خواص و مضرات شیر بادام هندی

  دوشنبه، 31 تیر 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص و مضرات شیر بادام هندی
طبیعت و مزاج شیر بادام هندی گرم و خشک می باشد. شیر بادام هندی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین D، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، پروتئین و فیبر است. با ما همراه باشید تا با سایر خواص شیر بادام هندی آشنا شویم.

همیشه طعم عالی و منحصربه فرد بادام هندی ما را به سمت خود جلب می کند؛ ولی در حقیقت به اندازه ای که به خوردن آن علاقه مند هستیم، چندان اطلاعی از فواید شیر آن برای سلامتی نداریم. شیر این خشکبار خوشمزه منبعی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که سبک زندگی، و ذهنی سالم برای مان به ارمغان می آورد. جالب است بدانید، درخت بادام هندی اولین بار در منطقه ای در شمال غربی برزیل کشف شد، و از آن پس، به بسیاری از نواحی گرمسیری برده شد، و اکنون توسط کشورهایی نظیر هند، اندونزی، ساحل عاج، نیجریه، و ویتنام تولید می شود. خوشبختانه، شیر این خشکبار مفید را که قادر است زندگی مان را نجات دهد، می توانیم به آسانی و با قیمت مناسب از بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنیم.

ارزش غذایی شیر بادام هندی خانگی (1 فنجان)

کالری ۱۶۰
کربوهیدرات ۹ گرم
پروتئین ۵ گرم
چربی ۱۴ گرم
فیبر ۱ گرم
منیزیم ۲۰٪ از نیاز روزانه بدن (DV)
آهن ۱۰٪ از DV
پتاسیم ۵٪ از DV
کلسیم ۱٪ از DV

تصویر

فواید دارویی و درمانی شیر بادام هندی

1. سلامت قلب

شیر بادام هندی خانگی حاوی مقادیر بالای اسید های چرب غیر اشباع است که برای سلامتی قلب مفید هستند.
فشار خون : مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم موجود در بادام هندی به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. در یک مطالعه مشخص شده افرادی که بیشترین مصرف پتاسیم را داشتند، خطر ابتلا به سکته قلبی در آن ها تا 24 درصد کمتر می شود.بررسی دیگری نشان داده که مصرف بالای منیزیم خطر ابتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا را کاهش می دهد.

2. سلامت چشم ها

بادام هندی غنی از آنتی اکسیدان های لوتیئن و زاکسنتین است. این ترکیبات ممکن است آسیب های وارده به سلول های چشم را که ناشی از مولکول های ناپایداری به نام رادیکال های آزاد هستند، کاهش دهند. یک مطالعه ارتباط معنی داری بین کاهش سطح لوتئین و زاکسانتیین در خون و سلامت شبکیه را نشان داد. مصرف غذاهای غنی از لوتئین و زاکسنتین ممکن است خطر دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن را کاهش دهد. مطالعه دیگری نشان داد افرادی که زیاد لووتین و زاکسنتین مصرف می کنند ۴۰٪ کمتر از پیشرفت AMD رنج می برند. افزایش سطح لوتئین و زاکسنتین در بدن با ۴۰ درصد کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا ناشی از سن در افراد مسن ارتباط دارد. از آنجا که شیر بادام هندی منبع خوبی از لوتئین و زاکسنتین است، اضافه کردن آن به رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از مشکلات چشم کمک کند.

3. منبع غذایی ویتامین K

شیر بادام هندی غنی از ویتامین K است که برای لخته شدن خون ضروری است، کمبود ویتامین K در بدن باعث افزایش خونریزی می شود. کمبود ویتامین K در بزرگسالان سالم بسیار نادر است اما افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) ممکن است دچار این بیماری شوند و مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین K می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

4. تقویت استخوان های بدن

مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K موجود در شیر بادام هندی به تقویت استخوان ها و افزایش استحکام آن ها کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.

5. قند خون و دیابت

شیر بادام هندی ممکن است به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند؛ یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده که مقادیر قابل توجه آناکاردیک اسید موجود در شیر بادام هندی به کاهش قند خون در رت های مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند. علاوه بر این شیر بادام هندی لاکتوز ندارد و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در آن می تواند برای کنترل قند خون در افراد دیابتی مفید باشد.

6. سرطان

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که ترکیبات موجود در شیر بادام هندی ممکن است مانع رشد برخی از سلول های سرطانی شود. بادام زمینی به ویژه اسید آناکاردیک زیادی دارد. این اسید ترکیبی است که ممکن است با رادیکال های آزاد که به نظر می رسد نقش مهمی در ایجاد سرطان داشته باشند، مبارزه می کند. یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که اسید آناکاردیک گسترش سلول های سرطانی را در پستان انسان متوقف می کند. یک مطالعه دیگر نیز نشان داد که اسید آناکاردیک فعالیت ضد سرطانی را در برابر سلول های سرطانی پوست افزایش می دهد. مصرف شیر بادام هندی، اسید آناکاردیک مورد نیاز بدن را تامین کند و ممکن است باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی شود. با این حال، تحقیق حاضر محدود به مطالعات آزمایشگاهی هستند. بنابراین برای درک بهتر خواص ضد سرطان این ماده باید آزمایشات بیشتری انجام شود.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

بادام هندی و شیر گرفته شده از آن با آنتی اکسیدان ها و روی غنی شده است. این ماده معدنی ممکن است به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. مطالعات نشان داده اند که دانه ها ممکن است پاسخ التهابی بدن را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشند. این خاصیت احتمالا به این دلیل است که این مواد منبع عالی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات دیگری هستند که با التهاب و بیماری مبارزه می کنند. علاوه بر این، بدن از روی برای تولید سلول های ایمنی جهت مبارزه با بیماری و عفونت استفاده می کند. این ماده معدنی ممکن است به عنوان یک آنتی اکسیدان در بدن عمل کند. آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب سلولی جلوگیری کنند. یک مطالعه نشان داد که کاهش سطح روی در خون با افزایش سطح نشانگرهای التهابی مانند پروتئین واکنشی C همراه است. روی در شیر بادام هندی ممکن است به کاهش التهاب در بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

8. ضد التهاب گیاهی

شیر بادام هندی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، مانند یک ضد التهاب قوی عمل کرده و خطر ابتلا به بیماری های التهابی را کاهش می دهد.

9. درمان کم خونی

هنگامی که بدن به اندازه کافی آهن دریافت نمی کند، نمی تواند هموگلوبین کافی تولید کند. این کمبود باعث می شود اکسیژن موجود در گلبول های قرمز افت کند. کم خونی منجر به خستگی، سرگیجه، تنگی نفس، سردی دست و پاها و سایر علائم می شود. یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به کمبود آهن در مقایسه با افرادی که آهن کافی مصرف می کنند، تقریبا شش برابر بیشتر از کم خونی رنج می برند. بنابراین، وجود آهن کافی در رژیم غذایی برای جلوگیری یا بهبود علائم کم خونی فقر آهن مفید است. از آنجا که شیر بادام هندی آهن زیادی دارد، ممکن است سطح این ماده را در بدن افزایش دهد. با این حال، آهن هنگام مصرف ویتامین C بهتر جذب می شود. برای افزایش جذب آهن از شیر بادام هندی در کنار توت فرنگی تازه یا پرتقال که حاوی ویتامین C هستند استفاده کنید.

10. جوان سازی پوست صورت

شیر بادام هندی حاوی مقادیر بالای مس است که به افزایش تولید کلاژن و الاستین (پروتئین های مفید برای افزایش الاستیسیته پوست) کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

عوارض و مضرات شیر بادام هندی

آلرژی و حساسیت : شیر بادام هندی مانند آجیل آن ممکن است در برخی افراد باعث آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند خارش پوست، آبریزش بینی، سرفه و تنگی نفس مشخص می شود.

طریقه مصرف شیر بادام هندی

شیر بادام هندی را می توان به عنوان جایگزین شیر گاو برای تهیه انواع سس سالاد و پاستا، دسر، اسموتی، شیر موز، شیر کاکائو، معجون، بستنی، کیک، کوکی، شیرینی و غلات صبحانه به کار برد. از آنجایی که شیر بادام هندی دارای بافت خامه ای است، می توان آن را برای تهیه شیر قهوه، شیر چای وهات چاکلت استفاده کرد.

روش تهیه شیر بادام هندی در خانه

تهیه شیر بادام هندی فوق العاده آسان است. به علاوه، نوع خانگی این نوشیدنی حاوی مواد مغذی بیشتری است. اگر این نوشیدنی را در خانه تهیه کنید می توانید شکر و سایر مواد افزودنی آن را کنترل کنید.
یک فنجان (۱۳۰ گرم) بادام هندی را در آب خیلی گرم به مدت ۱۵ دقیقه یا در آبی که به دمای اتاق رسیده است به مدت ۱-۲ ساعت خیس کنید. سپس آن را آب کش کرده و با ۳ الی ۴ فنجان (۷۲۰-۹۶۰ میلی لیتر) آب در مخلوط کن بریزید. ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه مخلوط کن را روشن کنید. می توانید از خرما، عسل، و یا شربت افرا برای شیرین کردن نوشیدنی خود استفاده کنید. نمک دریایی، پودر کاکائو و یا عصاره وانیل از جمله دیگر موادی هستند که می توانید به این نوشیدنی اضافه کنید. شیر بادام هندی تا ۴ روز قابل نگهداری در یخچال است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (153 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (116 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (81 نظر) نگاهی به تالار عروسی آقا رضا گلزار و آیسان آقاخانی با جزئیات چشم نوازش از کارت دعوت تا گیفت عروسی در گرمدره کرج/ اینجا برای پادشاه عربستان هم قفله+عکس (81 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (71 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (64 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (51 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (47 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (46 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) لحظه اهدای مدال برنز المپیک 2016 ریودوژانیرو به تکواندوکار بااستعداد کرجی +فیلم (35 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (33 نظر) هنر آشپزی مینا مختاری گل کرد؛ کیک خانگی با تزئین تمشک و آلبالو+عکس/ بهرام رادان با یه تیکه جواهر ازدواج کرده👌 (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر)
تیتر امروز   
ویدیو/ ماریا رکورد گینس را شکست! پیرترین زن جهان در 117 سالگی در گذشت و رکورد گینس را جابجا کرد
فال قهوه با نشان روز جمعه 2 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 2 شهریور 1403 + فیلم
مزایا و فواید بچه داشتن برای سلامت جسم و روان که هرگز به ذهنتان هم نمی‌رسد؛ از فعال شدن کودک درون تا تشویقی برای پس‌انداز
مروری بر سریال‌هایی که تمام شدند و تکیه کلام‌هایی که ماندند+عکس/ وارد شدن عباراتی مثل "واس ماس"، "میزنم تو مختا" و "پ ن پ" به ادبیات محاوره‌ای مردم با این فیلم ها بود
تصاویری از مجموعه عروسکهای یک دهه شصتی/ از عروسکی همه‌ چشمشون دنبالش بود تا عروسک بی‌تربیت معروف
(تصاویر)وفادارترین مردم به نوشابه کوکاکولا در ناسالم ترین شهر جهان/مکزیک ؛ نوزادان در این شهر به جای شیر نوشابه می نوشند!
(تصاویر) حقایق بحث بر انگیز ونیز ایتالیا در تاریخ!/ بررسی رایج ترین اشتباه درباره این شهر اسرار آمیز توریستی!+تاریخچه
خانه‌داری یک کدبانو؛ ترفندهای جذاب و کاربردی برای پاک کردن لاک از روی لباس
(تصاویر)دیواره نگار 500 ساله ی «موعظۀ دجّال»؛شاهکار عظیم و ماندگار در کلیسای ایتالیایی
(ویدیو) تعجب هادی ساعی از فنی که ساخته خودش بود و مبینا نعمت زاده وسط مسابقات حساس المپیک در ثانیه های آخر زد/گفتم حتما مهره های کمرش جابجا شد
توهین زشت مورایس به غذای ایرانی و خنده‌های تمام نشدنی عادل فردوسی پور/ الفاظ مبتذل به معنای واقعی
(ویدئو) اجرای آهنگ “دیگه دیره” سینا شعبانخانی در اختتامیه جشنواره فیلم و عکس “با انرژی“ به یاد زنده یاد تورج شعبانخانی / دریافت لوح از دست لیندا کیانی
تصاویر زیرخاکی و دهه شصتی علی دایی و رضا رشید پور در روزنامه / یکی از نشانه های لاکچری بودن تو دهه 60 چاپ عکس تو روزنامه بود👍😁
اینکه پزشکیان جلسات مشورتی با رهبر انقلاب را آشکار کرد به معنای گرفتن استقلال مجلس است؟
منتخب روز   
قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان