ساعدنیوز
ساعدنیوز

کاهش التهاب با کمک یک رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های ضدالتهاب

  چهارشنبه، 12 شهریور 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کاهش التهاب با کمک یک رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های ضدالتهاب
رژیم غذایی ضد التهاب روی عملکرد بهتر مغز و بدن تاثیرگذار است. گاهی حتی امکان دارد که رژیم غذایی ضد التهاب از بروز بیماری هایی همچون بیماری های قلبی، انواع مختلف سرطان، آلزایمر، حساسیت ها، دیابت، بیماری التهابی روده، سندروم روده تحریک پذیر، سکته مغزی، نقرس و آرتریت پیشگیری کند.

یک نوع از رژیم غذایی که بیشتر سیستم های پزشکی موافق آن هستند، گزینه ای ضد التهاب است. برای مقابله با التهاب باید خوردن غذاهایی که موجب این شرایط می شوند را کاهش داده و محدود کنید. التهاب یک واکنش ایمنی است که به واسطه تشخیص یک تهدید در بدن شکل می گیرد. این شرایط اغلب در قالب درد مفصل و تورم خود را نشان می دهد، اما نشانه های بسیار دیگری مانند مغز مه آلود، افسردگی، و اضطراب نیز می توانند به واسطه التهاب شکل بگیرند.

داشتن رژیم غذایی حاوی خوراکی های ضدالتهاب به کاهش التهاب مزمن بدن که در اثر سبک زندگی نه چندان سالم به وجود آمده کمک می کند. اگر آماده اید به مسیر تغذیه ی سالم بازگردید این خوراکی های مغذی را امتحان کنید که حقیقتا در دسته ی مواد ضدالتهاب جای می گیرند.

کلم بروکلی

بروکلی از خانواده ی کلم ها با نام علمی (cruciferous) است که دارای مواد شیمیایی گیاهی با نام گلوکوزینولات (glucosinolates) هستند. این ماده نوعی آنتی اکسیدان قوی است. علاوه بر این بروکلی منبعی عالی برای ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و ویتامین A است و کالری کمی دارد. مطالعات همه گیرشناسی بیماری ها نشان می دهد داشتن رژیم غذایی حاوی مقادیر فراوان کلم ها از جمله بروکلی، با کاهش خطر انواع خاصی از سرطان مرتبط است.

بادام

بادام منبع غنی چربی های تک سیرنشده (شبیه به چربی روغن زیتون)، ویتامین E و منگنز است. علاوه بر این، بادام سرشار از منیزیم و پروتئین گیاهی است. طبق تحقیقات علمی، مصرف بادام احتمالا به علت بهبود شرایط اسید های چرب خون، خطر حمله های قلبی را در فرد کاهش می دهد. بادام کمی پرکالری تر از سایر خوراکی های ضدالتهاب است اما با قدرت سیر کنندگی بالای خود به شما کمک می کند به رژیم کاهش وزنتان وفادار بمانید.

آواکادو

آواکادو غنی از چربی های تک سیرنشده است. این چربی ها برای قلب مفید هستند. آواکادو علاوه بر این سرشار از منیزیم، فیبر و پتاسیم بوده و در عین حال سدیم کمی دارد. خوردن نیمی از آواکادو پاسخگوی مقدار مناسبی از نیاز روزانه ی شما به ویتامین های C, A, E و ویتامین های گروه B است. ترکیب این مواد مغذی با پلی فنول ها که مانند آنتی اکسیدان عمل می کند آواکادو را به یک میوه ی ضروری در رژیم غذایی ضدالتهاب تبدیل می کند.

هویج

هویج حاوی بتاکاروتن است که درون بدن تبدیل به ویتامین A می شود و علاوه بر این در نوع خود یک آنتی اکسیدان به حساب می آید. لوتئین (lutein) و زیزانتین (zeaxanthin) که به ویتامین A مربوط هستند در هویج وجود دارند. رژیم غذایی سرشار از این آنتی اکسیدان ها، به دلیل نقشی که در جلوگیری از آسیب رسیدن به سلول های سالم دارند، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

از آنجا که هویج کالری کمی دارد و یک منبع خوب فیبر به شمار می رود، در صورت لزوم می توان از آن برای کاهش وزن نیز استفاده کرد. کاهش وزن از آن جهت اهمیت دارد که چاقی عامل خطرناکی برای بیماری های قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان است.

حبوبات

حبوبات مختلف از جمله لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیای سیاه منبع ضدالتهاب خوبی از پروتئین گیاهی، مواد معدنی، ویتامین های گروه B و ویتامین K هستند. فیبر مفید این حبوبات بسیار زیاد است و حاوی پلی فنول ها هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. طبق تحقیقات مصرف حبوبات علاوه بر کاهش التهاب در بدن، از برخی انواع بیماری های قلبی، دیابت و فشار خون بالا نیز پیش گیری می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون ماده ی حیاتی در رژیم غذایی مدیترانه ای است. رژیم غذایی مدیترانه با سلامت قلب و عروق و طول عمر ارتباط دارد. این روغن سرشار از چربی های تک سیرشده است که برای سلامت رگ های خونی مفید است همچنین پلی فنول های روغن زیتون در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. روغن زیتون به کاهش التهاب و کلسترول بالا کمک می کند. این احتمال وجود دارد که برخی فنول ها نیز در کاهش ابتلا به برخی سرطان ها نقش داشته باشند.

ماهی سالمون

سالمون مقدار فراوانی امگا۳ دارد که بیش تر از هر نوع ماهی یا غذای دریایی دیگری است. طبق تحقیقات، افرادی که میزان بیشتری از این اسید چرب در بدنشان وجود داشت با احتمال کمتری دچار خشکی چشم می شدند. مصرف ماهی سالمون برای سلامت قلب مفید است زیرا چربی های مفید را تامین می کند و مقدار کلسترول را کنترل می کند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که حداقل هفته ای دوبار از ماهی های چرب مانند سالمون در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این ماهی همچنین منبع خوبی برای آنتی اکسیدانی به نام آستاکسنتین (astaxanthin) است.

پرتقال

پرتقال منبع عالی برای ویتامین C و پتاسیم و همچنین حاوی فیبر، کلسیم و فولات است. فولات و فیبر موجود در پرتقال به سلامت قلب کمک می کند. ویتامین C آن برای عملکرد سیستم ایمنی، داشتن بافت همبند محکم و رگ های خونی سالم حیاتی است. پرتقال و آب طبیعی آن انتخابی عالی برای افزودن به رژیم ضدالتهابی شما خواهد بود.

اسفناج

اسفناج از معروف ترین خوراکی های خاص ضدالتهاب است. اسفناج لوتئین دارد که مرتبط با تولید ویتامین A و بتاکاروتن است. طبق تحقیقات افرادی که از سبزیجات با برگ های سبز، مانند اسفناج در رژیم غذایی خود استفاده می کنند کمتر دچار تباهی لکه ی زرد چشم می شوند. اسفناج مقداری از آهن، ویتامین K و فولات بدن شما را تامین می کند و به دلیل کالری بسیار کمی که دارد برای افزودن به رژیم غذایی لاغری انتخابی عالی است.

توت فرنگی

توت فرنگی هم خوشمزه، آبدار و شیرین و هم برای سلامتی مفید است. توت فرنگی کم کالری است، فیبر بالایی دارد و حاوی ویتامین و املاحی از جمله ویتامین C است که بدن برای کارکرد طبیعی خود به آن نیاز دارد. توت فرنگی دارای خواص ضدالتهابی و مفید برای سلامتی است. تمامی بِری ها برای سلامتی مفیدند زیرا با رنگ دانه های آنتی اکسیدانی خود می توانند التهاب را کاهش دهند.

گردو

گردو منبعی عالی برای چربی های مفید، پروتئین، ویتامین E، مواد معدنی و ماده ای شیمیایی به نام استرول (sterol) است. گردو حاوی امگا۳ و چربی های تک سیرشده است که برای قلب مفیدند. گردو غذایی پرانرژی است بنابراین لازم است دقت کنید چه مقدار از آن را می خورید. با وجود اینکه گردو کالری بالایی دارد، خوردن یک مشت گردو به شما کمک می کند مدت طولانی تری سیر بمانید که درحقیقت به لاغری شما کمک می کند.

زنجبیل

زنجبیل را با خواص ضدتهوعی که دارد می شناسند اما خاصیت جادویی دیگر زنجبیل مقابله با التهاب است. طبق تحقیقات مصرف زنجبیل می تواند دردهای پس از تمرینات ورزشی و درد مفاصل ناشی از التهاب مزمن (استوآرتریت و روماتوئید) را کاهش دهد. در حالی که تحقیقات خواص ضدالتهابی زنجبیل را به ماده ی به خصوصی در آن ربط نمی دهند احتمال می رود این خاصیت ناشی از جینجرول (gingerol) موجود در زنجبیل باشد.

برگ چغندر

برگ چغندر برگی زیبا و خوشمزه است که می توانید به لیست خرید ضدالتهاب خود اضافه کنید. برگ چغندر دارای ویتامین A و K است و منبع مفیدی از چندین ماده معدنی است و کالری بسیار کمی دارد. برگ چغندر مطابق تحقیقات احتمالا دارای فلاونوئیدهایی است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از التهاب می کاهند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (66 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (60 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (37 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (31 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (24 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (22 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار اوستا معمار در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...