جزئیات انتخاب رشته بدون آزمون در کاردانی فنی حرفه‌ای

  یکشنبه، 14 دی 1399 ID  کد خبر 126710
جزئیات انتخاب رشته بدون آزمون در کاردانی فنی حرفه‌ای
ساعد نیوز: ثبت نام و انتخاب رشته برای مرحله پذیرش دانشجو صرفاً با سوابق تحصیلی «معدل کل دیپلم» کاردانی نظام جدید آغاز شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از مهر، به دنبال مصوبه بیست و چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو تاریخ ۲۲ مهرماه ۹۹ مقرر شد برای ظرفیت خالی مانده رشته های تحصیلی آزمون کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیردولتی-غیرانتفاعی سال ۱۳۹۹ پذیرش از طریق سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) برای نوبت بهمن ماه انجام شود.

اطلاعات رشته محل های این مرحله در دفترچه راهنما منتشر شد و متقاضیان می توانند برای اطلاع از شرایط و ضوابط ثبت نام و انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه ها و مؤسسات پذیرنده دانشجو که در این مرحله به شیوه صرفاً براساس سوابق تحصیلی (معدل کل دیپلم) دفترچه راهنما را مطالعه کنند.

داوطلبان می توانند با درنظر داشتن شرایط و ضوابط پذیرش نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته حداکثر ۳۰ کدرشته محل از امروز یکشنبه ۱۴ دی تا روز چهارشنبه ۱۷ دی منحصراً از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

پذیرش دراین مرحله براساس ظرفیت خالی مانده رشته محل های نیمسال اول و نیمسال دوم مرحله مهرماه انجام می شود. در فهرست رشته محل های این مرحله، رشته محل هایی با پذیرش در نیمسال اول و دوم مشاهده می شود اما در این مرحله تفاوتی در انتخاب نیمسال اول یا دوم وجود ندارد و شروع به تحصیل تمامی پذیرفته شدگان از نیمسال دوم سال تحصیلی (بهمن ماه) است.

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی کاردانی نظام جدید

هر متقاضی منحصراً مجاز است با توجه به رشته تحصیلی، یکی از کدرشته های امتحانی متناسب با دیپلم خود را متناسب با دفترچه راهنما انتخاب کرده و نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته محل های آن مجموعه امتحانی بر اساس جداول رشته محل ها اقدام کند.

متقاضیانی که به هر دلیل در رشته ای غیر از رشته متناسب با دیپلم خود در این مرحله از پذیرش ثبت نام و انتخاب رشته کرده و پذیرفته شوند قبولی آنان در هر مرحله ای از تحصیل که باشند «لغو» تلقی و حق هیچگونه ادعایی را نخواهند داشت.

تمامی متقاضیان دارای گواهینامه فنی و حرفه ای و یا کاردانش کد رایانه ای ۴ و ۵ رقمی گواهینامه خود را با کدهای ۴ و ۵ رقمی مشخص شده در هر عنوان رشته تحصیلی دوره کاردانی که در دفترچه راهنما قید شده است با دقت کنترل کرده و مطابقت دهند.

دارا بودن گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه نظام جدید در یکی از رشته های شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش و یا احراز شرایط دانش آموختگی در یکی از رشته های مذکور تا پایان شهریورماه ۱۳۹۹ و یا دیپلم فنی و حرفه ای دوره چهار ساله (نظام قدیم) ویا دیپلم شاخه نظری نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و نظام سالی-واحدی در رشته های امتحانی متناسب با نوع دیپلم خود در این مرحله شرکت کنند.

متقاضیان دیپلم شاخه نظری نظام سالی-واحدی یا ترمی-واحدی لزوماً باید نسبت به ارائه مدرک پیش دانشگاهی اقدام کنند.

براساس هفدهمین مصوبه جلسه ۲۶ اسفند ۹۷ شورای سنجش و پذیرش دانشجو، دانش آموزان دارای دیپلم شاخه نظری می توانند در رشته های امتحانی متناسب با نوع دیپلم خود مندرج در دفترچه راهنما براساس جداول رشته های اعلام شده در این مرحله از پذیرش شرکت کنند.

متقاضیان فارغ التحصیل شاخه نظری (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی) فقط مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی کاردانی ناپیوسته هستند و در رشته های امتحانی مندرج در جدول زیر به دلیل نداشتن پذیرش در مقطع کاردانی ناپیوسته، امکان ثبت نام و انتخاب رشته برای دارندگان دیپلم شاخه نظری وجود ندارد.

جدول کدرشته های امتحانی

کدرشته امتحانی رشته امتحانی کدرشته امتحانی رشته امتحانی
۱۵ ساخت و تولید ۱۸ صنایع فلزی
۲۰ صنایع چوب و مبلمان ۲۱ چاپ
۲۶ صنایع نساجی ۲۷ متالورژی
۲۸ سرامیک ۲۹ معدن
۳۰ علوم دریایی ۳۴ امور اداری
۳۸ تربیت بدنی ۴۰ هنرهای تجسمی (نقاشی)
۵۱ صنایع غذایی ۵۲ موسیقی
۵۵ مکاترونیک ۵۷ فتوگرافیک

تبصره: متقاضیان دیپلم های فنی و حرفه ای و یا کاردانش مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی کاردانی پیوسته و کاردانی ناپیوسته هستند.

ملاک پذیرش دیپلمه های شاخه نظری در این مرحله «معدل کل دیپلم» است. متقاضیان دیپلم شاخه نظری نظام سالی- واحدی یا ترمی- واحدی لزوماً باید نسبت به ارائه مدرک پیش دانشگاهی اقدام کنند.

ضریب تراز معدل در رشته های مورد پذیرش در این مرحله برای دیپلم های نظری که در آزمون فنی و حرفه ای شرکت می کنند، ۴.۵۱ درصد است.

پذیرفته شدگان دوره روزانه در آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی سال ۱۳۹۸، اجازه ثبت نام و شرکت در دوره روزانه این مرحله را ندارند و در صورت تمایل به شرکت در این مرحله لازم است پس از انصراف از تحصیل منحصراً نسبت به انتخاب کدرشته محل های دوره های غیر روزانه اقدام کنند.

دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) و دوره غیرانتفاعی پذیرفته شده در آزمون مقطع کاردانی نظام جدید سال قبل (سال ۱۳۹۸) در صورتیکه منعی از نظر مقررات وظیفه عمومی نداشته باشند، می توانند بدون انصراف از تحصیل در این مرحله از پذیرش ثبت نام و شرکت کنند.

این دسته از متقاضیان در صورت قبولی در این مرحله و قبل از ثبت نام در کدرشته قبولی جدید، لازم است از مؤسسه محل قبولی خود تسویه حساب کامل کرده و گواهی مربوط را به مؤسسه محل قبولی جدید ارائه کنند. این دسته از متقاضیان پس از انصراف قطعی اجازه بازگشت و ادامه تحصیل در کدرشته قبلی قبولی خود را نخواهند داشت.

دانشجویان دوره های نوبت دوم (شبانه) دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای و یا مؤسسات غیرانتفاعی که از معافیت تحصیلی استفاده می کنند، در صورت تمایل به ثبت نام و شرکت مجدد در این مرحله و پس از پذیرفته شدن، در صورتی مجاز به ثبت نام و ادامه تحصیل خواهند بود که پس از انصراف قطعی از دوره قبلی، از نظر نظام وظیفه منعی نداشته باشند.

پذیرفته شدگان آزمون دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات غیرانتفاعی سال ۱۳۹۹ در صورت تمایل می توانند در این مرحله از پذیرش شرکت کنند. در صورت قبولی در این مرحله از پذیرش، قبولی قبلی آنان لغو می شود و باید در رشته قبولی جدید ثبت نام و ادامه تحصیل دهند لذا متقاضیان در این خصوص دقت لازم را بعمل آورند.

دانشجویان اخراجی نیز مانند مقررات مربوط به دانشجویان انصرافی پس از تسویه حساب کامل با مؤسسه ذیربط، اداره کل امور دانشجویان داخل و صندوق رفاه دانشجویان و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (برای برادران) اجازه ثبت نام دارند. این دسته متقاضیان می توانند تمامی تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصیلات به صورت یکجابه انجام برسانند.

برخورداری از توانایی جسمی متناسب با رشته های انتخابی الزامی است.

با توجه به اینکه پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می شود، متقاضیان لازم است به وسیله کارت های بانکی عضو شبکه شتاب که پرداخت الکترونیکی آنها فعال است، با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور و پرداخت مبلغ ۳۷۰ هزار ریال (۳۷ هزار تومان) به عنوان وجه ثبت نام، نسبت به دریافت کارت اعتباری اقدام کنند.

همه متقاضیان «مرد» باید در زمان ثبت نام و شرکت در این مرحله از پذیرش دانشجو، از نظر نظام وظیفه منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشند.

پذیرفته شدگان دوره های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال۱۳۹۹ در صورت پذیرش نهایی در این مرحله، نیاز به انصراف از رشته قبولی قبلی ندارند و با آنان همانند دانشجوی انتقالی رفتار خواهد شد.

چنانچه متقاضیان، در دوره های روزانه مندرج در این اطلاعیه پذیرفته شوند، حتی با دادن انصراف از تحصیل نیز حق انتخاب رشته های دوره روزانه را در مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال بعد (۱۴۰۰) نخواهند داشت.

هر متقاضی باید فرم تقاضانامه ثبت نام و انتخاب رشته اینترنتی خود را براساس برنامه زمانی اعلام شده تکمیل کند و در صورت انجام صحیح ثبت نام و انتخاب رشته، کد رهگیری ۱۶ کاراکتری که در حکم رسید است، از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار وی قرار می گیرد که نشانگر تأیید مراحل طی شده برای دریافت اطلاعات وارد شده توسط متقاضیان است.

متقاضی باید از فرم تکمیل شده خود نیز که دارای کد رهگیری است، نسخه چاپی (پرینت) تهیه کند.

انتخاب رشته در تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی کاردانی نظام جدید

متقاضیان در انتخاب رشته امتحانی، باید به مندرجات جدول مربوط به عناوین دیپلم های مرتبط دقت کرده و با توجه به کد دیپلم های مجاز مندرج در جدول دفترچه راهنما یکی از رشته های امتحانی را انتخاب کنند.

با توجه به امتیاز سهمیه بومی که برای متقاضیان هر استان در رشته های دوره روزانه و نوبت دوم (شبانه) در دانشکده ها و آموزشکده های تحت پوشش دانشگاه فنی و حرفه ای اختصاص یافته است، توصیه می شود هر متقاضی اولین انتخاب خود را از کدرشته محل دوره های روزانه و یا نوبت دوم (شبانه) دانشکده ها و آموزشکده های واقع در استان بومی خود انتخاب کند.

استان بومی متقاضی، همان استان محل اخذ دیپلم متقاضی است که در بند ۱۸ تقاضانامه ثبت نام اعلام شده است .

گزینش نهایی متقاضیان در این مرحله برمبنای معدل کل مدرک تحصیلی آنان صورت می پذیرد و همه متقاضیان باید در درج معدل مدرک تحصیلی خود در تقاضانامه ثبت نامی دقت کنند و در صورت، مغایرت و نداشتن نمره، قبولی آنان «لغو» خواهد شد.

امکان تغییر و جابجایی پذیرفته شدگان میسر نیست و متقاضیان لازم است در انتخاب و درج کدرشته محل های مورد علاقه خود در فرم انتخاب رشته دقت و توجه کنند.

مدارک مورد نیاز ثبت نام در تکمیل ظرفیت رشته های تحصیلی کاردانی نظام جدید

۱. فایل عکس اسکن شده: یک قطعه عکس پرسنلی با مشخصات ذکر شده در سایت سازمان سنجش و گرفته شده در سال جاری با ابعاد ۴×۳ یا ۴×۶ به صورت تمام رخ. عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل مشخص باشد.

۲. دریافت دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته مقطع کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه ای و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی سال۱۳۹۹

۳. خریداری کارت اعتباری ثبت نام.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مقایسه تشییع جنازه رضاپالان در قم و تهران با تشییع آیت‌الله بروجردی در همان زمان پهلوی +عکس فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید! روایت مرحوم نادر طالب زاده: راز رئیسی شدن شهید رئیسی +ویدئو دختر خلبان بالگرد رئیس‌جمهور؛ سرتیپ طاهر مصطفوی :دخترا بابایی میشن دیگه💔+ویدئو روایت دردناک همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی برای زنده نگهداشتن یاد عزیزشان؛ پیغام دادن از طرف همسر+ویدیو صبحانه چندگانه و فوق مفصل خانواده استخری در مسافرتشان به ترکیه+عکس/ شما هم با دیدنش گشنه شدین؟ آموزش یک تزیین خاص و بسیار ساده طالبی برای مهمانی و مجالس+ویدئو زَهرِ تَرَک شدن رویا میرعلمی در برنامه شب آهنگی+فیلم/میرعلمی: فکر کردم سرمو میکوبی به میز!! روایت عجیب علیرضا بیرانوند از نان بربری و پنیر خامه ای خریدنش با پول صدقه های مردم+ ویدیو/ فکر کردن بی خانمانه بهش پول دادن شور و شوق نوجوانی نفس بازغی و دوستانش تو حوزه امتحان نهایی +ویدئو / ویدیو رو باباش استوری کرده ابتکار هوش پَرون و خنده دار راننده پراید برای تشویق دیگر رانندگان به استفاده از راهنما/ با این هوش انیشتین تو گور لرزید! عاشقانه های ریما رامین فر، همای پایتخت با همسرش امیر جعفری، در اروپا+عکس تصویری از جوانی سیدحسن نصرالله در کنار مادرش که امروز فوت شد+عکس لحظه شکار شدن یک دختر بچه اصفهانی توسط عقاب/ پدرش از چنگ عقاب نجاتش داد+فیلم قابی از همه اعضای خانواده ستاره سادات قطبی در کنار هم/ دورهمی خانواده پر جمعیت در روز تولد مادر بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس ویدیویی از شهربانو منصوریان درحال کارگری در خانه درحال ساخت/ میگه من که کارگرم؛ بقیه هم اوستا و بنا... رفتار شنیع یک معلم با پخش بدون سانسور فیلمی از شغل پدر دانش آموزانش/ طفلیا اشکشون دراومد مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام روایت جالب حامد شاکرنژاد از تماشای برنامه محفل توسط سیدابراهیم رئیسی و شوخی با بگومگوهای بین شاکر نژاد و حسنین+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستا بنا با عبور دادن تیر برق شهرداری از تراس خانه اش حماسه آفرید+عکس/اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان نیمرو پَزون به روش حمید هیراد/ آشپزی آقای خواننده به سبک تازه +فیلم مردی به نام گربه‌ماهی؛ اولین فرعون مصر چه کسی بود؟ +عکس استوری احساسی مهدی طارمی برای خداحافظی اشکان دژاگه/ بازی کردن با شما باعث افتخار بود برادر... دکوراسیون اروپایی گوشه ای از خونه نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران با پیانو خوشگل+فیلم رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند پسر 9 ساله شهید مالک رحمتی: پدرم یک قهرمان بود+ ویدئو/مالک دل ها شدی... قربون صدقه رفتن و تبریک روز برادر به سبک فریبا نادری برای داداش یکی یدونه اش+عکس/ ماشالله چه داداش خوش تیپی داره گریه های تلخ پسر جوان شهید آیت الله آل هاشم سر خاک پدرش+ویدئو/پدر که نباشد تکیه گاهی نیست... دو پدر داغدار در یک قاب؛ یکی برای امام جمعه تبریز و دیگری فرزندان نظامش+عکس پدر دختری محسن کیایی و دخترش/ بچه ها می بینند بچه ها تکرار می کنند به روایت تصویر!😂 از کاهنان معبد آمون تا فرعونِ یکتاپرست؛ مصریان باستان چه دینی داشتند؟ آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد احترام ویژه و ستودنی رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر امام جمعه شهید تبریز +ویدیو سرود حزب الله لبنان برای رئیس جمهور شهید +ویدئو مادرانه های جورجینا و شیطنت های تمام نشدنی بچه هایش+ فیلم/چه صبر و حوصله ای داره!! صدای منتشر نشده از التماس های یک مادر برای نجات رئیس جمهور در روز سانحه
تیتر امروز   
فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید!
بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس
مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس
قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان
رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند
آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد
سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد
ابراز ندامت و انتشار استوری عذرخواهی توسط بلاگر هتاک به شهدای خدمت با 6 هزار نفر فالوئر بعد از دستگیری!
سد قیز قلعه‌سی در دولت روحانی افتتاح شده بود؟/ توضیحات مهم وزارت نیرو درباره یک خبر کذب
قالیباف، اژه‌ای و مخبر می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند؟
محمود احمدی نژاد آماده کاندیداتوری در انتخابات 1403 /قطعا کوتاهی نمی کنم /دعا کنید
جلسه علی لاریجانی با رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات صحت دارد؟
سیدحسن نصرالله عزادار شد/ حواشی داغ امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
جمیله علم الهدی در توصیف همسرش ابراهیم رئیسی چه گفت؟
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم