هر آنچه که باید راجب زرده تخم مرغ بدونید+فواید و مضرات

  سه شنبه، 11 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
هر آنچه که باید راجب زرده تخم مرغ بدونید+فواید و مضرات
در گذشته توصیه می‌شد که مصرف زرده تخم‌مرغ، به خصوص توسط افراد مبتلا به کلسترول بالا یا بیماری قلبی، باید محدود شود. اما تحقیقات بیشتر نشان داد میزان کلسترول خون کمتر از آنچه تصور می‌شد تحت تاثیر مصرف غذاهای حاوی کلسترول، مانند زرده تخم‌مرغ، است.

تخم مرغ از وعده های غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است که از گذشته تردیدهای بسیاری درباره خوردن یا نخوردن زرده آن وجود داشته است. بسیاری از مردم وقتی صبحانه خود را با یک املت بدون زرده می خورند، حس بهتری دارند و تصور می کنند که کار درستی کرده اند. آنها زرده طلایی تخم مرغ را بدون اینکه لحظه ای درباره خواص آن بیاندیشند دور می اندازند و اگر به آنها بگویید دور انداختن زرده تخم مرغ اصلا هم برای سلامتی شان مفید نیست، قطعا متعجب خواهند شد. به توصیف حقایقی جالبی راجع به زرده مرغ می پردازیم که از خواندن آن شگفت زده می شوید:

تصویر

ارزش غذایی زرده تخم مرغ

ارزش غذایی و پروتئینی زرده تخم مرغ ، که در رده بهترین پروتئین های مواد غذایی قرار دارد ، حدودا 7/93 درصد است که این میزان با توجه به دیگر مواد غذایی بالا بوده و در اولین رده قرار می گیرد. زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های بیشتر و مقادیر بالاتری از این ویتامین ها نسبت به سفیده تخم مرغ است. هر زرده تخم مرغ حاوی هفت ویتامین B6 ، B، B-12 ،A ،D ،E و K است. مقدار پروتین موجود در هر زرده 2٫7 گرم است.

مهمترین خواص زرده تخم مرغ عبارتند از:

1. استحکام عضلات و استخوان ها

زرده تخم مرغ یک ماده غذایی مفید برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن انسان است و افزایش ماهیچه و استحکام آن کمک می کند. همچنین به دلیل فسفر و کلسیم موجود در آن، برای تقویت استخوان ها مفید است. زرده تخم مرغ به طور موثری از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی جلوگیری و آنرا کاهش می دهد و در هنگام کاهش وزن نیز بافت عضلانی را حفظ می کند.

2. تولید گولبول های قرمز و پیشگیری از کم خونی

زرده تخم مرغ خونساز است و خوردن آن برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید است. مقدار آهن موجود در تخم مرغ حدود ۰.۹۲ میلی گرم و عمدتاً در زرده آن وجود دارد، علاوه بر این آهن موجود در زرده تخم مرغ به طور کامل جذب بدن می شود.

3. محافظت از مغز

تخم مرغ فقط برای بدن شما سوخت نیست، بلکه برای مغز شما سوخت می باشد. بنابراین، اضافه کردن تخم مرغ به برنامه صبحانه شما ممکن است به شما کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید. تخم مرغ حاوی مواد مغذی ضروری به نام کولین است که یک عنصر از غشای سلولی است و برای تولید استیل کولین، انتقال دهنده عصبی ضروری است. گفته شده است که در حفظ حافظه بهتر و تشویق ارتباط موثر میان سلول های مغزی ضروری است.

4. پیشگیری از سرطان

سلنیوم و سایر ویتامین های موجود در زرده تخم مرغ جزو مواد آنتی اکسیدان هستند که از انهدام بافت های بدن جلوگیری کرده به پیشگیری از سرطان و درمان بیماری های مزمن کمک می کند. همچنین زرده تخم مرغ به دلیل دارا بودن لوتئین و گزانتین در پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش، کولون و ریه موثر است.

۵. سلامت پوست

مواد مغذی موجود در زرده تخم مرغ برای تغذیه، لطافت و رطوبت پوست بسیار مفید است. استفاده از ماسک زرده تخم مرغ و عسل برای رفع و درمان بسیاری از مشکلات پوستی از جمله جوش و آکنه، تیرگی، خشکی و… مفید است و می تواند یک درمان سالم و خانگی برای پوست باشد و به جوانسازی و رفع چین و چروک کمک کند.

6. سلامت مو

زرده تخم مرغ حاوی ویتامین های غنی است که می تواند مو را در مقابل آسیب بیشتر مقاوم سازد. همچنین زرده تخم مرغ فواید بسیاری برای مرطوب کردن مو های خشک داشته و استفاده از آن به عنوان ماسک مو، یک ماده مغذی برای انواع مو است.

7.سلامت چشم

زرده تخم مرغ غنی ترین و مهم ترین منبع تأمین لوتئین و گزانتین مورد نیاز بدن است. این مواد به ویژه برای سلامت چشم ضروری هستند و باعث حفاظت سلول های چشم از آسیب های مختلف بویژه دژنراسیون و تخریب سلول های ماکولا می شود.

8. پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

تحقیقات جدید نشان داده است، خوردن زرده تخم مرغ ارتباطی با افزایش کلسترول خون و در نتیجه ارتباطی با میزان بروز بیماری های قلبی نداشته، حتی به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند. در بیشتر افراد به غیر از کسانی که به دلیل مشکلات ژنتیکی دچار کلسترول بالا هستند، مصرف تخم مرغ به افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

9. تکامل سلول های مغز جنین و تقویت ذهن

کولین تخم مرغ در داخل زرده آن بصورت ماده ای بنام لیسیتین یافت می شود. ۲ عدد تخم مرغ با تأمین حداقل ۲۵۰ میلی گرم کولین حدود ۵۰ درصد نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تأمین می کند. این ماده در تکامل مغز جنین بسیار موثر است. همچنین زرده تخم مرغ در پیشگیری از بیماری آلزایمر و اسکیزوفرنی مفید است.

مضرات تخم مرغ (موارد احتیاطی و منع مصرف)

گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ همانند سایر مواد غذایی، ملاحظاتی صورت پذیرد ولی بدلیل ویژه و منحصر بفرد بودن خواص تخم مرغ، حذف آن از رژیم غذایی مجاز نمیباشد. برخی از مضرات زیاده روی در مصرف تخم مرغ عبارت است از:

  1. مصرف زیــاد تخم مرغ، مضر بوده به کلیه ها و کبد آســیب وارد میکند.
  2. زیاده روی در مصرف تخم مرغ، به افراد دارای کلسترول خون بالا توصیه نمیشود.
  3. در برخی افراد حساسیت به تخم مرغ وجود دارد که این افراد لازم است از تخم سایر پرندگان استفاده نمایند. برای آشنایی با خواص تخم بلدرچین پیشنهاد میکنیم

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت