غذاهایی که هوشتان را بیشتر میکند

  دوشنبه، 03 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
غذاهایی که هوشتان را بیشتر میکند
غذاهایی که می خوریم علاوه بر اینکه در تناسب اندام ما تاثیر بسزایی دارند بلکه در هوش و تقویت حافظه نیز بسیار موثر هستند. پس بهتر است غذاهایی را بخوریم که هوشمان را زیاد کنند.

شاید شما نیز با خواص معجزه آسای برخی از مواد غذایی بر روی مغز اطلاعاتی داشته باشید، مثلا همه ی ما می دانیم که خوردن چند عدد گردو در روز می تواند عملکرد مغز را تا حد زیادی افزایش دهد. در این مطلب قصد داریم در رابطه با این مواد غذایی بیشتر صحبت کنیم، همراه ما باشید.

تصویر

نقش مهم تغذیه

محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد. البته، این بدان معنا نیست که هوش ما بعد از ۲ سالگی قابلیت ارتقا ندارد اما نقش تغذیه در باهوش شدن بچه ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمانی است که مثلاً آن ها دیگر کنکوری شده اند و می خواهیم خوراکی هایی برای افزایش هوششان در برنامه غذایی آن ها بگنجانیم. البته ما تا آخر عمرمان هم می توانیم حافظه کوتاه یا بلندمدت خود را با کمک مواد غذایی سالم یا ورزش های فیزیکی و فکری تقویت کنیم اما بعد از طی روند تکامل مغز، دیگر نمی توان به افزایش خارق العاده هوش یا همان IQ با کمک تغذیه و ورزش چندان امیدوار بود.

غذاهایی که هوشتان را بیشتر میکند شامل:

1- اسفناج

اسفناج به دلیل بافت های گیاهی که دارد از بسیاری از بیماری ها در خانم های پیشگیری می کند. تحقیقات نشان می دهد خانم هایی که از اسفناج و سبزی های سبز دیگری استفاده می کنند، پیر شدن سلول هایشان را به تاخیر می اندازند. اسفناج به دلیل آنزیم هایی که در برگ های آن وجود دارد، سیناپس بین سلول های را تسهیل می بخشد و هوش را تقویت می کند. اسفناج دارای ماده ی دارویی به نام فولیک اسید است که در جهت تقویت حافظه موثر می باشد و هم چنین برای افرادی که دارای عارضه ی قلبی هستند نیز بسیار مفید می باشد. اسفناج حاوی مواد آنتی اکسیدان نیز می باشد.

2- قهوه

قهوه دارای موادی مانند: آنتی اکسیدانها، آمینو اسید، ویتامین و مینرال است. بخصوص اگر دانه های قهوه را دم کنید و بخورید در جهت تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. قهوه به دلیل کافئینی که دارد در جهت تقویت حافظه مفید است. قهوه ی هم چنین بر ضد آلزایمر میباشد و با مصرف مداوم قهوه دچار آلزایمر نخواهید شد.

3- بلوبری (زغال اخته آبی)

بلوبری یا زغال اخته آبی، میوه ای است که در ایران خیلی کم و به شکل محدود وجود دارد و هنوز در سبد میوه ی خانوارهای عزیز ایرانی قرار ندارد (که البته از کم سعادتی خودش است) اما خاصیت های آن به حدی است که دل مان نیامد آن را در این فهرست قرار ندهیم. بلوبری سرشار از زردینه است. زردینه، رنگدانه ای است که در گیاهان و میوه ها موجب تقویت حافظه و یادگیری می شود و از پیری سلول های مغز جلوگیری می کند. زغال اخته آبی به خاطر طعم متفاوتی که دارد در انواع ترکیب های غذایی نظیر سالاد، نان، پن کیک، ماست و… استفاده می شود و در شکل های مختلف تازه، یخ زده و خشک قابل استفاده است.

4- آووکادو

آووکادو نیز از دوستان تازه وارد در بازار ایران است. آووکادو سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است و جریان خون را تسریع می کند. هر چه سرعت گردش خون در مغز بیشتر باشد، مغز عملکرد بهتری خواهد داشت. ترکیب آووکادو در سالاد به اضافه ی لیمو و اندکی نمک و سس مایونز، فوق العاده می شود. آووکادو در انواع غذاهای پختنی نیز خوشمزه است.

5- مغزها

مغزهایی چون گردو، بادام و… به حفاظت و سلامت مغز کمک می کنند. آنها سرشار از چربی های غیراشباع و ویتامین E هستند. از مغز در برابر بیماری هایی چون آلزایمر دفاع می کنند. این مواد قادرند رادیکال های آزاد را خرد کنند و به این ترتیب از زوال سلول ها جلوگیری می کنند. در واقع مغزها سرشار از ویتامین E هستند. ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد را که احتمالا می توانند به سلول های مغز آسیب بزنند، مهار می کند.

6- تخم مرغ

تخم مرغ ماده ی بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشد بخصوص این که مادران باردار به هنگام بارداری و در هنگامی که جنینی را در رحم دارند، تخم مرغ مصرف کنند در هوش فرزندشان بسیار موثر است.

7- ماست

آیا می دانید یک پیاله ماست دارای امگا 3 و دی اچ ای می باشد. امگا 3 و دی اچ ای مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه می باشند. اگر فرزندتان در زمان رشدش هر روز ماست مصرف کند، تاثیر بسیاری را بر روی رشد او می گذارد.

8- انبه

این میوه ماده ی دیگری است که در تقویت حافظه بسیار مفید می باشد. با این که میوه چرب است و دارای بافتهای چربی می باشد اما باعث می شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون سریعتر شود باعث می شود خون بیشتری به مغز برسد و همچنین این میوه در حافظه نیز موثر است.

9- سیب زمینی

محققان استرالیایی به تازگی دریافته اند که موادی مانند کربوهیدرات که به وفور در سیب زمنی یافت می شوند باعث تقویت حافظه می شوند.

10- ماهی

اگر از طرفداران غذاهای دریایی هستید، خبر خوش این است که ماهی سرشار از خاصیت های مفید برای مغز شماست. قرار دادن ماهی در برنامه ی غذایی به طور هفتگی و مداوم حجم توده ی مغز را افزایش می دهد و روند پیری را کند می کند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است و همین ویژگی باعث افزایش تمرکز و حافظه می شود. اگر به ماهی حساسیت ندارید و بنا به بودجه ی خرید و اقتضای مالی خود، سعی کنید حتما ماهی را ۲ بار در هفته یا حداقل ماهی یک بار در وعده های غذایی خود بگنجانید. حتی مصرف آن چند ماه یک بار هم بهتر از کامل کنار گذاشتن آن است. اما حالت ایده آل مصرف ۲ بار در هفته است. اگر به ماهی حساسیت دارید، برای آن جایگزینی پیدا کنید. زیتون، روغن زیتون، دانه های آجیل و آووکادو گزینه های مناسبی هستند.

11. شکلات

شکلات نیز یکی دیگر از موادی است که باعث تقویت حافظه می شود، البته بهتر است شکلات هایی را مصرف کنید که یا تلخ هستند و یا شکلات هایی را که حاوی شیر باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (180 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (27 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند+عکس
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت