قالب گیری ایمپلنت دندان

  جمعه، 23 آبان 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
قالب گیری ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان یک ریشه مصنوعی برای دندان است که فضایی دائمی برای محکم کردن و جایگزینی دندان فراهم می‌آورد. در مقایسه با دندان مصنوعی، بریج ها و روکش‌ها، ایمپلنت‌های دندانی یک روش بلندمدت، محبوب و مؤثر برای افرادی که دندان‌های آن‌ها افتاده است یا به مشکلات مزمن دندانی گرفتار هستند می‌باشد.

ایمپلنت دندان یک ریشه مصنوعی برای دندان است که فضایی دائمی برای محکم کردن و جایگزینی دندان فراهم می آورد. در مقایسه با دندان مصنوعی، بریج ها و روکش ها، ایمپلنت های دندانی یک روش بلندمدت، محبوب و مؤثر برای افرادی که دندان های آن ها افتاده است یا به مشکلات مزمن دندانی گرفتار هستند می باشد. از آنجا که این ایمپلنت ها محکم می شوند، احساس و عملکرد آن ها مانند دندان طبیعی است، ایمپلنت های دندان به سرعت تبدیل به یک جایگزین استاندارد برای دندان شده اند.

ایمپلنت های دندان معمولاً سه بخش دارند:

  • ایمپلنت: یک پیچ که به عنوان ریشه دندان جدید عمل می کند و آن چیزی است که به طور دائمی در فک قرار داده می شود.
  • اتصالات: یک کانکتور یا متصل کننده دائمی اما قابل تعویض که توسط پزشک برای نگه داشتن دندان یا مجموعه دندانی به کار برده می شود.
  • روکش یا دندان مصنوعی: این قسمتی از دندان است که شما می توانید ببینید. این روکش معمولاً از زیکرونیوم یا پورسیلین ساخته شده است که دوام خوبی داشته و ظاهر آن ها نیز مطلوب است.

تری باز

اگرقالبگیری در نواحی فیکسچر و به طرز تری بازاست نیازبه دقت بیشتری است و تکنیک ویژه آن سمت گزینش اباتمنت های زاویه داراست و از این روش معمولا دندانپزشکان کمک میگیرند. ایمپرشن کوپینگ های باز در این روش کاربرد دارند و وقتی زمان برداشت قالب فرا میرسد جابجاکردن بخش ها کم می شود.

اول از همه برروی سطح فیکسچر، با بسته شدن ایمپرشن کوپینگ ها روبه رو خواهید شید و دراین بخش ها تزریق ماده قالبگیری صورت میگرد. در این مرحله تری معمولی کاربرد دارد با این تفاوت که با سوراخ شدن جایگاه ایمپرشن ها روبه رومی شود، به روشی ای که نوک آنها بعد از اینکه تری بر سطح ایمپرشن جای گیری کرد، از تری خارج می شود.پیچ ایمپرشن ها بدوناپ اینکه تری را جدا کند، باز میکنند و پس ازآن ازسطح ایمپلنت آنها را با قالب جدا میکنند.

پس ازاینکه این مرحله انجام شد،ایمپرشنی که در قالب جا مانده، درلابراتوار آنالوگ را می بندند ودر این مناطق شکل بافت نرم به وجود می آید و سپس گچ ریزی صورت می گیرد و اباتمنت متناسب انتخاب می شود وزمانی پروتز نهایی اباتمنت به وجود می آید که مرحله تولید نشانگر جایگاه و موم گذاری گذرانده شود و داخل دهان تست و امتحان می شود.

قالبگیری باتری بسته

یکی از متداول ترین روش های قالبگیری در ایمپلنتولوژی، روش قالبگیری با تری بسته closed tray technique است که به آن روش transfer technique نیز می گویند. از این روش بیشتر در مواردی استفاده می شود که تعداد واحد های ایمپلنت کم باشد.

در این روش از تری های پیش ساخته فلزی یا پلاستیکی استفاده می شود و ساخت تری اختصاصی الزامی نیست. همانطور که از نام این روش پیداست، در این نوع قالبگیری ارتباط مستقیمی بین

impression post (=impression abutment = impression > coping = transfer post = transfer coping)

impression post هایی که در این روش بکار گرفته می شوند، ارتفاع کوتاهی دارند و توسط پیچ کوتاهی روی ابات منت بسته می شوند. این قطعات آندرکات های کمی روی سطحشان دارند تا سبب پارگی یا دفرمه شدن قالب، هنگام خروج از دهان، نشوند. گروهی از آنها دارای cap هایی هستند که روی آنها قرار گرفته و در هنگام قالبگیری و پس از ستینگ ماده قالبگیری درون قالب باقی می مانند و کمک می کنند تا impression post با دقت و به درستی درون قالب جای بگیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (333 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (217 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (124 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (60 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (8 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند