غار نمکدان قشم و جاذبه های آن!

  پنجشنبه، 31 فروردین 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
غار نمکدان قشم و جاذبه های آن!
غار نمکدان قشم که با نام‌های غار نمکی 3N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای شگفت از قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها دیدنی و دیگر سازه‌های جذاب نمکی را به نمایش می‌گذارد. این غار در آغوش گنبد نمکی قشم قرار دارد و دارای 6.4 کیلومتر طول است.

غار نمکدان در قشم به عنوان یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری قشم در کنار بسیاری دیگر از جاذبه ها، این جزیره را به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد سفر در فصول سرد سال تبدیل کرده است. در صورتی که مایلید تا اطلاعات بیشتری در خصوص غار نمکدام قشم به دست آورید در این بخش از ساعد نیوز تا انتها با ما همراه باشید.

غار نمکدان در قشم

اگر به دنبال بازدید از یک جاذبه طبیعی در هرمزگان میگردید بدون شک غار نمکدان در قشم یکی از جمله مناطقی است که میتواند نظر شما را به خود جلب نماید. رگه های سفید نمک که بر بدنه این کوه وجود دارد از دور منظره فوق العاده ای را رقم زده است که حتی از کیلومترها دورتر نیز شما را مات و مبهوت خواهد کرد. برای بازدید از این گنبد نمکی لازم است تا به 90 کیلومتری شهر قشم و بخش جنوب غربی این جزیره سفر کنید.

در صورتی که اهل پیاده روی هستید پیشنهاد میکنیم تا فاصله 2 کیلومتری ساحل جاده همجوار را به صورت پیاده طی کنید و از طبیعت بی نظیر قشم نیز تا رسیدن به غار نمکدان لذت ببرید.

اگر قصد دارید تا بخشی از 6400 متر طول این غار را طی کرده و به عمق این غار بروید، لازم است تا حتما با خود چراغ قوه ببرید، زیرا نور خورشید به اعماق این غار نرسیده و لازم است تا برای دیدن بهتر شگفتی های اعماق این غار از نور چراغ قوه استفاده کنید. سقف غار نمکی قمش را قندیل های بلورین و کف آنرا استالاکتیت های بلورین نمک پوشانده است که برای دیدن آنها در عمق غار حتما به یک چراغ قوه قوی نیاز خواهید داشت.

ویژگی‌های غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم چندین تالار را در خود جای می‌دهد که ابعاد آن‌ها متفاوت است. اولین تالار این غار با ورودی آن حدود 670 متر فاصله دارد. پهنای متوسط غار نیز پنج متر است. نمک موجود در غار نمکدان از بهترین نوع نمک خوراکی است و در ترکیبات آن عناصر دیگری مانند منیزیم نیز وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود نمک موجود در محل را نمک طبی نیز معرفی کنند و این نمک می‌تواند مورد استفاده ورزشکاران حرفه‌ای قرار گیرد. همچنین به‌دلیل نمک و مواد موجود در این محل، غار نمکدان مکانی مناسب برای بیماران تنفسی و مبتلا به‌آسم است و حضور در آن می‌تواند در بهبود بیماری آن‌ها موثر باشد.

شکل‌گیری غار نمکدان قشم

غار‌های نمکی اغلب در گنبد‌های نمکی ایجاد می‌شوند. اگر گنبد نمکی در مناطق گرم و خشک (همانند قشم) ایجاد شود، به‌ دلیل بارش کم در طول سال می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد و احتمال به‌وجود آمدن غار نمکی درون آن افزایش می‌یابد.در خصوص شکل‌گیری نمک‌ها باید گفت که در ابتدا نمک‌ها به‌صورت تک‌لایه در زیر زمین بودند که با گذشت زمان به‌سطح‌های بالاتر راه یافته‌اند. چون نمک‌ها دارای خاصیت شناوری هستند و وزن حجمی آن‌ها از وزن سنگ‌های اطرافشان کمتر است، سنگ‌ها را کنار زده‌اند و به‌بخش‌های بالایی زمین رسیده‌اند. البته گاهی این نمک‌ها برخی از سنگ‌های بسیار قدیمی را نیز از عمق چند کلیومتری به روی زمین آورده‌اند که مطالعات مختلفی می‌تواند روی این سنگ‌ها در جهت پی بردن به‌ساختار زمین‌شناسی صورت گیرد.

غار نمکدان قشم

کشف غار نمکدان قشم

کشف غار نمکدان قشم توسط مهندسان زمین‌شناسی از جمهوری چک و با همکاری دانشگاه شیراز، در سال 1998 صورت گرفت. کشف این پدیده به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان، آن را در معرض دید همگان قرار داد و به‌سرعت در مجلات و رسانه‌های معتبر به آن پرداخته شد.

داستانی در این مورد وجود دارد که دلیل نام‌گذاری غار به سه مرد برهنه نیز به آن برمی‌گردد. سه متخصص اهل چک برای نقشه‌برداری از غار ناچار بودند در آب نمک غلیظ شنا کنند. آن‌ها می‌دانستند که با وجود لباس، پس از شنا لباس‌هایشان کاملا سفت می‌شود و قادر به پیشروی نخواهند بود. بنابراین لباس‌های خود را درآوردند و به‌صورت برهنه غار را نقشه‌برداری کردند.

چگونگى ایجاد نمک هاى غار

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از علاقه مندان به بازدید از غار نمکدان در قشم پیش می آید در خصوص چگونگی ایجاد نمک های غار است، در این خصوص باید گفت که این نمک ها در طی سالیان سال و پس از انباشته شدن لایه لایه نمک ها به وجود آمده اند. قندیل های این غار نیز به واسطه تجمیع قطره های آب حاوی نمک که از سقف این غار چکه میکند پدید آمده اند.

گنبد نمکى نمکدان، تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تا قدیس سلخ و دماغه شمال غربى تا قدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایرهاى شکل و به قطر 7× 5/6 کیلومتر است. بام گنبدى داراى توپوگرافى نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبى گنبد نمکى نمکدان، غارهاى نمکى یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا 20 متر نیز اندازه گیرى شده است.

مسیر دسترسی به غار نمکدان در قشم

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم برای اینکه بتوانید از غار نمکدان در قشم بازدید کنید لازم است تا به سمت غرب جزیره قشم بروید. درواقع مسیر دسترسی به غار نمکدان در قشم به شکلی است که با گذر از فرودگاه قشم و طی کردن 60 کیلومتر، وارد جاده شوسه شده و پس از آن با طی کردن 23 کیلومتر دیگر به دهانه غار میرسید.

غار نمکدان قشم

نکات بازدید از غار نمکدان قشم

  • به‌دلیل هوای گرم‌و‌شرجی در جنوب کشور، بهترین زمان سفر به قشم، از اواسط پاییز تا اواسط بهار است.

  • امکانات رفاهی زیادی را در مجموعه گنبد نمکی و غار نمکدان قشم وجود ندارد.

  • بازدید از غار نمکدان قشم رایگان است.

  • حتما چراغ قوه همراه داشته باشید. در صورت لزوم می‌توانید در ابتدای ورودی چراغ قوه اجاره کنید.

  • جاده دسترسی به غار، خاکی است و می‌تواند طی آن برای برخی خسته‌کننده باشد.

  • نقشه ترسیم شده برای این غار کاملا دقیق و گویا است: ولی توصیه می‌کنیم گردشگران با تیم‌های حرفه‌ای اقدام به‌ ماجراجویی در این غار کنند.

  • برای پیشروی در غار، حتما تجهیزات کامل را همراه داشته باشید.

  • غار نمکدان محل زندگی حشرات ریز و سفید رنگی است که گاهی حضورشان می‌تواند آزاردهنده باشد.

  • در غار نمکدان خفاش وجود دارد و می‌توانید حرکت و پرواز آن‌ها را احساس کنید. با رعایت سکوت، آرامش آن‌ها را برهم نزنید.

  • در سفر به نقاط مختلف کشور، به فرهنگ بومی مردم محلی احترام بگذارید.

  • با خرید از محصولات محلی و اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی به رونق اقتصاد منطقه کمک کنید.

  • طبیعت گنجینه‌ای بسیار غنی است که موظف به پاسداری از آن هستیم. در بازدید از غار نمکدان از وارد آوردن هرگونه آسیب به قندیل‌ها و استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها جدا خودداری کنید و زباله‌های‌تان را همراه خود بازگردانید.

خلاصه

گنبد نمکی و غار نمکدان قشم در استان هرمزگان واقع شده است. نمک هایی که از این غار استخراج می شود یکی از بهترین نوع های نمک است و برای مصارف پزشکی بسیار به کار می رود. جالب اینکه غار نمکی قشم بزرگ‌ترین غار نمکی دنیا است پس دیدن غار نمکی خیلی هیجان‌انگیز است. در این روز های سرد سال، سفر به قشم و بازدید از غار نمکی بهترین تصمیم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (666 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان