حقایقی که در مورد برند نوتلا، شکلات خوشمزه دنیا نمی دانستید!

  دوشنبه، 20 دی 1400   زمان مطالعه 14 دقیقه
حقایقی که در مورد برند نوتلا، شکلات خوشمزه دنیا نمی دانستید!
نوتلا (Nutella) برندی تجاری از شکلات فندقی است. نوتلا که توسط کمپانی ایتالیایی فِرِرو تولید می‌شود در سال ۱۹۶۳ به بازار معرفی شد. ما در این مقاله می‌خواهیم به این بپردازیم که چطور نوتلا در دوره‌های پیشین متولد شد و در قرن بیستم به یک کسب‌وکار و عریض و طویل تبدیل گردید.

پس از پایان جنگ جهانی دوم، یک قناد جوان ایتالیایی به نام پیترو فِرِرو که در شهر آلبا واقع در شمال غرب این کشور ساکن بود، در پی تولید ترکیبی خوشمزه بود تا طعم و رنگ کاکائو را نیز به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه در آن دوران کاکائو بسیار گران و در عین حال یک محصول لوکس به شمار می رفت، وی استفاده از فندق را برای ترکیب با میزان کمی از کاکائو آزمایش کرد. دلیل انتخاب فندق از سوی فررو این بود که در محل زندگی او، درخت های فندق فراوانی وجود داشت و در واقع یکی از اصلی ترین تولیدات محل سکونت وی، فندق بود.

پیترو فِرِرو

فررو پس از دست یافتن به یک ترکیب مناسب و نسبتا قابل قبول، در سال ۱۹۴۶ میلادی محصولی با عنوان Pasta Gianduja راهی بازار کرد. Gianduja نام یکی از شخصیت های کارناوال های برگرفته از فرهنگ ایتالیایی است که حتی از این شخصیت در اولین تبلیغات برای شیرینی جدید نیز استفاده شد. البته وی ترکیب جدید خود را نه در قالب یک محصول تجاری، بلکه به عنوان یک خوراکی جدید در فروشگاه شیرینی فروشی خود در شهر آلبا به فروش می رساند. این محصول برخلاف نوتلایی که امروز می شناسیم، ماهیت سفت و سختی داشت و برای استفاده از آن باید تکه هایی با استفاده از چاقو جدا می شد. فررو محصول جدید خود را به صورت تکه هایی شبیه شکلات درون فویل آلومینیومی به فروش می رساند. فررو تکه های شکلات پیچیده شده در ورقه های آلومینیومی را گزینه ی خوبی برای ساخت ساندویچ شکلاتی برای مصرف کودکان تصور کرده بود، اما بسیاری از کودکان با جدا کردن نان حول این شکلات سخت، فقط شکلات را می خوردند.
پس از گذشت چند سال از آغاز فروش Pasta Gianduja و مشاهده ی این نکته که شکلات اغلب بدون نان و نه در قالب فرم یک ساندویچ مصرف می شود، فررو تصمیم به تغییر ترکیب گرفت. وی در سال ۱۹۵۱ میلادی نسخه ی نرم تر این ترکیب را با عنوان Supercrema راهی بازار کرد که تقریبا شبیه به نوتلایی بود که امروز در بازار وجود دارد.

Supercrema

پس از عرضه Supercrema به بازار، این محصول با اقبال عمومی روبرو شد. پیش از عرضه ی این محصول، کاکائو و خوراکی های تولیدشده مبتنی بر آن، مختص قشر مرفه جامعه بود؛ اما با ورود Supercrema شرایط تغییر کرد. تا پیش از ورود سوپرکریما، بسیاری از مردم کاکائو و شکلات را در جشن ها و روزهای خاصی نظیر جشن سال نوی میلادی یا کریسمس مورد استفاده قرار می دادند؛ اما سوپرکریما قواعد جامعه در مورد مصرف شیرینی را تغییر داد.
جیووانی فررو، پسر پیترو فررو، بنیانگذار نوتلا در این خصوص می گوید:
عرضه ی Supercrema به بازار موفقیت بسیار بزرگی بود. سوپرکریما اولین برندی بود که این امکان را برای عموم مردم فراهم می کرد تا شیرینی را با قیمتی معقول خریداری کنند و مورد استفاده قرار دهند. موفقیت Supercrema سرآغازی برای تبدیل شدن نوتلا به یک برند موفق تجاری بود.

پس از موفقیت سوپرکریما، مشیل فررو، پسر ارشد پیترو در پی تجاری سازی و گسترش عرضه ی این محصول برآمد. وی در سال ۱۹۶۳ میلادی، با به کارگیری روش های نوین بازاریابی، سوپرکریما را وارد سایر کشور های اروپایی کرد. وی همچنین اسم این محصول را تغییر داد و در سال ۱۹۶۴ نوتلا متولد شد. پس از عرضه ی نوتلا در بازار های اروپایی، این محصول به شدت موفق بود و با استقبال بسیار گسترده ای از سوی مصرف کنندگان همراه شد.

هرچند پیترو فررو در سال ۱۹۴۶ تولید نوتلا را تحت نام کمپانی Ferrero SpA آغاز کرد؛ اما تحول بزرگ در رشد این کمپانی زمانی اتفاق افتاد که پیترو فررو اداره ی امور کمپانی را به پسر ارشد خود، میشل فررو واگذار کرد. پسر ارشد فررو بود که با ایجاد تحول در فرایند تولید و تجاری سازی نوتلا، راه را برای تولید محصولات دیگری توسط صنایع فررو باز کرد.

موفقیت نوتلا، نتیجه یک بازاریابی زیرکانه

نام نوتلا که به شکل Nutella نوشته می شود، با زیرکی خاصی انتخاب شده است. این اسم از دو بخش Nut و ella تشکیل می شود که هر یک کاربرد خاصی دارد. Nut برگرفته از Nuts است که به فندق یا ماهیت طبیعی این خوراکی اشاره دارد و ella به عنوان یک پسوند که در اغلب نام های ایتالیایی نظیر موزارلا (نوعی پنیر) یا کاراملا (نوعی شیرینی ایتالیایی) می شنویم، حال و هوایی ایتالیایی به این اسم داده است. روغن پالم و شکر، پرکاربردترین مواد اولیه در نوتلا هستند.

نوتلا

انتخاب نام برای این محصول جذاب و دوست داشتنی تنها بخشی از سیاست های زیرکانه و هوشمندانه برای بازاریابی و فروش این محصول به شمار می رود. برای درک این موضوع بهتر است در ابتدا نگاهی به ترکیب نوتلا داشته باشیم. هرچند در ابتدا شاید اینگونه به نظر برسد که بیشترین موارد به کاررفته در نوتلا فندق و شکلات باشد؛ اما این چنین نیست. بخش بزرگی از نوتلا را روغن های گیاهی که غالبا شامل روغن پالم است در کنار شکر تشکیل می دهد. آزمایش های صورت گرفته نشان از این دارند که بیش از ۵۰ درصد از نوتلا شامل شکر و روغن های گیاهی نظیر پالم است. ۱۳ درصد از نوتلا را فندق تشکیل داده و مقداری نیز کاکائو و شیر کم چرب در آن استفاده می شود. هرچند نوتلا در بسیاری از کشورها با عنوان کرم خوراکی فندق به فروش می رسد، اما براساس قانون ایتالیا نمی تواند از نام کرم کاکائو برای این محصول استفاده کرد؛ چراکه میزان کاکائوی مورد استفاده در نوتلا بسیار کمتر از مقداری است که بتوان از آن به عنوان کرم کاکائو اسم برد.

برخلاف نوتلا، اولین محصول فررو که Pasta Gianduja نام داشت شامل ۷۱.۵ درصد فندق و ۱۹.۵ درصد شکلات بود. البته این کمپانی ایتالیایی در نوامبر سال جاری میلادی ترکیب نوتلا را تغییر داد و میزان شکر و شیر خشک کم چرب مورد استفاده در آن کمی افزایش پیدا کرد؛ از این رو نوتلای جدید با کمی تغییر رنگ همراه شده است.

اما بهتر است با تشریح نام گذاری و ترکیب نوتلا، به سیاست های بازاریابی این محصول بپردازیم. اولین نکته ای که باید در مورد نوتلا بیان کنیم، شیشه ای است که برای آن استفاده می شود. شکل شیشه ی نوتلا فرمی سنتی گونه دارد و به دلیل ساخت آن با شیشه و نه پلاستیک، وجهه ی لوکسی به خود گرفت است. نکته ی دوم در مورد نوتلا این است که کمپانی فررو هیچگاه نوتلا را به عنوان یک جایگزین معرفی نمی کند. در واقع هیچ یک از تبلیغات و آگهی های نوتلا آن را به عنوان جایگزینی ارزان تر برای شکلات هایی که درصد کاکائوی بیشتری دارند، معرفی نمی کند؛ بلکه نوتلا اغلب به عنوان یک خوراکی که برخلاف سایر گزینه ها از وجود فندق نیز بهره می برد، معرفی شده است. نوتلا به عنوان یک صبحانه کامل تبلیغ می شود.

در واقع جایگزین شدن فندق به جای شکلات در نوتلا نه به عنوان یک نقطه ضعف برای ارزان تر کردن محصول، بلکه بالعکس به عنوان یک برتری در برابر رقبایی که فندق در ترکیب خود ندارند، استفاده می شود. بخش بزرگی از تبلیغات نوتلا این خوراکی را به عنوان یکی از عناصر اصلی صبحانه برمی شمارد، به طوری که نوتلا با داشتن فندق و شیر در ترکیب خود، یک وعده ی کامل برای صبحانه نمایش داده می شود. فررو تلاش زیادی کرده است تا نوتلا را به عنوان یک وعده ی غذایی کامل برای صبحانه و جایگزین برای صبحانه روزانه معرفی کند؛ حال آنکه این موضوع مشکلاتی نیز به همراه داشته است. نوتلا سال ۲۰۱۲ در پی یک پرونده ی قضایی، قبول کرد مبلغ سه میلیون دلار به عنوان جریمه پرداخت کند. وکلای آمریکایی نوتلا و کمپانی فررو به دروغ گویی در مورد فواید غذایی نوتلا متهم کرده بودند. همین پرونده ی قضایی فررو را بر آن داشت تا بازنگری گسترده ای در آگهی های تلویزیونی و کمپین های تبلیغاتی خود انجام دهد.

فِرِرو، سومین تولیدکننده ی بزرگ شیرینی و شکلات در جهان

صنایع غذایی فررو که توسط خانواده ی فررو اداره می شود، با تولید نوتلا که همزمان با اجرای سیاست های موفق بازاریابی و همچنین افزایش تنوع محصولات بوده، موفقیت بزرگی کسب کرده؛ به طوری که جایگاه خود را به عنوان سومین تولیدکننده ی بزرگ در حوزه ی شیرینی و شکلات تثبیت کرده است. ثروت ناشی از تولید نوتلا در کنار محصولات دیگر به اندازه ای سودآور بوده که اکنون ماریا فرانکا فیسولو، همسر پیترو فررو، بنیان گذار صنابع غذایی فررو، عنوان ثروتمندترین شهروند ایتالیا را به خود اختصاص داده است. ماریا فرانکار فیسولو با داشتن ثروت تقریبی ۲۵ میلیارد دلار، بالاتر از افرادی نظیر سیلویو برلوسکونی و جیورجیو آرمانی قرار دارد.

صنایع غذایی فررو در عین موفقیت، بسیار سری عمل می کند؛ به طوری که این کمپانی حتی ماشین آلات مورد نیاز خود را در داخل کمپانی و با تأسیس یک واحد مهندسی تولید می کند. تاکنون هیچ رسانه ای موفق نشده است به عمق خطوط تولید کارخانه های فررو در سراسر جهان وارد شود و تصویری از نحوه ی تولید محصولات آن تهیه کند.

هرچند نوتلا به عنوان محبوب ترین محصول فررو نام و آوازه ای جهانی دارد؛ اما این کمپانی محصولات مطرح دیگری نیز تولید می کند که از جمله ی محبوب ترین و شناخته شده ترین آن ها باید به کیندر (Kinder) اشاره کرد. بر اساس اطلاعات ارائه شده، صنایع غذایی فررو در سال مالی ۲۰۱۶ درآمدی ۱۲ میلیارد دلاری داشته که نزدیک به یک میلیارد دلار از این درآمد، سود عملیاتی کسب شده توسط کمپانی ایتالیایی بوده است.

محصولات کیندر

نوتلا بدون شکلات

ظاهر یکسان آن با شکلات این مسئله را در ذهنم ایجاد می کرد که چرا این محصول ساخته شده از شکلات این همه محبوب قلب ها است. مشکل این بود که شکلات هم برای خود در دنیای خوراکی ها، خوردنی پرطرفداری است. به همین دلیل برایم عجیب بود که اگر نوتلا هم شکلات است، چرا اولا نام آن فرق دارد و دوما چرا طرفداران آن به جای نوتلا مستقیما شکلات نمی خورند؟

نکته عجیب تر هم این است که شکلات را ماده جالبی برای صبحانه نمی بینم و به همین دلیل برایم سوال بود که چرا در این صورت نوتلا این قدر برای صبحانه خورده می شود. البته من اشتباه می کردم. نوتلا دقیقا به خاطر کمبود شکلات در جنگ جهانی دوم درست شده است و اتفاقا همین طرفداران شکلات بوده اند که پیش از همه به نوتلا استقبال نشان داده اند.

شیرینی پزهای ایتالیایی

تاریخچه این خوراکی ترکیبی به قرن نوزدهم در ایتالیا بازمی گردد. نوتلا در اصل به عنوان جایگزینی برای شکلات در زمان جنگ های ناپلئون بناپارت ساخته شد. در آن زمان به خاطر جنگ های ناپلئون بین فرانسه و چند کشور اروپایی دیگر از جمله بریتانیا، شکلات به ماده ای کمیاب تبدیل شده بود. بریتانیا در آن موقع یکی از مراکز مهم تجاری اروپا بود که هر محصولی از آنجا به کشورهای دیگر مبادله می شد.

به خاطر جنگ هایی که ناپلئون بناپارت با بریتانیا انجام می داد و در جهت تضعیف اقتصاد بریتانیا، ناپلئون بناپارت، فرانسه و کشورهای تحت سلطه فرانسه را که البته در این جنگ ها بی طرف بودند، از مبادلات اقتصادی با بریتانیا منع کرده بود.

نتیجه این اقدام یک محاصره تجاری بود که باعث شد قیمت شکلات در اروپا سر به فلک بکشد. شکلات را از دانه های کاکائو می سازند. امروزه 70 درصد دانه های کاکائوی جهان در کشور غنا تولید می شود. دیگر کشورها مثل برزیل، اکوادور، کامرون، مکزیک، نیجریه، اندونزی و ساحل عاج هم دانه های کاکائو را تولید می کنند. احتمالا اگر دوباره به صنایع نگاه کنیم می توانیم مشابه سیستم هایی را که برده داری مدرن در تولید قهوه دیدیم، اینجا هم ببینیم.

در هر صورت از این کشورهای تولیدکننده دانه کاکائو، غنا و برزیل در زمان ناپلئون از مستعمره های پرتغال بودند. به همین دلیل دانه های کاکائوی تولیدشده در این کشورها به پرتغال و از آنجا برای توزیع در بقیه قاره به بریتانیا صادر می شد؛ اما زمانی که ناپلئون به قدرت رسید، به پرتغال حمله و آنجا را اشغال کرد و پس از مدتی هم هرگونه دادوستد پرتغال با بریتانیا را منع کرد.

مشخصا تجار بریتانیایی که در آن زمان یک زنجیره تامینی برای دانه های کاکائو داشتند، می توانستند بهتر از هرکسی خرید و توزیع کاکائو را در اروپا انجام دهند. ممنوعیت هایی که ناپلئون برای تجارت با بریتانیا ایجاد کرد، هم باعث قطع ارتباط تولیدکننده ها با توزیع کننده های عمده و هم باعث قطع ارتباط توزیع کننده های خرد و توزیع کننده های عمده بریتانیایی شد که در نهایت باعث شد مشتریان در طرف خرده فروشی نتوانند به مقادیر موردنیاز شکلات دسترسی داشته باشند.

نوتلا و دیکتاتوری سخت در جنگ جهانی دوم

تکرار تاریخ یک دیکتاتور دیگر را نیز در ایتالیا متولد کرد. دیکتاتوری که به واسطه همراهی با دیگر دیکتاتور بزرگ آن زمان یعنی هیتلر و آغاز دهشتناک ترین جنگ قرن یعنی جنگ جهانی دوم، اروپا را در وضعیت بدی قرار داد که باعث شد اقتصاد و تجارت در آن به شدت دچار مشکل شود

نوتلا در جنگ جهانی

این قضیه دوباره صنعت شکلات را تهدید کرد؛ زیرا برای یک کشور در حال جنگ، شکلات یک ماده ضروری نیست. این بار موسولینی و هیتلر با آغاز جنگ جهانی دوم شکلات را از شکلات دوستان ایتالیایی دور کردند. اما مثل دفعه قبل این بار نیز ایتالیایی ها دست به کار شدند. ایتالیایی ها آدم های صنعتی بودند و ازاین روی می توانستند برای این نبود و کمبود شکلات نیز چاره ای بیندیشند و منابع کم شکلات خود را گسترش دهند و از آن ها بیشتر استفاده را کنند.

این دفعه یک شیرینی پز دیگر به نام پیترو فررو (Pietro Ferrero) ایده جاندویایی را که از زمان ناپلئون استفاده می شد، برداشت و آن را بهبود داد. پیترو فررو این بار فندق خردشده، شکر و کمی شکلات را که می توانست به دست آورد، برداشت و ترکیبی جدید خلق کرد.

حاصل این کار یک خمیر ضخیم و شیرین بود که نام آن را جیاندویات (Giandujot) گذاشت. این جیاندویات تولیدشده وقتی سرد می شد به ماده جامد سفتی بدل می گشت که برای استفاده لازم بود با چاقو یا دندان تکه تکه شود. به همین دلیل هم نتوانست جای شکلات را بگیرد و بازاری برای خود دست وپا کند.

مهم ترین استراتژی پشت نوتلا

در این میان شاید مهم ترین استراتژی مدیریتی میشل فررو، حفظ اسرار بوده است. در طول این چند دهه ای که میشل فررو تولید نوتلا را به عهده دارد، او در هیچ کنفرانس خبری شرکت نکرده است و به هیچ کسی هم اجازه نداده است از کارخانه هایش دیدن کند.

با این کار او کیفیت محصولات خود را همواره بالا برده و کارخانه هایش را بسیار توسعه داده است. بعد از تولید و گسترش بازار نوتلا خیلی طول نکشید که این محصول نیز در کنار شکلات جایی در ذهن مصرف کنندگان باز کند و طرفداران فراوانی برای خود بیابد.

امروزه نه تنها دسته های بزرگی از دوستداران نوتلا وجود دارند که در شبکه های اجتماعی فعال هستند و از علاقه خود به نوتلا می نویسند، بلکه روز جهانی نوتلا هم وجود دارد. پنجم فوریه هر سال به روز جهانی نوتلا نام گذاری شده است.

نوتلا


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (650 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان