هر آنچه که باید راجب رژیم غذای MIND بدانید

  چهارشنبه، 26 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
هر آنچه که باید راجب رژیم غذای MIND بدانید
برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و کاهش بیماری های قلبی با بالا رفتن سن باید نکات مهمی را در رژیم غذایی رعایت کنید که در این زمینه رژیم غذایی MIND یکی از بهترین و مناسب ترین راه ها می باشد. با ما همراه باشید.

افراد بسیاری در سراسر دنیا با بیماری های مرتبط به حافظه و عملکرد مغز دست و پنجه نرم می کنند. بیش از 5.5 میلیون نفر در آمریکا به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. آلزایمر شایع تریم علت زوال مغز است و بعد از بیماری های قلبی عروقی و سرطان، به عنوان سومین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می شود. دکتر موریس و همکارانش، برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر رژیمی تحت عنوان رژیم غذایی MIND ابداع کرده اند. بررسی ها نشان می دهد پیروی از این رژیم می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را 35 تا 53 درصد کاهش دهد. اما راز موفقیت این رژیم در چیست؟ چه چیزهایی در این رژیم باید خورده شوند و از مصرف چه غذاهایی باید خودداری کرد؟ آیا رژیم مایند می تواند از ما و عزیزانمان در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند؟ برای پیدا کردن پاسخ تمام این سوالات، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

رژیم غذایی مایند چیست؟

هدف از رژیم غذایی مایند، جلوگیری از کاهش زوال عقل و کاهش سلامت مغز است که اغلب اوقات، در افراد مسن رخ می دهد.این رژیم جنبه های بسیار محبوب دو رژیم را ترکیب کرده است. بسیاری از متخصصان رژیم غذایی مدیترانه ای و دش را به عنوان سالم ترین رژیم ها می دانند. تحقیقات نشان داده اند که می توانند فشار خون را کاهش داده و خطر بیماری قلبی، دیابت و بیماری های دیگر را نیز کاهش دهند اما محققان می خواستند رژیم خاصی برای کمک به بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از زوال عقل ایجاد کنند.برای انجام این کار، آن ها غذاهایی را از رژیم غذایی مدیترانه ای و دش که به نفع سلامتی مغز است، باهم ترکیب کردند. در حال حاضر، هیچ دستورالعمل مشخصی برای چگونگی پیروی از رژیم غذایی مایند وجود ندارد.به راحتی تشویق میکند تا بیشتر از 10 غذا را بخورید و کم تر از 5 غذا وجود دارد که این رژیم غذایی توصیه می کند مصرف آنها را محدود کنید.

۹ خوراکی توصیه شده در رژيم MIND

۱. سبزیجات سبز و برگ دار

تلاش کنید در طول هفته بیش از ۶ وعده از این سبزیجات استفاده کنید. این سبزیجات مواردی مثل کلم پیچ، اسفناج، سبزیجات پخته شده و سالادها را شامل می شوند.

۲. تمام انواع سبزیجات دیگر

علاوه بر سبزیجات سبز و برگ دار پیشنهاد می شود که انواع دیگر سبزیجات را حداقل روزی یک بار مصرف کنید. بهتر است از سبزیجات بدون نشاسته استفاده کنید؛ چراکه مواد مغذی بالایی دارند و کم کالری هستند.

۳. توت ها

حداقل دوبار در هفته از انواع توت ها بخورید. در تحقیقات منتشرشده تنها به توت فرنگی اشاره شده است؛ اما ترجیحا از توت های دیگری مثل زغال اخته ی آبی یا بلوبری، تمشک قرمز و شاتوت نیز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آنها استفاده کنید.

۴. مغزها

در طول هفته بیش از پنج بار از مغزها استفاده کنید. طراحان رژیم غذایی MIND مشخص نکرده اند که دقیقا کدام مغز را مصرف کنید؛ اما احتمالا باید انواع مختلفی از آنها را در رژیم خود قرار بدهید تا انواع مواد مغذی را دریافت کنید.

۵. روغن زیتون

از روغن زیتون به عنوان روغن اصلی پخت وپز خود استفاده کنید.

۶. دانه های کامل

مصرف سه وعده از دانه های کامل در روز توصیه شده است. دانه هایی مثل بلغور جو دوسر، کینوا یا خاویار گیاهی، برنج قهوه ای، پاستای گندم و نان گندم ۱۰۰٪.

۷. ماهی

حداقل هفته ای یک بار ماهی بخورید. بهتر است از ماهی های چرب مثل سالمون، ساردین، قزل آلا، تونایاتون و ماهیان خال مخالی به دلیل اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آنها استفاده کنید. (طبق گفته ی کارشناسان، بهتر است از مصرف ماهی تیلاپیا خودداری کنید.)

۸. لوبیا

حداقل چهار وعده ی غذایی در هفته را به لوبیاها اختصاص دهید. انواع لوبیاها، عدس ها و لوبیای سویا در این دسته قرار دارند.

۹. مرغ

حداقل هفته ای دوبار مرغ یا بوقلمون را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید. فراموش نکنید که مرغ سرخ شده در رژیم MIND توصیه نمی شود.

اگر نمی توانید تعداد وعده های توصیه شده را رعایت کنید، توصیه می کنیم به طورکلی از اجرای این رژیم صرف نظر نکنید. تحقیقات نشان داده اند که اجرای رژیم MIND حتی در اندازه ی متوسط هم می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نقش داشته باشد.

زمانی که این رژیم را رعایت می کنید، الزاما نباید فقط این ۹ خوراکی را مصرف کنید. البته هرقدر که به رژیم پایبندتر باشید، نتیجه ی بهتری می گیرید.

اگر این خوراکی ها را بیشتر در وعده های غذایی خود قرار دهید و از مواد غذایی مضر برای مغز، کمتر استفاده کنید، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهید و به مرور زمان، شاهد عملکرد بهتر مغزتان خواهید بود.

۵ غذایی که رژیم MIND خوردن آنها را منع می کند

۱. کره و مارگارین

مصرف روزانه ی این خوراکی باید کمتر از یک قاشق غذاخوری (تقریبا ۱۴ گرم) باشد. هنگام پخت وپز به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید. نان خود را به ترکیب روغن زیتون و سبزیجات آغشته کنید.

۲. پنیر

در رژیم MIND ترجیحا باید مصرف پنیر را به یک بار در هفته برسانید.

۳. گوشت قرمز

سعی کنید در طول هفته، بیشتر از سه وعده از این خوراکی استفاده نکنید. منظور از گوشت قرمز خوراکی هایی مثل گوشت گاو، بره و … و محصولات جانبی این خوراکی ها هستند.

۴. غذاهای سرخ شده

این رژیم خوردن غذاهای سرخ شده را به هیچ وجه توصیه نمی کند؛ مخصوصا غذاهایی که در رستوران های فست فود آماده می شوند. ترجیحا کمتر از یک بار در طول هفته این نوع غذاها را مصرف کنید.

۵. انواع شیرینی ها

تمام مواد غذایی شیرین از جمله بستنی، کلوچه، کوکی، براونی، انواع کیک ها، دونات، آبنبات و غیره در این گروه قرار دارند. مصرف این خوراکی ها را به کمتر از چهار مرتبه در طول هفته کاهش بدهید. (بد نیست بدانید با کاهش مصرف شیرینی می توانید به لاغری و تناسب اندام هم برسید.)

محققان توصیه می کنند که مصرف این غذاها را محدود کنید؛ چراکه این خوراکی ها حاوی چربی های اشباع شده و چربی های ترانس هستند.

مطالعات نشان داده اند که چربی های ترانس در ابتلا به تمام انواع بیماری ها ازجمله بیماری های قلبی و آلزایمر نقش دارند. این در حالی است که اثرات سلامتی چربی های اشباع شده در جوامع علمی مورد بحث و بررسی قرار دارد.

اگرچه تحقیق در زمینه ی چربی های اشباع و بیماری های قلبی هنوز به نتیجه نرسیده است، بااین حال تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده اند و نیز مطالعات نظری روی انسان ها نشان داده اند که مصرف بیش از اندازه ی چربی های اشباع شده بر سلامت مغز تأثیر منفی دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (180 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (69 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (13 نظر)
تیتر امروز   
(عکس) خلاقیت خنده دار یک نانوایی برای افزایش فروشش پای سوپراستار مشهور ایرانی را نیز به تبلیغات باز کرد/ عکس تبلیغاتی محمدرضا گلزار برای نان بربری
(ویدئو) اشک های بی امان علی دایی به هنگام شنیدن روضه امام حسین(ع)/ تا بحال این روضه ترکی رو شنیده بودین اصلا؟
(ویدیو) مکالمۀ انگلیسی تاریخی حامد آهنگی و استاد نیکخواه/ مای نیم ایز جک/ فقط اون تیکه آخر آقای نیکخواه 😂
روزی که رهبر معظم انقلاب گوشت قربانی را پس زدند/ ایشان سال‌ها حتی یخچال هم نداشتند+عکس
فهرست کاملی از مهریه های نامتعارف زن و شوهرهای ایرانی/ از 100 لیتر بنزین تا چشم های داماد و بال مگس!
سنگ تمام زیبا کرمعلی برای سریال « در انتهای شب » با یک دلنوشته احساسی از نزار قبانی / اگر سخن میان من و تو پایان یافت...
ورود نمایندگان تهران به تنش بین شورا و شهرداری
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
ماهانه 200 پرستار مهاجرت می‌کنند! / مسئولان به هوش باشند
تذکر جالب رهبر انقلاب وقتی فرزندشان اجازه دست زدن به خرمای مهمانان را نداشتند!
(تصاویر) کشف نیم‌کیلو طلای ناب، یک «کمربند» خارق‌العاده در شهر چهل‌دروازه
پزشکیان در مجلس حاضر شد و سرجای خودش نشست
تقویم آموزشی دانشگاه پیام‌نور اعلام شد
جزئیات استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان برای جذب دانش‌آموختگان برتر به عنوان عضو هیئت علمی
پوشش بازیگر زن ایرانی، راز زندگی‌اش را فاش کرد!+ویدئو
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت