همه چیز درباره ساعت نجومی پراگ در جمهوری چک!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 9 دقیقه
همه چیز درباره ساعت نجومی پراگ در جمهوری چک!
ساعت نجومی پراگ (چکی: Pražský orloj) یک ساعت نجومی متعلق به 1410، دوران قرون وسطی، واقع در پراگ، پایتخت جمهوری چک، است. این ساعت سومین ساعت نجومی قدیمی جهان است و قدیمی‌ترین ساعت از این دست است که هنوز کار می‌کند.

یکی از شهرهای پرطرفدار در بین گردشگران، شهر پراگ است. این شهر در جمهوری چک واقع شده و ساختمان‌ها و بناهایی با نمای قدیمی و زیبا در آن به چشم می‌خورد. یکی از جاذبه‌های این شهر که گردشگران زیادی به خاطر آن شهر پراگ را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند، ساعت نجومی پراگ می‌باشد.در هر ساعتی که این ساعت نجومی به زیبایی نمایش خود را شروع می‌کند، گردشگران بسیاری به تماشای آن می‌نشینند و تصاویری از آن ثبت می‌کنند. به راستی که هر بار تماشا کردن این ساعت برای توریستان لذت بخش خواهد بود. در صورتی که مایل هستید درباره این ساعت تاریخی اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه ساعد نیوز را همراهی کنید.

در بین کشورهای اروپایی، جمهوری چک جزو کشورهایی است که همچنان سنت دیرینه اروپایی اش را حفظ کرده است. معماری های قدیمی، خانه های رنگارنگ و سنتی وَ ساعت نجومی تاریخی پراگ، نشان از پایبندی مردم جمهوری چک به فرهنگ قدیمی شان دارد. ساعت نجومی پراگ، یکی از بهترین دیدنی های پراگ است. در شهر پراگ، که در دل جمهوری چک واقع شده است، ساعتی تاریخی قرار گرفته که راس هر ساعت، نمایشی شگفت انگیز را به راه می اندازد. بسیاری از گردشگران، چندین ساعت مقابل ساعت نجومی پراگ می ایستند تا زمان شروع نمایش، دوربین به دست، لحظات را ثبت کنند و چندین بار، این نمایش دوست داشتنی را تماشا کنند. ساعت نجومی پراگ، سومین ساعت تاریخی جهان است.

این شهر محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد و به عنوان یکی از زیباترین مقاصد گردشگری برای سفر در کریسمس 2019 شناخته شده است. جمهوری چک در طول سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. اما حضور گردشگران در کریسمس و فصل های خوش آب و هوا تر بیشتر می شود. پراگ جزو پرطرفدارترین مقاصد گردشگری اروپایی است.

ساعت نجومی پراگ، ساعتی چند منظوره است!

در ساعت نجومی پراگ، اعداد رومی که نشان دهنده 24 ساعت شبانه روز است به خوبی دیده می شود. هر یک از رنگ های مختلف قرمز و آبی در این ساعت، نشانگر وقایعی از قبیل طلوع آفتاب، غروب آفتاب، روز، شب و اطلاعات جغرافیایی متنوعی همچون مناطق استوایی و ... است. نماد زمین در مرکز ساعت قرار گرفته و با هر چرخش ساعت، علائمی از ستاره ها و مکان خورشید به نمایش گذاشته می شود. ساعت نجومی پراگ صور فلکی و موقعیت ماه و خورشید را به سادگی بیان می کند. در زیر ستاره اصلی ساعت، شماره گیری تقویم با مدالیون مختلف، رنگی شده تا هر یک از ماه های تقویم را به نمایش گذارد. این ساعت که در مرکز شهر قدیمی پراگ واقع شده است، تاریخ روز را به نمایش می گذارد.

ساعت نجومی پراگ

ساعت نجومی پراگ چند ساله است؟

گفته می شود ساعت نجومی پراگ در سال 1410 میلادی توسط استاد "هانوش" ساخته شده است و بیش از 600 سال است که عقربه هایش تکان می خورد و تاکنون هزاران بار، نمایش های سرگرم کننده اش، مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. نکته جالب توجه این است که ساعت نجومی پراگ جزو ساعت های دقیقی است که به خوبی زمان را نشان می دهند و کمترین خطا را در هر سال دارد.

افسانه‌ های ساعت نجومی پراگ

افسانه‌های زیادی حول ساخت این ساعت نجومی در بافت قدیمی شهر پراگ وجود دارد. یکی از معروف‌ترین افسانه‌ها آن است که این ساعت را استادی به نام «هانوش» (Hanuš) که ساعت ساز بسیار ماهری بود، در سال 1410 ساخته است. مسئولین شهر در آن زمان آن‌قدر از ساعت نجومی خوشحال و راضی بودند که بعدتر از ترس آن‌که استاد هانوش نمونه دیگری از آن را برای شهر دیگری بسازد، شبانه وی را کور کردند تا این ساعت، شگفتی منحصر به فرد پراگ باقی بماند. چه این افسانه راست یا دروغ باشد، رأس هر ساعت پیکره‌ها جان گرفته و متحرک می‌شوند و از دو پنجره ساعت 12 حواری بیرون آمده و به شهر سلام می‌کنند. در کناره‌های ساعت نیز اسکلتی وجود دارد که ناقوسی را به صدا در آورده، یک بوقلمون سر خود را تکان داده، یک خسیس کیفی پر از پول داشته و یک مغرور در آینه به خود نگاه می‌کند. تمام این نمایش با خواندن یک خروس طلایی و به صدا در آمدن ناقوسی بزرگ در بالای برج به پایان می‌رسد. مردم در گذشته اعتقاد داشتند که با اولین بانگ خروس در صبح تمام اشباح و شیاطین از شهر پراگ دور می‌شدند.

درباره پیکره اسکلت کنار ساعت، افسانه‌هایی جداگانه نیز وجود دارد. گفته می‌شد زمانی که ساعت نجومی شهر برای مدتی طولانی از حرکت بایستد، ملت چک دوران سختی را سپری خواهند کرد و اسکلت نیز این واقعیت را با تکان دادن سر خود تائید می‌کند. بنا بر این افسانه، تنها امید برای جلوگیری از این قضیه، تولد پسری در شب سال نو بود. زمانی که ساعت دوباره به حرکت می‌افتاد، پسر باید از کلیسای «تین» (Týn) بیرون دویده و تا ساختمان شهرداری را طی کند. وی باید این مسیر را بسیار سریع می‌پیمود تا قبل از آخرین ضربه ناقوس ساعت به آنجا برسد. اگر او موفق به انجام این کار می‌شد می‌توانست اسکلت و تمام نیروهای شیطانی را از شهر بیرون کند.

البته در برخی افسانه‌های دیگر اسکلت نماد امید بوده و اگر دقیق‌تر نگاه کنید بالای ساعت دو پنجره کوچک می‌بینید که به سمت زندانی برای اسیر کردن اشراف استفاده می‌شدند. یک روز شوالیه‌ای که در زندان منتظر رسیدن زمان اعدام خود بود، در حال تماشای بیرون از داخل پنجره در زمان به صدا در آمدن ساعت، پرنده‌ای را دید که به سمت اسکلت پرواز کرد و زمانی که اسکلت فک خود را بست گنجشک درون آن اسیر شد. پرنده کوچک باید یک ساعت دیگر صبر می‌کرد تا اسکلت دهان خود را باز کند و او بتواند از زندان خارج شود. زمانی که شوالیه این صحنه را دید این باور در ذهنش جرقه زد که او نیز می‌تواند از زندان آزاد شود. وی که در لحظه آخر شامل عفو مردم پراگ شد، سبب تبدیل اسکلت به نمادی از امید گشت.

ساعت نجومی پراگ

داستان واقعی ساعت نجومی پراگ

سازنده واقعی ساعت را در سندی قدیمی، در سال 1961 کشف کردند. در این سند، صفحه ساعت نجومی شرح داده شده و گفته می‌شود که توسط فردی به نام «میکولاش» (Mikulas) از «کادان» (Kadan) در سال 1410 ساخته شده است. ساعت نجومی در قرن 16 توسط فردی به نام «یان تابورسکی» (Jan Taborsky) تعمیر و بهسازی شد. هر چند به مرور زمان خطاهای ساعت افزایش پیدا کرد و تقریباً از کار افتاد. حتی در دهه 1780 این تصمیم گرفته شد که آن را از بین ببرند اما به‌ هر حال ساعت برای مدتی طولانی به خواب رفت.

ترمیم اساسی بالاخره ناگزیر در سال 1865 صورت گرفت. ساعت را مدرنیزه کرده و صفحه تقویم آن را نیز نقاشی نمودند. در سال 1945 ارتش آلمان ساعت را تخریب کرده و تعدادی از مجسمه‌های آن را نیز آتش زد. این تندیس‌ها بعداً توسط نمونه‌های کپی جایگزین شدند و زمان ساعت از زمان قدیمی چک به زمان اروپای مرکزی تغییر یافت.

صفحه تقویم روی ساعت، تصور مردم قرون وسطی از جهان هستی را به نمایش می‌گذارد: زمین در مرکز. قسمت آبی صفحه آسمان بالای افق را نشان می‌دهد. کلماتی لاتین به معنی شرق، غرب، طلوع و غروب در چهار طرف صفحه نوشته شده‌اند و یک حلقه نشان دهنده بروج فلکی نیز وضعیت ستارگان را در آسمان نشان می‌دهد. سه دایره داخل صفحه، زمان‌های قدیمی چک، اروپای مرکزی و زمان بابلی را مشخص می‌کنند. از روی صفحه ساعت نجومی می‌توان روز، هفته، ماه و سال را به طور دقیق مشخص کرد. همچنین برج‌های ستاره شناسی نیز هر ماه توسط ساعت نشان داده می‌شود. در طی تابستان سعی کنید که نمایش ویدئویی که بر روی ساعت تابانده می‌شود را از دست ندهید. طی این نمایش برخی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی چک روی ساعت جان می‌گیرند و تجربه‌ای جالب توجه را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زنند. برای رسیدن به این جاذبه زیبای شهر پراگ می‌توانید از تراموا، اتوبوس و مترو استفاده کرده و اندکی تا مقصد پیاده‌روی کنید.

نمایش ساعت نجومی پراگ چگونه است؟

در راس هر ساعت، گویی ساعت جان می گیرد و مجسمه های اطراف آن، به زیبایی تمام، حرکت می کنند و نمایش زیبایی را اجرا می کنند. دو پنجره بر روی ساعت وجود دارد که در راس هر ساعت، 12 حواری از آن بیرون می زند و به شهر و گردشگران، سلام می کنند. یک اسکلت در کناره ساعت قرار گرفته که ناقوسی را به صدا در می آورد. نمادی از یک مرد خسیس که یک کیف پر از پول دارد و یک مغرور که در آینه نگاه می کند و مجذوب خود شده است، از دیگر مجسمه های اطراف این ساعت است. از آنجایی که پراگی ها به این اعتقاد دارند اگر ساعت از کار بیفتد، دوران سختی را سپری خواهند کرد، این ساعت مدام مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته است.مجسمه های ساعت نجومی پراگ نمادهایی از غرور، شهوت، کتابخوانی، خساست، ستاره شناسی و نبض زندگی را به نمایش می گذارند.

نکته جالب درباره اسکلت ساعت نجومی پراگ این است که در ابتدا اسکلت نماد شیطان و ارواح شیطانی بود اما بعدها نماد امید و زندگی شد. همان طور که گفته شد، این اعتقاد در بین مردم چک وجود داشت که به هیچ عنوان نباید ساعت نجومی پراگ از حرکت بایستد. مردم چک اعتقاد داشتند که سر اسکلت، با هر تکان، به این واقعیت که به دوران سختی نزدیک خواهید شد، اشاره می کند. تنها راه فرار از این سختی این بود که پسری که در سال نو به دنیا آمده است، زمانی که ساعت مجددا به کار افتاد، از کلیسای "تین" تا ساختمان شهرداری را در کوتاه ترین زمان طی کند و تا قبل از آخرین ضربه ناقوس، خود را به این ساعت برساند. در این صورت تمام ارواح شیاطین از شهر بیرون می روند. این باور تا مدت ها در بین مردم پراگ وجود داشت تا این که با اتفاق جالبی، اسکلت به نمادی از امید تبدیل شد.

اگر به ساعت نجومی پراگ دقیق تر نگاه کنید، دو پنجره کوچک را می بینید که به سمت زندانی برای اسیر کردن اشراف زمانه، استفاده می شد اشاره دارد. می گویند یک روز شوالیه ای در زندان اسیر شده بود و منتظر رسیدن زمان اعدام خود بود. وی که از پنجره زندان بیرون را نظاره می کرد، گنجشکی را دید که به سمت اسکلت پرواز می کند. گنجشک بعد از باز شدن دهان اسکلت، وارد دهان آن می شود و دهان اسکلت، بسته می شود. گنجشک اسیر شده باید یک ساعت صبر می کرد که مجددا نمایش ساعت آغاز شود و دهان اسکلت باز شود تا رهایی یابد. شوالیه زندانی شده با تماشای این صحنه، امیدی در دلش ایجاد شد. با خود گفت این یک نشانه است که پرنده اسیر شده، رها می شود پس من هم می توانم زنده بمانم و مجددا آزاد شوم. این شوالیه در لحظه آخر اعدام، شامل عفو مردم پراگ می شود. از این رو، بعد از آن، به اسکلت نماد امید و آزادی هم گفته می شود.نمایش این ساعت در آخر با خواندن یک خروس طلایی و به صدا در آمدن ناقوس به اتمام می رسد.

ساعت نجومی پراگ

خلاصه

پراگ قلب تپنده ی کشور جمهوری چک است که با وجود جاذبه های تاریخی متعدد سبب شده تا زمانی که به این شهر قدم می گذارید احساس کنید که در کتاب تاریخ قدم گذاشته اید و هر طرف را که نگاه می کنید کلیساهای تاریخی بسیار زیبا و برج های قدیمی را مشاهده خواهید کرد. ساعت نجومی پراگ یکی از جاذبه های تاریخی این شهر در جمهوری چک است. این ساعت سومین ساعت قدیمی در جهان است که در حال حاضر می تواند کار کند و ساعت دقیق را در شهر نشان دهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (220 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (102 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (47 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (44 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (37 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (34 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (30 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!