خواص درمانی و زیبایی ریشه گل نیلوفر آبی و موارد منع مصرف

  یکشنبه، 23 تیر 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص درمانی و زیبایی ریشه گل نیلوفر آبی و موارد منع مصرف
ریشه نیلوفر آبی دارای طیف گسترده ای از خواص درمانی است و برخی از مزایای آن عبارتند از بهبودی هضم غذا ، کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون ، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از بروز سرطان های مختلف ، تعادل خلق و خو و از بین بردن افسردگی، افزایش گردش خون و حفظ فعالیت آنزیمی مناسب در بدن. با ما همراه باشید تا فواید و مضرات این گیاه را باهم بررسی کنیم.

ریشه نیلوفر، همانطور که از نامش بر می آید، ریشه گل نیلوفر است که یک گیاه آبزی از خانواده Nelombonaceae است. گل نیلوفر هزاران ساله عنصر قدرتمند بسیاری از کشورهای آسیایی بوده و نشان دهنده خلوص، بی گناهی جنسی و زیبایی الهی است. این یک عنصر مهم در فعالیت های فرهنگی و ادیان مختلف است. با این حال، این نیز یک گل بسیار زیبا است که ریشه های آن را در پایین دریاچه، جریان، رودخانه و غیره قرار می دهد در حالی که پد و گل در حال ظهور در بالای آب شناور می شوند. آنها چندساله های آبزی هستند و دانه ها می توانند به مدت طولانی پس از ریزش جوانه زنی را پایان دهند. ریشه لوتوس مانند ریشه باباآدم حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و به بدن ما جهت محافظت از خود در برابر بیماری ها کمک می کند. این ریشه مواد مغذی دارد که برای سیستم گوارش و قلب و عروق مفید هستند. درست مثل ریشه گالانگال، مصرف ریشه نیلوفر آبی می تواند به حفظ سلامت مغز و کاهش التهاب کمک کند. در ادامه بیشتر در مورد خواص و ارزش غذایی ریشه نیلوفر آبی صحبت می کنیم.
ریشه نیلوفر (یا ریزوم) یک شیء بزرگ و چوبی است که به پایین پد متصل می شود و می تواند به 4 فوت برسد. می توان آن را شسته، برش داده و سپس آماده کرد. این ریشه غالبا به عنوان یک سبزی در غذاهای آسیایی در سوپ استفاده می شود یا می توان آن را عمیقا ، سرخ کرده یا سایر روش های جالب پخته شود. همچنین در طب سنتی گیاهی به صورت طبیعی یا پودر استفاده می شود.
ریشه معمولا به عنوان تنقلات ترشی می شود و در ظروف با میگو های سرخ شده و یا به عنوان toppings سالاد به دلیل طعم ملایم و کمی شیرین، به ویژه در ترشی استفاده می شود. ریشه مانند یک بافت سیب زمینی است و کمی قبل از افزودن طعم اضافی، مثل نارگیل طعم دارد.
مزایای سلامت ریشه نیلوفر آبی می تواند به ترکیب منحصر به فرد آن از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی شامل پتاسیم، فسفر، مس، آهن و منگنز و همچنین تیامین، پانتوتنیک اسید، روی، ویتامین B6 و ویتامین C مربوط باشد. ریشه همچنین یک منبع بسیار مهم از فیبر رژیم غذایی و یک منبع مناسب برای پروتئین است. ( خواص ریشه نیلوفر آبی )

تصویر

ارزش غذایی ریشه خام نیلوفر آبی

یک عدد ریشه خام نیلوفر آبی که حدود ۹٫۵ اینچ طول و ۱۱۵ گرم وزن دارد حاوی ارزش غذایی زیر است:
۸۵ کالری
۲۰ گرم کربوهیدرات
۳ گرم پروتئین
۰٫۱ گرم چربی
۵٫۶ گرم فیبر
۵۰٫۶ میلی گرم ویتامین C (حدود ۸۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
۶۳۹ میلی گرم پتاسیم (حدود ۱۸ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۳ میلی گرم ریبوفلاوین (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۳ میلی گرم ویتامین B6 (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۳ میلی گرم مس (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۳ میلی گرم منگنز (حدود ۱۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۲ میلی گرم تیامین (حدود ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
۱۱۵ میلی گرم فسفر (حدود ۱۲ درصد از نیاز روزانه بدن)|
۱٫۳ میلی گرم آهن (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
۲۶٫۵ میلی گرم منیزیم (حدود ۷ درصد از نیاز روزانه بدن)
۵۱٫۷ میلی گرم کلسیم (حدود ۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
۱۵ میکروگرم فولات (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
۰٫۴ میلی گرم اسید پانتوتنیک (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
علاوه بر این، ریشه لوتوس خام دارای مقداری نیاسین، روی و سلنیوم نیز می باشد.

تصویر

خواص ریشه نیلوفر آبی

ریشه نیلوفر آبی طیف گسترده ای از منافع بهداشتی را به دلیل ترکیبات غنی تغذیه ای آن دارد. مزایای آن شامل توانایی آن برای بهبود هضم، کاهش کلسترول، کاهش فشار خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از انواع مختلف سرطان، خنثی کردن تعادل و تسکین افسردگی، افزایش گردش خون و حفظ فعالیت آنزیمی مناسب در بدن می باشد.

بهبود گردش خون

ریشه نیلوفر آبی می تواند راهی عالی برای تحریک گردش خون برای افزایش اکسیژن زایی اندام ها و افزایش عملکرد و سطح انرژی باشد. محتوای آهن و مس در ریشه های نیلوفر آبی قابل توجه است و آنها هر دو بخش جدایی ناپذیر از تولید گلبول قرمز هستند، کمک به کاهش احتمال ابتلا به علائم بی حسی و افزایش قدرت و جریان خون می نماید.

کاهش استرس

یکی از عناصر کمپلکس ویتامین B، پیریدیوکسین است. این به طور مستقیم با گیرنده های عصبی در مغز تاثیر می گذارد که حالت خلقی و ذهنی را تحت تاثیر قرار می دهند. جهت کنترل تحریک پذیری، سردرد، و سطوح استرس مفید است. گل نیلوفر آبی اغلب با صلح و آرامش ارتباط دارد.

تنظیم فشار خون

سطح قابل توجهی از پتاسیم موجود در ریشه نیلوفر آبی اطمینان از تعادل مناسب بین مایعات در بدن و نیز مقابله با اثرات سدیم در جریان خون ما است. پتاسیم یک وازودیلاتور است، به این معنی که رگهای خونی را شل میکند. بنابراین، با کاهش انقباض و سفتی، جریان خون را افزایش می دهد و فشار بر سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد. پتاسیم همچنین جزء ضروری فعالیت های عصبی و عبور سیال و خون در مغز است.

بهبود هضم

ریشه نیلوفر آبی گوشتی و چوبدار با فیبرهای رژیمی بسته بندی شده است که شناخته شده است تا حجم مدفوع را افزایش داده و حرکات روده را سریعتر کند.ریشه نیلوفر آبی می تواند علائم یبوست را کاهش دهد در حالی که بهینه سازی جذب مواد مغذی را انجام می دهد. این امر با افزایش ترشح هورمون های گوارشی و معده و تحریک حرکت پرستالتی در عضلات روده ای برای تسهیل حرکات روده ای آسان و منظم انجام می شود.

غنی از ویتامین C

هنگامی که ما در مورد محتوای مواد مغذی ریشه نیلوفر آبی صحبت می کنیم، ویتامین C قطعا برجسته تر است. 100 گرم ریشه نیلوفر آبی حاوی 73 درصد نیاز روزانه این ویتامین آنتی اکسیدان قوی است. ویتامین C یک جزء مهم کلاژن است که حفظ یکپارچگی و قدرت رگ های خونی، اندام ها و پوست های ما را حفظ می کند و همچنین محرک اصلی سیستم ایمنی بدن است. علاوه بر این، ویتامین C می تواند رادیکال های آزاد بدن را خنثی کند، که خطرناکی از محصولات متابولیسم سلولی است که به ایجاد شرایط مانند سرطان و بیماری های قلبی مرتبط است.

سلامت قلب

در کنار پتانسیل غلظت وازودیلات پتاسیم و توانایی کلسترول خراشیدگی فیبرهای رژیمی، محتوای پیریدوکسین در ریشه نیلوفر آبی سطح هموسیستئین را در خون کنترل می کند که به طور مستقیم به ایجاد حمله قلبی مرتبط است.

مدیریت وزن

ریشه های نیلوفر آبی گزینه خوبی برای افرادی است که سعی در مدیریت وزن دارند. با استفاده از غذاهای کم کالری که دارای مواد مغذی و فیبر بالا هستند، می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید و هنوز هم احساس سیری کنید، بنابراین احتمال پرخوری را کاهش می دهید و بنابراین چاقی را کنترل می کنید.

غنی از ویتامین A

این یکی دیگر از ویتامین های مهم موجود در ریشه های نیلوفر آبی است که ثابت شده است که سلامت پوست، مو و چشم را بهبود می بخشد. ویتامین A دارای قابلیت های آنتی اکسیدانی است و می تواند باعث انسداد ماکولا و سایر شرایط چشم شود. همچنین کمک می کند تا بهبود زخم را بهبود بخشد و شرایط پوست و التهاب را درمان کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از آنجا که ریشه لوتوس، منبع عالی از ویتامین C است، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. همان طور که می دانید این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله Nutrients، ویتامین C، با حمایت از عملکرد های مختلف سلولی، به حمایت از سیستم ایمنی کمک می کند. این عملکردها شامل حمایت از تضعیف اپیتلیال علیه پاتوژن ها، ترویج فعالیت های ضد اکسیدانی و ترویج از بین بردن میکروب ها است. کمبود ویتامین C ممکن است منجر به اختلال در سیستم ایمنی و حساسیت بیشتر به عفونت شود.

تصویر

نکات احتیاطی در مورد مصرف این ریشه

در جنوب شرقی آسیا ریشه نیلوفر آبی به عنوان یک غذا مصرف می شود. اما هنگامی که دانه ها، برگ ها، گل ها و ریشه گیاه لوتوس برای تهیه دارو مورد استفاده قرار می گیرند، ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.
هنگامی که این گیاه به عنوان دارو استفاده می شود، ممکن است سطح قند خون را پایین بیاورد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید تنها تحت نظر پزشک از داروهای حاوی لوتوس استفاده کنند. اگر از محصولات حاوی لوتوس استفاده می کنید، مراقب علائم هیپوگلیسمی باشید و حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی، از لوتوس استفاده نکنید.
زنان باردار یا شیرده نباید از لوتوس به عنوان دارو استفاده کنند زیرا تحقیقات کافی در مورد ایمنی استفاده از این گیاه در این شرایط وجود ندارد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (156 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (111 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (106 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (87 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (85 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (81 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (78 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (50 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان