غذاهای مفید و سالم برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

  پنجشنبه، 04 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
غذاهای مفید و سالم برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS)
تغییرات کوچک در رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش یا کنترل علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کند.

بیشتر خانم ها تا چند روز قبل از دوران قاعدگی دچار یکسری دردها مثل سر درد، بدن درد، بدن پف کرده و… می شوند. این شرایط را سندروم پیش از قاعدگی می نامند. بیشتر از ۸۵ درصد زنان در دوره پیش از قاعدگی حداقل یکی از این نشانه ها را تجربه می کنند. این نشانه ها فقط جسمی نیستند بلکه احساسی نیز هستند. داروهای زیادی می توان برای رفع این دردها تجویز کرد اما در عین حال غذاهایی هم هستند که می توانند از سندروم قبل از قاعدگی جلوگیری کنند.

تصویر

علائم «PMS» چیست و شدت آن چگونه است؟

در تعریف «PMS» به نوع و نشانه های آن بسیار اشاره نمی شود که عمدتاً دو نوع علامت روانی و فیزیکی را ذکر می نمایند. نشانه های آن بسیار متفاوتند و تا کنون بیش از 150 علامت مختلف برای آن گزارش نموده اند. از جمله موارد مهم آن نفخ شکم، سردرد، سرگیجه، تشویش، اضطراب، دردناک بودن پستان ها، گریه های بی دلیل، افسردگی، ضعف و خستگی، بی حالی، عصبانیت بی دلیل، تحریک پذیری، حواس پرتی، تشنگی، تمایل شدید به خوردن مواد قندی، تورم دست ها و پاها، جوش، گرگرفتگی، خلق و خوی متغیر (غمگینی و عصبانیت متفاوت)، اختلال خواب، دوری از اجتماعات، افزایش یا کاهش میل جنسی و. ...

برخی از پزشکان نشانه ای را ناشی از «PMS» می دانند که در زندگی روزمره ی فرد تداخل ایجاد نماید ولی دیگران عقیده دارند که اگر دو اصل اول وجود داشته باشد «PMS» تشخیص داده می شود و اگر اصل سوم هم موجود بود (یعنی عمل کرد اجتماعی، شغلی یا خانوادگی وی را تحت تأثیر قرار داد) می توان درمان را شروع نمود. شدت «PMS» از فردی به فرد دیگر متفاوت است و علائم هیچ دو نفری مثل هم نیست و طول دوره ی «PMS» نیز در افراد فرق می کند. با نزدیک شدن به زمان عادت ماهیانه، شدت نشانه ها بیشتر می شود و اغلب موارد نشانه های «PMS» تا هنگامی که خون ریزی به شدیدترین مقدارش (یعنی تقریبا روز سوم، چهارم عادت) نرسد برطرف نمی شود. با افزایش سن و همچنین پس از بارداری نشانه های «PMS» هم شدیدتر می شود.

ماده غذایی مفید برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی:

کنجد

دانه های کنجد سرشار از مواد مغذی ضد PMS می باشند. این مواد مغذی عبارتند از: ویتامین B6، کلسیم، روی و منیزیم. افزودن دانه های کنجد به غذا، سبب ایجاد طعمی مطلوب در غذاها می شود.

موز

تحقیقات نشان داده اند که موز ممکن است به کاهش علائم PMS کمک کند، زیرا علاوه بر اینکه یک منبع سرشار از ویتامین B6 است، از نظر پتاسیم نیز غنی می باشد. این ماده معدنی در کاهش احتباس آب مؤثر است، بنابراین اگر شما قبل از دوران قاعدگی احساس نفخ می کنید، خوردن موز را فراموش نکنید! موز را می توانید به عنوان میان وعده، مخلوط با ماست بدون چربی، به صورت حلقه شده در غلات صبحانه، یا مخلوط در سالاد میوه میل نمایید.

آناناس

آناناس میوه ای خوشمزه است و می تواند در برطرف شدن علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر باشد. این ماده غذایی یکی از خوراکی هایی است که در تحقیقات مختلف تاثیر آن در کاهش علائم و نشانه های این سندرم به اثبات رسیده است. اعتقاد بر این است که منگنز موجود در آن می تواند در این روند موثر باشد.

تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین D است که با سندرم پیش از قاعدگی مقابله می کند. خوردن آن در صبحانه یا وعده ناهار و شام توصیه می شود. تخم مرغ همراه با ادویه های مناسب می تواند برای شما مفید باشد. این خوراکی علائم سندرم پیش از قاعدگی را تقلیل می دهد.

مصرف لبنیات کم چرب

برخی از مطالعات محققان نشان می دهد که افزایش مصرف کلسیم از طریق منابعی چون شیر، ماست، سویا، توفو و … اما به صورت کم چرب، باعث کاهش نشانه های سندروم پیش از قاعدگی می شود.

ماهی

ماهی از نظر ویتامین های گروه B (از قبیل ویتامین B6) غنی می باشد. این ویتامین ممکن است در کاهش تعدادی از علائم PMS از قبیل اضطراب و افسردگی مؤثر باشد. همچنین ماهی یکی از منابع غذایی خوب ویتامین D است.

نوشیدن آب

احتمالا بارها این جمله را شنیده اید که هر فرد بالغ باید حدود روزی ۸ لیوان آب بنوشد اما در رژیم غذایی PMS این تعداد باید به نوشیدن ده لیوان آب و حتی بیشتر، در طول روز برسد. به غیر از مزایای بی شماری که نوشیدن آب زیاد برای بدن افراد به همراه دارد، این کار قبل از شروع قاعدگی از ورم کردن بدن در این دوره جلوگیری و به هضم راحت تر غذا، کمک شایانی می کند. همچنین می توانید نوشیدنی آب خود را با روش دتاکس با لیمو یا خیار مزه دار کنید.

چای بابونه

چای بابونه در هر زمان از روز یا هفته باعث طراوات و شادابی می شود اما زمانی که دچار سندرم پیش از قاعدگی می شوید مصرف بابونه از گرفتگی عضلات جلوگیری کرده و با رفع اسپاسم عضلانی حتی باعث کاهش اضطراب هم می شود.

مواد غذایی كه باید در سندرم پیش از قاعدگی پرهیز شوند:

چربی ها و سندرم پیش از قاعدگی

فرآورده های گوشتی، كیك، فرآورده های لبنی پر چرب و غذاهای چرب بهتر است محدود شوند. این غذاها می توانند با متابولیسم اسیدهای چرب امگا-6 تداخل كنند و باعث افزایش وزن شوند.

كافئین و سندرم پیش از قاعدگی

کافئین باعث تحریك سیستم عصبی و افزایش تحریك پذیری می شود. سعی کنید مصرف قهوه، چای و نوشیدنی های كولا دار و داروهای سرماخوردگی که دارای كافئین هستند را به كمتر از 6 فنجان در روز محدود نمایید.

نمک و سندرم پیش از قاعدگی

غذاهای آماده و خیابانی و پر نمك باعث تشدید احتباس آب می شوند، بنابراین لازم است مصرف این مواد غذایی را محدود نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (207 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت