خواص به لیمو برای لاغری و روش مصرف آن

  شنبه، 19 آذر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص به لیمو برای لاغری و روش مصرف آن
به لیمو، این گیاه خوشبو را می شناسید؟ می دانید چه خواصی دارد؟ با ساعد نیوز همراه باشید تا با این گیاه آشنا شویم.

به لیمو از گیاهان دارویی بسیار مفید برای سلامتی است که معمولاً به صورت دمنوش به لیمو استفاده می شود. این گیاه بومی آمریکای جنوبی است که ابتدا به اروپا و سپس به کل دنیا برده شد. این گیاه با مالش دادن از خود عطر لیمو ساطع می کند. اما امروزه به دلیل مزیت های دارویی بسیار قدرتمندی که دارد در سراسر جهان طرفداران زیادی پیدا کرده است. گیاه به لیمو با رایحه آرامش بخش، طعم مطلوب و خواص آنتی اکسیدانی بالا فواید سلامت بسیاری همچون لاغری، اثرات ضد التهابی و محافظتی بدن دارد.

به لیمو چیست؟

اگرچه به لیمو، بومی آمریکای جنوبی است، اما این گیاه تا حد زیادی به دلیل اثرات و کیفیت دارویی قدرتمندش به عنوان یک افزودنی غذایی به یک گیاه در دسترس جهانی تبدیل شده است. از نظر علمی با نام Aloysia citrodora شناخته می شود، نام رایج دیگرش علاوه بر به لیمو، lemon beebrush است. این گیاه یک بوته چند ساله است و دارای رایحه قوی لیمویی است که با لمس یا زدن برگ ها و گل ها شدت می یابد.

بوته می تواند تا 2-3 متر طول داشته باشد و دارای گل های كوچك بنفش و سفید است. کاربرد گسترده اولیه آن به عنوان افزودنی غذایی و طعم دهنده، مخصوصاً به غذاهایی همچون مرغ و ماهی، همچنین سالادها، سس ها، مربا و انواع نوشیدنی ها است. با این حال، کاربردهای سنتی به لیمو به عنوان یک گیاه دارویی دوباره، به خصوص از آنجا که تحقیقات مدرن، بسیاری از اجزای منحصر به فرد را نشان می دهد که این گیاه را برای سلامتی انسان بسیار مهم می کند مد شده است. روغن اساسی به لیمو، هنگام استخراج، حاوی غلظت بالایی از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی، از جمله ورباسکوزید، نرول، ژرانیول و سیترال است. رایج ترین کاربرد به لیمو خارج از قرص های مکمل، مصرف آن به عنوان یک چای گیاهی است. برگ ها را می توان خشک و سپس آن ها را دم کرد تا باعث تقویت بسیاری از اندام ها و فرآیندهای متابولیکی شوند.

به لیمو

خواص به لیمو

به لیمو یک گیاه شگفت انگیز است که مزایای درمانی و سلامتی اش بسیار ارزشمند می باشد. همچنین دارای عطر و طعم فوق العاده لیمو است. استفاده های معمول از به لیمو به عنوان چای گیاهی همراه با طعم لیمو، خوشمزه است. به لیمو قرن هاست که استفاده می شود و سابقه بسیار طولانی در استفاده در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، تب، اضطراب، سوء هاضمه، اسپاسم و بی خوابی دارد. همچنین به عنوان تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و کمکی طبیعی برای کاهش وزن مشهور است.

خواص سلامتی به لیمو

سابقه ای طولانی در مصرف به لیمو در جنوب آمریکا وجود دارد. اعتقاد بر این است که در زمان های قدیم، قوم اینکاها اولین کسانی بودند که خواص سودمندش را کشف کردند. به لیمو امروزه به عنوان یک گیاه دارویی در طب سنتی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

سم زدایی و تقویت ایمنی

سم زدایی یک فرایند ثابت و حیاتی برای از بین بردن رادیکال های آزاد و حفظ سلامتی است. نوشیدن چای به لیمو می تواند فرایند سم زدایی را تحریک کند. تحقیقات نشان داده اند که به لیمو بسیار غنی از ترکیبات فنولی است.

ترکیبات فنولی آنتی اکسیدان های قوی هستند که از رادیکال های آزاد محافظت می کنند. ترکیبات فنولی به کاهش اکسیداتیو استرس از طریق کمک به سم زدایی بدن و خنثی سازی اثرات مضر رادیکال های آزاد، کمک می کند. این کار بدن را سالم نگه می دارد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مشخص شده است که چای به لیمو، فعالیت آنتی اکسیدانی قابل مقایسه ای با چای سبز، بدون تلخی دارد. به عنوان بهترین نوع از گیاهان، نوروپروتیک مانند، جینسینگ و کورکوما، خواص مشابهی در رادیکال آزاد دارد. چای به لیمو را می توانید به عنوان یک چای ضد التهابی و ترمیم کننده در طول روز بنوشید، اما مصرفش در طول شب بسیار قوی است.

جلوگیری از آسیب عضلانی در طول ورزش

مطالعات نشان داده اند که ویژگی های منحصر به فرد به لیمو می تواند به جلوگیری از آسیب عضلانی در ورزشکاران در هنگام مصرف مکمل ها قبل از تمرین، کمک کند. خواص آنتی اکسیدانی به لیمو همراه با توانایی آن برای سرکوب التهاب است که به پیشگیری از آسیب و بهبود بافت ماهیچه مرتبط است. استفاده از به لیمو به عنوان یک مکمل، قبل از تمرین، در رشد و یا تقویت عضله مفید است.

کاهش استرس

به لیمو، آرام بخش مؤثر است. زمانی برای خودتان اختصاص دهید و از یک فنجان چای خوشمزه لذت ببرید که باعث از بین رفتن تنش و کاهش استرس می شود. اما اجزای موجود در به لیمو، اثر آرام بخش کننده را تقویت می کند و بر سیستم عصبی تاثیر می گذارد و به کاهش تنش عضلانی کمک می کند. این ویژگی های آرام بخش، باعث بهبود اعصاب، اضطراب و استرس می شود. مطالعات نشان داده اند که ورباسکوزید، یک جزء بیولوژیکی در برگ به لیمو، عنصر اصلی است که مسئول بهبود استرس و اضطراب می باشد.

تقویت و بهبود هضم

در بسیاری از فرهنگ ها، چای به لیمو از لحاظ تاریخی مدت هاست برای تقویت هضم مناسب است مانند سایر گیاهانی که به خاطر خواص هضم مفید شناخته شده اند، به لیمو می تواند شکم شما را از طریق خواص ضد اسپاسم هایش تقویت و از آن محافظت کند. به این معنی است که دستگاه گوارش را آرام می کند. با انجام این کار، می تواند باعث کاهش علائمی از جمله سندرم روده تحریک پذیر، سوء هاضمه، گرفتگی و یا نفخ شود؛ اجازه می دهد تا دستگاه گوارش به خوبی عمل کند.

کمک به خواب

بسیاری از اثرات آرام بخش به لیمو به عنوان درمانی برای اختلالات خواب، مانند؛ بی خوابی استفاده می شوند. خواص مشابهی که باعث کاهش تنش و استرس می شود، بدن و ذهن را آرام می کند و باعث یک خواب خوب می شود. به لیمو همچنین غنی از ملاتونین است، هورمونی در بدن که مسئول ریتم شبانه روزی می باشد. تولید آن توسط تاریکی شب تحریک می شود و موجب خواب آلودگی می شود. نوشیدن چای به لیمو یک راه طبیعی برای کمک به افزایش مقدار تولیدی ملاتونین در بدن شما می شود. توانایی به لیمو برای تسکین و آرامش، به دلیل غنی بودن از ملاتونین است و کمبود کافئین باعث می شود که نوشیدنی ای ایده آل باشد. می تواند بدن و ذهن را آرام کند تا بتوانید در شب خوابی آرام داشته باشید.

ضد التهاب

عناصر بیولوژیکی در به لیمو نشان داده شده است که دارای خواص ضد التهابی خوبی هستند. خواص آنتی اکسیدانی این گیاه نیز برای کاهش اثرات التهابی عناصر اکسیداتیو مفید می باشند. این توانایی به لیمو برای کاهش التهاب، می تواند کمک به کاهش درد مفاصل و سایر بیماری های التهابی کند.

مبارزه با تب

از لحاظ علمی اثبات شده است که به لیمو،حاوی مواد فعال بیولوژیکی به همراه خواص ضد تب است، یعنی مواد شیمیایی که تب را کاهش می دهند؛ بنابراین، جای تعجبی نیست که در پزشکی بومی آمریکای جنوبی، به لیمو دارای تاریخچه ای طولانی به عنوان یک گیاه مورد اعتماد برای کاهش تب است. توانایی به لیمو برای کاهش تب همراه با خواص ترمیمی و آنتی اکسیدانی آن، آن را به عنوان یک چای عالی برای مبارزه با دمای بالا و تب تبدیل کرده است.

درمان سرماخوردگی

علاوه بر کاهش تب این داروی گیاهی یک داروی خلط آور است که باعث می شود گرفتگی های جاری تنفسی به دلیل سرماخوردگی باز شده و زودتر بیماری شما رفع خواهد شد. و نقش آن بعنوان یک اکسپکتورانت طبیعی است. یک اکسپکتورانت موجب دفع موکوس و خلط می شود.

مسکن درد

در مطالعه ی انجام شده روی 45 شرکت کننده، روغن ماهی-امگا 3– و به لیمو بعد از 9 هفته موجب کاهش درد مفاصل شدند. ورباسکوزید موجود در به لیمو اثرات آنتی اکسیدان و ضد التهاب دارد. برای کاهش درد مفاصل و آرتروز این مکمل ها عالی هستند! مصرف دائم این دمنوش باعث می شود مفاصل آسیب دیده یا شکسته شده سریع تر بهبود پیدا کنند. به لیمو مانند یک مسکن طبیعی عمل کرده و به خوبی درد را کاهش می دهد.

به لیمو برای لاغری

به لیمو کالری بسیار کمی دارد. نوشیدن دمنوش به لیمو، البته بدون شکر آن، می تواند بطورکلی جزء مفیدی از برنامه ی کاهش وزن باشد. به لیمو بطور اختصاصی برای اینکار مناسب است. نشان داده شده است که به لیمو باعث کاهش اشتها، محدود کردن مصرف تنقلات و شیرین کننده ها می گردد. نوشیدن دمنوش به لیمو بین وعده های غذایی می تواند به رژیم غذایی و کاهش وزنتان کمک کند. علاوه بر این دمنوش به لیمو بصورت طبیعی باعث سرکوب شدن اشتها می گردد که از پرخوری پیشگیری می کند، دمنوش به لیمو همچنین باعث چربی سوزی، از بین رفتن سلولیت و تنظیم متابولیسم بدن می گردد.

مضرات به لیمو

به لیمو خواص درمانی بسیاری دارد و به نظر می رسد عوارض و مضرات به خصوصی ندارد. اگر در مصرف به لیمو زیاده روی شود و مصرف این گیاه دارویی از تعادل خارج شود، ممکن است مشکلاتی مانند کاهش ضربان قلب و مشکلاتی برای دستگاه گوارش به وجود آورد. مصرف به لیمو در برخی افراد ممکن است باعث تحریک پوست (درماتیت) شود. در دوران بارداری و شیردهی از مصرف به لیمو اجتناب کنید. افراط در مصرف به لیمو می تواند کلیه ها را تحریک کند و بیماری کلیوی را بدتر کند افرادی که مشکلات کلیوی دارند، نباید مقدار زیادی به لیمو استفاده کنند.

طرز تهیه دمنوش به لیمو

به لیمو را می توان به آسانی پرورش داد و از آن در غذاهای مختلف و همچنین تهیه ی دمنوش استفاده کرد. به لیمو بخصوص برای دادن رایحه ی لیمو به ماهی بسیار عالی است. برگ های به لیمو را در آب بریزید و برای 15 دقیقه بگذارید تا بجوشد. می توانید این دمنوش را داغ یا بصورت چای سرد به همراه کمی عسل در هر فنجان بعنوان شیرین کننده استفاده نمایید. دستورالعمل ذکر شده، یک دمنوش با رایحه ی ملایم است. اگر می خواهید دمنوشتان عطر بیشتری داشته باشد، برگ ها را قبل از جوشانده شدن در آب، خرد کنید.

گزینه های شیرین کننده ی دمنوش: می توانید از شهد، قند شکر یا هر شیرین کننده ی دیگری بجای عسل استفاده نمایید. البته این دمنوش بدون مواد شیرین کننده هم خوشمزه است.

سخن آخر

گیاه به لیمو در بسیاری از مناطق دنیا به عنوان دارو طبیعی مصرف می شود. دمنوش به لیمو علاوه بر خواص درمانی برای طبخ غذا و تهیه نوشیدنی ها کاربرد دارد. خواص دمنوش های گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. دمنوش به لیمو پوست را تقویت می کند و خشکی آن را برطرف می کند. همچنین برای درمان مشکلات گوارشی هم مفید است. این دمنوش موجب تسکین اعصاب شده و برای رفع اضطراب استفاده می شود با مصرف دمنوش به لیمو متابولیسم بدن افزایش پیدا کرده و به سرعت لاغر می شود. این دمنوش ضرری برای بدن ندارد اما باید به اندازه معقول استفاده شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (583 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (49 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان