خواص درمانی و بهداشتی روغن بنفشه و مضرات آن

  یکشنبه، 06 مرداد 1398   زمان مطالعه 10 دقیقه
خواص درمانی و بهداشتی روغن بنفشه و مضرات آن
روغن بنفشه یکی از بهترین و پر کاربرد ترین دارو های گیاهی و سنتی است. خواص روغن بنفشه برای بدن بسیار زیاد است. از جمله برای رفع بی خوابی و مشکلات پوستی شدیدا استفاده از این روغن توصیه می شود. در این مطلب تمام خواص و روشهای مصرف برای موارد مختلف را می خوانید.

روغن بنفشه از گلبرگ و برگ های گل بنفشه به دست می آید. گل بنفشه بومی کشورهای فرانسه، ایتالیا، چین و یونان است اما امروز به صورت گسترده در نقاط مختلف جهان رشد می کند. تاکنون 200 گونه مختلف از این گیاه شناخته شده است. روغن گل بنفشه اغلب در ساخت عطرها مورد استفاده قرار می گیرد اگرچه به عنوان طعم دهنده غذا نیز کاربرد دارد. جالب است بدانید برای تهیه تنها یک کیلوگرم روغن گل بنفشه به هزار کیلوگرم گل بنفشه نیاز است. خواص روغن بنفشه بسیار گسترده بوده و به عنوان ضد درد، دیورتیک و ضدعفونی کننده مشهور است. در ادامه با ما همراه باشید تا با تعدادی از مهم ترین خواص روغن گل بنفشه برای پوست، مو و سلامتی آشنا شویم.در ادامه برخی از خواص روغن بنفشه را شرح می دهیم:

۱- مراقب از پوست

روغن بنفشه تاثیر ملایم و مفیدی برای پوست دارد و برای رفع بیماری های پوستی استفاده می شود. در واقع استفاده از روغن بنفشه یک روش سنتی برای درمان مشکلات پوستی به شمار می آید که در مقابل درمان های غیر طبیعی بسیار مقرون به صرفه است. روغن بنفشه معمولا در پوست های خشک بسیار مفید عمل می کند و می تواند باعث درمان التهاب پوست گردد. برگ و گل های بنفشه نیز به طور سنتی برای درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و اگزما مورد استفاده قرار می گیرد پس اگر به دنبال روشی طبیعی برای درمان مشکلات پوستی هستید روغن بنفشه را از یاد نبرید. همچنین روغن بنفشه باعث مرطوب شدن پوست های خشک می شود و خاصیت ضدعفونی کنندگی پوست را دارد.

۲- درمان التهاب

روغن بنفشه را می توان روشی برای مقابله با بیماری های ناشی از التهاب دانست زیرا روغن بنفشه دارای ترکیبات ضد التهابی است که بسیاری از بیماری های روماتیسم، درد مفاصل و … را درمان می کند. روغن بنفشه همچنین می تواند موجب گردش خون به عضلات شود. اگر شما قصدِ ماساژ بدن خود با اسانس گل بنفشه را دارید، به یاد داشته باشید که ابتدا باید آن را با روغن مناسب رقیق کنید. مثلا روغن های بادام، نارگیل، جوجوبا و … روغن های مناسبی برای رقیق کردن روغن بنفشه به شمار می آیند. اگر شما می خواهید از خواص ضد التهابی آن برخوردار شوید بهتر است چند قطره روغن بنفشه را به وان حمام خود اضافه نموده و دقایقی در آن دراز بکشید.

تصویر

۳- سردرد و استرس

اگر در طول روز احساس خستگی و استرس به شما دست می دهد روغن بنفشه به کمک شما خواهد آمد. از دیگر خواص روغن بنفشه می توان به درمان سردرد و کاهش استرس اشاره کرد. روغن بنفشه دارای خواص آرام بخش بوده که می تواند به کاهش استرس نیز کمک کند. برای مشاهده اثردهی آن، یک قطره روغن بنفشه را به پیشانی خود مالیده و آن را ماساژ دهید و ۳۰ دقیقه استراحت کرده و نفس عمیق بکشید. گفته شده است که این روغن قادر به کاهش سردردها، میگرن و همچنین سرگیجه، اضطراب، خستگی و عصبانیت است. مانند بسیاری از روغن های طبیعی، روغن بنفشه نیز می تواند یک جایگزین واقعی و طبیعی برای داروهای شیمیایی باشد که به نظر می رسد بیشتر از حد توصیف شده؛ مفید است. بر خلاف بسیاری از داروها، اسانس بنفشه اعتیاد آور نیست و بعید است که عوارض جانبی ناخواسته ای را در بدن ایجاد کند.

۴- مشکلات سرماخوردگی و سینوسی

اسانس گل بنفشه می تواند در از بین بردن برخی از علائم ناشی از سرماخوردگی مانند انسداد تنفسی سینوس ها و گلودرد های شدید بسیار مفید واقع شود. با توجه به خواص بازتابشی روغن بنفشه، این روغن را می توانید در شبانه روز نزدیک تخت خود قرار داده و فقط استشمام کنید. همچنین می توانید از بخور این روغن برای رفع سرماخوردگی و دیگر علائم استفاده نمایید. برای این کار چند قطره روغن بنفشه را به یک سطل آب گرم بریزید و سر و گردن خود را با حوله بپوشانید و در بخار آن تنفس کنید. همچنین این کار خاصیت دیگری نیز دارد و آن، باز کردن منافذ پوست شما است. پس خواص روغن بنفشه در درمان سرماخوردگی را نمی توانیم نادیده بگیریم.

۵- درمان بی خوابی با روغن بنفشه

وقتی که من برای اولین بار به یک شهر بزرگ در جنوب شرق آسیا منتقل شدم، از بی خوابی به شدت رنج می بردم. بدون خواب کافی بدن و ذهن شما تقریبا قادر به عملکرد کارآمد نیستند و کار به مراتب شدیدتر از حد طبیعی است. چندین دارو را در آن روزها آزمایش کردم و هیچ کدام از آن ها اثربخش نبودند. در این مورد روش های طبیعی بسیار موثرتر عمل کردند. بله یکی دیگر از خواص روغن بنفشه درمان بی خوابی می باشد. سعی کنید هنگام خوابیدن اسانس بنفشه را در نزدیکی تخت خود قرار دهید تا بویش پخش شود. بسیاری از مردم توانسته اند با استشمام این بو بدون دارو راحت بخوابند ولی هیچ تضمینی برای این مورد وجود ندارد!

۶- عطر

روغن بنفشه اغلب در عطرها استفاده می شود. رایحه ای از روغن بنفشه تهیه می گردد که بسیار خوش بو است. عطر روغن بنفشه یک عطر شیرین می باشد که توجه افرادی که به عطر شیرین علاقه دارند را جذب می کند. تقریبا همه اسانس های بنفشه از برگ آن ساخته شده اند. گل بنفشه به طور معمول در صنعت عطر مورد استفاده قرار می گیرد.

۷- درمان اختلالات جنسی

روغن اسانس بنفشه به درمان اختلالات جنسی کمک می کند، به خصوص اگر استرس باعث آن شده باشد. ترکیبی از ۲ قطره اسانس گل بنفشه، ۲ قطره اسانس گل یاسمن و ۱ قطره روغن اسانس نرلی برای درمان این بیماری موثر است. شما می توانید بوی این سه ترکیب را موقع خواب در اتاق خواب خود پخش کنید. همچنین می توانید ۲ قطره روغن اسانس بنفشه، ۲ عدد روغن اسطوخدوس عصاره گلی و اسانس گل یاسین را به وان حمام خود اضافه کنید تا آرام شوید.

۸- از بین بردن درد

گل بنفشه حاوی سالیسیلیک اسید است که باعث کاهش درد و گرفتگی عضلات می شود. مخلوط ۴ قطره اسانس روغن بنفشه، ۳ قطره اسانس اسطوخودوس و ۲ اونس روغن بادام را آماده کرده و این مخلوط را به مناطق آسیب دیده اعمال کنید. بعد از مدتی خواص روغن بنفشه روی کاهش درد را به طور مشخصی مشاهده خواهید کرد.

۹- تسکین نفخ روده

روغن بنفشه را می توان برای تسکین نفخ روده و گاز استفاده کرد. دو قطره اسانس بنفشه و یک اونس روغن بادام شیرین را با هم مخلوط کرده و سپس این مخلوط را به ناحیه شکم خود مالیده و ماساژ دهید و هنگام خواب یک بطری حاوی آب گرم را روی شکم خود قرار دهید. اثرات ماساژ با روغن و آب گرم قابل مشاهده است.

۱۰- درمان عفونت و التهاب مثانه و سیستم ادراری

همانطور که گفتیم روغن بنفشه دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و همین خاصیت، مثانه را ضد عفونی کرده و التهاب مثانه را کاهش می دهد. برای درمان، می توانید یک قطره اسانس گل بنفشه و اسانس اسطوخدوس را با هم مخلوط کرده و سپس این مخلوط را به وان حمام خود اضافه نمایید و ۲۰ دقیقه صبر کنید. در این زمان کوتاه خواص روغن بنفشه را مشاهده خواهید کرد.

۱۱- درمان مویرگ های شکسته پوست

روغن بنفش می تواند مویرگ های شکسته پوست را بهبود بخشد و گردش خون را افزایش دهد تا از قرمزی آن حلوگیری کند. مخلوط ۲ قطره اسانس بنفشه با یک قطره اسانس گل رز و ۴ اونس آب مخلوط نمایید سپس این مخلوط را به یک بطری اسپری اضافه کرده و به پوست خود بزنید و شب تا صبح اجازه دهید روی پوستتان بماند.

۱۲- کاهش درد نوک سینه در زنان شیرده

یکی دیگر از خواص روغن بنفشه کاهش درد نوک سینه در زنان شیرده می باشد. برای اثردهی، بهتر است ۲ قطره اسانس بنفشه را با ۱ قطره روغن اسانس بابونه و یک اونس روغن بادام شیرین یا آووکادو شیرین مخلوط نمایید و هر روز سینه خود را با ابن مخلوط بشویید اما مراقب باشید قبل از شیردهی حتما تمیز باشید.

۱۳- درمان افسردگی با روغن بنفشه

از دیگر خواص روغن بنفشه درمان افسردگی می باشد. اسانس گل بنفشه برای آرامش شما بسیار مفید است در واقع روغن بنفشه موجب آرامشِ شما می شود. ۲ قطره روغن بنفشه را بر روی یک پارچه یا دستمال بپاشید و در معرض استنشاق خود قرار دهید. اجازه ندهید که روغن به تماس مستقیم با پوستتان برسد.

چگونه از روغن بنفشه استفاده کنیم؟

مانند هر روغن دیگری، این روغن شگفت انگیز را می توان با توجه به نیازهای درمانی شما به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد. همانطور که گفتیم از روغن بنفشه می توان برای کمک به مسائل خواب، اضطراب و …استفاده نمود. ساد ه ترین راه استفاده این است که چند قطره از آن را به یک دستمال کاغذی اضافه کرده و آن را مستقیما استفاده نمایید. اگر شما دارای یک دستگاه پخش کننده بو هستید می توانید آن را برای کمک به مسائل تنفسی یا برای درمان بی خوابی در کنار تخت خواب خود قرار دهید تا در طول شب بویش پخش شود.
اگر شما یک دستگاه پخش کننده بو ندارید، می توانید یک اثر مشابه را با قرار دادن چند قطره در یک کاسه آب جوش و استنشاق بخار، ایجاد کنید. حمام بخار را نیز با پر کردن سینک با آب گرم ایجاد کرده و سپس چند قطره اسانس گل بنفشه اضافه نمایید. سر خود و گردنتان را با حوله بپوشانید و بخار را عمیقا تنفس کنید.
با اضافه کردن چند قطره به وان حمام، می توانید تمام خواص اسانس بنفشه را جذب کنید. این یک راه عالی برای خلاص شدن از هر گونه درد و التهاب است، اما مطمئن شوید که قبل از اضافه کردن روغن به آب، بسیاری از مواد مغذی را از طریق تبخیر از دست می دهید.
برای استفاده از روغن بنفشه در پوست خود، ابتدا باید روغن را رقیق کنید و سپس آن را با توپ پنبه به پوست خود اعمال نمایید. همچنین برای ماساژ دادن بدن خود با روغن بنفشه هم باید ابتدا روغن را رقیق نمایید و سپس بدن خود را با آن ماساژ دهید تا درد عضلات و مفاصل شما کاهش یابد

موارد مهمی که باید در مصرف روغن بنفشه به آن ها دقت داشته باشید

  • روغن اسانس بنفشه به عنوان یک روغن خفیف عمل می کند که غیر سمی و غیر حساسیت است، اما مانند سایر اسانس های دیگر بهتر است ابتدا مقدار کمی از آن را امتحان کنید.
  • همانند سایر اسانس ها، روغن بنفشه نیز فقط برای استعمال خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از اعمال این روغن به صورت موضعی، حتما آن را رقیق کنید و حتی پس از رقیق کردن، آن را در یک ناحیه کوچک پوست تست کنید تا حساسیت ایجاد نکند. استفاده از این روغن برای مادران باردار و مادران شیرده هرگز توصیه نمی شود.
  • اگر اسانس گل بنفشه موجب تهوع و استفراغ شد باید در مصرف آن احتیاط کنید و یا تحت هدایت متخصص گیاهان دارویی مصرف نمایید.
  • هنگام استفاده از روغن بنفشه در پوست خود به دوز توصیه شده توجه کنید و همیشه مطمئن شوید که آن را با روغن یا آب رقیق می کنید.
  • اگر پوست شما حساس است و واکنش نشان می دهد آن را روی یک قسمت از پوست خود تست کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (125 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (79 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (74 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (54 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (51 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر)
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی