جلوگیری از شکستن ناخن

  یکشنبه، 21 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
جلوگیری از شکستن ناخن
 گاهی به سبب خیس و خشک شدن دست ها با مواد قلیایی مثل شوینده هاست و یا ضربه های کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه ، که بسیار رخ می دهد .

ناخن های شما نشان دهنده سلامت شماست. در حالت طبیعی فرم، حالت، رنگ و استقامت ناخن ها بستگی به عوامل سلامتی مختلف دارد. از همه مهم تر، ناخن ها نمایانگر وضعیت تغذیه شما هستند؛ مثلا ناخن های شکننده و مشکل دار این هشدار را می دهند که بدن شما مواد غذایی لازم را دریافت نمی کند.

ناخن ایده آل، ناخنی است که در برابر ضربه تا حدودی مقاوم باشد، خاصیت ارتجاعی داشته باشد و راحت خم بشود، نه اینکه بشکند. داشتن چنین ناخنی بستگی به نوع تغذیه شما دارد.
ناخن باعث محافظت نوک انگشتان می شود. ناخن های دست روزانه 1 تا 5 میلی متر و هر ماه 3 میلی متر رشد می کنند. عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و پاتولوژیکی (بیماری زایی) در سرعت رشد ناخن ها موثر هستند.در هنگام بارداری، آب و هوای گرم، مصرف کلسیم و بیوتین، مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، پرکاری تیروئید و پسوریازیس، رشد ناخن ها بیشتر می شود. در بیمارانی که مبتلا به تب هستند، عفونت های حاد، بیماری های مزمن، کم کاری تیروئید، پیری، کاهش گردش خون، مصرف سیگار، سوء تغذیه، مبتلایان به بیماری های قارچی ناخن و مصرف داروهای ضدسرطان رشد ناخن کم می شود.در ناخن های شکننده، سطح ناخن نازک می شود. در واقع مشکل شکنندگی ناخن ها در اثر تماس زیاد با آب، پاک کننده ها، حلال ها، نمک ها و ضربه ها، مواد اسیدی و قلیایی ایجاد می شود.

راهکار مقابله با مشکل شکنندگی ناخن، استفاده از دستکش موقع کار کردن است. این بیماران باید ناخن ها را کوتاه کرده و از مصرف پاک کننده های ناخن اجتناب کنند. مصرف بیوتین (از ویتامین های گروه ب) نیز در جلوگیری از شکنندگی ناخن ها موثر است.

دلایل و راه های جلوگیری از شکستن ناخن

مهمترین علت شکستن ناخن ها : گاهی به سبب خیس و خشک شدن دست ها با مواد قلیایی مثل شوینده هاست و یا ضربه های کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه ، که بسیار رخ می دهد .

همچنین زمینه های ارثی ، بیماری خشکی پوست ، کم خونی ، فقر آهن و کاهش روی در بدن ، که میتواند از علل شکستن ناخن ها باشد .این روزها ، انجام دادن کارهای زیبایی روی ناخن مانند مانیکور کردن یا استفاده از ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن ، سبب شکنندگی ناخن ها می شود . همچنین استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم ، در کنار کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن آنها میشود .بسیاری از بانوان ، حسرت داشتن ناخن هایی محکم را دارند و از انواع محصولات تجاری گرفته تا تقویت کننده هایی مثل روغن زیتون و آبلیمو را به ناخنهایشان می مالند تا ماده معدنی کلسیم را در ناخن ها حفظ کنند و از شکستن ناخن جلوگیری کنند !

نکته : باید دانست که تنها حدود یک درصد از حجم ناخن را کلسیم تشکیل می دهد که آن هم در سفتی و سختی ناخن ، هیچ گونه دخالتی ندارد بنابراین هیچ وقت کمبود کلسیم باعث شکستن ناخن نمیشود.

برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها روش های متعددی وجود دارد که یکی از آن ها تهیه مخلوطی از پوست تخم مرغ و آبلیمو است. برای تهیه این ترکیب کافی است پوست چند تخم مرغ را آسیاب کنید و هر بار، یکی دو قاشق از آن را با یک استکان آبلیموی تازه مخلوط کنید به حدی که بتوانید ناخن های تان را در این مخلوط قرار دهید. بهترین و مفید ترین مدت زمان برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها و سرانگشتان دست در این مخلوط 15 تا 20 دقیقه است. پس از آن دست ها را بشویید و این کار را هر شب پیش از خواب تکرار کنید. علاوه براین، استفاده از ترکیب دانه های بلال و شیر نیز برای درمان شکنندگی ناخن ها و پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است. برای این منظور دانه های بلال را در دستگاه مخلوط کن ریخته و آن ها را له کنید. سپس یک استکان شیر اضافه کرده و پس از خمیر کردن آن ها این خمیر را روی ناخن های خود به مدت 15 دقیقه قرار دهید.

برای درمان تغییر رنگ ناخن ها که عمدتا به دلیل نرسیدن میزان کافی مواد مغذی، اکسیژن و هوای تازه به سطح ناخن است، راه حلی ساده وجود دارد و آن استفاده از جوشانده گل سرخ برای درمان این مسئله است. برای تهیه این ماسک ناخن کافی است مقداری گل سرخ خشک شده را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و آن را با نصف استکان آبلیموی تازه ترکیب کنید. سپس ناخن ها را با کمک این ترکیب ماساژ داده و اجازه دهید که این مخلوط به مدت 20 تا 30 دقیقه روی ناخن شما باقی بماند. استفاده مکرر از این ماسک گیاهی به روی ناخن ها چند بار در طول هفته به درمان تغییر رنگ ناخن در کمتر از یک ماه کمک می کند.

لاک زدن باعث شکنندگی ناخن شما نمی شود ولی خانم هایی که مدام رنگ لاک خود را عوض کرده و بی رویه از این محصول استفاده می کنند اغلب محصولات غیراستاندارد را به کار می برند، درنتیجه سلامت ناخن های خود را به خطر می اندازند. استفاده از استون و لاک پاک کن ها باعث شکنندگی ناخن ها می شود. با پاک کردن لاک شما چربی مورد نیاز ناخن های خود را نیز از بین می برید. بهتر است این نکته را هم بدانید که سن و سال هم در میزان شکنندگی ناخن های شما تاثیر دارد و با بالا رفتن سن، شکنندگی ناخن های شما هم بیشتر می شود. اگر دوست ندارید ناخن های تان بشکند، بهتر است آنها را کوتاه نگه دارید، ناخن های بلند، بیشتر در خطر شکنندگی قرار دارند. استقامت ناخن ها تاثیر زیادی در جلوه و زیبایی دست دارد. به این دلیل تقویت ناخن ها و افزایش استحکام آن ها یکی از مهم ترین نکاتی است که هر خانم جوان باید به آن توجه کند. برای افزایش استقامت ناخن ها به ویژه ناخن هایی که زیاد در معرض شست و شو و آب قرار می گیرند بهترین چاره استفاده از مخلوطی از روغن زیتون، روغن بادام، روغن کنجد و روغن کرچک است. برای تهیه این مخلوط کافی است به میزان مساوی 4 روغن را با هم ترکیب کرده و آن را به روی ناخن های خود ماساژ دهید.

سعی کنید برای جلوگیری از خشک و شکننده شدن ناخن های خود از راه های زیر استفاده کنید. هر کدام از موارد اشاره شده در زیر به تنهایی نمی تواند متضمن رفع مشکل شما باشد، بنابراین باید آنها را با هم امتحان کنید تا به نتیجه مطلوب خود برسید. اساسا رفع چنین مشکلاتی نیازمند زمان و ممارست در انجام راه های درمان است.

استفاده از کرم های مرطوب کننده

کِرِم های مرطوب و نرم کننده برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها موثر است. برای اینکه ناخن هایی سالم داشته باشید، نیاز به این است که ناخن و پوسته اطراف آن را به صورت مرتب چرب کنید. به طور کلی بهتر است با استفاده از کرم های مرطوب کننده هر روز به ویژه در هوای سرد و خشک، ناخن ها را مرطوب کرده تا از شکنندگی آنها پیشگیری کنید.

مصرف آهن

اگر آهن کافی دریافت نکنید، ناخن هایتان آن را نشان می دهد. کمبود آهن که در خانم ها رایج است سبب شکنندگی ناخن ها می شود؛ بنابراین کسانی که این مشکل را دارند باید غذاهای پرآهن مصرف کنند. همچنین منابع حیوانی آهن عبارت است از گوشت گاو، بوقلمون، اردک، مرغ، میگو و تخم مرغ. منابع گیاهی آهن سویا، عدس، لوبیا و سبوس است. با مصرف ویتامین C می توانید به جذب آهن حیوانی در بدن کمک کنید؛ البته سعی کنید مواد غذایی غنی از آهن، روی، ویتامین B و گوگرد مصرف کنید، چون مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه، ویتامین B و گوگرد هستند، سبب سخت و زیبا شدن ناخن هایتان می شوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (296 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (245 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (121 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (96 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (74 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (50 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (43 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (40 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (31 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 2 مرداد 1403
دهن کجی رامبد جوان به هویت ایرانی با شناسنامه خارجی نوزادش/ کاسبی همسر نگار جواهریان با یک مشت شعار وطن دوستانه
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 2 مرداد 1403
اپل واچ سری 10؛ صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و بدنه نازک‌تر!
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 2 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 2 مرداد 1403+فیلم
خبر خوش فوتبالی برای بانوان: مشکل زنان در اصفهان، اهواز و تبریز حل شد
واکنش احساسی برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق تیم پرسپولیس تهران به درگذشت سعید راد پدر بزرگ آدام همتی +تصویر
رونمایی از نوه قدبلند و فوتبالیست سعید راد در کانادا/ به نظرتون چقدر شبیه بابابزرگشه؟
گریم متفاوت و طاغوتی سعید راد در نقش رضاشاه+عکس
بیوگرافی و زندگی خصوصی سعید راد، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
سعید راد: نام "خلیج‌فارس" تعصب ملی‌ام را تقویت می‌کند/از مَنِ 20 سال خارج از کشور زندگی‌کرده بپرسید هیچ خبری نیست
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت