26 خاصیت شوید و موارد منع مصرف آن

  یکشنبه، 30 تیر 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
26 خاصیت شوید و موارد منع مصرف آن
شوید بخورید تا لاغر ، سالم ، زیبا و سرحال شوید. از خواص شوید و خواص آب و تخم شوید در طب سنتی بسیار گفته شده است که البته مانند هر ماده خوراکی دیگری شوید مضراتی دارد که باید دانست. با ما همراه باشید تا در متن زیر به بررسی خواص و مضرات شوید بپردازیم.

شوید یا شبت از سبزیجات معطر و پرخاصیت بوده که در پخت انواع غذاهایی ایرانی مصرف فراوان دارد. علاوه بر ارزش تغذیه ای شوید، این سبزی دارای خواص درمانی و موارد مصرف طبی بسیار بوده، در طب سنتی از برگ، ساقه و تخم شوید در درمان بیماری ها استفاده بسیار میشود. خواص شوید و کاربردهای دارویی آن در غالب گیاه دارویی، شامل خاصیت ضد نفخ، ضد اسپاسم، شیرافزا، معطر، مدر، محرک، خواب آور، ضد میکروب و آنتی اکسیدان است. در این مطلب خلاصه ای از مهمترین خواص شوید برای درمان بیماری ها در طب سنتی گردآوری شده است.

ارزش غذایی شوید

انرژی43 کیلوکالری
چربی6/41 گرم
پروتئین3/46 گرم
کربوهیدرات7/02 گرم
فیبر2/1 گرم
قند0
سدیم61 میلی گرم
پتاسیم738 میلی گرم
کلسیم208 میلی گرم
آهن6/59 میلی گرم
فسفر66 میلی گرم
منیزیم55 میلی گرم
فولات150 میکروگرم
ویتامین آ771 واحد
ویتامین ث85 میلی گرم

تصویر

خواص شوید تازه برای سلامتی

۱. مفید برای گوارش

یکی از خواص شوید تازه برای سلامتی، مفید بودن آن برای دستگاه گوارش است. این گیاه می تواند به سلامت گوارش کمک کرده و برخی مشکلات گوارشی مانند یبوست، اسهال و اسهال خونی را رفع کند.

2. کاهش یبوست

گاهی وقت ها رفع یبوست، کار سختی است اما شوید برای گوارش بسیار مفید است. گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه می تواند از یبوست جلوگیری کرده و آن را رفع کند.

۳. بهبود حرکات روده

حرکت طبیعی روده به معنای وضعیت طبیعی متابولیسم است. متابولیسم سالم، کلید بدن سالم است.

4. جلوگیری از گاز زیاد معده

گاز زیاد در معده، فقط باعث آزار شما نمی شود بلکه عدم توجه به آن واقعا خطرناک و کشنده است. مصرف شوید تازه می تواند از تجمع گاز اضافی در معده جلوگیری کند.

۵. رفع اسهال

اسهال، مشکلی شایع است که در صورت ورود برخی باکتری ها به دستگاه گوارش به وجود می آید. به هر حال، شوید دارای عوامل ضد میکروبی و ضد قارچی است که می توانند به رفع این مشکل کمک کنند.

6. درمان اسهال خونی

اسهال خونی، مشکلی است که به دلیل عفونت ناشی از باکتری در دستگاه گوارش به وجود می آید. شوید که عوامل ضد میکروبی قوی دارد می تواند با این وضعیت مبارزه کرده و باکتری عامل اسهال خونی را بکشد.

۷. درمانی طبیعی برای بی خوابی

ویتامین B کمپلکس و فلاونوئید موجود در شوید تازه، بهترین ترکیب برای درمان طبیعی بی خوابی هستند زیرا اثر آرام بخش داشته و به بهبود خواب شما کمک می کنند.

8. سلامت استخوان

برای داشتن استخوان های سالم باید خوراکی های سرشار از کلسیم و دیگر مواد معدنی مصرف کنید. خوشبختانه، شوید تازه، تمام مواد معدنی مورد نیاز برای بهبود سلامت استخوان را داراست.

۹. جلوگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان، مشکلی است که افراد مسن به آن مبتلا می شوند اما می توانید با مصرف خوراکی های سرشار از کلسیم در دوران جوانی، از آن جلوگیری کنید.

۱۰. تنظیم قند خون

مطالعات زیادی برای یافتن ارتباط میان شوید تازه و قند خون انجام شده است. واقعیت این است که ارتباطی قوی بین این دو وجود دارد زیرا شوید می تواند تولید انسولین را تنظیم کند.

۱۱. تقویت سیستم ایمنی

با استناد به جدول بالا، میزان ویتامین C موجود در هر ۱۰۰ گرم شوید تازه، برای تامین نیاز روزانه بدن به این ویتامین، کافیست. بنابراین، شوید تازه، تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی است و می تواند در برابر عفونت های ویروسی و دیگر انواع عفونت ها از شما محافظت کند.

تصویر

۱۲. ضد میکروب

برخی مطالعات نشان داده اند که شوید برای برخی باکتری ها مانند فوزاریوم گرامیناروم و استافیلوکوکوس اورئوس ، سمی است.

13. کاهش سکسکه

برخی عوامل- از حساسیت ها گرفته تا اختلال عصبی- باعث ایجاد سکسکه می شوند. به هر حال، عامل ایجاد کننده آن اهمیتی ندارد. چیزی که مهم است این است که شوید تازه می تواند به کاهش آن کمک کند.

۱۴. ضد التهاب

شوید تازه به دلیل داشتن خواص ضد التهابی برای درمان برخی مشکلات ناشی از التهاب مانند آرتریت، عالی است.

۱۵. حفظ چرخه متعادل سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

فلاونوئیدهای موجود در شوید تازه می توانند به حفظ چرخه متعادل سندرم پیش از قاعدگی، به ویژه در زنانی که در طی این چرخه دچار مشکل می شوند، کمک کنند.

۱۶. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

در طول سندرم پیش از قاعدگی، معمولا دردهایی به وجود می آید. برخی از آن ها خفیفند اما برخی دیگر می توانند شدید باشند. مصرف شوید تازه می تواند به کاهش برخی علائم سندرم پیش از قاعدگی، مانند درد، کمک کند.

۱۷. رفع اختلالات تنفسی

حساسیت ها و سرفه، اختلالات خفیف تنفسی محسوب می شوند و فلاونوئیدها و ترکیبات طبیعی دیگر موجود در شوید تازه می توانند به رفع این مشکلات کمک کنند.

۱۸. درمان افسردگی

با استناد به برخی مطالعات، بعضی از ترکیبات موجود در شوید تازه می توانند مانند عوامل ضد افسردگی عمل کنند و در درمان افسردگی موثر باشند.

۱۹. درمان صرع

صرع، یکی از اختلالات عصبی شایع محسوب می شود و درمان آن، نیازمند تجویز دارو است و این کار به منظور جلوگیری از تشنج مکرر انجام می شود. برخی مطالعات نشان می دهند شوید تازه، تاثیراتی شبیه به داروهای تجویزی دارد.

۲۰. مفید برای اعضاء حفره دهانی

عوامل ضد باکتری موجود در شوید تازه، برای اعضاء حفره دهانی به ویژه دندان ها و لثه عالی هستند.

تصویر

۲۱. مبارزه با بوی بد دهان

آیا می خواهید با بوی بد دهان مبارزه کنید؟ خوب، عطر شوید تازه، یک خوشبوکننده دهان عالی است.

۲۲. جلوگیری از سرطان

یکی از عوامل اصلی رشد سلول های سرطانی، رادیکال های آزادند و آنتی اکسیدان ها تنها راه مبارزه با آن ها هستند. شوید تازه، منبعی عالی از آنتی اکسیدان است زیرا مقادیر زیادی ویتامین C و ویتامین A دارد.

۲۳. سم زدا

شوید تازه می تواند ادرار را افزایش دهد یا به عبارت دیگر می تواند به دفع سموم از طریق ادرار کمک کند.

۲۴. مفید برای کم خونی

تنها راه موثر برای درمان کم خونی، مصرف خوراکی های سرشار از آهن است که به افزایش تولید سلول های قرمز خونی کمک می کند. با توجه به جدول بالا، هر ۱۰۰ گرم شوید تازه می تواند ۵۱٪ نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند.

25.کاهنده کلسترول

مطالعات زیادی برای اثبات تاثیر شوید تازه در پایین آوردن سطح کلسترول انجام شده است.

۲۶. آنتی اکسیدان های قوی

با توجه به جدول بالا، شوید تازه، مقادیر زیادی ویتامین A و C دارد که آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند. ویتامین C که به اسید اسکوربیک نیز شناخته شده است، به جذب مناسب آهن از غذا کمک می کند.

هشدار

مصرف شوید تازه برای طعم دادن به غذا، مضر نیست اما مسائلی وجود دارند که در هنگام مصرف باید در نظر بگیرید.

  • – ممکن است شوید تازه، در دوران قاعدگی برای زنان مفید باشد زیرا باعث تعادل چرخه قاعدگی و کاهش درد می شود اما زنان باردار باید از خوردن آن پرهیز کنند زیرا می تواند باعث سقط جنین شود. اگرچه هیچ مطالعه دقیقی درمورد مصرف شوید تازه توسط زنان شیرده انجام نشده است اما برای اطمینان، بهتر است از خوردن آن پرهیز کرده یا میزان آن را کاهش دهید.
  • – قرار دادن مستقیم شوید تازه بر پوست، توصیه نمی شود زیرا ترکیباتی دارد که می توانند حساسیت پوست را افزایش دهند. به عبارت دیگر، پوست در برابر آفتاب حساس تر شده و ممکن است احتمال آفتاب سوختگی بیشتر شود.
  • – افرادی که به کرفس و زیره سیاه حساسیت دارند باید از شوید تازه نیز پرهیز کنند زیرا شوید و کرفس، هم خانواده هستند.
  • – اگر از شوید تازه به عنوان بخشی از درمان خانگی یا داروی سنتی استفاده می کنید، بهتر است برای جلوگیری از اختلال دارویی منفی که می تواند سلامتی تان را به خطر بیندازد، با پزشک مشورت کنید.
  • _ مقدار سدیم شوید نسبتا بالا بوده و بیمارانی که مجبور به رعایت رژیم غذای کم نمک هستند، بایستی از زیاده روی در مصرف شوید خودداری کنند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (125 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (79 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (74 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (54 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (51 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر)
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی