همه آنچه که در مورد آویشن شیرازی باید بدانید!

  دوشنبه، 25 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه آنچه که در مورد آویشن شیرازی باید بدانید!
آویشن شیرازی که نام علمی آن Zataria multiflora boiss است‌. آویشن شیرازی ضدنفخ و اشتهاآور است. آویشن شیرازی خواص ضد قارچی، ضد انگلی و ضد باکتریایی دارد. تفاوت آویشن شیرازی و آویشن کوهی در طعم، ظاهر و رنگ آن‌ها است.

درآویشن شیرازی با نام علمی Zataria bracteata Boiss، از گیاهان دارویی پرکاربرد است که سابقه استفاده از آن به هزاران سال پیش باز می گردد. این گیاه انواع متفاوتی دارد. تفاوت این گونه ها تنها در ظاهر، طعم و رنگ آن ها است. آویشن شیرازی منبعی غنی از انواع ویتامین ها مانند ویتامین A، B، C و E، مواد معدنی و همورمون های گیاهی است.گیاه آویشن شیرازی از خاصیت ضد قارچی، ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد عفونی کنندگی برخوردار بوده و به عنوان آنتی اکسیدان و آنتی بیوتیک قوی شناخته می شود.

گیاه آویشن شیرازی در از بین بردن باکتری بروسلوزیس و استافیلوکوکوس آرئوس بسیار مفید است.این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد. از این رو به عنوان مصلح غذاهایی با طبع سرد مانند پنیر، ماست، سیب زمینی، لوبیا سبز، نخود سبز و … کاربرد دارد.در طب سنتی از آویشن شیرازی برای درمان عفونت ریه، درد مفاصل، سکسکه، سرفه و برونشیت، سینوزیت، مشکلات گوارشی، جوش های سطحی پوست، مشکلات قاعدگی و … استفاده می شود.

تاریخچه آویشن شیرازی

آویشن متعلق به خانواده نعناع می باشد. در مصر باستان از آویشن برای رفع بوی بد دهان استفاده می کردند و در یونان باستان به عنوان بخور در معابد استفاده می شد.رومی های از آویشن کوهی برای طعم دار کردن غذاهایشان استفاده می کردند بخصوص برای پنیز و نوشیدنی های الکی. بقراط برای درمان بیماری های تنفسی از آیشن استفاده می کرد. در شجاع‌تر کردن مردم پس از یونان قدیم کاربرد داشته: طبق گزارش‌ها، خانم‌های قرون وسطایی یک شاخه آویشن و مقداری عسل را به شوالیه‌های خود می‌دادند.مهمترین چیزی که در ادویه ها می خواهیم بدانیم طبع آن است. طبع آویشن گرم و خشک می باشد. امروزه آویشن به شکل های مختلفی وارد بازار می شود. آویشن تازه و آویشن خشک، روغن آویشن و عرق آویشن و …. .

آویشن حاوی مقادیر بالای تیمول که خواص ضد عفونی کننده دارد و کارواکرول که خواص ضد باکتریایی دارد می باشد. آویشن شیرازی به انگلیسی Zataria در جنوب ایران، افغانستان و پاکستان می‌روید و خواص دارویی و خوراکی دارد.

آویشن شیرازی

مشخصات ظاهری گیاه آویشن شیرازی چگونه است؟

آویشن شیرازی با نام علمی Zataria bracteata Boiss، گیاهی دارویی از راسته نعناسانان، تیره نعنائیان، سرده Zataria Bosis. و گونه Z. multiflora است.این گیاه بوته ای دارای ساقه‌های منشعب و شاخه‌های متعدد نازک است. این شاخه ها پوست سفید و پوشیده از کرک دارند. برگ های آویشن شیرازی کوچک، به شکل دایره‌ و یا بیضی، با حاشیه صاف و بدون ‌دم‌برگ است. در این گیاه، برگ های جوان گیاه پوشیده از کرک و سفید و برگ های مسن بدون کرک است.

برگ های گیاه از تعداد فراوانی غده ترشحی و گل‌آذین پوشیده شده است. گل آذین از چرخه‌های متعدد بیضوی یا کروی، به صورت گروهی انبوه یا سنبله ای تشکیل شده است. گل‌های کوچک و سفید، به طول دو میلی‌متر، تخم مرغی درازچین و کرک دار هستند.

پراکندگی جغرافیایی آویشن شیرازی چگونه است؟

گیاه آویشن شیرازی بومی ایران است. این گیاه در استان های مختلف مانند اصفهان، لرستان (شهر های شهبازان و چم سنگر)، خوزستان (شهر های دزفول و بهبهان)، فارس (شهر های فیروز آباد، کوه سیوند، ارسنجان، طارم داراب، ارتفاعات مشرف به دریاچه مهارلو، کوه های مشرف به دریاچه بختگان)، بوشهر (شهر های بوشهر و اهرم)، کرمان (بین کرمان و زرند، علی‌آباد به طرف اسفندقه)، هرمزگان (20 تا30 کیلومتری شرق حاجی‌آباد، گهره، کوه‌های گنو، کوه هماگ از فارغان و تیدر، آبگرم گنو)، بلوچستان ( بین خاش و ایرانشهر، شمال بزمان، تنگ سرحه، نیک شهر، دره رودخانه کاجو شمال قصر قند)، خراسان (جنوب ازبگو) و یزد (مهریز، خورمیز، بافق، غرب چاه ملک) دیده می شود.

آویشن شیرازی

مهم ترین ترکیبات شیمیایی آویشن شیرازی کدام است؟

ترکیبات بسیاری در این گیاه وجود دارد. از مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه، می توان به ترکیبات موجود در اسانس مانند تیمول، کارواکرول، لینالول، سیمن، تیمن و آلفا پی نن اشاره کرد.

1 تا 5/2 درصد از اسانس گیاه در برگ های آن وجود دارد. مقدار تیمول موجود در این اسانس 30 تا 70 درصد و مقدار کاروکرول 15 تا 30 درصد است. میزان این ترکیبات به شرایط محل کشت، زمان برداشت و سایر شرایط جغرافیایی، بستگی دارد.

فواید و خواص آویشن شیرازی برای سلامتی بدن

  1. آویشن شیرازی دارای A، B و E و هم چنین هورمون گیاهی است و خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی دارد.

  2. اگر از دردهای روماتیسمی رنج می برید، می توانید از دم کرده آویشن شیرازی استفاده کنید و آن را روی مفاصل خود بمالید. هم چنین این دم کرده برای برطرف کردن لاغری موضعی نیز مفید است.

  3. استفاده از دم کرده آویشن شیرازی برای درمان میگرن، درمان صرع، تب، دفع انگل و تنظیم عادت ماهانه نیز توصیه می شود.

  4. آویشن شیرازی یک داروی گیاهی مقوی عضلات و محرک است که افزاینده خون قاعدگی و هم چنین شیر مادران است و خون را تصفیه می کند. التیام بخش و آرام بخش است، مدر و ضدعفونی کننده است. برای دفع سودا مفید است و اخلاط خونی را دفع می کند. برای تقویت حافظه استفاده می شود و قوای جنسی را افزایش می دهد.

  5. دم کرده آویشن شیرازی مانند آنتی بیوتیک عمل می کند و در درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی و قارچی مؤثر است. هم چنین برای تسکین درد معده، پیشگیری از ابتلا به سرطان، ورم روده، ناراحتی های کبدی، ورم کلیه، آسم، سنگ کلیه، سیاه سرفه، آرتروز، واریس و… مفید است.

  6. عرق آویشن شیرازی برای درمان آکنه و جوش های صورت هم به کار می رود.

  7. گفته می شود برای درمان امراض ریوی نظیر برونشیت، چند قطره از اسانس آویشن شیرازی را روی یک حبه قند بریزید و با چای میل کنید.

  8. اگر به مدت سه روز مقداری دم کرده آویشن شیرازی (یک قاشق غذاخوری در یک فنجان آب) را میل کنید، ناراحتی معده را از بین می برد و سرفه را درمان می کند. هم چنین دافع بوی بد دهان است.

  9. برای بهره بردن از خواص درمانی آویشن شیرازی، می توان دم کرده رقیق آن را به همراه مقداری عسل هر روز صبح به جای چای میل کرد. هم چنین جوشانده غلیظ این گیاه برای تقویت پیاز مو مفید است.

  10. غرغره دم کرده آویشن شیرازی برای درمان گلودردهای چرکی مفید است و همین طور اگر به جای خمیر دندان استفاده شود، به بهداشت دهان و دندان ها کمک می کند. از جوشانده این گیاه هم برای درمان درهای ناشی از رگ به رگ شدگی می توان استفاده کرد.

خواص آویشن شیرازی برای پوست

جوش های صورت به علل مختلف از جمله تغذیه نامناسب، فشارهای عصبی، کمبود ویتامین و وجود باکتری ها و عوامل عفونت زا به وجود می آیند. آویشن دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی است. از همین رو برای درمان بیماری های قارچی پوستی و جوش و آکنه یک داروی طبیعی بسیار پرکاربرد به حساب می آید. آویشن شیرازی با باکتری هایی که باعث بروز آکنه می شود مبارزه می کند و اگر برگ این گیاه به مدت چند روز در محلول الکل بماند تبدیل به دارویی می شود که بسیار بهتر از داروهایی که حاوی بنزوئیل پراکسید هستند، عمل می کند.هم چنین بخور آویشن شیرازی می تواند برای شادابی و جوانسازی پوست مفید باشد.

آویشن شیرازی

مضرات استفاه از آویشن شیرازی

  • مصرف آویشن شیرازی به میزان معمول در انواع خوراک ها هیچ گونه منع و ضرری ندارد. هم چنین استفاده از این گیاه به عنوان دارو، برای مدت زمانی کوتاه نیز برای بدن مضر نیست.

  • روغن آویشن شیرازی معمولاً عوارضی ندارد ولی ممکن است روی برخی پوست ها ایجاد حساسیت کند.

  • آویشن شیرازی اگر در میزان معمولی در خوراک ها استفاده شود، برای کودکان مشکلی به وجود نمی آورد.

  • بهتر است زنان باردار و شیرده از آویشن شیرازی در مقادیر معمول آن استفاده کنند و به دلیل ضرر احتمالی استفاده دارویی از آن را منتفی بدانند.

  • کسانی که به پونه کوهی حساسیت دارند، ممکن است به آویشن شیرازی هم حساسیت پیدا کنند.

  • آویشن شیرازی در بدن مانند هورمون استروژن عمل می کند و برای کسانی که از بیماری هایی رنج می برند که افزایش هورمون استروژن در آن ها مضر است، مانند افرادی که به انواع سرطان سینه، تخمدان، رحم یا فیبروم رحم و آندومتریوز مبتلا هستند، می تواند زیان بار باشد.

  • آویشن خطر خونریزی را افزایش می دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می کند خصوصاً اگر از این گیاه بیش از حد معمول استفاده شود.

  • مصرف این گیاه با داروهایی که ضدلختگی خون هستند، نظیر آسپرین، ناپروکسن، وارفارین، دیکلوفناک، هپارین و ایبوپروفن توصیه نمی شود زیرا می تواند باعث کبودی بخش هایی از پوست شود.

  • توصیه می شد که کسانی که از دارو برای درمان بیماری گلوکوم و آلزایمر استفاده می کنند، از خوردن آویشن شیرازی اجتناب کنند زیرا این گیاه می تواند برخی واسطه های شیمیایی موجود در قلب، مغز و دیگر نقاط بدن را افزایش دهد و باعث بروز عوارض جانبی شود.

طرز استفاده از آویشن شیرازی

  • برای مصرف درمانی از این نوع خوراکی معمولا سرشاخه های آویشن را در اوایل دوره گل دهی (اردیبهشت و خرداد) جمع آوری کرده سپس آن ها را خشک نموده واز آن استفاده می کنند. علاوه بر مصارف درمانی در تهیه ادویه ها ، سس ها ، کنسرو ماهی و غذاهای گوشتی استفاده می نمایند.

  • در تاریخچه آویشن آمده که از عطر آویشن در مراسم مذهبی استفاده می شده است و موسی پیامبر دین یهود نیز به این عطر خیلی علاقه داشت و همیشه آن را باخود به همراه می برد، همچنین پزشکان یونانی نیز از آویشن در درمان بیماریهای عفونی (عفونت کبد) منژیت و اختلالهای مغزی به کار می بردند.

خلاصه

آویشن شیرازی یک گیاه گل دهنده از خانواده نعناع و بومی افغانستان، ایران، کشمیر و پاکستان است. در ایران، این نوع آویشن در شهرستان اقلید می روید. شکل برگ ها و گل این آویشن، با آویشن باغی متفاوت است و برگ های پهن تری دارد؛ از این رو به آن آویشن برگ پهن هم می گویند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (500 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (144 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان