از این ترکیبات در بافت چرب جگر دام اندوخته و برای سلامت مصرف کننده مضر باشد. قلوه نیز از این موضوع مستثنی نیست. بنابراین بهتر است از احشای دام های جوان تر که احتمال تجمع سموم در آن کمتر است، استفاده شود.
  • به دلیل آن که ویتامین A جگر بیش از حد نیازبدن است، مصرف مکرر آن می تواند با انباشت ویتامین A در کبد مصرف کننده موجب آسیب دیدگی وکاهش عملکرد این عضو شود. خوب است بدانید تجمع ویتامین A جگر در بدن زنان بارداری که مرتبا برای رشد جنین خود از این محصول استفاده می کنند، می تواند خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد و مصرف کننده را دچار نوعی مسمومیت سازد.
  • افزایش آهن جگر در مردان می تواند زمینه افزایش هموسیستئین را در بدن فراهم کرده و منجر به بروز بیماری های قلبی ـ عروقی شود. از سوی دیگر، آهن می تواند با تجمع در بافت کبد و کلیه موجب ناکارایی این 2 عضو شود.
  • احشای دام سرشار از اسیداوریک و باز آلی پورین هستند که می توانند زمینه ابتلا به نقرس و اسید اوریک بالا را فراهم کنند.
  • دل، جگر و قلوه به دلیل چربی های اشباع و کلسترول بسیار بالا می توانند منجر به پرفشاری خون، افزایش کلسترول و نارسایی کلیوی شوند و با ایجاد پاسخ های التهابی در بدن عوارض بیماری های مفصلی و آرتریت روماتویید را ناگوارتر سازند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (59 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (52 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (31 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ترکیب توالت فرنگی با ایرانی حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه سه شنبه 2 مرداد 1403
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت