خواص دمنوش برگ یاس برای سلامتی و مضرات آن

  سه شنبه، 25 تیر 1398   زمان مطالعه 8 دقیقه
خواص دمنوش برگ یاس برای سلامتی و مضرات آن
به نقل از سایت «هلث نیوز» از خواص این دمنوش، می توان به تأثیر آن در کاهش وزن، غنی بودن از آنتی اکسیدان و کافئین به ویژه «EGCG» اشاره کرد. البته تنها خواص دمنوش برگ یاسمن به این ختم نمی شود. با ما همراه باشید تا با سایر خواص این گل سودمند بهره مند شویم.

چای یاس به عنوان «چای گیاهی» در نظر گرفته نمی شود، زیرا در واقع چای معمولی (سبز، سفید، سیاه و سفید یا اولونگ) است که با گل یاس طعم دار می شود تا عطر و طعم منحصر به فردی در آن ایجاد کند. چین دارای تاریخچه طولانی و مشهور در تولید و مصرف چای است و چای یاس یکی از محبوب ترین گونه های این نوشیدنی در این کشور باستانی است. البته این ممکن است در ابتدا از ایران، از طریق هند، همراه با صادرات فرهنگ بودیسم به چین وارد شده باشد.
این چای را می توان به روش های مختلفی از لحاظ نقاط قوت مورد بررسی قرار داد. برخی از این ها به شکل برگ چای هستند و برخی دیگر به صورت کیسه ای یا تی بگ مورد استفاده قرار می گیرد. همه انواع چای یاس مستقل از شکل آنها، قبل از تبدیل شدن به "چای یاس" باید طعم دار شوند. روش های مختلفی از ترکیب مواد فیزیک ساده گرفته تا روش های پیچیده فیلتراسیون هوا و اضافه کردن عصاره برای دریافت طعم مناسب برای انجام این کار وجود دارد.
یکی از دلایلی که چای یاس بسیار محبوب است مزایای آن برای سلامت عمومی بدن می باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا مزایای این گیاه برای سلامت بدن را بررسی کنیم:

تصویر

۱. کاهش وزن

چه کسی می داند که نوشیدن این دمنوش می تواند به کاهش وزن کمک کند؟ به نظر می رسد که در این چای دوز کوچکی از کافئین و ترکیب کاتچین وجود دارد. این ترکیبات باعث می شود که سوخت و ساز بدن تان سریع تر شود، بنابراین چربی اضافی در سیستم بدن تان ذخیره نمی شود.
برخی از تحقیقات نیز نشان داده اند که مشکل اصلی در کاهش وزن ناموفق عملکرد نامناسب دستگاه گوارش است. کافئین می تواند سیستم گوارش شما را بهتر کند. و اگر دوست دارید سرعت سوخت و ساز را افزایش دهید، کافئین می تواند به شما بیش تر کمک کند. گفته می شود که این ماده می تواند شما را هوشیارتر کند و عملکرد شما را در حال ورزش افزایش دهد. بنابراین نوشیدن این دمنوش را شروع کنید و وزن اضافی تان را از بین ببرید!

۲. جلوگیری از بروز سرطان

سرطان بیماری نابکار و کشنده است. برای جلوگیری از آن، دمنوش برگ یاس را به صورت منظم بخورید. در این دمنوش ماده ای منحصر به فرد وجود دارد که فقط در چای های غیرتخمیری، از جمله دمنوش برگ یاس موجود است. این ماده اپی گالوکاتشین گالات نامیده می شود و در چای تخمیر شده یافت نمی شود، زیرا در زمان تخمیر رقیق می شود. ثابت شده است که اپی گالوکاتشین در کشتن سلول های سرطانی بسیار موثر است.

۳. پایین آوردن کلسترول

این هم دلیل دیگری برای این که باید دمنشو برگ یاس استفاده کنید. کلسترول یکی از مشکلات داشتن اضافه وزن است. با نوشیدن دمنوش برگ یاس، میزان کلسترول LDL و کلسترول کلی را در بدن تان کاهش می دهید. به گفته ی محققان چینی، این دمنوش حتی می تواند به افزایش HDL در بدن تان کمک کند. HDL نوع خوب کلسترول است که در خون شما جریان دارد. کلسترول خوب به تجزیه ی کلسترول بد و مبارزه با آن، و از بین بردن آن در جاهای ناخواسته کمک می کند.

۴. جلوگیری از پیری زودرس

به هر روی روزی نشانه های پیری را مشاهده خواهید کرد، یا شاید هم تا به حال متوجه حضور آن ها شده باشید. خواه چین و چروک باشد و خواه خطوط ریز، برخی از آدم ها می کوشند جلوی بدتر شدن آن را بگیرند. خب، دیگر لازم نیست به دنبال راه حلی برای این مشکل باشید! دمنوش برگ یاس با آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند به رفع این مشکل کمک کند. رادیکال های آزاد موادی هستند که فرایند جوان سازی دوباره را با اختلال مواجه می کنند. مبارزه با این رادیکال های آزاد دشوار است زیرا در همه جا و دور و اطراف ما وجود دارند. اما با مصرف دمنوش برگ یاس، احتمال رها شدن از شر رادیکال های آزاد و تاثیر بدی که روی بدن دارند، افزایش می یابد.

۵. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

یک سیستم ایمنی قوی به مبارزه با هر گونه بیماری که برای تان رخ می دهد، کمک می کند. برای تقویت این سیستم و حفاظت دو برابر از آن، EGCG موجود در برگ گل یاس راه حل شما است. ثابت شده است که EGCG یا اپی گالوکاتشین گالات ۳ قدرت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد. بر اساس یک مطالعه که در BMC Complementary & Alternative Medicine منتشر شد، گفته می شود که کاتچین ها و تانن به مبارزه با آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

تصویر

۶.ایجاد خلق و خوی بهتر

زمانی که ما خوشحال هستیم، همه چیز در اطراف مان نیز عالی به نظر می رسد. با داشتن رویکردی شاد نسبت به زندگی، هیچ چیز غیر ممکن دیده نمی شود. نوشیدن دمنوش برگ یاس به طور مرتب می تواند راهی برای داشتن یک زندگی شاد باشد. هنگامی که به سادگی دمنوش برگ یاس را استنشاق کنید، یک عامل لینانول وجود دارد که به عنوان آرامبخش عمل می کند.
لینانول به کاهش ضربان قلب هم کمک می کند. در عین حال سیستم عصبی شما را آرام کرده و خلق و خوی تان را بهبود می دهد و در نهایت سبب می شود که آرام تر شوید و آرامش ذهنی بیش تری داشته باشید. اما قبل از فعالیتی که مستلزم احتیاط کامل است، این دمنوش را مصرف نکنید، زیرا در صورتی که لینانول به دقت استفاده نشود، ممکن است از میزان هوشیاری شما بکاهد.

۷. مبارزه با دیابت

ثابت شده که دمنوش برگ یاس یک نوشیدنی عالی برای مبارزه با دیابت است. خواه به دیابت مبتلا شده باشید و خواه نه، دمنوش برگ یاس به جلوگیری از آن یا بهبود وضعیت کنونی تان کمک می کند. این چای می تواند سطح قند خود را در حد متعادل نگه دارد و در عین حال به تولید انسولین در بدن انسان کمک کند.
همچنین گفته می شود که این دمنوش عملکرد پروتئین های سرم را که برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است، معکوس می کند. عملکرد معکوس به کنترل دیابت و جلوگیری از بروز آن کمک می کند. دمنوش برگ یاس تا زمانی که قند یا شیرین کننده های مصنوعی را به آن اضافه نکنید، برای افراد مبتلا به دیابت و همچنین برای پیشگیری از بروز آن موثر خواهد بود.

۸. کمک به سلامت سیستم گوارشی

عملکرد نامناسب سیستم هضم می تواند مشکلات زیادی در بدن ایجاد کند. اگر غذا در سیستم بدن تان باقی بماند، ممکن است تولید مواد زائد مضر شروع شوند. این امر می تواند وزن اضافی، آکنه، ناخن های ترک خورده و بسیاری مشکلات دیگر را ایجاد کند. همان طور که قبلا ذکر کردیم، برگ گل یاس سرشار از آنتی اکسیدانی به نام کاتچین است. اثبات شده که کاتچین عملکرد آنتی اکسیدان های داخل سلولی را بهبود می بخشد. این آنتی اکسیدان در عین حال عملکرد آنزیم های دستگاه گوارش را بهبود می دهد و تولید آنزیم های سالم را در این دستگاه ترویج می کند. آنزیم های سالم باعث می شود سیستم گوارشی عالی و سالمی داشته باشیم.

تصویر

۹. مبارزه با باکتری ها

چای های سبز، مانند دمنوش برگ یاس، به دلیل مزایای فراوانی که برای سلامتی دارند، شناخته شده اند. یکی از مزایای این دمنوش محبوب ضد باکتری بودن آن است. دمنوش برگ یاس دارای پلی فنول خاصی است که به مبارزه با باکتری ها از جملههلیکوباکتر پیلوری و استرپتوکوک آلفا همولیتیک کمک می کند. همچنین گفته می شود که این پلی فنول در مبارزه با ویروس هایی مانند اچ آی وی، انگل ها، قارچ های رشته ای، کلامیدیا و بسیاری دیگر موثر است. دمنوش برگ یاس همچنین می تواند باکتری های خوب تولید کند که به هضم غذا کمک می کنند.

۱۰. تنظیم گردش خون

گفته می شود که دمنوش برگ یاس به حفظ گردش خون مناسب کمک می کند. خون نقش مهمی در بدن ما ایفا می کند، و هنگامی که دچار مشکلی شود، ممکن است تاثیر بسیار بدی روی کل بدن شما داشته باشد. بنابراین، یک گردش خون سالم می تواند از بیماری هایی مانند آسیب های شریانی، لخته شدن خون، آسیب مغزی و سایر بیماری های خطرناک جلوگیری کند.

۱۱. تسکین درد عضلانی

خواه در اثر سپری کردن یک روز طولانی و پر کار باشد و خواه پس از هر گونه فعالیت بدنی، عضلات به راحتی می توانند آسیب ببینند. عطر برگ یاس می تواند پس از یک روز طولانی و پر از کار، تاثیر بسیار آرامش بخشی روی بدن داشته باشد. این برگ در عین حال دارای خواص ضد التهابی است و بنابراین می تواند درد عضلات را به طور قابل توجهی تسکین بدهد. و با خواص کافئین مانندی که دارد، به شما انرژی می دهد تا بعد از یک روز طولانی، دوباره بدن تان را بازیابی کنید.

عوارض و موارد منع مصرف

1. بارداری: گرچه بسیاری از روش های رایحه درمانی در طول بارداری رایج هستند، بوی قوی و مواد شیمیایی دمنوش یاس در حین بارداری توصیه نمی شود. مواردی وجود دارد که استفاده از چای یاس یا عصاره یاس (گاهی اوقات برای مصرف چای یاسمن) موجب انقباض زودرس در زنان باردار شده است. قبل از اضافه کردن این چای به رژیم غذایی، با پزشک خود مشورت کنید.
2. این گیاه حاوی کافئین است. کافئین بیش از حد می تواند به مشکلات خواب، افزایش ضربان قلب، عصبی بون و دلهره داشتن، تپش قلب و حتی ایست قلبی منجر شود.
3. قبل از رانندگی دمنوش برگ یاس مصرف نکنید، زیرا لینانول می تواند سبب بروز گیجی در شما شود.
4.طبیعت این دمنوش اسیدی است،و مصرف نا به جا و ناشتای آن به معده ی شما صدمه می زند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (156 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (118 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (104 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (101 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (84 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (76 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (76 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (72 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (61 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (49 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (39 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (39 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال انبیاء روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال ابجد روزانه جمعه 2 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان