خواص و مضرات ماکادمیا (آجیل هاوایی)

  سه شنبه، 01 مرداد 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص و مضرات ماکادمیا (آجیل هاوایی)
ماکادمیا که با نام های آجیل کوئینزلند، آجیل هاوایی و آجیل ماروچی هم شناخته می شود، دارای پوسته ای سبز رنگ است که وقتی جدا می شود درون آن یک میوه با پوسته ای سفت به رنگ زرد یا قهوه ای قرار دارد که شکسته شده و مغز سفید رنگ آن به عنوان آجیل استفاده می شود. با ما همراه باشید تا به بررسی خواص آجیل ماکادمیا بپردازیم.

ماکادمیا درختی است که میوه آن گرانترین و مرغوبترین خشکبار جهان به شمار می رود. این گیاه بومی استرالیایی است و در جنگل های بارانی و مکانهای مرطوب نزدیک نهرها رشد خوبی دارد. آفتاب کامل با اندکی سایه برای گیاه مناسب است. اما اگر کشت تجاری آن مد نظر نباشد، سایه را به آسانی تحمل می کند. گیاه به خشکی مقاوم است، باد، سرمای شدید و شوری را نمی تواند بپذیرد. همچنین نیازی به خاک حاصلخیز ندارد. در هر ترکیب خاک از سبک تا سنگین اما با زهکشی خوب رشد می کند. مزیت اقتصادی این گیاه، اندک بودن هزینه نگه داری آن است، زیرا نیازی به آبیاری ندارد ( به صورت دیم پرورش می یابد) نسبت به آفات و بیماری ها مقاوم است. میوه های آن پس از رسیدن شروع به ریزش کرده و برداشت آن دستی و آسان است.
ماکادمیا از نظر بازرگانی در استرالیا، جنوب آفریقا و آمریکای مرکزی یکی از تولیدات مهم کشاورزی به شمار می رود. کشت تجاری آن در استرالیا و هاوایی در سطحی گسترده انجام می گیرد .در کالیفرنیا به عنوان یک گیاه زینتی پرورش می یابد. آمریکا بزرگترین مصرف کننده ماکادمیا است. مغز ماکادمیا در انواع شکلات کیک و بستنی به کار می رود. همچنین از روغن مغز ماکادمیا می توان در صنایع آرایشی و بهداشتی سود جست. از آنجا که میوه ماکادمیا بیش از ۷۲% اسید چرب غیر اشباع دارد، این خشکبار می تواند افزودنی مناسبی برای رژیم غذایی روزانه، جهت کاهش کلسترول خون باشد و این میوه را می توان به صورت خام، بوداده، با نمک، بی نمک و یا به عنوان چاشنی در غذا مصرف کرد.
صرفنظر از اهداف بازرگانی پرورش ماکادمیا، این درخت همیشه سبز، بلند و گسترده با عمری طولانی و گلهایی بسیار خوشبو، گیاهی زینتی مناسب می تواند باشد.هم اینک در ایران تعدادی از گونه های این گیاه در منطقه ای از شمال کشور به چشم می خورد و شرایط رشد این گونه درختی در ایران از جنبه اقتصادی در دست بررسی است.

تصویر

ارزش غذایی ماکادمیا

مواد مغذی موجود در 100 گرم ماکادمیا به صورت زیر است:

کالری: 718
چربی: 76 گرم
کربوهیدرات: 14 گرم
فیبر: 9 گرم
پروتئین: 8 گرم
شکر: 4.6 گرم

خواص دارویی و درمانی ماکادمیا برای بدن

1. کلسترول خون و قلب

آجیل ماکادمیا حاوی چربی های سالم (اسید های چرب غیر اشباع) است که به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. در یک تحقیق که توسط دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد، افرادی که روزانه 4 تا 17 عدد آجیل ماکادمیا را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند، کلسترول خون پایین تری نسبت به افراد دیگر دارند.

2. سرطان

ماکادمیا حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید هاست که به محافظت از سلول ها کمک کرده و با کاهش رادیکال های آزاد در بدن خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

3. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای چربی های سالم موجود در ماکادمیا به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود. محتوای چربی خوب می تواند در کاهش اشتها به شما کمک کند. پالمیتولئیک اسید موجود در میوه ماکادمیا به افزایش متابولیسم بدن کمک کرده و با افزایش چربی سوزی باعث لاغری و کاهش وزن می شود. همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در ماکادمیا به سم زدایی و پاک سازی روده ها کمک کرده که همین می تواند باعث کاهش وزن شود.

4. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در آجیل ماکادمیا به بهبود هضم غذا کمک می کند، همچنین مس موجود در این آجیل برای بهبود واکنش های آنزیمی در دستگاه گوارش مفید است.

5. پوکی استخوان ها

مقادیر بالای فسفر، منگنز و منیزیم موجود در ماکادمیا به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند؛ کلسیم در شکل گیری دندان ها و استخوان ها مفید است و منگنز به تشکیل بافت استخوانی و تقویت استخوان ها کمک می کند.

6. مغز و اعصاب

مس، ویتامین B1، منیزیم و منگنز موجود در آجیل ماکادمیا به بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی کمک می کنند، همچنین اولئیک اسید و پالمیتولئیک اسید موجود در آن به به محافظت از سلول های عصبی در مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری مغزی را کاهش می دهند. مقادیر بالای امگا 9 موجود در ماکادمیا به بهبود خلق و خو، تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری های عصبی کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

تصویر

7. کاهش التهاب بدن

اسیدهای چرب امگا 6 موجود در ماکادمیا به کاهش التهاب مزمن در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آرتریت، سرطان، بیماری های قلبی و دیابت را کاهش می دهند.

8. آرتریت

یک مطالعه نشان داده که ماکادمیا خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد و یکی از بهترین آجیل های برای درمان آتروز محسوب می شود.

9. دیابت و قند خون

تحقیقات در کانادا نشان داده که ماکادمیا به دلیل خواص ضد التهابی و شاخص گلیسمی پایینی که دارد به کاهش قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

10. درمان کم خونی

مقادیر بالای آهن و مس موجود در آجیا ماکادمیا به افزایش تعداد گلبول های قرمز و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و باعث درمان کم خونی می شود.

11. بدنسازی

چربی های سالم و کربوهیدرات های پیچیده ی موجود در ماکادمیا به افزایش انرژی مورد نیاز ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

12. چشم

ویتامین B1 و اسید های چرب ضروری مانند امگا 3 و امگا 6 موجود در ماکادمیا به سلامت چشم کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آب مروارید را کاهش می دهند.

13. سلیاک

ماکادمیا گلوتن ندارد به همین دلیل یکی از بهترین آجیل ها و میان وعده ها برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک می باشد.

14. جوان سازی پوست صورت

مصرف خوراکی ماکادمیا به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب ضروری به ویژه پالمیتولیئک اسید که دارد به آب رسانی پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

تصویر

15. تقویت و افزایش رشد مو

پالمیتولئیک اسید موجود در ماکادمیا باعث آبرسانی به پوست سر و مو ها شده و با تقویت فولیکول ها به افزایش رشد مو کمک می کند.

16. تقویت ناخن ها

مقادیر بالای پروتئین و اسید های چرب موجود در ماکادمیا به تقویت و افزایش رشد ناخن ها کمک می کنند.

عوارض و مضرات ماکادمیا

  1. بارداری و شیردهی : هنوز اطلاعاتی از اثر ماکادمیا بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.
  2. کلیه: مقادیر بالای فسفر موجود در ماکادمیا ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مشکلاتی را به وجود آورد.
  3. آلرژی و حساسیت: اگر به آجیل و مغزیجات حساسیت دارید، ماکادمیا هم می تواند باعث واکنش های آلرژیک در شما شود.
  4. اسهال و نفخ شکم: زیاده روی در مصرف ماکادمیا ممکن است باعث احتباس گاز در روده ها، نفخ شکم و اسهال شود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (169 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (115 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (86 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (71 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (46 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (45 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (33 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (33 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (29 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (30 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (25 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
اینکه پزشکیان جلسات مشورتی با رهبر انقلاب را آشکار کرد به معنای گرفتن استقلال مجلس است؟
(تصاویر)خوش پوش ترین ملکه دنیا که مرز های جسارت در لباس پوشیدن را جا به جا کرده است!/ کی گفته ملکه‌ها فقط باید پیراهن بپوشند؟
طلسمی که پزشکیان شکست؛ واکنش هاشمی‌رفسنجانی به رد وزیر پیشنهادی اش چه بود؟
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان