قبرستان قدیمی یهودیان پراگ و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
قبرستان قدیمی یهودیان پراگ و جاذبه های آن!
قبرستان قدیمی یهودی ها مکانی است با 12 لایه قبر که در قدیم به علت کمبود جا و با اضافه کردن خاک جدید چنین وضعیتی را پیدا کرده است.با ما در ساعد نیوز همراه باشید.

قبرستان قدیمی یهودیان در پراگ، شامل 12 هزار سنگ قبر می‌شود که برخی از آن‌ها با موتیف‌هایی از گیاهان و حیوانات تزیین شده‌اند. از این قبرستان به‌عنوان قدیمی‌ترین گورستان یهودی بازمانده در سراسر جهان یاد می‌شود و به‌همراه کنیسه قدیمی-جدید، مهم‌ترین بخش از محله یهودی‌های پراگ به‌شمار می‌رود. با احداث در اوایل قرن 15 میلادی، روی قدیمی‌ترین سنگ قبر تاریخ سال 1439 حک شده است. از آنجا که ابعاد این قبرستان نسبت به تعداد مرده‌های مدفون در آن کم بوده است، اجساد مردگان به‌صورت لایه لایه روی یک‌دیگر دفن شده‌‌‌اند. تعداد لایه‌های برخی از گورها به رقم 10 می‌رسد.

پراگ، پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری چک مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که قبرستان قدیمی یهودیان پراگ یکی از این جاذبه‌های طبیعی است. مسافرانی که از قبرستان قدیمی یهودیان پراگ دیدن می‌کنند، از سکوت و خلوت آن شگفت زده می‌شوند. اگرچه هیچ مقبره یا گلی در سراسر قبرستان وجود ندارد، اما طبق سنت یهودی، هزاران سنگ در سراسر محوطه و بالای سنگ قبرها پراکنده شده است.

گورستان قدیمی یهودیان در پراگ واقع در کشور جمهوری چک به صورت لایه لایه می باشد. دارای 12 لایه قبر بوده که در گذشته به دلیل کمبود فضا و اضافه شدن خاک به این گورستان وضعیت آن به این شکل تبدیل شده است. نام دیگر این مکان باغ یهودیان می باشد.در دوره پادشاهی ولادیسلاف در سال 1478 میلادی، این قبرستان به دلیل درخواست مردم و شکایت پی در پی آن ها بسته شد و به مرور زمان در بین ساخت و ساز خیابان ها در این شهر به فراموشی سپرده شد. در اواخر قرن 15، دوباره از گورستان قدیمی یهودیان استفاده شد و پس از آن که دیگر جایی برای دفن مردگان جدید نبود و مجبور شدند لایه ای از نمک و خاک بر روی سطح این گورستان اضافه کنند. در آن زمان به دلیل کمبود جا برای حفر قبر جدید، یک لایه خاک بر روی قبر های قدیمی اضافه می کردند و سپس قبر های جدید حفر می کردند. این اتفاق برای گورستان قدیمی یهودیان 12 بار تکرار شده است. هم اکنون این گورستان 12 لایه دارد که باعث جالب بودن آن برای گردشگران تور پراگ می باشد. در برخی نقاط این گورستان شواهدی از لایه های قدیمی تر قابل مشاهده است. طبح شواهد و تحقیقات، افرادی که در لایه های زیرین دفن شده اند به دلیل کمبود اکسیژن، سالم تر مانده اند.

 قبرستان قدیمی یهودیان پراگ

قدیمی ترین مکان دفن یهودیان، گورستان قدیمی یهودیان پراگ است که قدیمی ترین قبر آن متعلق به رابی و پوئت آویگادور، در سال 1439 میلادی حفر شده است. همچنین آخرین قبری که در این گورستان حفر شده است متعلق به سال 1787 میلادی می باشد. به طور کلی می توان گفت در طول 350 سال، حدود صد هزار یهودی در 12 لایه خاک دفن شده اند. طبق شواهد موجود، این قبرستان در قرن 15 میلادی ساخته شده است، اما این زمان دقیق نیست و ممکن زمان ساخت آن قبل تر از قرن 15 باشد. تنها مدرک موجود برای زمان ساخت این گورستان قدیمی ترین قبر آن است که در ابتدای متن به آن اشاره کرده ایم. در زمان قدیم یهودیان این شهر اجازه خاک سپاری مرده های خود را در گورستان های دیگر یهودیان نداشتند و باید مردگان خود را در گورستان قدیمی یهودیان به خاک می سپردند. همچنین اجازه تغییر مکان سنگ قبر ها وجود نداشت و سنگ قبر ها را نیز بر روی لایه جدید می آوردند. امروزه تعداد بالای سنگ قبر های این مکان و معماری آنها باعث شده این گورستان به مکانی دیدنی برای گردشگران تور پراگ تبدیل شود. جنس سنگ قبر های این گورستان در ابتدا از چوب و اواخر به استفاده از سنگ برای ساخت سنگ قبر ها روی آوردند.

از افراد معروفی که در گورستان قدیمی یهودیان دفن شده اند می توان به دیوید اوپنهایم، نویسنده معروف آن زمان و دیوید گانس ستاره شناس، اشاره کرد. یکی دیگر از قدیمی ترین سنگ قبرها در این گورستان متعلق به موردکای مایسل می باشد، که در سال 1601 به خاک سپرده شده است.در زمان جنگ جهانی دوم این منطقه توسط نازی ها اشغال شد اما به دلیل اینکه هیتلر قصد داشت پس از جنگ و کشتن تمام یهودی ها، این گورستان را به موزه تبدیل کند، این مکان دست نخورده باقی ماند.

 قبرستان قدیمی یهودیان پراگ

چه کسانی در قبرستان قدیمی یهودیان پراگ دفن شده اند؟

قبرستان قدیمی یهودیان پراگ تنها مکانی بود که یهودیان در طول بیش از 300 سال در آن دفن شدند. بیش از 12000 سنگ قبر شمارش شده است، اما این گورستان محل رفت و آمد بیش از 100000 روح است. کمبود فضا، پوشاندن قبرهای موجود را با خاک جدید الزامی کرده تا بتوان قبرهای موجود را روی آن قرار داد. قدیمی‌ترین سنگ قبر قبرستان قدیمی یهودیان پراگ متعلق به آویگدور کارا شاعر مذهبی است که در سال 1439 درگذشت.

یکی از مشهورترین افراد مدفون در گورستان قدیمی یهودیان پراگ خاخام جودا لوو است که در قرن شانزدهم در اروپا فردی بسیار مهم و تاثیر گذار بود. افراد مشهوری که در قبرستان قدیمی یهودیان پراگ دفن شده‌اند عبارتند از:

  • محقق و معلم، خاخام جودا لو بن بزالل، معروف بهماهارال (متوفی 1609)

  • دانشمند و شاعر آویگدور کارا (متوفی 1439)

  • بنیانگذار کنیسه پینکاس، آرون مشولام هوروویتز (متوفی 1545)

  • شهردار و توسعه‌دهنده شهر یهودی پراگ، مردخای مایزل (متوفی 1610)

  • دانشمند، مورخ، ریاضیدان و ستاره‌شناس دوره رنسانس، دیوید گانز (متوفی 1613)

  • گردآورنده کتاب‌های خطی و خطی عبری، خاخام دیوید اوپنهایم (متوفی 1736)

خلاصه

گورستان قدیمی یهودیان در سارایوو یک قبرستان تقریباً 500 ساله در سارایوو، بوسنی و هرزگوین است. این سایت در دامنه کوه Trebević، در منطقه Kovačići-Debelo Brdo، در قسمت جنوب غربی شهر واقع شده‌است. این بخش یکی از بزرگترین گورستان‌های یهودی در اروپای جنوب شرقی است که از ابتدای قرن شانزدهم یا هفدهم میلادی تا سال 1966 مورد استفاده قرار گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (9 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان